National Health - Of Queues and Cures (1978)

hejkal - 5 stars @ 21.07.2023

Canterburská scéna, to je mix psychedelic-, hard-, art- a najmä jazzrocku. Na rozdiel od torty od psíčka a mačičky sa Britom podarilo stvoriť niečo, čo chutí. Jednou z neskorších kapiel tohto žánru bola aj formácia National Health. Jej druhý album Of Queues And Cures z roka 1978 je v podstate etalónom muziky, ktorá o dve dekády neskôr pomohla na výslnie kapelám ako napríklad Tangent.

National Health založil (medzi inými) klávesák Dave Stewart a po väčšinu svojej existencie nemala speváka (resp. speváčku). Všetky (nie je ich veľa) spievané skladby na albumoch kapely tak odspievali hostia. To samo o sebe hovorí, aká muzika to je. Inštrumentálna, košatá, silno jazzová, ale pritom nezabúdajúca na rockový „drajv“. Svojim spôsobom je to fusion, akurát sa od toho amerického (á la Mahavishnu Orchestra, Return To Forever, Weather Report) líši ako naozajstný vlastenec od nacistu. Ide o svojskú variáciu hudby, ktorá, keď naďabí na pripraveného poslucháča, tak mu poskytuje víziu Raja.

Sedem skladieb rozohráva neskutočné sofistikované motívy, pričom o sóla nie je núdza. Aký to musel byť kontrast k disco a punkovej vlne, ktorá vtedy naberala na sile a posielala rockových „dinosaurov“ do múzejných depozitov. A zrazu tu máme latimériu divnú, tvora, ktorý mal dávno vyhynúť a on si veselo pláva v rockových vodách!

Od prvých tónov The Bryden 2-step (for Amphibians) Part 1 je jasné, že tu máme niečo výnimočné. Hudba je tvrdá a pritom nesmierne členitá. Inštrumentálna muzika si vyžaduje technicky zdatných, kompetentných hudobníkov. Tí tu sú. Zároveň by mali mať cit pre silné melódie a avantgardné pizúkanie používať s mierou, ktorá neskĺzne do samoúčelnosti. A aj to tu je! Vždy, keď si tento album pustím, žasnem, ako živý, svieži je. A kým stihne zmľandravieť, je tu koniec. Kiežby si z toho vzali ponaučenie dnešní redundantní hudobníci. Niekedy stačí aj necelá hodina na to, aby sa nasýtila epická stránka vo mne.

Nebudem to predlžovať, keď canterburský zážitok, tak Of Queues And Cures! Jeden z najlepších albumov, ktorý z tejto scény poznám.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0409 s.