Beatles, The - Magical Mystery Tour (EP) (1967)

Tracklist:
01. Magical Mystery Tour (2:48)
02. Your Mother Should Know (2:33)
03. I Am the Walrus (4:35)
04. Fool on the Hill (3:00)
05. Flying [Harrison/Lennon/McCartney/Starkey] (2:16)
06. Blue Jay Way [Harrison] (3:50)

Bonus singles on american LP:

07. Hello Goodbye (3:24)
08. Strawberry Fields Forever (4:05)
09. Penny Lane (3:00)
10. Baby You're a Rich Man (3:07)
11. All You Need Is Love (3:57)

All songs written by John Lennon and Paul McCartney, except where noted.



Obsazení:

George Harrison – vocals, guitar, organ, harmonica, swarmandal, violin, percussion
John Lennon – vocals, guitar, banjo, keyboards, jew's harp, harmonica, percussion
Paul McCartney – vocals, bass, guitar, keyboards, recorder, penny whistle, percussion
Ringo Starr – drums and percussion, backing vocals (7)

Peggie Allen, Wendy Horan, Pat Whitmore, Jill Utting, June Day, Sylvia King, Irene King, G. Mallen, Fred Lucas, Mike Redway, John O'Neill, F. Dachtler, Allan Grant, D. Griffiths, J. Smith and J. Fraser - backing vocals (3)
Mick Jagger, Keith Richards, Marianne Faithfull, Keith Moon, Eric Clapton, Pattie Boyd Harrison, Jane Asher, Mike McCartney, Maureen Starkey, Graham Nash, Gary Leeds, Hunter Davies - backing vocals (11)
Christoper Taylor, Richard Taylor, Jack Ellory - flute (4)
Ray Swinfield, P. Goody, Manny Winters, Dennis Walton - flute (9)
David Mason - piccolo trumpet (9), trumpet (1, 11)
Elgar Howarth, Roy Copestake, John Wilbraham - trumpet (1)
Tony Fisher, Greg Bowen, Derek Watkins, Stanley Roderick - trumpet (8)
Leon Calvert, Freddy Clayton, Bert Courtley, Duncan Campbell - trumpet (9)
Stanley Woods - trumpet (11)
Rex Morris, Don Honeywill - saxophone (11)
Neill Sanders, Tony Tunstall and Morris Miller - horns (3)
Evan Watkins, Henry Spain - horns (11)
Dick Morgan, Mike Winfield - english horns (9)
Sidney Sax - violin (3, 11)
Jack Rothstein, Ralph Elman, Andrew McGee, Jack Greene, Louis Stevens, John Jezzard, Jack Richards - violin (3)
Patrick Halling, Eric Bowie, Jack Holmes - violin (11)
Ken Essex, Leo Birnbaum - viola (7)
Lionel Ross, Eldon Fox, Brian Martin, Terry Weil - cello (3)
John Hall, Derek Simpson, Norman Jones - cello (8)
Brian Martin - cello (11)
Eddie Kramer - vibraphone (10)
Jack Emblow - accordion (11)
George Martin - piano (11)
Frank Clarke - double bass (9)
Mal Evans - percussion (1, 8)
Neil Aspinall - percussion (1)

 
26.05.2018 lover-of-music | #
5 stars

Magical Mystery Tour - poslední fenomenální skvost téhle kapely. Tady musíme být vděční především firmě Capitol, protože firma EMI v Británii to vydala jenom jako 2EP Soundtrack. V Americe se z tohoto projektu rozhodli udělat plnohodnotné album. A tento čin byl více než rozumný.

Beatles v roce 1967 vyplodili tak výjimečné skladby, které v sobě spojovaly výbornou melodičnost, hodně zajímavé texty, chuť experimentovat, používat specifické nástroje a velkou instrumentální dovednost. Album Magical Mystery Tour samozřejmě obsahuje všechny výše zmíněné aspekty. Je krásně srovnatelné s předcházejícím, úchvatně fenomenálním Seržantem. Vždyť alba Sgt. Pepper a Magical Mystery Tour jsou jako sourozenci. Aspoň já to tak cítím. Ve své skromné sbírce mám tyto klenoty dané hned vedle sebe - jako bratr a sestra, kteří se mají opravdu rádi.

Od úvodní titulní pecky přes krásnou baladu Fool On The Hill, sice řádně popovou, ale jinak výbornou záležitost Your Mother Should Know, naprostou klasiku I Am The Walrus, neuvěřitelně výtečný singl Strawberry Fields Forever / Penny Lane až k závěrečné hymně All You Need Is Love zde nenalézám slabé místo. Co se týká Strawberry Fields Forever, tak její samotnou melodii považuji za jednu z nejkrásnějších a nejpovedenějších všech dob. Sice může nějaký "chytrolín" brblat, že je zde moc překombinovaná. Ano, jsou v ní tisíce experimentů, ale mně vyhovují všechny její verze.

Beatles albem Magical Mystery Tour dle mého názoru zakončili výrazně plodnou kariéru, která se nenápadně začala albem Help, a kterou u Beatles nehorázně obdivuji. K následujícímu "dílu" zvanému White Album se radši nebudu vyjadřovat, protože to bych skončil u absolutně jiných slov, než fenomenální, výborný, jedinečný atd. Sice pravda, albu Abbey Road jsem dal 4 hvězdy, ale kdybych Abbey Road srovnal třeba se Seržantem, tak Abbey Road výrazně pokulhává a ještě výrazněji ztrácí na kvalitě. To se však alba Magical Mystery Tour netýká a okamžitě získává plný počet. Jak říkám, Seržant a Magical Mystery Tour jsou jako bratr a sestra, kteří všude chodí spolu.
reagovat

PaloM @ 26.05.2018 18:21:00
Pekne si to napísal. Síce mám rovnako rád všetky piesne Beatles, no chápem, že nemusí sa všetkým ich hudba páčiť. Toto ti však verím a súhlasím, že urobenie z 2EP jednu LP s doplnením singlov singlov bol výborný ťah.

VaclavV @ 27.05.2018 09:04:18
Jen bych se krotil se slovy poslední fenomenální skvost kapely. Neškodilo by příště psát "dle mého názoru", protože takhle to zní jako jasná věc, což je samozřejmě vzhledem k bílému albu a Abbey Road pěkná blbost. Tedy dle mého názoru :-)

vmagistr @ 27.05.2018 09:16:05
VaclavV: Osobně se sice ve svých recenzích snažím tímto způsobem zdůrazňovat, že se jedná jen o moje dojmy, ale ve chvíli, kdy se vlastně o nic jiného než dojem či osobní názor jednat nemůže, to leckomu může přijít zbytečné. Vždyť co se týče estetického hodnocení hudby se tu v recenzích vlastně ani nic jiného než osobní názory neobjevuje.

VaclavV @ 27.05.2018 10:09:27
Nesouhlasím. Něco jiného je psát recenzi na aktuální nahrávku a historickou, kdy víme, jaký byl kontext doby a co následovalo. Kdybych napsal třeba u Pink Floyd, že je Meddle poslední kvalitní nahrávkou kapely, byl bych za hlupáka, protože... Třeba Wish You Were Here nebo Wall se mi nemusí líbit, ale všichni víme, že jsou to sakra kvalitní alba. Kdybych napsal, že pro mě osobně představuje Meddle poslední kvalitní nahrávku Pink Floyd, je to v pořádku a nikdo nic nemůže namítnout.Ale to je jedno :-)

vmagistr @ 27.05.2018 13:48:55
VaclavV: rozumím, kam tím míříš. Jen bych měl problém s určením, u jak významné či populární kapely ještě "všichni musíme vědět", která alba jsou ta kvalitní, a kde už ten všeobecný konsensus neexistuje a my můžeme bez obav vyjádřit názor s tím, že bude čtenáři automaticky vnímán jako náš osobní. Každopádně děkuji za férovou a srozumitelnou argumentaci.

VaclavV @ 27.05.2018 15:37:47
V tom máš pravdu... ale přece jen The Beatles... Každopádně jen dodatek k mému předešlému příspěvku - Pink Floyd a Meddle jsem střelil od boku. Poslední jejich geniální deskou je pro mě Division Bell :-D

Gerry @ 28.05.2018 19:03:10
VaclavV: Já bych to ještě upravil tak že geniální jsou všechny skladby v období od Arnold Layne po High Hopes. A ty před a po tomto období jsou geniální alespoň napůl ... :-D

11.02.2016 EasyRocker | #
4 stars

Jsem si vědom faktu, že tohle není úplně normální nahrávka, nýbrž soundtrack k filmu, režírovanému členy kapely jako návdavek po Seržantovi na sklonku roku 1967. Film byl sice totální lapsus, ale hudební část obsahuje několik zásadních, historických skladeb.

Magical Mystery Tour je dokonale pompézním, skutečně výpravě filmovým otevírákem, který mi připomíná pozdější megaopus "Tommy" od The Who. Takže poctivá kytarová práce, v závěru i klavír, ale hlavně tuny a tuny dechů - na můj vkus možná skladbu zahltily až moc a setřely její jinak jemnější předivo. Fool on the Hill je ale jednou z nejkrásnějších skladeb Brouků z McCartneyova pera - pochmurná, jemná balada, nádherně vyšperkovaná flétnami hned trojice hostů a Lennonovou harmonikou. Nemám slov... Flying je zajímavou experimentální skladbou, kdy se nabalují na stručný kytarový motiv psychedelické obrazce a vícehlasy v pozadí - souhlasím ale s hejkalem, že se dala určitě rozvinout do nějakého zásadního motivu, potenciál tady určitě je. Dalším experimentem z Harrisonovy dílny je Blue Jay way - dokonalá esence doby - jemné vzdušné kytarové tóny a mračna psychedelického dýmu zmutovaných klavírních tónů a nepředvídatelných bicích. Opravdu tíže, na jejíž vstřebání musíte mít správnou náladu. Your Mother Should Know, to je přesně typ jednoduché melodické skladby, kterou od Beatles moc nemusím - když ale pozorně poslouchám, je mi jasné, kde o pár let později hledali inspiraci třeba i takoví Queen. I Am the Walrus je hodně sympatické vykročení směrem k rockové poloze kapely, razantní akordy kytary, průrazný Lennonův vokál - vokály jsou tu vůbec tradičně skvěle zpracovány. Nechybí ale ani psychedelické závany v polovině, kdy pak celá věc nabývá strašidelný nádech. Hodně dynamická, našláplá, sympatická záležitost. V Hello Goodbye nastupuje zase zřetelná, čistá melodie a jednoduchá struktura, oblíbil jsem si to ale víc než Your Mother..., jsou tu sympatické violové vsuvky a psychedelické vstupy s užitím zvuků všeho druhu. Strawberry Fields Forever, to je opravdu magický zásek a dobový pomník - vzdušné, až astrální kytarové tóny a úžasnými melodiemi hýřící Lennon. Jsem rád, že jsem si místa spojená s kapelou, včetně tohoto, mohl předloni prohlédnout osobně. Asi mou nejoblíbenější skladbou je ale Penny Lane - sice jasný hit, ale to vedení hlasu a nádherně melodicky klenutý refrén jsou prostě úžasné a to vše ve spojení s nostalgickým textem a klipem (ulice, kde se potkali Lennon a McCartney, dnes je zde beatlesovská hospoda) a vkusně zakomponovanými flétnami, dává úžasný výsledek. Bravo! Baby, You´re a Rich Man je dalším čistým experimentem - do jemných kytar je vklíněn hostující vibrafon, a to takovým způsobem, že si to prostě nespletete. Teď jen záleží, jestli vám tyhle úlety sednou, či ne - hoďte si kostkou. Rozhodně ale unikát. Na závěr pak následuje All You Need is Love a nebude tu asi nikdo, kdo by ten ústřední motiv ani jeho autory neznal - šlo o univerzální mírové poselství. Marseillaisový úvod, uměřené kytary se zakomponovaným klavírem a houslemi a vícehlasy mnoha hostujících lidí včetně rodinných příslušníků. Tady Lennon ukázal, co Beatles uměli - jednoduchým, silným motivem sdělit to, co sdělit chtěli, ta melodie je zkrátka patentní. Závěr s přesahem, který samozřejmě sahá i mimo hudbu. Rozmýšlím se mezi třemi a čtyřmi, ale vzhledem k tomu dobovému poselství a mé osobní oblibě řady skladeb dávám čtyři...


Nahrávka formou a obsahem spadá se Seržantem do stejného období a kdyby tyhle dva materiály vyšly jako dvojalbum, asi by nikdo nespatřoval nějaký propastný rozdíl, snad Magical... má ještě drobně výrazněji psychedelický nádech. Patří k mým nejoblíbenějším nahrávkám Brouků, je to takový manifest svobodomyslné doby. Slabší místa ale z mého pohledu má.
reagovat

Martin H @ 11.02.2016 13:40:12
Pěkná a výstižná recenze. Nezbývá než souhlasit.

25.05.2015 Martin H | #
4 stars

V roce 1967 se skupina Beatles ocitla na svém tvůrčím Olympu. Vydala album Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band, které ve své době bylo mnohými považováno za nedostižný vrchol uměleckého snažení počínaje jejich rivaly Rolling Stones a novými skupinami ve slunné Kalifornii konče. Určitě i raní Pink Floyd byli čtveřicí z Liverpoolu silně ovlivněni.
Beatles již měli za sebou dva filmy režírované Richardem Lesterem – Perný den a Help. Nyní se rozhodli, že natočí další film, ve kterém nebudou nikým a ničím omezováni. Tak vznikla zvláštní road movie Magical Mystery Tour; pro některé naprosto geniální a zásadní dílo, pro jiné (mezi ně se počítám i já) pakárna na entou. I když je film jen pro otrlé, objevilo se v něm několik písní, které patří k tomu nejlepšímu z beatlesovské tvorby.
Samotné album otvírá stejnojmenná skladba Magical Mystery Tour, která nás zve na tajemnou cestu. Pro píseň je charakteristické užití dechových nástrojů a opakování ústředního motivu. Následuje Paulova nádherná píseň Fool On The Hill s velice příjemnou flétnou. Vždycky si vybavím scénu z filmu, v níž McCartney v dlouhém kabátě poskakuje liduprázdnou krajinou. Třetí kousek na albu, Flying, je instrumentální záležitost, která podle mě za ostatními skladbami silně zaostává. Následuje studiovým kouzlením silně ovlivněná Blue Jay Way, pro mě velmi psychedelická záležitost. Your Mother Should Know je velmi příjemná skladbička s povedeným klavírním doprovodem. I Am The Walrus je další psychedelická záležitost na albu. Lennonův zpěv je zde doprovázen smyčci, sbory a vrstvením zvuků. Vzniklo tak nadčasové dílo, které mě vždy okouzlí a překvapí. Po této nádheře zazní píseň Hello Goodbye, kterou si přeji zahrát na svém pohřbu. Nejkrásnější kompozicí na albu je pro mě Strawberry Fields Forever, opět plná zvukových kouzel. Společně s písní Penny Lane připomíná rodný Liverpool a místa, která členové skupiny důvěrně znali. Předposlední písní na albu je Baby You're A Rich Man s výrazným refrénem. Potom se ozvou úvodní tóny francouzské hymny a John začne zpívat, že všechno, co potřebujeme, je láska.
Album Magical Mystery Tour sice nepatří mezi to úplně nejlepší v diskografii Beatles, ale určitě není na škodu si ho občas připomenout.

reagovat

17.01.2014 Petr87 | #
5 stars

Myslím, že Beatles musí dnes zákonitě znát snad už úplně každý, i ten největší hudební analfabet...věřím, že i kdejaký Xi-Xao v Africe si pobrukuje ve své chýši z žirafího trusu All My Loving...
Beatles znám už snad od narození, ale pořádně na chut' jsem jim přišel teprve asi před čtyřmi, pěti lety, díky albům Abbey Road, Magical Mystery Tour a Sgt.Pepper...
Beatles dnes rozděluji na dvě samostatné kapely a to Beatles 1960-65 a Beatles 1966-70...líbí se mi obě dvě, ale ta "druhá" kapela mě zkrátka a dobře oslovuje daleko více...a proč mám jen takový pocit, že v tom nejsem sám..:)
Na Brouky zkrátka taky nemůžu dát dopustit a budu je vždy bránit...

Vzpomínám si, bylo to ted' v létě...jel jsem na kole z práce domů a měl jsem tehdy na sobě tričko, na němž byl vyobrazen obal z desky Abbey Road a nad ním majestátně zářil velký nápis Beatles...a když jsem projížděl kolem základní školy, tak zrovna odsud vycházely dvě holky, nemohlo jim být více, než 12 let, zkrátka jim ještě odkapával Sunar z brady...a když jsem je pomalu míjel, tak ta jedna se zadívala na moje triko a začala se hihňat jako trvalý obyvatel klecového lůžka...pak něco pošeptala té druhé a za chvíli už hýkaly obě dvě...no, a to už Péťa nevydýchal...
Zastavil jsem, obrátil kormidlo a šel si to vyjasnit...
"Dámy, co máte proti Beatles", zeptal jsem se..."Nííc", odpověděly sborově..."Co posloucháte vy za hudbu", byla moje další otázka..."Noo, Justina Bííbra a taky se nám ještě líbí Lady Kvo, Kvo" (čtěte Ga Ga)...a bylo to jasné...Tady po té odpovědi jsem beze slova nasedl zpět na kolo a odjel...tady jsem už zkrátka dechem plýtvat dále nehodlal...
Tak a ted' už bych konečně mohl napsat i něco o této desce, co říkáte?..:)

Tohle album mám stejně, jako stejnojmenný film hodně rád...
Je to pro mě jedno z nejoblíbenějších alb od Brouků...moje vůbec nej je Abbey Road, potom následuje Serža, Revolver a tohle...taková svatá čtveřice..

Magical Mystery Tour...Vždy, když zazní úvodní fanfára, tak se mi kolikrát tak hrozně rozbuší srdce, že někdy chytám mobil do ruky a začínám vyt'ukávat 155...protože vím, že se opět začínám účastnit něčeho velmi zvláštního...

Fool On The Hill...Nádherná skladba s úžasnou melodií..."Paule, jsi třída, tohle ti jde na jedničku"...

Flying...Skvělá, do oblak unášející věc..."Dámy a pánové, první trip začíná"...

A další trip následuje v podobě pro mě geniální Georgeovy kompozice Blue Jay Way...výborný hudební zážitek.

Your Mother Should Know...tak, zde se na chvíli vracíme z vesmírného výletu zpátky na zemi...Pěkná, veselá skladba...palec hore...

I Am the Walrus...tak na tuhle skladbu se pokaždé hrozně moc těším...Tohle je správně ulítlá věc...
Nechápu, proč se stále někteří lidé pitvají v tom textu a hledají v něm snad nějaké poselství, nebo snad šifru...už toho nechte, proboha..a nebo ne, klidně v tom pokračujte, John se vám tam nahoře určitě směje od ucha k uchu a nárámně se baví..

Hello, Goodbye...tak na téhle veselé písničce jsem se začínal učit základy angličtiny, a proto je pro mě skvělá a nezapomenutelná...

Strawberry Fields Forever...Jeden z vrcholů alba a jedna z nejlepších kompozic, s kterou kdy Beatles vyrukovali...Opus magnum populární hudby...
Prostřednictvím téhle skladby jsem se vůbec poprvé seznámil s pozoruhodným nástrojem, zvaným Mellotron...

Penny Lane...špičková, veselá skladba, mám ji moc rád.
Baby, You're a Rich Man...no a jedem na další skvělý trip Made in Beatles...very good...

No a máme tu závěr (toto ale uteklo) v podobě hipísácké hymny All You Need Is Love...další z těch věcí, díky které se budou Beatles hrát snad i za milion let...třeba v té době už budou známí po celé naší galaxii a tuhle věc si budou zároveň s námi broukat i zelení, šupinatí humanoidi někde z Proxima Centauri..:)
Bylo by ode mě ryzí šílenství, kdybych tomuto opusu nenakrájel okamžitě pět hvězd...
reagovat

tykeww @ 17.01.2014 19:24:19
Skvělá recenze, moc se těším na tvé další příspěvky :) Tohle album mám od Beatles nejraději.. I když to vlastně (pokud vím) není tak docela album :) Rozhodně piš dál, přišel sem s tebou svěží vítr.

Petr87 @ 17.01.2014 19:59:45
Zdravím tykeww (tedy, některé ty Vaše přezdívky tady vážně nemají chybáka :D) a děkuji Ti za pochvalu..
Tyhlety reakce jsou pro mne vážně skvělý nakopávák..:)

Jsem zde zaregistrovaný už dlouho, první recenzí jsem sem přispěl snad už před dvěma roky...pak jsem na tuhle stránku nějak pozapomněl a vrátil jsem se sem až teprve nedávno...a jak vidím, udělal jsem asi dobře..:)

Tímto bych chtěl poprosit někoho, kdo to má zde na starost, jestli by nemohl vymazat ten můj úplně první příspěvek...byla to recenze na album od Pink Floyd, Meedle..
Né, že bych byl nějak nespokojen s obsahem, ale spíš se mi nelíbí to, jak jsem jí sem vložil...takhle se to snad nedá ani číst...Klidně napíšu novou..:)
Předem moc děkuji :)

tykeww @ 17.01.2014 20:43:59
Petře, kdybys slyšel mé příjmení, tak se teprve poměješ :D

Walrusa @ 18.01.2014 09:01:32
Zdravím, tohle album (resp. kompilaci) neuvěřitelně zbožňuju, a jak napovídá má přezdívka, Mrož je moje nejoblíbenější skladba nejen z tohoto alba, ale i celkově :) Opět perfektně napsaná recenze ;) Ta příhoda s kolem a dvěma děvčaty mě dost pobavila :D

Petr87 @ 18.01.2014 11:31:26
Taky zdravím a pozdravuji, Walruso (Tvoje přezdívka mi už hned od začátku leccos napověděla:) a moc Ti děkuji za pochvalu..:)
Ty dvě dámy měly opravdu vytříbený hudební vkus...
Odpudivého pseudohomozpěváka a škaredou transku s nadprůměrným příjmem a silně podprůměrným talentem...na to se opravdu nedalo nic odpovědět..:)
Jinak Ti ještě jednou děkuju..:)
Petr

Walrusa @ 18.01.2014 11:36:09
Petr87: Mě zas jedna holka řekla, že Beatles jsou jen pro důchodce. Někteří lidé by si je měli holt nejdřív poslechnout, než je začnou hodnotit.
Jinak: těším se na Tvoji další recenzi ;)

aselzesarp @ 26.01.2014 11:50:16
Mně zase lidi často říkají, že Beatles hráli odrhovačky (to totiž slyšeli jenom první polovinu jejich tvorby, a i tady by se dalo často nesouhlasit) a že jsou jako Eva a Vašek :-)

PaloM @ 26.01.2014 12:18:18
Ohovárať a zatracovať Beatles môžu iba obmedzenci a hlupáci, škoda s nimi márniť čas. Zdravá konštruktívna kritika na jednotlivé piesne od odborníka samozrejme má zmysel a rešpekt.

Walrusa @ 26.01.2014 12:28:11
I jejich počáteční tvorba má něco do sebe. Má v sobě hodně energie, spontánnosti a upřímnosti. Vím o čem mluvím, protože jsem ji slyšela nejen v podání Beatles revivalů, ale i v podání samotného Paula McCartneyho ;) V této jednoduchosti je někdy ohromná síla, hezky to popisuje Ian MacDonald v knize Revoluce v hlavě ;)

aselzesarp @ 26.01.2014 12:31:12
Však já mám taky rád i Beatles první poloviny šedesátých let. Ale to, co následovalo pak, prostě řadím výš.
Zvláštní je, že ať poslouchám cokoliv, tak se nakonec vždycky vrátím k Beatles. Připadá mi, že jejich hudba obsahuje všechno, co mám v hudbě rád.

Progjar @ 26.01.2014 12:39:37
Nie je žiadna hanba spievať skladby od svojich vzorov. Nikto predsa nefunguje vo vzduchoprázdne, ja tomu hovorím kontinuita. A tá poznámka, že Beatles sú len pre dôchodcov, to ma pobavilo. Ak sa dožijem dôchodku, neviem čo si budú mladí o mne myslieť, keď si pustím trebárs Dewina Townsenda. A nebudem vynechávať ani Beatles, nech je kontinuita.

aselzesarp @ 27.01.2014 11:21:10
Moudrý člověk nemá předsudky. A moudrý posluchač je otevřený jakékoliv hudbě, nic neodsoudí bez pořádného poslechu.
Já se třeba už snažím poslouchat hudby co nejmíň, protože se bojím zhoršování sluchu, tak poslouchám co nejméně tvrdé hudby, protože mi nestojí za to, abych pak třeba pořádně neslyšel Beatles. Ale nic neodsuzuju.

PaloM @ 27.01.2014 11:39:18
aselzesarp - to je vážna vec, no obyčajne problém so sluchom prichádza s vyšším vekom. Ja si tiež už nedoprajem veľa decibelov a sluchátkové štuple do uší som prestal používať. Ale hudbu obmedzovať podľa mňa nemusíš, pokiaľ nemáš vážny zdravotný dôvod. Chápem, ja som metal vždy počúval poriadne nahlas, ale dá sa to aj tichšie :-)

aselzesarp @ 27.01.2014 11:50:04
Já mám akorát takové zvláštní problémy s jedním uchem. Zhoršený sluch to není, akorát mi v tom uchu při poslechu hudby zaléhá a při vysokých tónech mi v něm lupe. Co je příčinou, to nevím. Může to být něco s Eustachovou trubicí, stejně tak to ale může být něco neurologického původu. Nebo za to může jeden vůl, co mi ještě na základe "ze srandy" zapištěl do ucha. Těžko říct. Doktorku jsem vyzkoušel jednu, nic nenašla a chodit po doktorech mě nebaví.
Mám strach, že mi to ucho jednoho dne dá sbohem. To bych asi i já dal sbohem světu, protože život bez hudby..

aselzesarp @ 27.01.2014 11:50:34
*základce

22.10.2013 Walrusa | #
5 stars

Před nějakým tím rokem, (kdy jsem byla kapánek zkažená hudební komercí, ale ne moc) mě kamarád přivedl k Beatles. Pouštěl mi spoustu převážně počátečních písní, ale třeba i Strawberry fields. A já, v naivní představě, že brouci mají jen "jé jé" písničky jsem byla notně šokována, protože to bylo asi poprvé v životě, co jsem slyšela něco, co by se dalo označit jako psychedelický rock. No a o nějaký ten měsíc později jsem slyšela i Mrože, který mě šokoval dokonale. Blue Jay Way mě neuvěřitelně děsila a nemohla jsem ji ani slyšet. Ale našla se i skladba, která se mi zalíbila na první poslech: Fool on the hill.
Jak to shrnout? Tohle album (kompilace) je klíčová v mém životě posluchače, protože mi umožnilo jakýsi přerod z člověka kterého hudba dřív vůbec nezajímala (a poslouchal to co slyšel v rádiu) na člověka, který vyhladává kvalitní hudbu a užívá si její poslech (samozřejmě bylo nezbytné si předtím prožít i stadim počátečních alb Beatles).
Cesta k tomuto albu byla trnitá, ale o to víc je miluju a Mrož je moje nejoblíbenější skladba od Beatles a kdoví možná i nejoblíbenější vůbec. Nemůžu jinak, než dát 5 hvězdiček.
reagovat

zdenek2512 @ 23.10.2013 03:11:21
Zdravím slečnu nebo paní a děkuji za krásné vyznání ke kapele, která patří k mým nejoblíbenějším. Písně , které jmenuješ cítím téměř stejně. V tvorbě Beatles je všechno pop, tvrdý rock, psychedelie i experiment. Díky za postřeh :-)

Petr Gratias @ 23.10.2013 07:26:13
Zdravím Walrusu....
vždycky si rád přečtu postřehy a dojmy někoho, kdo
až dosud
zůstal v rámci beatlesovské produkce "nepolíbený".
zajímavé čtení... někdy se přistihnu, že takovému objevovacímu dobrodružství mohu závidět ty první pocity z řady beatlesovských proměn a virtuálně bych se chtěl vrátit o víc než 45 let zpět a znovu to prožívat na vlastní kůži...
Doporučuji k poslechu ACROSS THE UNIVERSE, HAPPINESS IS A WARM GUN, NOT GUILTY nebo CRY BABY CRY stejně jako JULIA či DEAR PRUDENCE
a rozdělit se s námi o svoje pocity.
Zdravím Walruso!

Walrusa @ 23.10.2013 12:53:15
Petr Gratias: Děkuju za doporučení, nicméně zde jsem popisovala dojmy už více než rok staré, dnes už jsem na tom tak, že ten onen proces poznávání nového mám za sebou a Beatles znám téměř dokonale ;) Všechny zde Vámi uvedené písničky mám moc ráda, už jen proto, že od Beatles mijulu snad vše ;)

07.07.2013 Petr Gerneš | #
5 stars

Magical Mystery Tour mne ze všech alb The Beatles oslovilo asi nejvíce, nebot´ se mi zdá, že právě na této desce došlo k tomu, že tahle liverpoolská čtveřice nadobro překonala hranice muziky populární a stvořila dílo, které se podle mne již řadí do oblasti hudby artificiální. Z alba ovšem není cítit jakákoliv křeč ani nabubřelost, naopak působí velmi příjemně a přirozeně. Myslím si, že po této desce se již nedá pochybovat o výjimečnosti této party.
Pět hvězdiček.
reagovat

leon66 @ 07.07.2013 09:54:39
Já osobně MMT příliš nepovažuji za regulérní album, spíš za směsku písní z filmu + pár singlů. Čili spíše soundtrack. Píšeš, že tahle liverpoolská čtveřice nadobro překonala hranice muziky populární, dle mého k tomu došlo již na Seržantovi, náznaky však přinesl již Revolver. A že by výjimečnost této party potvrdila zrovna tato deska? Troufám si tvrdit, že k tomu došlo již daleko dříve, nicméně tvůj názor ti neberu.
Za mně čtyři.

Petr Gerneš @ 07.07.2013 13:02:06
Hm, a já měl vždycky za to, že film vznikl jako doplněk k albu.

leon66 @ 07.07.2013 14:08:28
Myslím, že nemáš pravdu, původně vyšel komplet dvou EP desek před vánocemi 1967, na Štědrý den pak byla naplánována premiéra filmu. Tohle LP navíc ani nepatří do oficiální diskografie, v této podobě vyšlo pouze v USA.

Petr Gerneš @ 07.07.2013 16:40:00
Hm, zajímavý. Leone66, asi ty Beatles neznám tak dobře, jak jsem si myslel. Každopádně, co se týče mého hodnocení filmu jako doplňku k desce, tak na tom trvám, nebot´ při vší úctě k Broukům působí narozdíl od alba poněkud neuceleným dojmem. Mám pocit, jakoby jej celý tvořily poněkud neuspořádaně poslepované pravideoklipy k daným skladbám. Halt je nutno jej sledovat s odstupem (ale je to jenom můj názor).

Petr Gerneš @ 07.07.2013 16:40:50
Ale ten film jsem shlédl poprvé po krásný pařbě, tak nevim :-) (víc informací o svých kalbách neposkytuji)

Petr Gratias @ 14.07.2013 09:17:22
MAGICAL MYSTERY TOUR je ojedinělý projekt. Nejprve vyšlo opravdu EP a na Vánoce 1967 nabídli The Beatles tenhle televizní film s kratší stopáží britským fanouškům....
V USA vyšlo jako LP, doplněné několika singlovými písněmi. (Amerika si dělal s beatlesovským materiálem co ji napadlo a vzniklo tak dodens hodně zmatků v jejich diskografii - ale to je problém i Rolling Stones)
Jako LP vyšlo MMT v Británii až v r. 1976 jako album s přílohou a vím, že se na burzách snažili překupníci v daných letech zvednout cenu pašovaného alba z 350 Kč na 400 Kč, což bylo tehdy něco "neslýchaného". Ale objevovaly se i varianty alba jako nerozevírací album a bez přílohy.
Magical Mystery Tour je vynikající album. Film je psychedelický úlet r. 1967 bez profesionálního režijního vedení, což filmu možná "ubližuje", ale zase je zde spousta amatérských nahodilostí a nepředložeností.
Podobně jako album YELLOW SUBMARINE (1969) je vnímán jako soundtrack a není řazeno do klasické řadové albové diskografie, má i zvláštní postavení i album MAGICAL MYSTERY TOUR....
Když tak nad tím přemýšlím, napadá mě, že kdyby koncern EMI /Parlophone dal souhlas k natočení legendárního alba SGT. PEPPER´S LONELY HEARTS CLUB BAND jako dvojalbum, což v té době nebylo zvykem (Dylanovo Blonde On Blonde (1966) na CBS v USA bylo výjimkou), možná bychom dnes měli některé písně na Seržantovi. Ovšem je to jenom spekulace. Vydání Seržanta by se muselo kvůli některým písním "opozdit". Ale jak říkám, je to jenom čirá spekulace a můj úhel pohledu.
Je zajímavé sledovat jak páni progboardisté vnímají jejich významná alba (Revolver, Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band, Magical Mystery Tour, White Album a Abbey Road) a jak kladou svoje principy osobních priorit... To je velmi zajímavá zkušenost téměř studijního charakteru.
Mezi námi, která skupina se po více jak 45 letech může pochlubit takovým zesílenýum zájmem o svůj odkaz...
Zdravím a díky za recenzi!

OHNOTHIMAGEN @ 14.07.2013 09:46:59
A já to upřesním ještě víc.

Nejprve vyšlo LP ve Státech (27.11.1967). Pak teprve 2EP v Albionu (8.12.1967). A na Štěpána 1967 měl televizní premiéru film.
Album se zprvu dováželo z USA do Británie.

A s tím, že americká pobočka EMI (Capitol) si dělala s alby Beatles, co se jí zachtělo, ji k tomu bohužel opravňovala smlouva. Když také Beatles v sedmašedesátém uzavírali novou smlouvu s EMI, vymínili si klauzuli, že s jejich řadovými alby už se nebude nikterak šeredit.

28.06.2013 Michálek | #
5 stars

Jsem ročník 62, a tak mne Beatlemánie, bohužel, nezasáhla ihned ve svém počátku. Měl jsem však to štěstí, že se mi ještě podařilo nasát atmosféru šedesátek, a věřte nebo ne, něco tenkrát opravdu ve vzduchu bylo, protože to cítilo i malé děcko, které tehdy poslouchalo tak akorát československé hity v podání tehdejší naší první megastar Vaška Neckáře. Dobře si pamatuji jeho televizní vystoupení, o kterém jsme pak živě debatovali s klukama ve školce (!), a křepčíce okolo konsternovaných děvčat pak s virtuálním mikrofonem imitovali Vaškovy, na tehdejší dobu nepředstavitelně odvážné, jevištní kreace. Koho by tenkrát bylo napadlo, kde on to vlastně Václav čerpal tu inspiraci v muzice, oblékání, účesu? Ano, byli to oni - byli první, byli krásní, byli nej. Bohužel, byli za železnou oponou, takže první opravdický kontakt s nimi jsem měl až po tom, co ve 101 vyšel článek doprovázený známými barevnými kolážemi jednotlivých brouků. Pak už byl jenom krůček k obstarání si prvních alb,to první bylo Abbey road, snad proto, že vyšlo "u nás". V té době již byli brouci tak trochu out, úspěšně je válcovaly novější grupy jako Sweet, Slade, Black Sabbath atd. Proto mi přišlo zcela normální jejich hudbu ocenit jako líbivou, nicméně nijaké zvláštní vášně nevzbuzující, inu, bylo mi 15. Průlom pro mne znamenal až seriál o Beatles v ČT někdy v roce 95, který mne okamžitě teleportoval do oněch báječných šedesátek, a na který se vždy rád podívám když mám spleen.
Důvodem, pro začínám takto zeširoka je fakt, že při hodnocení libovolné desky Beatles musíme být nutně ovlivněni subjektivními pocity, protože celá jejich tvorba je absolutně jedinečná, vyvíjející se, experimentující, ukazující nové směry, jindy zase navýsost muzikantsky kvalitní atd. atd. Podle mne Beatles nikdy nevařili z vody, jejich hudbu pouze ovlivňovaly vnitřní spory, které, kdoví, možná mnohdy byly ku prospěchu věci - napříkldad rozlučkový koncert na střeše studia je pro mne zcela jednoznačně nejsilnějším konzertním zážitkem vůbec a zůstane tak již napořád. Všechna alba Beatles jsou nabitá komerčně veleúspěšnými hity, já bych však jako svého favorita zvolil právě tuto desku. Důvodem jsou především skladby: I am the walrus - pro mne zcela fantastická věc, s dobovým klipem naprosto předbíhající svoji dobu o desetiletí. Naservírovat tohle na Boxing day anglánům muselo být stejně tak zdrcující, jako samotný fenomém Beatles
Stawbery fields forever - další fantazie ma samé hraně geniality. Udělat tříakordový hit all right, ale napsat tohle, to už bylo něco.
Fool on the hill - OK, píše se rok 67 a Paul příjde s tímhle klipem.... Nesporný skladatelský génius tady spojil nádhernou muziku s nadčasovým klipem, který byl vlastně improvizací, i po 46 letech zcela úchvatnou
All you need is love - pro mne osobně Beatles na vrcholu, a to jak ve svéře showbizu, tak i politickém. První celosvětové vysílání přes satelit a takováhle věc! Napadlo mne, co by asi tak znělo éterem dnes, kdyby byla nějaká akce podobného významu přenášena celosvětově? Napadá mě hodně obskurních jmen, nic by se však ani vzdáleně nepřiblížilo fenoménu Beatles vyspělých do podoby All you need is love.

Dávám svatokrádežných 5 hvězd, neboť hodnotit Beatles se mi zdá poněkud smysl postrádající.

P.S.: Vím, že Vašek byl inspirován hlavně Rolling Stones, také vím, že mnozí bardi již v počátkem 70. let poslouchali Jethro, ale mne bylo 15, tak proto ti Sweet
reagovat

Hikoki777 @ 28.06.2013 16:16:40
Díky za krásné vyznání a postřehy. Cítím to naprosto stejně, ač sem ročník 60.

22.08.2011 hejkal | #
2 stars

Rozhodol som sa, že predsa len sa v zástupe nekritického i kritického obdivu oplatí do davu vkliesniť aj pohľad takpovediac neobdivný. Vzhľadom na to, že existuje a žiadny svetský ani iný zákon ho nezakazuje, možno napomôže zamysleniu sa nad dielom, ktoré je zdanlivo dokonalo preskúmané a široko uznávané. Cieľom týchto viet nie je vyvolávať plamenné diskusie (hoci sa im nebránim) a ani dajako úmyselne šokovať a už vôbec nie sú mierené k spochybňovaniu pozície, ktorú si táto skupina vydobyla v dejinách populárnej hudby a pri konštituovaní moderného hudobného priemyslu. A prevažne nemám záujem ani riešiť jednotlivých protagonistov. Ide o to, že ma jednoduché a bezpochyby šikovne vyskladané davové piesne veľmi nezaujímajú. V hudbe prevažne hľadám ťaživé emócie a nie šľahačkové polevy, radšej mám drsný rock než marcipánový „ročík“ z cukrovaru, vyžívam sa v dlhočizných sólach (nech už si o ich prekonaní básnia prekonaní čo len chcú) a nie v krátkych sledoch upozadnených motívov šumiacich kdesi pod viachlasými lízankami. Preto si tu prečítate len o hudbe a ako ju vnímam, nič viac ani menej.

Magical mystery tour vnímam ako odpoveď na hipisácku vlnu z USA. Nanešťastie mi príde nepresvedčivá. Šesť skladieb k filmu má v sebe jedného favorita, ktorý zachraňuje účasť tohto albumu v mojej zbierke, a síce I’m a walrus. Ale po poriadku. Rozjuchaná titulná skladba by mohla menej dychovať, The fool on the hill si nie som schopný zapamätať, tak nevýrazne ma míňa, aj keď má zdanlivo krehkú a príjemnú atmosféru (okrem priblblých netextových pasáží), keď ju počúvam, je fajn. Divné. Flying má správny nádych, ale mohla by sa aj rozbehnúť a nie hneď skončiť. Z Indiou na mňa nechoďte, preto nič nepoviem o Blue jay way. Všetko odpudivé zo značky Beatles sa vtelilo do Your mother should know. Bŕŕ. Ešte, že je tu naopak všetko najlepšie, čoho sa od nich dá vypočuť. Áno, I am a walrus má rockový drajv, naliehavú gradáciu slohy, podmanivý refrén, vlastne je zázrak, že je to ich dielo. Túto skladbu milujem.

Päť prilepených singlov trpí práve dobovým „beatlesáckym“ zameraním na masy, a preto sú plné melodickej nudy, ktorá však neurazí a v porovnaní s neskoršími dekádovými popovými grcmi je to stále kvalita. Zameriam sa na pozitíva. V Hello goodbye sú nejaké prechody na bicie, Strawberry fields forever je presvedčivo pokojná s výborným psychedelickým záverom. Penny Lane končí už po troch minútach no a Baby you’re rich man má aspoň trochu snahy priamočiaro zdrsnieť. Víťazne z nich napokon vychádza nesmrteľná klasika All you need is love. Pretože je to jasne vyprofilovaná skladba s posolstvom, ktoré je jednoducho nadčasové, dá sa jej odpustiť mnohé.

Spolu s Let it be je to najnudnejší počin od Beatles, aký som kedy počul (prvé albumy nie sú nudné, to by som im zbytočne lichotil a Yellow submarine nepočítam). Ale má mroža a to sa nedá ignorovať.

reagovat

Jarda P @ 23.08.2011 07:34:48
Na to snad nemá cenu ani reagovat...

hejkal @ 23.08.2011 08:14:09
Keď som sa teraz pozeral na hodnotenia na progarchives, pobadal som, že aj toto dielo (ako aj ostatné) má celú škálu hodnotení od jedna do päť a to považujem za prínosné. Netvrdím, že pre každého.

Petr Gratias @ 23.08.2011 08:29:21
Huuuuh....
mám pocit, jako bych prošel stalinistickým brainwashingem....
Co by na to řekl Jiří Černý anebo Leonard Bernstein
se neodvážím ani pomyslet.....

adam @ 23.08.2011 09:44:49
UZ LEN VNIMAT TOTO DIELKO AKO ALBUM JE CHYBA. SINGLE NA B STRANE SU SUPER. PRVA STRANA VHODNE DOPLNA FILM A O TO PREDSA ISLO. 4 HVIEZDY.

PaloM @ 23.08.2011 10:56:01
CD Magical mystery tour som vždy vnímal ako plnohodnotný album, kde pôvodné 2EP je veľmi vhodne doplnené dvomi singlami.
I’m a walrus je prog rock, The fool on the hill je nadčasová nádherná pieseň nahratá v mnohých verziách, aj inštrumentálkach, Hello goodbye je perfektný kúsok, čo s ami nikdy neopočúval, Strawberry fields forever je jedna z najkvalitnejších beatlesoviek, Penny Lane tak isto a All you need is love je proste kvetinová báseň kvetinových detí, u mňa bude bodovať aj v ďalšom živote.
Kde je tá nuda ? Asi sa šla slniť na nuda pláže.

PaloM @ 23.08.2011 10:57:37
P.S. Dej filmu až tak skvostný nie je, ako by som si želal, ale má dobré momenty.

hejkal @ 23.08.2011 15:19:02
Petr - jednu vec som sa naučil pri umení naučil, prestal som sa trápiť, čo hovoria iní. Naopak, rád nachádzam pestrofarebné názory, vždy ma prinútia sa daným dielom zaoberať aj inak ako rutinne, zvyknuto. Rovnako som sa už dávno prestal zožierať tým, že ma niektoré dielo, akokoľvek "kvalitné", neoslovuje. Nemám problém vyjadriť nadšenie i jeho absenciu. A strach z toho, že sa to "nesmie", prípadne, že budem za vola, blba, ignoranta, neznalca atď. som nikdy nepoznal. To v pohode prežijem.
adam - naozaj ma mrzí, že tebou avizovaný "správny" návod na vnímanie hudobného diela pre mňa nie je relevantný. Rešpektujem však tvoje vnímanie.

PaloM @ 23.08.2011 16:21:41
Kto tu pravidelne číta hejkalove príspevky, tak sa v žiadnom prípade nemôže stotožniť, ani v náznakoch, s hanebnými prívlastkami na jeho osobu, aké tu naznačil.
Progboard je a musí byť o muzike a nikdy nesmie byť o osobnom osočovaní.
Verím, že to Petr myslel humorne.
Petr, veď to hejkal zakončil: "v porovnaní s neskoršími dekádovými popovými grcmi je to stále kvalita." :-))) Tak čo-aký brainwashing ?

ALL YOU NEED IS LOVE, povedal Kristus a ten, čo povedal, že sú slávnejší ako Kristus. Howgh. Pardon, ámen.


hejkal @ 23.08.2011 16:28:37
PaloM - vďaka, ja som ani náhodou nikoho nemyslel osobne. :) Beatles na mňa celkovo nefunguje (výnimkou je Abbey Road a zo zvyšku by som vedel vyrobiť jedno cédéčko) a tajiť to, to by mi prišlo zbabelé. Práve preto som sa snažil úplne vynechať akékoľvek historické a významové súvislosti, aby sa nikto necítil dotknutý, že sa dotýkam idolov. Beatles si vážim ako skupinu, ktorá pohla masovo šoubiznisom a vedela stvoriť viac ako veľa melodických skladieb, ktoré majú silu univerzálne osloviť hromadu ľudí. Že ma to minulo, nie je ich chyba a ani to nie je žiadna tragédia. Tak, najbližšie si idem pustiť Sgt. Peppera, ktorého dejinné koncepčné "prvenstvo" s tým opäť nebude nijako súvisieť (akože mu to ani nikto neberie). :)

Petr Gratias @ 23.08.2011 20:56:12
Zdravím Hejkala....
abys to prosím Tě správně pochopil.....
Já jsem si myslel, že na Progboardu mohou dostat 2 hvězdičky jenom KATAPULT, JIŘÍ SCHELINGER, TANGO, DR. MAX, ELÁN ....ale BEATLES!!!???
Ta proporcionalita se mi zda přece jenom nepatřičná.

hejkal @ 24.08.2011 05:42:08
Petr - aha, hviezdičkovanie. No, tak na to veľmi nehľadím. Je ich päť, resp. šesť (nedať žiadnu) na tie stotisíce albumov, nemajú žiadnu výpovednú hodnotu. Ak dám tri hviezdičky za dobrý album Led Zeppelin, nie je to porovnateľné s tromi hviezdičkami od, dajme tomu, Katapultu. Moja prax je - páči sa mi, dám tri, štyri, päť, s prihliadnutím k všetkým albumom, ktoré od interpreta poznám (preto jednoalbumové skupiny dostávajú v praxi viacej, je to v celej ich tvorbe to naj:)), nepáči sa mi, dám tri, dve, jednu. Vždy sa snažím, aby bol hlavný text, nie nejaká hrubá škála bez reálnej výpovednej hodnoty (na progboard nechodí toľko hodnotiteľov, aby sa z toho dali aspoň štatisticky vyvodiť dôsledky, že toto tisíc ľudí berie ako majstrovské dielo a pod.). Ak Rush nahrali desiatky albumov a niektoré sú jednoducho úplne mimo ich vrcholov, nemám problém nadeliť aj jednu. :)

merhaut @ 24.08.2011 06:47:31
Ohledně hvězdiček naprostý souhlas s Erikem, za jejich zrušení bojuju všude kdam píšu, zatím neúspěšně:-) I v Rock+ to řešíme, vede to k absurdním debatám, viz zde...

Používám argument jako Erik, není hvězda jako hvězda. Pokaždé u mne v tu chvíli a u toho kterého díla vyjadřuje něco jiného, momentálního a nesouměřitelného s jakoukoliv jinou hvězdičkou či bodíkem...

Deadmonkey @ 24.08.2011 07:37:10
Rozhodně mám mnohem radši hejkalovi osobité recenze, než spoustu těch Gratiasoých. A je mně úplně jedno, co by na to řekl Jiří Černý .) Díky za netradiční pohled!

Deadmonkey @ 24.08.2011 08:26:32
*hejkalovy

hejkal @ 24.08.2011 09:01:44
To ma teší. Ja si zasa rád prečítam Gratiasove recenzie, je v nich prítomná osobná dobová skúsenosť, ktorú ja nikdy nezažijem. :)

verjan2 @ 21.06.2012 13:17:41
Hejkale, tys už asi opravdu dohejkal...

gunslinger @ 21.06.2012 15:10:14
tento album, si viem vychutnať keď som STONED , za triezva som ho nepočul možno raz.

14.05.2011 Petr Gratias | #
5 stars

Pohledy na Magical Mystery Tour (jak vidno se různí), zkusím ještě já přihodit svoji recenzi,ať už někoho pohněvám, nebo někoho povzbudím, všechno je relativní.
S čím se asi dalo přijít na hudební scénu po tak velkolepém projektu jako byl Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band? Musíme si uvědomit, že přesto, že kvartet přestal veřejně koncertovat v r. 1966, skončily mu sice nekonečné únavné turné se zběsilými fanoušky a s dotěrnými politiky, novináři a fotografy, ale kapela byla dále pod tlakem. Od vysoko nastavené laťky se očekávalo, že se bude zvedat výš a výš. Nebylo tedy jednoduché se nadechnout a znovu vyplodit něco ohromujícího a fascinujícího.
Přesto ještě v témže roce byly činěny další kroky k realizaci nového projektu. Nejvíce ambicí v něm projevoval McCartney, který byl také hlavním osnovatelem třetího filmu, který měl Beatles prezentovat světu. Fatálním rozhodnutím bylo, že práce na filmu nebyly svěřeny skutečnému profesionálnímu režisérovi, ale že filmařinu obstarávali sami Beatles. Film Magical Mystery Tour je opravdový úlet a lidé po předešlých celovečerních filmech nebyli připraveni přijmout něco podobného. Nebylo tedy divu, že film propadl, ale písně v něm natočené to přežily. Pro mě osobně je celý výlet psychedelickým úletem, který reflektuje "květinový Londýn" sedmašedesátého roku. Klasický rock and roll a mersey beat byly na ústupu a do hry vstupovala psychedelie, LSD, orientální rozpínání mysli, meditace, "podivná móda" indických košil, korálků, minisukní a prodlužujících se vlasů...

V Británii vyšlo EP Magical Mystery Tour a v USA vyšel tentýž projekt na LP doplněn singly. Dodnes lze vnímat jako trestuhodné, že se britský koncern EMI a americký Capitol nebyly schopny domluvit a udělat v tom pořádek (Amerika prostě chtěla mít NĚCO jiného.... ale to byl i případ Rolling Stones).
V sedmdesátých letech konečně Magical Mystery Tour vyšel i v Británii jako album, navíc doplněn tučnou přílohou mapující celý bláznivý film ve fotografiích a comicsu)

MAGICAL MYSTERY TOUR - břeskný ryk trubek a mocný sborový zpěv otevírá první vstupní skladbu. Je v ní rozjásanost lidí chystajících se na bláznivý výlet do surreality, plný podivných lidí a událostí. Tempo skladby nabírá na fanfárách, až dojde k pozvolnému zklidňování do nezvyklých harmonií s bloudivými klavírními akordy a přednatočenými pásky, které se psychedelicky ztrácí v prostoru...

THE FOOL ON THE HILL - krásná balada nesoucí v sobě pečeť maccartneyovské skladatelské práce. Klavír, flétny, hoboje, smyčce a čistý klenutý vokál. Akustické kytary pouze podmalovávají atmosféru, jinak jsou vytlačeny na okraj. Ve skladbě je smířlivé odevzdání a epické vyprávění příběhu a do tématu vstupují opět různé studiové efekty. Velmi důmyslná skladba, totálně vzdálená jakémukoliv bigbítovému běsnění. Není to ovšem ale hitparádová nebo festivalová pop-music, je to jen jiná forma vyjádření...

FLYING - instrumentální skladba, jakých měli Beatles na albech pomálu. Ano, tohle je psychedelická vize. Mellotronová clona, kytarové vibráto, které zpožďuje tón (stejně jako zpožďovalo LSD myšlení a reakce) a konejšivým vokálem. Je to samozřejmě jenom pokus, ale lze z něho vycítit, že mezi Beatles zesiloval zájem o studiovou elektroniku, která byla zatím v plenkách a vypozorujeme u nich snahu vstupovat do harmonií písní novými prostředky. Zejména Harrison a Lennon byli nakloněni podobnému experimentování... Pokud budeme skladbu vnímat jako "létání", tak jsme pravděpodobně pochopili jejich záměr...

BLUE JAY WAY - Harrison dostal svou příležitost vymezit se psychedelii a v této skladbě jí maximálně využil. Tajemné vrčení hammondek, aplikace violoncell, viol a práce s přednatočenými pásky je součástí hlavních kompozičních postupů. Použil rovněž indickou harmonii a za asistence dunivých bicích a šustících činelů včetně výrazných basů vytvořil téměř strašidelnou hudební kompozici s deformovaným hlasem. Podle pravidel indických rág se zde opakovalo jedno téma dokola téměř hypnotickým způsobem. Po Love You To, I´m Only Sleeping, Tomorrow Never Knows a Within´You Without You to byl další výlet do tajemného orientu, který Beatles absolvovali a nabídli posluchačům...

YOUR MOTHER SHOULD KNOW - odlehčení přichází s další mccartneyovskou melodickou písní. Má téměř divadelní charakter a swingující rytmus. Klavírní téma doprovázené hlasem a sbory má změnu v mezihře, kde do harmonie vstupují hammondky a dusající rytmika skladbu dovádí až do finále. Prostě písnička, nic progresivního, jako by měla připomenout klasické beatlesovské poslání a vrátit přehlednou a přímočarou melodii na desku s pečlivým aranžmá...

I AM THE WALRUS - tohle je ovšem jiná káva. Jeden z nejrevolučnějších počinů na albu, ale i v beatlesovské produkci vůbec. Má Lennonův rukopis a my cítíme, že podobně jako Harrison i on ucítil prostor pro psychedelické vyjádření a to přímo famózním dotekem. Smyčce houslí a violoncell, ohýbané harmonie a jeho nosový pěvecký projev a doaranžovávané vokály a další playbackované hlasy dodávají skladěb napětí. Uprostřed dochází ke zlomu, úderné rytmika, elektrické piano a akustické kytary vytvářejí zajímavé propojení a skladba má nekonečný fade-out až do závěrečné katarze. Tohle má téměř symfonické postupy a uchopení tématu. Rockový základ cítíte, ale ten nemá ve skladbě ten hlavní prim, tím jsou smyčce, sbory a gradující téměř zneklidňující atmosféra. Úžasný hudební počin!

HELLO GOODBYE - rozevlátá přímočará píseň opět v mccartneyovské režii. Sborové zpěvy a jeho hlavnbí vokál, jemuž sekundují elektrické kytary, klavír, varhany, ale dokonce i housle. Úderná rytmika a chytlavá melodie, opakující základní hudební téma, ale i písňový text. Skladba s hitovou ambicí, které McCartney dokázal instinktivně skládat s neuvěřitelnou lehkostí, jakoby tušil, že to bude právě on, kdo vytváří klasický melodický sound od Beatles neustále žádaný...

STRAWBERRY FIELDS FOREVER - další experimentální vklad na album. Opět má lennonovský rukopis. Skladba byla natočena ještě před legendárním Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band. Je velmi zvláštní svými harmoniemi, náladami, aplikovanými nástroji, ale i novým soundem. Do tématu vstupuje mellotron, varhany, elektrické piano, ale i tympány a conga, včetrně smyčců a Harrison dodá krátky elektrický kytarový break, který se ztrácí v prostoru. Skladba byla nazvána "nejkratší symfonickou básní" a já mám pocit, že tohle označení je velmi výstižné. Práce se zvukem jeho dynamickými odstíny, vzdalováním a přibližováuním s oparem orientu a psychedelickým kořením... Velmi progresivní počin na albu, ale i v celkové beatlesovské produkci!

PENNY LANE - jasná melodie za klavírního doprovodu, ale i dechové sekce včetně sóla na trubku v barokním pojetí (někde se psalo, že to nebyla trubka, ale mellotron - kdo ví...). Krásné vícehlasy a nostalgie na beatlesovské mládí v Liverpoolu a na jejich městskou křižovatku tak, jak si ji pamatovali včetně zajímavých postřehů z jejího okolí. Závěr skladby pak obsahuje elektronicky cloněný tetelivý dozvuk. Zajímavě aranžovaná skladba po všech stránkách....

BABY YOU´RE A RICH MAN - poněkud údernější skladba interpretovaná Lennonem ve sborech s pomocí McCartneyho. Slyšíme v ní hutnou baskytaru, dusavé bicí, klavír, zpožďovaný zvuk a kapesní varhany clavioline, které suplují zvuk indických modlitebních mlýnků, které se v harmonii skladby objevují jako nový prvek. Skladba je ovlivněná dotekem indické hudby, který pronikala do dobového bigbítu samovolně pod vlivem orientálního odéru té doby...

ALL YOU NEED IS LOVE - úvodní fanfáry francouzskjé Marseillaisy jako revoluční song se vztyčenými prapory lásky, míru a citu, které měly obejmout celý svět. A také se to podařilo v televizním vysílání Our World roznést do většiny civilizovaného světa, jako mírumilovné poselství. Lennonův šeplavý hlas doprovází cembalo, dechová sekce, ale i smyčce a uprostřed skladby Harrisonovo kytarové sólo, které je zbytečně brzy přiškrceno (považuji to jako velký handicap pro skladbu, v níž mogl rozvinout svoje téma!). Nekonečný fade-out nám do nahuštěné harmonie a opakované výzvy vrací fragmenty z hitu She Loves You, ale i starou baladu Greensleaves až do úplného konce.....

Záznam alba mohl být více využit, ale my už známe okolnosti, za jakých došlo k proměnámi EP v LP a tak se moc divit nemůžeme. I přes tuto okolnost dávám albu plný počet hvězd!
Má svou výpověď, nové progresivní prvky a nápady a je z něho cítit touha po hledání a přitomneztratit svou tvář. Dokonalý inspirující obraz doby.
Pět hvězd!
reagovat

PaloM @ 15.05.2011 08:54:59
Mne sa takto zostavený tracklist páči a Strawberry Fields Forever už asi zostane moja najobľúbenejšia pieseň Beatles - forever ! Film je naivnučký, ale vždy sa dobre bavím. Scenár je asi relatívne najslabší z ich filmov - a čo ? Sú to Beatles, ktorí mi vyrobia úsmev - a o nič iné im nikdy nešlo.
Doplnenie EP o single je výborný nápad, oveľa lepší, ako doplnenie piesní na albume Žltá pomorka o symfonický "soundtrack". Tú časť po rokoch preskakujem. Skvelá skupina, začal som ich registrovať až na gympli pomocou modrého dvoj-LP.

Filozof @ 15.05.2011 09:33:12
Petr Gratias
Jenom doplňuji, že v roce 67 (8.12.) to v Británii vyšlo jako 2EP a ve formě LP to pak v Británii vyšlo v roce 1976.

A Tvojí větě:
"Dodnes lze vnímat jako trestuhodné, že se britský koncern EMI a americký Capitol nebyly schopny domluvit a udělat v tom pořádek..."
jsem se srdečně zasmál. Četls moji poznámku u recenze Small Faces v posledním Rock+?

29.01.2011 springfame | #
5 stars

Jakkoliv mě jímá vztek, když si vzpomenu, jak svévolně Američani přetvářeli původní alba Beatles, jedna výjimka existuje. Je to právě album Magical Mystery Tour. Hudba ze stejnojmenného filmu vyšla v Británii nejprve jako sada dvou EP desek. Písně z tohoto původního britského vydání tvoří první stranu alba. Capitolu slouží ke cti, že tentokrát nebylo nic vynecháno. Album bylo na druhé straně doplněno singly z roku 1967. Tedy přesně z doby, kdy vznikaly i nahrávky z první strany. Snad jen Penny Lane / Strawberry Fields Forever sem časově zapadají méně. Singl vznikl už na přelomu roků 1966 a 1967 a od ostatního materiálu na tomto albu je oddělen Seržantem. Tato námitka je ale skoro nepodstatná. Obě nahrávky tvoří v diskografii Beatles tak zásadní přelom, jako do té doby málokterá.
Capitol si může připsat husarský kousek, neboť se mu původně kompilaci povedlo přetvořit v naprosto svébytné album. Mateřská firma EMI ho dokonce shledala tak zdařilým, že ho v únoru 1976 beze změn vydala i pro britský, potažmo evropský trh. Je skoro zbytečné se rozepisovat o jednotlivých skladbách, přesto asi neodolám.
Téměř se dá říct, že co kus, to perla. Snad jen orchestrálka Flying zní trochu tuctově a fádně, ale je těžké ji vytrhnout ze společnosti ostatních písní z filmu. McCartney se více než vytáhl s The Fool On The Hill, a You Mother Should Know mám z jeho podobně stylových záležitostí zřejmě nejraději.
Hudebně prostá, nebo neobyčejně vynalézavá? Vyberte si. Taková je Harrisonova Blue Jay Way. Všechny akordy má vystavěné na stejném základním tónu. Nejprve střídá durový se zmenšeným, a v pasáži "please don´t be long" staví na základní akord šestky a velké sedmičky.
Lennonova I Am The Walrus je hudebně i textově tak nádherně šílená, že jí nelze nepodlehnout. Už středověké hudebníky zároveň lákala i děsila zvětšená kvarta, tedy interval, na kterém je tato píseň založena. V textu se vyskytuje slovo "snied", kterému možná rozumí nejvýše tak autor, a ani tím bych si nebyl jist. Spíše je to jen nastražený oříšek pro vykladače textů. Milovníkům klasiky doporučuji úryvek z Krále Leara v závěru nahrávky. Na albu samotném je pak píseň zařazena velmi šikovně, neboť jednak uzavírá sestavu filmových písní, a zároveň otvírá sérii singlových nahrávek.
Z nich v negativním smyslu vyčnívá Hello Goodbye. Hudebně ani textově za moc nestojí, ale dva úspěchy se jí upřít nedají. Nepochopitelně odsunula právě I
Am The Walrus do pozice singlového béčka, a ještě nepochopitelněji zválcovala britskou hitparádu.
Byť k hitovosti All You Need Is Love nesporně pomohly i okolnosti jejího vzniku a uvedení, mám ji rád a coby všeobjímající láskyplné poselství funguje dodnes. A to i přes některé hříchy, které byly v nahrávce velkoryse přehlédnuty (v čase 2:10 těžko přeslechnutelný rozhozený rytmus). Refrén, vystačující si v podstatné části se dvěma půltóny, je jen další lekcí z minimalistiky.
Pamětliv toho, že (skoro) nic na světě není dokonalé, dávám s plným vědomím plný počet hvězdiček.
reagovat

05.04.2009 nowhere_man | #
5 stars

Zrejme najpsychedelickejší album Beatles. Vyšiel však len v USA, vo VB až v 1977, dovtedy len vo forme EP a SP (napríklad singel Penny Lane/Strawberry fields forever ešte pred seržantom). Natočený bol k nemu rovnomenný film krátky, ktorý však prepadol.
Album má však fenomenálne skladby: baladu Fool on the hill, Blue jay way či najsurrealistickejšie kúsky I am the walrus a Strawberry fields forever. Nezabúdajme ani na univerzálne posolstvo skladby All you need is love. Rok 1967 bol ozaj mimoriadne plodný v dielni Lennon, McCarney a Harrison (Ringo ešte neskladal).
reagovat



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 19x
Pumprle, nowhere_man, springfame, Petr Gratias, verjan2, gunslinger, Michálek, Hikoki777, Petr Gerneš, zdenek2512, Walrusa, Petr87, aselzesarp, ZeroCZ, lover-of-music, PaloM, ivazzoo, Mohyla, - hodnoceno 5x
leon66, kaktus, Martin H, EasyRocker, ripo
3 hvězdičky - hodnoceno 1x
Petr59
2 hvězdičky - hodnoceno 1x
hejkal
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.1549 s.