Nektar - A Tab in the Ocean (1972)

luk63 - 5 stars @ 19.02.2013

Druhé LP skupiny Nektar posluchači nabízí pěknou porci psychedelie, rockové zemitosti a řinčivosti, výrazných klávesových ploch a až neskutečné množství nápadů a poloh.

Po krátkém psychedelickém intru ve stylu ranných Tangerine Dream vyrukují varhany se základním motivem titulní sedmnáctiminutové skladby "A Tab In The Ocean". Přidávají se ostatní nástroje, až je z toho pořádný rockový mazec. Ten se po chvíli promění v nové klusající téma s ostrými akordovými výstřely el. kytary. Ovšem ani to kapele nevydrží dlouho a už je tu zpívaná část. Do zkresleného vokálu se hudba stále proměňuje jako barevné mozaiky v kaleidoskopu, občas se téma vrací k již vyřčenému, ale jen nakrátko a skladba spěchá nezadržitelně dál ve svých neustálých proměnách. Myslím, že úvodní věc alba právem snese srovnání s takovými Yes své doby - tedy roku 1972.

Dvojskladba "Desolation Valley/Waves" už není tak ostrá, nabízí tiché mystičtější pasáže, ale proložené tvrdými rockovými motivy. Zpěv je civilnější, atmosféra uklidňující. V navazující "Crying In The Dark" si v úvodu zlehka pohrává mírně kváklá kytara, přidají se bicí a po chvíli celá kapela. Struktura písně je poněkud jednodušší - jde o parádní hardrockovou věc se zajímavými riffy, chvílemi pěkně vypjatým zpěvem a rámusivou zvukovou stěnou a dvěma klasickými kytarovými sóly. Varhany jsou zde lehce upozaděny, tendence jsou stále velmi progresivní. Opět bez oddělení přichází závěrečná "King Of Twilight". Jde o další říznou záležitost s vícehlasými vokály a třaskavou kytarou, zahranou v rychlém tempu a s plným nasazením. Končí znenadání...

Album je hodně progresivní a já osobně je považuji za vrchol tvorby této kapely. Jak už jsem uvedl, u mě patří vedle takových děl, jako jsou desky Yes či Genesis z oné doby. Proto ve svém hodnocení nebudu váhat s pěti hvězdičkami.

Dodatek: Nedávno jsem si pořídil remasterovanou 2CD verzi A Tab In The Ocean z roku 2011, kde na bonusovém disku je osm skladeb nadepsaných "In The Beginning - The Boston Tapes" natočených v roce 1970 v osmistopém studiu. Pro přehled je zde uvádím:
1. New Day Dawning
2. Do You Believe In Magic
3. Candlelight
4. Gooday
5. The Life I´ve Been Leading
6. Where Did You Go
7. Sealed With A Kiss
8. Our Love Will Last Forever

Slyšíme zde ještě typický beat 60. let (Do You Believe In Magic), ale také pokusy o skladby tvrdé a progresívní s povinnou příměsí psychedelie - prostě náznaky toho, co charakterizovalo Nektary v dalších několika letech. Určitě toto vydání považuji za výborný počin firmy ItsAboutMusic.com a zajímavý excurz do prehistorie skupiny.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0347 s.