Bond, Graham - Love is the Law (1968)
Reakce na recenzi:
vmagistr - @ 07.08.2016
Graham Bond - jméno, které dnes asi mimo sféru pamětníků a zatvrzelých fanoušků ostrovního blues moc velký rozruch neudělá. Přitom se jednalo o jednu z klíčových postav v tomto okruhu, svým vlivem srovnatelnou s Johnem Mayallem či Alexisem Kornerem. Bohužel Bondova kapela The Graham Bond Organization (GBO) se nikdy nedokázala výrazněji prosadit, a podobně dopadl i kapelník sám se svými sólovými deskami - přitom většina jeho tehdejších spoluhráčů (například Jack Bruce, Ginger Baker či John McLaughlin) se ale časem stala úspěšnými v dalších stylotvorných rockových kapelách (Cream, Mahavishnu Orchestra atd.).
Bond ale (i přesto, že tomu vývoj jeho kariéry zcela nenapovídá) rozhodně uměl, a ani k tomu nepotřeboval košatou sestavu spoluhráčů. Tento zdatný varhaník, zpěvák a saxofonista například svou první sólovou desku Love is the Law nahrál víceméně jen za pomoci bubeníka - a není to vůbec zlé.
Devět skladeb, plných řeřavých tónů hammondek a Bondova křiklavého zpěvu ukazuje, že Bondovo blues začalo lehounce koketovat s psychedelií (a samozřejmě s již na deskách GBO obsaženým jazzem) - odklon od rhythm & blues už se tu ukazuje dost zřejmě. Tuhle použitý mellotron (Love is the Law) odkazuje do progresivně rockových vod, tuhle zase sólové přihrávky pro klávesy (Sun Dance) či saxofon (The Naz) v sobě mají jazzový nádech; Bond šel rozhodně i v této části svého hudebního vývoje s dobou. Na druhou stranu jednotlivé kompozice mají pořád charakter samostatných skladeb, žádnou koncepční práci nečekejte. Na chytlavosti desce přidávají i občasné příspěvky vokalistky Dianne Stewart (Crossroads of Time, Moving Towards the Light).
Grahama Bonda řadím spolu s Brianem Augerem a Stevem Winwoodem mezi nejvlivnější britské bluesové klávesisty 2. poloviny 60. let, bez nichž by tehdejší hudební mapy vypadaly nejspíš dost odlišně. Váhám, jestli Love is the Law neudělit čtyřku - poslouchám ji rád a v poslední době i často. Nicméně menší nástrojová pestrost (na následujícím albu se v tomto Bond "polepšil") a fakt, že desky GBO byly ve své době rozhodně zásadnějšími hudebními produkty, to asi stlačí na tři hvězdičky. Přece jenom nemůže být každé album to nejlepší...