Genesis - Duke (1980)
Reakce na recenzi:
Aster - @ 12.12.2012
Duke je podle mě, mnohem lepší album než AND THEN THERE WERE THREE. Je to poslední album, keteré je ještě s prvky art rocku. Velmi mi vadí, že z Duke není 30minutová kompozice The Story of Albert (Behind The Lines/Duchess/Guide vocal/Turn It On Again/Duke's Travels/Duke's End). Genesis se totiž báli, že by byla srovnávaná se Supper's Ready.
Na tomto albu jsou ještě progrsivní skladby (Duke's Travels/End), ale také Collinsovky, které v 80. letech zcela mění styl Genesis (Misunderstanding, Please Don't Ask). Je velmi poznat, že velké slovo zde má Tony Banks. Přejděme k hodnocení písní.
BEHIND THE LINES - Skvělý úvod, s výraznými klávesami a skvělým bicím výkonem. Moc se mi libí to kytarové sólo v pozadí skladby. Pak se najednou změní v Collinsovštější píseň, ale pořád velmi dobrou. Upravenou tuto skladbu najdete na albu Face Value (1981) od Phila Collinse.
DUCHESS - Nádherná skladba. Opět zde jsou výrazné klávesy a bicí, kytara zde moc není. Hodně bych chtěl vyzdvihnout Philův pěvecký výkon. To je nádherné. Celou skladbu se zde ozývá takové popové dunění, které můžeme slyšet hned na začátku.
GUIDE VOCAL - Duchess se mění na příjemnou, klidnou Guide vocal. Pěkné klávesy podporovány Philovým zpěvem. Taková smutná píseň. Trochu mi připomíná Afterglow. Akorát by mě zajímalo jak chtěli přejít z Guide Vocal přímo na Turn It on Again.
MAN OF FOUR TIMES - Mikova skladba, se zdá být na první pohled divná, zmatená. Ale při opakovaném poslechu si zvyknete a zjistíte, že celá skladba má něco do sebe. I když tuto skladbu napsal Mike, zase jsou tu hodně "velké" klávesy.
MISUNDERSTANDING - Tuto skladbu napsal Phil na svoje album, ale Genesis se líbila a proto ji nahráli na Duke. Tohle je jasná Collinsovka úplně jak z Hello, I Must Be going (Philovo druhé album). Podle mě se tato skladba do alba vůbec nehodí, ale budiž.
HEATHAZE - Banksová křehká skladbička. Podobná Guide Vocal, která ale zní víc jako ukolébavka. Opravdu pěkné a jemné.
TURN IT ON AGAIN - Jasně je zde poznat, že zásadně tuto skladbu ovlivnil Phil. Obrovský megahit. Mě vůbec nevadí a mám ji rád. Toto je vzor pro skladby typu Abacab. Mám rád, že tady je hodně slyšet basa.
ALONE TONIGHT - Další více baladická, pěkná skladba. Opravdu dobrý výkon Miku. Moc tyto skladby nemusím, ale Alone Tonight si vždycky rád poslechnu. Přijde mi, že má trochu prvky Your Own Special Way.
CUL-DE-SAC - Zajímavá skladba, která se mi zdá malinko divná a nehezká. Je to něco jako kombinacé Misunderstanding, Duchess, Heathaze a klávesy z Behind the Lines. Přesto si myslím, že na tomto albu má svoje místo.
PLEASE DON'T ASK - Dovolím si tvrdit, že Plese Don't Ask toto album mírně kazí. Taková úplná pomalá Collinsovka, s celkem příjemným klavírem, která je skoro jak You'll be In My Heart (Collinsova sólovka). Ale líbí se mi její umístění na albu.
DUKE'S TRAVELS/DUKE'S END - Skvělá skoro instrumentálka (jako Los Endos), kterou končí éra Art rockové Genesis. Přímo Hackettovská kytara, skvělé klávesy, výborné bicí. Opakuje motivy z předchozích skladeb alba. Výborný výkon. Je to v podstatě takový druhý Los Endos nebo třetí Aisle of Plenty. A absolutní vrchol Duke's End, který opakuje motiv Behind the Lines, ale líbí se mi mnohem víc. Opravdu skvělý konec.
Dávám pět hvězdiček i přesto, že zde jsou Collinsovky jako Misunderstanding. Prostě Albert to všechno zachraňuje.