Santana - Welcome (1973)
Reakce na recenzi:

Santana patří rovněž mezi moje oblíbené koně. Povšiml jsem si, že nikdo z pánů progboardistů dosud nezareagoval recenzí na album Welcome. Album mám léta ve sbírce a známe se spolu tedy dost dobře.
Když tak nad tím přemýšlím, bylo vlastně toto album (společně s Mahavishnu Orchestra) asi mým prvním kontaktem s americkou fusion music. Bylo to ještě v r. 1973, kdy jsem album dostal ze zahraničí. Bílý obal s ražbou názvu připomínal "bílé dvojalbum od Beatles", ale hudba to byla diametrálně odlišná..To se nedá zapomenout...
Z mého pohledu je album Welcome asi nejodvážnější krok Santany do hudební nirvány. Vzrušovalo mě od prvního až po poslední vstup....
GOING HOME - kosmický sound hammodek přináší závažné téma. Alice Coltraneová (vdova po legendárním saxofonistovi) zde přearanžovala Largo z Dvořákovy Novosvětské symfonie do meditativně hudebně kreativního tvaru. Šustění činelů Michaela Shrieveho a jeho divoké breaky se zde spojují s tím velebným klávesovým soundem... patetické, ale symfonie (i když jinak uchopené) takový sound mívají.
LOVE, DEVOTION AND SURRENDER - melancholické prokreslování prostoru elektrickým pianem a Santanovou kytarovou studií, doprovázené kontrabasem pak po odmlčení otevírají zpívanou skladbu. Správně santanovsky šlape v neomylných rytmech bicích a percusssion - Leon Thomas a Wendy Haasová jsou skvostní zpěváci (v jejich projevu cítím soul jak břitva/zdravím Filozofa). Costerovy a Kermodeovy klávesy nádherně domalovávají prostor.
Výtečná zležitost
SAMBA DE SAUSALITO - a už jsme v latinskoamerických rytmech násobených různými percussion. Plnokrevnost a temperament hned v prvním plánu! Šlapou jako švýcarské hodinky. Klávesy ornamentální malují prostor. Pořád zde cítíme jakousi prostorovost a vzdálenou ozvěnu. Coster vloží výtečné sólo na elektrické piano. Stojíme málem na pokraji extáze....
WHEN I LOOK INTO YOUR EYES - Shrieveho bubenická razance za asistence hráčů na percussion Perazy a Arease nádherně uvolňují prostor flétnistovi Herbie Mannovi. Thomas zpívá s neuvěřitelnou lehkostí, ale vzápětí dokáže přitlačit na hlasivky a popustí uzdu emocím. Skladba je hnána kupředu v prudkém tempu spojenými vokály. Nastává mezera a přichází pravé nefalšové fusion music. Fascinující rytmy bicích, liché doby jako víno, David Brown drtí funkové basové prvky a Kermodeovy klávesy jakoby zpožďují zvuk. Jedinečné a sugestivně vtahující do nitra...
YOURS IS THE LIGHT - latinskoamerická samba. Nádherně vystavěná. Konečně se zde blýskne Carlos Santana na kytaru, ale jen krátce, protože prostor přepouští mé milované Floře Purim a jejímu krásnému vokálu, Kermode společně s rytmickými obrazci percussion sází klavírní akordy a Santana zase natahuje svoje elastické kytarové tóny. Skvěle na poslech, ale podmanivé i pro tanečníky. Melancholie dlouhých západů slunce, na pláži blikají lampióny a do šumění moře zaznívá tahle famózní hudba, v závěru odlehčovaná pískáním, ale i Flořiným scatem v jejich kreativních hlasových proměnách....
MOTHER AFRICA - z latinskoamerického prostředí nás hudbe přenese do nitra černé Afriky. Nemáme zde žádné místní domorodce, ale přesto dokáží Armado Peraza, José Chepito Areas a Michael Shrieve vytvořit dokonalou iluzi šamanského obřadu, v němž vedle bubnů zaznívá i vibrafon, zvonky a saxofon.
Armando Peraza rozjíždí svou výtečnou exhibici a José Chepito Areas a Michael Shrieve mu k tomu nádherně přizvukují. Coster natahuje tón synthesizeru a Jules Broussard vstupuje do skladby svým saxofonem. Výtečné sólo, ale i barevné kouzlení s tóny. Vzedmutí emocí velkého kalibru - propojovat jihoamerickou a africkou world-music zde získává konkrétní podobu.
LIGHT OF LIFE - smyčcový, trochu ponurý úvod a z pozadí se hlásí hammondky s opakujícím se tématem a smyčce zde vytvářejí harmonické stěny, který se přizpůsobuje zpívající Thomas. Opět ta neomylně dusající rytmika, do které proniká elektrické piano, hammondky, ohýbané smyčce. Duchovní obsah textu slouží Thomasovi k jakési formě zpívané meditace... Zajímavě proaranžovaná skladba, stojící místy na principu vážné hudby....
FLAME-SKY - a přichází další změna. Kvílivý dlouhý tón Santanovy kytary dokreslují dlouhé tóny varhan, přeznívání elektrického piana a slyšíme i prostorové kouzlení s činely. Santana ve stereu kreslí svoje tónové obrazy v jeho typickém uchopení, ale zdaleka skladba nevrcholí. Harmonický základ zde prohazuje dva mollové akordy, zbytek jsou improvizace opravdového kytarového mistra. Cítíme napětí a prostorové tajemno v přeznívání nástrojů... A už jsou tu hammondky a do skladby se vlévá nová energie. Tom Coster jezdí po klaviaturách za šlapající rytmiky a Richard Kermode vstupuje do hry druhými varhanami.... Do skladby ale vstoupí ještě další mistr, tentokrát velmistr...
John McLaughlin s přezdívkou Mahavishnu svádí honičkové souboje se Santanou. Oba jsou čitelní a famózní, rychlé běhy, protahované tóny a stupňování kytarové harmonie... zatímco ta základní pořad vyměňuje dva mollové (již zmíněné akordy). McLaughlin vytahuje ohnivé plameny stále výš a jejich improvizace inspiruje Shrieveho do bubenických breaků a ostatní účastníky do dalšího akčnění. V závěru dochází ke zklidnění a konečné katarzi... Mahavishnovské směřování výrazně ozvláštnilo nejen skladbu, ale i celé album....
WELCOME - po takovém uvolnění energie přichází meditativně zádumčivá skladba. Santanova melancholická kytara, upozadněné klavírní běhy, šustění činelů a mírné basové vlnění. Slunce vychází nad obzhor a vítá nový den a vnáší klid a harmonii do duše.... tak si to možná Carlos Santana, ostříhán nakrátko a celý v bílém, v té době ještě doplněn meditačním jménem Devadip přál.
Na tomto albu nehraje Santanova kytara tak úplně nejzásadnější roli - vnímáno v komplexním slova smyslu, jak je to zřejmě z prvních rockovějších alb.
Ale nevadí to. Nový pohled na novou hudbu, která není určena pro většinového posluchače, ale přesto vnitřně objímá....
Pět hvězdiček za progresivní uchopení a celkové ztvárnění dám!
PROSBA:
prosím Vás, kdo vytváříte data kolem tohoto titulu -u tohoto alba jsou uvedeny některé chybné a nesprávné informace v rámci hostujících hudebníků. Prosím - opravte to. Chybí tam i známý jazzový flétnista Herbie Mann.... Děkuji!
Voytus @ 20.05.2011 09:05:46 | #
Opravil jsem sestavu tohoto alba, nicméně flétnistů je tam víc, Herbie Mann nikde. Santana tu jen hraje Mannovu skladbu Mother Africa. Tak nevím.
Jinak Welcome neznám, asi už je na čase si ji také poslechnout, protože první tři alba a Borbolettu mám od Santany nejradši. K jeho novější tvorbě se radši nevyjadřovat, bohužel.