Santana - Welcome (1973)

Reakce na recenzi:

Petr Gratias - 5 stars @ 19.05.2011

Santana patří rovněž mezi moje oblíbené koně. Povšiml jsem si, že nikdo z pánů progboardistů dosud nezareagoval recenzí na album Welcome. Album mám léta ve sbírce a známe se spolu tedy dost dobře.
Když tak nad tím přemýšlím, bylo vlastně toto album (společně s Mahavishnu Orchestra) asi mým prvním kontaktem s americkou fusion music. Bylo to ještě v r. 1973, kdy jsem album dostal ze zahraničí. Bílý obal s ražbou názvu připomínal "bílé dvojalbum od Beatles", ale hudba to byla diametrálně odlišná..To se nedá zapomenout...
Z mého pohledu je album Welcome asi nejodvážnější krok Santany do hudební nirvány. Vzrušovalo mě od prvního až po poslední vstup....

GOING HOME - kosmický sound hammodek přináší závažné téma. Alice Coltraneová (vdova po legendárním saxofonistovi) zde přearanžovala Largo z Dvořákovy Novosvětské symfonie do meditativně hudebně kreativního tvaru. Šustění činelů Michaela Shrieveho a jeho divoké breaky se zde spojují s tím velebným klávesovým soundem... patetické, ale symfonie (i když jinak uchopené) takový sound mívají.

LOVE, DEVOTION AND SURRENDER - melancholické prokreslování prostoru elektrickým pianem a Santanovou kytarovou studií, doprovázené kontrabasem pak po odmlčení otevírají zpívanou skladbu. Správně santanovsky šlape v neomylných rytmech bicích a percusssion - Leon Thomas a Wendy Haasová jsou skvostní zpěváci (v jejich projevu cítím soul jak břitva/zdravím Filozofa). Costerovy a Kermodeovy klávesy nádherně domalovávají prostor.
Výtečná zležitost

SAMBA DE SAUSALITO - a už jsme v latinskoamerických rytmech násobených různými percussion. Plnokrevnost a temperament hned v prvním plánu! Šlapou jako švýcarské hodinky. Klávesy ornamentální malují prostor. Pořád zde cítíme jakousi prostorovost a vzdálenou ozvěnu. Coster vloží výtečné sólo na elektrické piano. Stojíme málem na pokraji extáze....

WHEN I LOOK INTO YOUR EYES - Shrieveho bubenická razance za asistence hráčů na percussion Perazy a Arease nádherně uvolňují prostor flétnistovi Herbie Mannovi. Thomas zpívá s neuvěřitelnou lehkostí, ale vzápětí dokáže přitlačit na hlasivky a popustí uzdu emocím. Skladba je hnána kupředu v prudkém tempu spojenými vokály. Nastává mezera a přichází pravé nefalšové fusion music. Fascinující rytmy bicích, liché doby jako víno, David Brown drtí funkové basové prvky a Kermodeovy klávesy jakoby zpožďují zvuk. Jedinečné a sugestivně vtahující do nitra...

YOURS IS THE LIGHT - latinskoamerická samba. Nádherně vystavěná. Konečně se zde blýskne Carlos Santana na kytaru, ale jen krátce, protože prostor přepouští mé milované Floře Purim a jejímu krásnému vokálu, Kermode společně s rytmickými obrazci percussion sází klavírní akordy a Santana zase natahuje svoje elastické kytarové tóny. Skvěle na poslech, ale podmanivé i pro tanečníky. Melancholie dlouhých západů slunce, na pláži blikají lampióny a do šumění moře zaznívá tahle famózní hudba, v závěru odlehčovaná pískáním, ale i Flořiným scatem v jejich kreativních hlasových proměnách....

MOTHER AFRICA - z latinskoamerického prostředí nás hudbe přenese do nitra černé Afriky. Nemáme zde žádné místní domorodce, ale přesto dokáží Armado Peraza, José Chepito Areas a Michael Shrieve vytvořit dokonalou iluzi šamanského obřadu, v němž vedle bubnů zaznívá i vibrafon, zvonky a saxofon.
Armando Peraza rozjíždí svou výtečnou exhibici a José Chepito Areas a Michael Shrieve mu k tomu nádherně přizvukují. Coster natahuje tón synthesizeru a Jules Broussard vstupuje do skladby svým saxofonem. Výtečné sólo, ale i barevné kouzlení s tóny. Vzedmutí emocí velkého kalibru - propojovat jihoamerickou a africkou world-music zde získává konkrétní podobu.

LIGHT OF LIFE - smyčcový, trochu ponurý úvod a z pozadí se hlásí hammondky s opakujícím se tématem a smyčce zde vytvářejí harmonické stěny, který se přizpůsobuje zpívající Thomas. Opět ta neomylně dusající rytmika, do které proniká elektrické piano, hammondky, ohýbané smyčce. Duchovní obsah textu slouží Thomasovi k jakési formě zpívané meditace... Zajímavě proaranžovaná skladba, stojící místy na principu vážné hudby....

FLAME-SKY - a přichází další změna. Kvílivý dlouhý tón Santanovy kytary dokreslují dlouhé tóny varhan, přeznívání elektrického piana a slyšíme i prostorové kouzlení s činely. Santana ve stereu kreslí svoje tónové obrazy v jeho typickém uchopení, ale zdaleka skladba nevrcholí. Harmonický základ zde prohazuje dva mollové akordy, zbytek jsou improvizace opravdového kytarového mistra. Cítíme napětí a prostorové tajemno v přeznívání nástrojů... A už jsou tu hammondky a do skladby se vlévá nová energie. Tom Coster jezdí po klaviaturách za šlapající rytmiky a Richard Kermode vstupuje do hry druhými varhanami.... Do skladby ale vstoupí ještě další mistr, tentokrát velmistr...
John McLaughlin s přezdívkou Mahavishnu svádí honičkové souboje se Santanou. Oba jsou čitelní a famózní, rychlé běhy, protahované tóny a stupňování kytarové harmonie... zatímco ta základní pořad vyměňuje dva mollové (již zmíněné akordy). McLaughlin vytahuje ohnivé plameny stále výš a jejich improvizace inspiruje Shrieveho do bubenických breaků a ostatní účastníky do dalšího akčnění. V závěru dochází ke zklidnění a konečné katarzi... Mahavishnovské směřování výrazně ozvláštnilo nejen skladbu, ale i celé album....

WELCOME - po takovém uvolnění energie přichází meditativně zádumčivá skladba. Santanova melancholická kytara, upozadněné klavírní běhy, šustění činelů a mírné basové vlnění. Slunce vychází nad obzhor a vítá nový den a vnáší klid a harmonii do duše.... tak si to možná Carlos Santana, ostříhán nakrátko a celý v bílém, v té době ještě doplněn meditačním jménem Devadip přál.

Na tomto albu nehraje Santanova kytara tak úplně nejzásadnější roli - vnímáno v komplexním slova smyslu, jak je to zřejmě z prvních rockovějších alb.
Ale nevadí to. Nový pohled na novou hudbu, která není určena pro většinového posluchače, ale přesto vnitřně objímá....
Pět hvězdiček za progresivní uchopení a celkové ztvárnění dám!

PROSBA:
prosím Vás, kdo vytváříte data kolem tohoto titulu -u tohoto alba jsou uvedeny některé chybné a nesprávné informace v rámci hostujících hudebníků. Prosím - opravte to. Chybí tam i známý jazzový flétnista Herbie Mann.... Děkuji!

 


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0396 s.