Progres 2 - Dialog s vesmírem (1980)
Reakce na recenzi:

Je jasné,že na album se dá dívat dětskýma očima nebo dospělýma.Budu asi jeden z mála,který neželí toho,že Dialog s vesmírem nevyšel celý,myslím si,že kvalitativně na dobrou dvojdesku není,že průřez bohatě stačí.Přínos do rockové historie byl rozhodně zvuk,tehdy v roce 1979 v Československu to byla absolutní jednička.Se sci-fi impulsem taky pokud vím nikdo jiný u nás nepřišel,takže o atraktivní balení bylo postaráno a to že Progres 2 jako profesionální muzikanti znějí opravdu sehraně,není zas až takové překvapení.Album obsahuje dvě absolutní bomby,jež z Dialogu vesmírem činí nadprůměrnou a vyjímečnou záležitost:Pelcova Píseň o jablku a Planeta Hieronyma Boshe,obě části- je to to nejlepší,čím Váně přispěl do rockové historie autorsky,patrně s nejlepším kytarovým sólem u nás dodnes ( promiň Pavlíčku,ale jsi břídil).A chci vyjímečně poděkovat komunistické cenzuře za to,že vyhodila průměrný angažovaný text o heroinu a Váně z partu 2 udělal vocální instrumentálku s hypnotickým mumláním- je to tak mnohem lepší.Dále Klukova Země 2555 a Odlet,připomínající v závěru Collegium musicum,vytvářejí opravdu hostinu pro rockové labužníky.Škoda jen zařazení průměrných skladeb Tisíce mých očí a Hymna robotů.Závěrečný Výkřik v Proxima Centauri,s klávesama připomínající rozhlehlost vesmíru a osamocenost člověka,je též trefou do černého.Naštěstí píseň vyšla na přidaném EP k Dialogu s vesmírem a na vydaném reedičním CD z roku 1999 je společně s ostatními studiovými snímky.Dialog s vesmírem je nejen klíčová nahrávka československého artrocku,ale české rockové historie vůbec.Přesto ve výsledku není úplně dotaženou záležitostí,tak za čtyři hvězdy.PS.Rozhodně live verze na studiovku nemá.
Honzík @ 03.12.2010 22:54:21 | #
Já sem nejdřív slyšel kapely jako Yes, King Crimson, Pink Floyd ... a teprve až dlouho potom sem objevil Progres. A Třetí knihu džunglí považuju přesto za zdařilou věc. Celá ta deska, ale především její začátek má opravdu pěknou atmosféru, podle mého názoru především kvůli Romanovi Dragounovi, kterého jsem dál "sledoval" přes Futurum až po jeho krásné sólové projekty, kapelu T4, His Angels ...
Na druhou stranu je zcela evidentní že to srovnání s výše zmíněnými zahraničními kapelami po hudebn9 stránce dost pokulhává. Myslím, že nejlépe to celé vyjádřil sám Roman Dragoun poté co opustil Progres a založil Futurum, cituji:
"... Myslím si že by se muzika u nás mohla zvednout především textově. Nemá smysl aby se jakákoliv kapela snažila za každou cenu konkurovat zahraničním, když si stejně každý může po hudební stránce poslechnout něco lepšího". A přitom české texty jsou často o ničem anebo zavádějí ke smutku."