Beatles, The - A Hard Day´s Night (1964)
Reakce na recenzi:
springfame - @ 29.01.2011
Album A Hard Day´s Night lze označit za dokonalé od začátku až do konce. Natočit desku, která by od prvního akordu po poslední slyšitelnou notu neměla slabší místo, to se povede opravdu jen málokdy a málokomu. Je to vrchol prvního období Beatles. Jedná se také o první album, kde se skupina obešla bez převzatých věcí.
Jediná škoda je, že autorsky se nedostalo na Harrisona. Ten se mohl pěvecky projevit v pouhé jediné písni (Lennon pro něj napsal I´m Happy Just To Dance With You). Jeho hráčský podíl je však obrovský: celým albem se jako poznávací znamení táhne zvuk jeho elektrické dvanáctistrunky Rickenbacker 360/12 Deluxe.
Pokud booklet praví, že autorem všech písní je duo Lennon-McCartnery, věcně je to jistě správně. Nicméně informace takto suše podaná je poněkud zavádějící. Až na několik výjimek (And I Love Her, Can´t Buy Me Love a Things We Said Today) se ve skutečnosti jedná o převážně Lennonovo autorské album. Zároveň jím končí období, kdy oba partneři často skládali opravdu společně. Jejich další spolupráce se nadále omezila na občasnou výpomoc druhému nebo spojení dvou celků v jeden. Propříště se každý z nich definoval jako svébytná skladatelská osobnost, jejíž rukopis byl čitelný natolik, že se dá celkem dobře rozlišit, který z nich byl autorem té které písně. Jejich partnerství však zůstalo na papíře zachováno až do konce existence skupiny.
Ale zpět k albu. První strana je tvořena písněmi ze stejnojmenného filmu, černobílého pseudodokumentu o pracovním dni Beatles, a též jejich filmového debutu. Titulní píseň napsal Lennon na objednávku (poprvé v životě) přímo pro film. Úvodní akord, kterým začíná píseň i celé album, je naprosto unikátní a nezaměnitelný.
Album obsahuje harmonicky nejbarevnější písně, jaké skupina do té doby složila a nahrála. Tomu odpovídají i možnosti vícehlasů. V protikladu k tomuto tvrzení je fakt, že v Can´t Buy Me Love zpívá McCartney sám. To je ale pouze výjimka, která jen dokládá pestrost alba.
Trochu mě mrzí, že zrovna You Can´t Do That byla z filmu nakonec vystřižena. Pro scénu útěku se pak víc hodila Can´t Buy Me Love, a tak musela pryč i I´ll Cry Instead. Ta režiséra Lestera zřejmě odradila svým ne příliš optimistickým textem. Následně s ní hanebně naložil Capitol, který se nerozpakoval ji pro americkou verzi alba sestříhat do delší podoby.
Vyjmenovat všechny další chutě alba je v krátkosti skoro nemožné. Abych parafrázoval Zdeňka Svěráka, to se nedá jen tak vyprávět, to se musí slyšet. A tak jen naťuknu: lehce zamaskovaná tónina v I´m Happy Just To Dance With You, akustická křehkost And I Love Her, pohoda "karetní" I Should Have Known Better s krásně prostými kytarovými kily ve střední části, vícehlasy Tell Me Why, valivý rytmus Any Time At All, houpavá When I Get Home...
Pokud má album unikátní začátek, pak i jeho konec je stejně pozoruhodný. I´ll Be Back nejprve potírá všechny známé teorie o písňové struktuře. Zkuste schválně určit, která část je vlastně refrén. Formální originalitu doplňuje i hudební stránka. McCartney zpívá ve druhém hlase Pikardské tercie, čímž mate ucho posluchačovo, snažící se rozlišit durovou a mollovou tóninu. Album pak skončí fadeoutem, v němž se durový a mollový akord střídá. Čímž je efekt zmatení doveden k dokonalosti. A dokonalost si zaslouží plný počet hvězdiček. Je to sice "jen" písničkové album, též ale špičkové dílo svého žánru.