Gentle Giant - Three Friends (1972)

hejkal - 5 stars @ 21.04.2023

Tretí album britskej artrockovej formácie Gentle Giant nazvaný Three Friends sa viezol na vtedy obľúbenej vlne koncepčných albumov. Nahrával sa v decembri 1971 a vyšiel 14. apríla 1972.

V zostave nastala jedna zmena. Malcolm Mortimore vystriedal za bicími Martina Smitha. Osudy troch priateľov, ktorých cesty sa po škole rozídu a už sa nespoja sú vyjadrené stručne, texty sú strohé, skladby sú z väčšej časti inštrumentálne.

Celkovo je ich tu šesť a náladovo i kompozične predstavujú tradičnú koláž prejavov od vážnej hudby cez jazz až po tvrdý rock. Podľa možnosti všetky naraz. Táto vrstvená a náročná muzika mi najlepšie sedí, keď sa nad ňou priveľmi nezamýšľam a nechám sa unášať jej plynutím bez akýchkoľvek bariér v precítení toho, čo sa na mňa valí z reproduktorov. Každopádne, keď mám na ňu náladu, tak jednoducho vypnem a so zatvorenými očami počúvam a počúvam. Predstavujem si sám seba ako kozmonauta, ktorý zoči-voči nekonečnému vesmíru ostáva nemo a paralyzovane vydaný napospas vzduchoprázdnu.

Navzdory priestorovým bariéram však vnímam, že niektoré planéty, hviezdy, hmloviny, asteroidy alebo mesiace sú zaujímavejšie ako iné. Preto sa môj pohľad pristaví pri krehkej, ale nádhernej hmlovine Schooldays, nevyhne sa ani nebezpečnému tvrdému asteroidu Working All Day, no a najdlhšie ma upúta monumentálne súhvezdie Peel The Paint. Nepochybujem, že astronóm hľadiaci zo zeme do teleskopu sa pri ňom pristaví tiež. Je to drahokam uprostred hudobného neba.

Po rokoch počúvania albumov Gentle Giant zisťujem, že prvé albumy už veľmi nerozlišujem, čo sa kvalitatívnej úrovne týka. Three Friends mám veľmi rád, až tak, že neviem nájsť žiadnu zámienku pre znižovanie absolútneho hodnotenia. A viete čo? Ani ju nehľadám!

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0332 s.