Grand Funk Railroad - Grand Funk (1969)

hejkal - 5 stars @ 15.10.2022

Červený album Grand Funk

Klasické (hard)rockové trio z USA? Najhlasnejšia kapela sveta? Spievajúci bubeník? Toľko otázok a iba jedna odpoveď – Grand Funk Railroad. Poďme si spolu povedať niečo o druhom albume kapely, ktorý sa volá Grand Funk a vyšiel 29. decembra 1969.

Nahratý bol, ako bolo u kapely zvykom, iba dva mesiace predtým, v polovici októbra za desať dní aj s mixovaním. Manažér kapely Terry Knight sa s tým nepáral, okamžite bral nahraté pásky zo štúdia a už sa lisoval vinyl. Kapela nemala čas špekuľovať, čo na výslednej muzike cítiť. Grand Funk Railroad je jednou z mála kapiel, ktoré dokázali energiu z pódia zachytiť aj v štúdiu. Teda, pokiaľ by nenahrala ani jeden koncertný album, pretože na Live Album sa prekonala. A vlastne aj na Caught In The Act alebo na archívnej koláži Live The 1971 Tour. Ale o týchto veľdielach si povieme inokedy.

Mladá kapela s energiou štiepenia jadra to do poslucháčov šije s kadenciou gattlingu. Príšerne zbustrovaná gitara zachrčí, pridá sa ešte zbustrovanejšia basa, priamočiary rytmus a už to „jede“. Got Thins Thing On The Move je číra hrubozrnná extáza. Nikto nehral tak ako Grand Funk Railroad na konci 60. rokov! Vlastne si nevydýchneme ani na sekundu. Album je legendárny a plným právom! In Need, Paranoid (nepliesť si s Black Sabbath), Inside Looking Out, čo skladba, to koncertná stálica. Mr. Limousine Driver/High Falootin’ Woman bol prvý singel z tohto albumu a v rebríčku sa veľmi neblysol. Deväťdesiate siedme miesto je síce v prvej stovke, ale od medailových priečok má ďaleko. Inak, druhý singel Inside Looking Out/Paranoid sa neumiestnil vôbec (ale v Británii bol štyridsiaty, a teda sa stal najúspešnejším singlom kapely v tamojšom rebríčku, pravda, konkuroval mu už len jediný song – The Loco-Motion na 57. mieste). Je to zvláštne, keď uvážime, že samotný album sa vyštveral na jedenáste miesto, predával sa ako teplé rožky a má platinu.

Vedľajším efektom častého vydávania albumov evidentne nebolo dosť materiálu na budúce bonusy. A preto tu máme jedno demo Nothing Is The Same, ktoré vzniklo počas nahrávania Grand Funk, ale v prepracovanej verzii sa z neho napokon vyliahla titulná skladba nasledujúceho albumu (Closer To Home). A ešte je tu remix skladby Mr. Limousine Driver, na ktorý dohrali nejaké nové gitary a predĺžili záver. Zbytočnosť, ale tak, rozkaz znel jasne – bonusy musia byť! Nemuseli by.

Grand Funk alebo Červený album je triumf amerického drevorubačského hard rocku. Pecka!

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0354 s.