Beatles, The - Magical Mystery Tour (EP) (1967)
Reakce na recenzi:
Petr Gratias - @ 14.05.2011
Pohledy na Magical Mystery Tour (jak vidno se různí), zkusím ještě já přihodit svoji recenzi,ať už někoho pohněvám, nebo někoho povzbudím, všechno je relativní.
S čím se asi dalo přijít na hudební scénu po tak velkolepém projektu jako byl Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band? Musíme si uvědomit, že přesto, že kvartet přestal veřejně koncertovat v r. 1966, skončily mu sice nekonečné únavné turné se zběsilými fanoušky a s dotěrnými politiky, novináři a fotografy, ale kapela byla dále pod tlakem. Od vysoko nastavené laťky se očekávalo, že se bude zvedat výš a výš. Nebylo tedy jednoduché se nadechnout a znovu vyplodit něco ohromujícího a fascinujícího.
Přesto ještě v témže roce byly činěny další kroky k realizaci nového projektu. Nejvíce ambicí v něm projevoval McCartney, který byl také hlavním osnovatelem třetího filmu, který měl Beatles prezentovat světu. Fatálním rozhodnutím bylo, že práce na filmu nebyly svěřeny skutečnému profesionálnímu režisérovi, ale že filmařinu obstarávali sami Beatles. Film Magical Mystery Tour je opravdový úlet a lidé po předešlých celovečerních filmech nebyli připraveni přijmout něco podobného. Nebylo tedy divu, že film propadl, ale písně v něm natočené to přežily. Pro mě osobně je celý výlet psychedelickým úletem, který reflektuje "květinový Londýn" sedmašedesátého roku. Klasický rock and roll a mersey beat byly na ústupu a do hry vstupovala psychedelie, LSD, orientální rozpínání mysli, meditace, "podivná móda" indických košil, korálků, minisukní a prodlužujících se vlasů...
V Británii vyšlo EP Magical Mystery Tour a v USA vyšel tentýž projekt na LP doplněn singly. Dodnes lze vnímat jako trestuhodné, že se britský koncern EMI a americký Capitol nebyly schopny domluvit a udělat v tom pořádek (Amerika prostě chtěla mít NĚCO jiného.... ale to byl i případ Rolling Stones).
V sedmdesátých letech konečně Magical Mystery Tour vyšel i v Británii jako album, navíc doplněn tučnou přílohou mapující celý bláznivý film ve fotografiích a comicsu)
MAGICAL MYSTERY TOUR - břeskný ryk trubek a mocný sborový zpěv otevírá první vstupní skladbu. Je v ní rozjásanost lidí chystajících se na bláznivý výlet do surreality, plný podivných lidí a událostí. Tempo skladby nabírá na fanfárách, až dojde k pozvolnému zklidňování do nezvyklých harmonií s bloudivými klavírními akordy a přednatočenými pásky, které se psychedelicky ztrácí v prostoru...
THE FOOL ON THE HILL - krásná balada nesoucí v sobě pečeť maccartneyovské skladatelské práce. Klavír, flétny, hoboje, smyčce a čistý klenutý vokál. Akustické kytary pouze podmalovávají atmosféru, jinak jsou vytlačeny na okraj. Ve skladbě je smířlivé odevzdání a epické vyprávění příběhu a do tématu vstupují opět různé studiové efekty. Velmi důmyslná skladba, totálně vzdálená jakémukoliv bigbítovému běsnění. Není to ovšem ale hitparádová nebo festivalová pop-music, je to jen jiná forma vyjádření...
FLYING - instrumentální skladba, jakých měli Beatles na albech pomálu. Ano, tohle je psychedelická vize. Mellotronová clona, kytarové vibráto, které zpožďuje tón (stejně jako zpožďovalo LSD myšlení a reakce) a konejšivým vokálem. Je to samozřejmě jenom pokus, ale lze z něho vycítit, že mezi Beatles zesiloval zájem o studiovou elektroniku, která byla zatím v plenkách a vypozorujeme u nich snahu vstupovat do harmonií písní novými prostředky. Zejména Harrison a Lennon byli nakloněni podobnému experimentování... Pokud budeme skladbu vnímat jako "létání", tak jsme pravděpodobně pochopili jejich záměr...
BLUE JAY WAY - Harrison dostal svou příležitost vymezit se psychedelii a v této skladbě jí maximálně využil. Tajemné vrčení hammondek, aplikace violoncell, viol a práce s přednatočenými pásky je součástí hlavních kompozičních postupů. Použil rovněž indickou harmonii a za asistence dunivých bicích a šustících činelů včetně výrazných basů vytvořil téměř strašidelnou hudební kompozici s deformovaným hlasem. Podle pravidel indických rág se zde opakovalo jedno téma dokola téměř hypnotickým způsobem. Po Love You To, I´m Only Sleeping, Tomorrow Never Knows a Within´You Without You to byl další výlet do tajemného orientu, který Beatles absolvovali a nabídli posluchačům...
YOUR MOTHER SHOULD KNOW - odlehčení přichází s další mccartneyovskou melodickou písní. Má téměř divadelní charakter a swingující rytmus. Klavírní téma doprovázené hlasem a sbory má změnu v mezihře, kde do harmonie vstupují hammondky a dusající rytmika skladbu dovádí až do finále. Prostě písnička, nic progresivního, jako by měla připomenout klasické beatlesovské poslání a vrátit přehlednou a přímočarou melodii na desku s pečlivým aranžmá...
I AM THE WALRUS - tohle je ovšem jiná káva. Jeden z nejrevolučnějších počinů na albu, ale i v beatlesovské produkci vůbec. Má Lennonův rukopis a my cítíme, že podobně jako Harrison i on ucítil prostor pro psychedelické vyjádření a to přímo famózním dotekem. Smyčce houslí a violoncell, ohýbané harmonie a jeho nosový pěvecký projev a doaranžovávané vokály a další playbackované hlasy dodávají skladěb napětí. Uprostřed dochází ke zlomu, úderné rytmika, elektrické piano a akustické kytary vytvářejí zajímavé propojení a skladba má nekonečný fade-out až do závěrečné katarze. Tohle má téměř symfonické postupy a uchopení tématu. Rockový základ cítíte, ale ten nemá ve skladbě ten hlavní prim, tím jsou smyčce, sbory a gradující téměř zneklidňující atmosféra. Úžasný hudební počin!
HELLO GOODBYE - rozevlátá přímočará píseň opět v mccartneyovské režii. Sborové zpěvy a jeho hlavnbí vokál, jemuž sekundují elektrické kytary, klavír, varhany, ale dokonce i housle. Úderná rytmika a chytlavá melodie, opakující základní hudební téma, ale i písňový text. Skladba s hitovou ambicí, které McCartney dokázal instinktivně skládat s neuvěřitelnou lehkostí, jakoby tušil, že to bude právě on, kdo vytváří klasický melodický sound od Beatles neustále žádaný...
STRAWBERRY FIELDS FOREVER - další experimentální vklad na album. Opět má lennonovský rukopis. Skladba byla natočena ještě před legendárním Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band. Je velmi zvláštní svými harmoniemi, náladami, aplikovanými nástroji, ale i novým soundem. Do tématu vstupuje mellotron, varhany, elektrické piano, ale i tympány a conga, včetrně smyčců a Harrison dodá krátky elektrický kytarový break, který se ztrácí v prostoru. Skladba byla nazvána "nejkratší symfonickou básní" a já mám pocit, že tohle označení je velmi výstižné. Práce se zvukem jeho dynamickými odstíny, vzdalováním a přibližováuním s oparem orientu a psychedelickým kořením... Velmi progresivní počin na albu, ale i v celkové beatlesovské produkci!
PENNY LANE - jasná melodie za klavírního doprovodu, ale i dechové sekce včetně sóla na trubku v barokním pojetí (někde se psalo, že to nebyla trubka, ale mellotron - kdo ví...). Krásné vícehlasy a nostalgie na beatlesovské mládí v Liverpoolu a na jejich městskou křižovatku tak, jak si ji pamatovali včetně zajímavých postřehů z jejího okolí. Závěr skladby pak obsahuje elektronicky cloněný tetelivý dozvuk. Zajímavě aranžovaná skladba po všech stránkách....
BABY YOU´RE A RICH MAN - poněkud údernější skladba interpretovaná Lennonem ve sborech s pomocí McCartneyho. Slyšíme v ní hutnou baskytaru, dusavé bicí, klavír, zpožďovaný zvuk a kapesní varhany clavioline, které suplují zvuk indických modlitebních mlýnků, které se v harmonii skladby objevují jako nový prvek. Skladba je ovlivněná dotekem indické hudby, který pronikala do dobového bigbítu samovolně pod vlivem orientálního odéru té doby...
ALL YOU NEED IS LOVE - úvodní fanfáry francouzskjé Marseillaisy jako revoluční song se vztyčenými prapory lásky, míru a citu, které měly obejmout celý svět. A také se to podařilo v televizním vysílání Our World roznést do většiny civilizovaného světa, jako mírumilovné poselství. Lennonův šeplavý hlas doprovází cembalo, dechová sekce, ale i smyčce a uprostřed skladby Harrisonovo kytarové sólo, které je zbytečně brzy přiškrceno (považuji to jako velký handicap pro skladbu, v níž mogl rozvinout svoje téma!). Nekonečný fade-out nám do nahuštěné harmonie a opakované výzvy vrací fragmenty z hitu She Loves You, ale i starou baladu Greensleaves až do úplného konce.....
Záznam alba mohl být více využit, ale my už známe okolnosti, za jakých došlo k proměnámi EP v LP a tak se moc divit nemůžeme. I přes tuto okolnost dávám albu plný počet hvězd!
Má svou výpověď, nové progresivní prvky a nápady a je z něho cítit touha po hledání a přitomneztratit svou tvář. Dokonalý inspirující obraz doby.
Pět hvězd!