Free - Heartbreaker (1973)

vmagistr - 5 stars @ 11.09.2014

S kapelou Free jsem se (nejspíš jako spousta jiných posluchačů) seznámil prostřednictvím skladby All Right Now. Tu jsem objevil na jednom napáleném výběru rockových hitů, který jsem měl zapůjčený od kamaráda. Později jsem se začal seznamovat i s albovou produkcí této formace - nejprve samozřejmě s deskou Fire and Water, na které se nacházel můj oblíbený hit. Postupem času mě ale nejvíce zaujalo poslední studiové album Heartbreaker, které jsem si pořídil i na originálním nosiči.

Heartbreaker je podle mě prvotřídní ukázkou toho, jak může vypadat "dospělý" hard rock s hitovým potenciálem, ale zároveň i s uměleckými ambicemi. Oproti předchozím deskám je tu více potlačená bluesová složka, ale skladby zase získaly na výpravnosti. Důležitým členem kapely se stal hráč na klávesové nástroje John "Rabbit" Bundrick, jehož piano a hammondky dodaly aranžím mohutnost a vyplnily prostor, který se otevíral při občasné neúčasti kytaristy Paula Kossoffa během nahrávání.

Skladby na albu nezní nijak vesele - ten tam je kamarádsky ležerní styl All Right Now, ale jsou hutné a tvoří kompaktní celek, z něhož náladou a aranžemi vykukuje snad jediná pozitivně laděná píseň desky, americkým country rockem ovanutá kytarovka Travellin' In Style. Kossoff dostal v Bundrickovi solidního partnera k sólovým eskapádám, které jsou tu ale podřízeny propracované kompozici a tvorbě atmosféry. Výrazná stopa, kterou zanechali ve skladbách Heartbreaker a Common Mortal Man, se nedá opomenout. Rodgers zpívá jako o život - tu je dylanovsky žalujícím kazatelem (Seven Angels), tu zase uvolněně vypráví příběh (Muddy Water), aby o chvíli později přihodil vypjatou deklamaci. Rytmika nikde nevyčnívá, což znamená, že Yamauchi s Kirkem splnili svůj úkol na jedničku a stali se organickou součástí nahrávaných skladeb. Ten "těžký zadek", který se Kirkeho bubnování někdy připisuje, tu má své náladotvorné opodstatnění. Tady opravdu hraje kapela - nikoli soubor individualit, z nichž by se každá snažila prosadit maximum svých nápadů a schopností.

Heartbreaker považuji za nejlepší desku Free a i v širším měřítku ostrovního rocku je to dle mého album výrazně nadprůměrné. Lepší epitaf si kapela snad sepsat ani nemohla.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0372 s.