Extreme - Pornograffitti (1990)

luk63 - 4 stars @ 22.07.2010

Dvojka bostonských Extreme je koncepční album, v němž se mísí styly od pop rocku po metal obohacené o funky, a také dechy zde hrají svou roli.

Decadence Dance je parádní hardockový otvírák s jemným klavírním intrem v dešti, tvrdým spodkem a příjemně melodickou kytarou, která se naplno předvede v krátkém sólu. V trochu pomalejším tempu se po kratičkém kytarovém úvodu rozjede další úderná věc Li'l Jack Horny důrazně podporovaná dechovou sekcí a sladěnými vokály. When I'm President si zachovává všechny atributy hard´n´heavy, přidává rapující pasáže. Úvodní sérii vpravdě tvrdých písní uzavírá funkující Get the Funk Out (opět ozdobená dechy).

Akustická balada More Than Words ve své době běžela často v rádiích a je to dost možná jediná píseň, kterou řada běžných posluchačů od Extreme zná. Ale není špatná! Po ní následují další pecky: Money (In God We Trust), It ('s a Monster) s povedeným kytarovým sólem a titulní Pornograffitti. Následuje další odlehčení - krásná rertovka When I First Kissed You pouze s klavírem a basou, ve střední pasáži se přidají nevtíravé smyčce.

Poslední čtveřici skladeb načíná Suzie (Wants Her All Day What?) - další tvrděrocková pecka. He-Man Woman Hater začíná dlouhou splašenou zvláštně zkreslenou kytarou, pak už je to klasika tohoto alba. A přichází píseň, na kterou se vždy těším nejvíc: Song For Love. Jde o pomalou věc postupně gradující přes úderné vícehlasé refrény s vrcholem v přenádherném dlouhém nostalgickém kytarovém sólu, které pokračuje i po té, co opět začnou ostatní zpívat aby pak všichni spolu spěli do skvělého finále. Závěr desky obstará "unpluged" Hole Hearted.

Deska je mimořádným dílem skvěle šlapající čtveřice, z níž zřetelně vyčnívá kytarista Nuno Bettencourt (používá poměrně čistý tón ala Michael Schenker či Eddie Van Halen) a moc se mi líbí i zpěvák Gary Cherone (neřve, neječí ale zpívá a umí střídat různé polohy). Váhám mezi 4 a 5 hvězdičkami, ale protože na další desce Extreme posunuli hranice svého pojetí rocku ještě o kus dál, nechávám si trochu prostoru.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0343 s.