Beatles, The - Beatles For Sale (1964)
Reakce na recenzi:
Monthy - @ 19.04.2020
Perný den v podání Beatles trval vlastně několik let, kadence jejich singlů, alb a živých vystoupení je dodnes dechberoucí, holt peníze se musí točit a tak i Beatles jsou na prodej. A jak se na jejich čvrté album dívám já ?
Už úvodní No Reply dává tušit, že se jedná o trochu jiné brouky. Pryč je veselí a nadšení, dostavuje se kocovina a k tomu všemu se ta potvora nechá zapřít. To si pak jeden posteskne, I'm A Loser. Přidalo se na tempu, podstata je však dost podobná. Lennon v tomto období se stává jakýmsi prokletým básníkem a mně to baví. Následující Baby's In Black je tažena vynikající hlasovou souhrou dua L-M a není divu, že se zabydlela v jejích koncertním setlistu. První cover alba - Rock 'n' Roll Music - mění v rockenrollovém rytmu náladu alba, oproti originálu bylo přidáno na hlasitosti a rozhodně to není na škodu. A zase zpomalíme, I'll Follow The Sun mi hezky sedla ke raní kávě, ovšem těžko nabídne víc než náznak jak široká může tvorba kapely. Mr Moonlight osobně považuju za jeden z nejhorších počinů čtveřice, hrozný cajdák, doslova "For Sale".
Situaci zachraňuje klasický rock'n'roll - a sice Kansas City/Hey, Hey, Hey, Hey - Paulovi tahle poloha sedí a Georgova kytara se taky nemá za co stydět.
Není to však jen o smutnění, Eight Days A Week je melodická bomba narvaná pozitivní energií, jasná hitovka alba. Což je nevýhodou pro Words Of Love, vždycky mi přišla trochu utahaná. Ringo si v Honey Don't "odbude" svůj standart, country mu prostě sedí. Every Little Thing mi příjde jako ztělesnění nálady desky, stejně jako folková Don't Want To Spoil The Party, kde se musím přiznat, že u refrénu jsem se neubránil zpěvu, sorry bando, ale můžete si za to sami, řečeno písní - (look ) What You're Doing, vždycky jsem měl rád Ringovo bubny v tomhle songu, George Martin u piána taky neurazí. Georgův pěvecký kousek Everybody's Tryin' To Be My Baby by mi spíš seděl k Ringovi, zase cítím jistou únavu, nic ve zlém, ale k dalšímu poslechu hned jen tak nedojde...
A jsme na konci. Co říci závěrem, For Sale je z hlediska vývoje tvorby Beatles strašně důležitá, poprvé je zde krom klasických vzorů i vliv hudebních souputníků, zejména Boba Dylena. Přesto se viděno s odstupem nejedná o kus, ze kterého by si člověk sednul na zadek, spíš jde o dítě své doby, tj. první půlky 60's. Naštěstí, to nejlepší měli Beatles teprve před sebou. ***