Jethro Tull - Benefit (1970)
Reakce na recenzi:
Petr Gratias - @ 11.01.2012
Třetí řadové album Jethro Tull si nejprve koupil můj dobrý kamarád, který se rozhodl postupně kompletovat celou jejich produkci a pozval mě k sobě ke společnému poslechu a tak jsme nad albem hodně meditovali. První dvě alba nám učarovala pro mimořádnou atmosféru. Benefit – jak bylo z poslechu zřejmé, se vymanil z bluesových nálad a Anderson suverénně ovládl autorské zázemí, ale především kontrolu nad vším co kapela měla natáčet
WITH YOU THERE TO HELP ME – šamansko-čarodějnicky znějící flétna otevírá první skladbu. Začíná se trochu líně a zvolna…. Všeho do času Andersonův hlas získává na dynamice a rázný akcent rytmiky a kvílivé elektrické kytary rozbíhá další členěný a dobře vypilovaný rytmický postup. Je to magie, dostat hned do první skladby tolik zvukových impresí a nálad. Akustické kytarové doprovody jsou přesně kontrolovány Bunkerovými výtečnými bicími a Cornickovou melodickou baskytarou. Barre jako správný kuchař přimíchává dravé kytarové ingredience. Dravost se střídána s lehkostí a všechno se odvíjí rychle jako dokumentární film. Parádní nástup od prvního okamžiku!
NOTHING TO SAY – příjemné kytarové intro přináší nádhernou melodickou formu, v níž Amdersonova akustická kytara krásné zvoní s jeho ceremoniářky pojímaným hlasem, který vnímám v divadelních intencích, stejně jako přítomnost neviditelného hudebníka – klavíristy Johna Evana, na albu ještě jako hostujícího hráče, který v příštích letech významně ovlivní sound skupiny. Melodická linka je precizně vystavěná a má v sobě nejen rockovou naléhavost, ale i baladickou výpovědnost. Leze mě mráz po těle, když zavřu oči a nechávám na sebe skladbu působit….
ALIVE AND WELL AND LIVING IN – třetí skladba stále zachovává výtečně vypilovanou melodii a dobře volené rytmické akcenty. Melancholická flétna se spojuje s klavírem, který doprovází jedinečným způsobem sehraná rytmika Bunkera a Cornicka. Příjemně se poslouchá mezihra na sólující akustickou kytaru, střídaná flétnou v unisonu s elektrickou kytarou. Z klavírních postupů lze vyčíst, že John Evan je studovaný hudebník, který má klasické vzdělání a smysl pro proporce…
SON – první dravější rocková skladba od samého začátků. Barre popřeje kytarovému tématu pořádně nabroušené ostří, ale i dynamika skladba je zvýrazněna v celkové instrumentaci. Zvláštní změnu přináší zklidnění a akusticky propilované následné téma. Rytmika má záměrně zatěžkaný zadek a hutné Cornickovy basy prorezonovávají při zpěvu do posledního nervu v těle.
FOR MICHAEL COLLINS, JEFFREY AND ME – krásně zahraná kytarová studie na akustické kytary, které se prolínají s klavírem a naříkavým Andersonovým vokálním projevem. Větší energetický nápřah přichází s dalším postupem, kdy akordické proměny ovládnou s hlasovým projevem terén do akcentovaného zklidnění, kdy rozlamované akordy a tónové kouzlení se výtečně prolíná s konejšivým Andersonovým vypravěčským hlasem. Výtečně vystavěná kompozice. Nic nevyčnívá a nenarušuje její základy a široce se rozevírají možnosti rozvíjení daného tématu. Anderson srší nápady v bytostném slova smyslu…
TO CRY YOU A SONG – opakované kytarové schéma na elektrickou kytaru přichází s další hudební vibrací. Andersonův hlas je studiově upraven a získává ještě větší průraznost a charismatický timbr. Bunkerovy bicí se přesně strefují do rytmických postupů a Barre nahrává v playbacích odlišná, přesto však harmonicky do sebe jedinečně zapadající kytarová témata. Klasické rockové téma, které kapela rozvíjí do řemeslné, ale i umělecké dokonalosti. Barre sice nehraje jako Page, Blackmore, Lee nebo Hendrix ( a ani tgak hrát nikdy nebude), ale přesto je to velmi kreativní kytarový hráč, který se s vrtošivým a stále nespokojeným Andersonem velmi rychle sžil. Jedno kytarové téma nahrál přes Leslie box, což soundu dodává určitou přitažlivost.. Srozumitelné, přehledné a melodicky pevné!
A TIME FOR EVERYTHING? – další rockově pojatá skladba spojovaná s jemnými odstíny akustických nástrojů. Démonická flétna je opět ve hře. Skladba není harmonicky nějak rafinovaně komplikovaná, přesto má i ona pevné základy, i když melodická linka je čitelná a akordicky obvyklá v daných postupech. Důležitou roli zde hraje akcentování jednotlivých akordických proměn. Flétna má hadí mrštnost a vedle klavírních a kytarových nástupů je ve skladbě důležitým aspektem.
INSIDE – jedna z nejsilnějších melodických záležitostí na albu. Atmosféru zde krásně podmiňuje flétna a místy i mandolína a důkladné rytmické postupy. Cornick je opravdu jedinečný hráč a určitě měl zůstat v kapele hrát ještě další léta. Takovouhle baskytaru v kapele mít a nemít – toť otázka. Všechno mi připadá silné bez objevování hned na první poslech. Skrytá genialita pitoreskně vyhlížejícího vousáče s dlouhými vlasy, třeštícími oči, špulícími se rty a neuroticky pobíhajícího tu a tam po pódiu. Opravdové terno!
PLAY IN TIME – také Jethro Tull dokázali vymyslet nosný riff. Rockově dravá skladba, kde Barreova kytara je doprovázena hammondkami a perfektními Bunketrovými bubenickými breaky a šamanské kouzlení na flétnu a aplikace dobové studiové elektroniky s destruktivními zvukovými orgiemi. Dokážu si představit, jak Jethro Tull dokázali speciálně s touto skladbou řádit na koncertních vystoupeních a získat si patřičný obdiv….
SOSSITY, YOU´RE A WOMAN – podle mého názoru vyvrcholení. Andersonovský umělecký orgasmus na první poslech. Tahle skladba mě nikdy neomrzí. Akustická kytara je poučena barokní hudbou a nádherně prochází harmonickou strukturou a melodickými proměnami. Anderson a Barre zde dotvořili dokonalý obraz reálné krásy. Hammondky v pozadí, sférická flétna percussion pak přivolají téměř vánoční atmosféru. Kdybych měl vybrat klíčovou skladbu z alba, asi bych vybral tuhle záležitost. Je emocionální, kreativní a velmi přesvědčivá v instrumentálním provedení i ve zpívané interpretaci. Stejně sugestivní je i kytarový závěr v rozbrnkaných tónech a mocném úhozu ve skutečném epilogu….
Benefit je předobrazem nového stylového směřování Jethro Tull k progresivnější hudební formě, kde už nebude místo pro blues, ale pro výtečně prokomponované a proaranžované skladby. Jakýmsi předpokojem před komnatou, která dostane v příštím roce jméno Aqualung. Pět hvězdiček si album zaslouží!