Progres 2 - Dialog s vesmírem (1980)
LP:
01. V zajetí počítačů (3:07)
02. Země 2555 (4:07)
03. Píseň o jablku (9:34)
04. Odlet (5:42)
-----
05. Planeta Hieronyma Bosche I (4:38)
06. Planeta Hieronyma Bosche II (6:20)
07. Tisíce mých očí (4:53)
08. Hymna robotů (4:37)
SP:
01. Píseň o jablku (4:37)
02. Muzeum planety Země (3:27)
EP:
01. Rozhovor s centrálním mozkem (4:49)
02. Honička (1:56)
03. Výkřik v Proxima Centauri (6:05)
Obsazení:
ZDENĚK KLUKA—umělecký vedoucí, bicí, zvonky, zobcová flétna , sólo zpěv, sborový zpěv (, clavinet
PAVEL VÁNĚ—sólo zpěv, kytara, sborový zpěv
PAVEL PELC—sólo zpěv, baskytara, Micromoog , zvonky, sborový zpěv
MILOŠ MORÁVEK—kytara,
sborový zpěv
KAREL HORKÝ—syntetizer Yamaha, clavinet, smyčcový syntetizer Hohner
Progres 2 moc neznám, jejich tvorbu nemám naposlouchanou a důvěrně znám pouze Dialog S Vesmírem, ke které mám docela vřelý vztah. Poprvé jsem ho uslyšel asi před rokem, kdy mi jen tak prosvištěl přehrávačem a řekl jsem si jen: "Hm.. docela dobré album". A potom se na něj celou dobu prášilo. Až včera jsem si ho poslechl důkladně a dnes opět.
Nadšeně jsem spráskl ruce nad tím, co jsme v té době byli schopni vytvořit. Opravdu mimořádný projekt (promiňte, ale Prázdniny Na Zemi mám stále radši), který už se asi jen tak nedožene.
Opravdu nevím, jak to bylo s tou cenzurou, co museli zrušit, a co ne, ale faktem je, že dnes už naprostá klasika české rockové hudby Planeta Hieronyma Bosche II se skvělou, nezapomenutelnou melodií, která se jen těžko dostane z hlavy, má v té cenzurované podobě to správné tajemno díky tomu "áá éé óó é ííí". Slyšel jsem i tu novou verzi z roku 1999, ale už nemá takové kouzlo.
Stejně dobrá je i V Zajetí Počítačů. Ta píseň je tak chaotická, až je vlastně geniální. U písně Odlet tuším, že Progresáci chtěli z ní udělat hit, a to díky té výrazné melodii. Bohužel Země 2555 a první část Planety Hieronyma Bosche mě moc nezaujali.
Ovšem co mě naprosto dostalo, je klenot PÍSEŇ O JABLKU. Jedná se o přenádherný skvost a podle mě snad o nejkrásnější českou píseň všech dob. Když se do ní hlouběji ponořím, tak se prostě neubráním slzám.
Vychází mi nádherné 4 hvězdy.
Dialog S Vesmírem bez debat patří mezi zásadní česká alba a já si ho kdykoliv rád připomenu. Zejména Píseň O Jablku.
reagovat
tykeww @ 16.12.2017 15:04:45
"co jsme v té době byli schopni vytvořit"
Myslím, že v ČR jsou skvělí muzikanti i dneska. Jinak nedávno jsem s překvapením zjistil, že Progres pořád hrajou. V březnu budou hrát i u nás, tak jsem zvědavý, co předvedou
jiří schwarz @ 17.12.2017 21:12:43
Zažil jsem Dialog naživo, nevybavím si, v kterém roce, ve velkém sále Lucerny. Dost se mi to líbilo, zvlášť bigbeatové instrumentální pasáže, hráči to byli moc dobří. V té době u nás špičkoví, konkurence v době normalizace byla minimální. Matně si taky vybavuju filmovou projekci na plátno, to bylo v té době na koncertě dost unikátní.
Pantoňácké LP jsem koupil, ale nikdy moc nehrál, nevím přesně proč. Hádám, že mně asi řada věcí na tom projektu vadila. Např. jeho nesoudržnost. Folk dohromady s těmi syntezátory v nabubřelých kosmických tématech. Pročítaje zde různé ohlasy, asi nejblíž by mi byla recenze Mirka Kostlivého z III/2007. Vokály chlapců se do bigbítu moc nehodily – spíše by pasovaly do moravského folklóru (jako výjimku, ukazující, jak se moravská zpěvnost snese s bigbítem, bych zmínil třeba sourozence Ulrychovy). Proto ta Píseň o jablku vyznívá i pěvecky nejdůvěryhodněji, opravdu hodně pěkná věc. Skvělá je i ta instrumentální, bigbítová druhá půlka té skladby. Riff v Planetě H.B. II byl proslulý – tak málo si těch riffů bigbítoví fandové v ČSSR užili (a když, tak třeba jen v maximálně stupidní podobě, viz třeba Katapult). Skvělý riff, ale zároveň taky v r. 1980 už dost anachronický, svět už byl muzikálně trochu jinde. Navíc mi ta věc (tj. Planeta H.B. II) nějak vůbec neladí se soundem jiných věcí na albu. Taky jsem nikdy nepochopil vzývání (?) heroinu (a propos, Heroin od Velvetů je na dané téma důvěryhodnější věc). Dnes při poslechu asi po 30 letech (v lepší zvukové kvalitě) to nemám jinak, celkově průměrné LP (byť z hlediska ČSSR jistě nadprůměrné), projekt hvězd lokálního kalibru. S několika krásnými místy, ale taky s těžkými provářkami (Země 2555, Hymna robotů). Ani dnes si tedy nervu vlasy (taky bych neměl co), že album zůstalo doma u ledu.
tykeww @ 17.12.2017 23:07:34
Při opětovném poslechu se mi tuze líbí první část Planety H.B., ten rytmus je dost funky :D
2CD FT Records 2010 FT0115-2
Na dobu svého vzniku a tuzemské poměry je to nadprůměrná deska, která se zcela poprávu pyšní puncem art rockové legendy. Ucelený příběh, pěkné texty a dobrý zvuk způsobují, že se k ní rád vracím a je jednoznačně nejfrekventovanějším "progresovským" nosičem mé sbírky. O desce samotné už tady byly popsány stohy papíru, tak jen ve zkratce :
Na první polovině LP nevidím chybu. Od úvodního, scifi zvuky prošpikovaného intra V zajetí počítačů až po Odlet je to parádní jízda. Pomlaskávám si při poslechu zemité doprovodné kytary ve skladbě Země 2555 i dvojhlasech Kluka - Váně v pecce Odlet. A to nervní klávesové sólo je báječné...
S druhou polovinou desky už to tak slavně nevidím, ovšem má jeden svůj vrchol. A to nepochybně nejslavnější a "nejkultovnější" skladbu z dílny kapely Progres 2, Planetu Hieronyma Bosche II. Ten riff je jednouchý, ale účinný jako panzerfaust a zde, na progboardu již tolikrát skloňované kytarové sólo, lahůdkové. I následující píseň, Tisíce mých očí, se mi líbí. A to po stránce melodické i textové a považuji ji za takové předčasné vyvrcholení původního elpíčka, protože Hymna robotů je fakt úlet, který mi do celkového konceptu nějak nezapadá. Trochu paradoxně je to však jediná skladba, která mi utkvěla v paměti z doby, kdy jsem album slyšel poprvé. Bylo to někdy na podzim roku 1988, na vojně ve Třech Sekerách...
Skladbou Hymna robotů končila původní LP, ovšem na cd celá rocková opera pokračuje trochu neurotickou skladbou Rozhovor s centrálním mozkem, krátkou instrumentální palbou Honička a finišuje skladbou Výkřik v Proxima Centauri.
Z bonusů bych vypíchnul hlavně Planetu Hieronyma Bosche II, s původním necenzurovaným textem, natočenou v roce 1993 a instrumentální skladbičku Roentgen 19:30.
Excelentní přírůstek do každé sbírky, dávám rovné čtyři !
reagovat
kali @ 17.05.2015 13:18:11
Neberu nikomu nadšení z tvorby Progres 2. I kniha o nich byla vydána. Mě jejich díla nikdy neoslovila, ať jsem se snažil, jak jsem chtěl. Prostě nic. Hudební prázdno. Nechci tím vyvolat žádnou diskusi, jen zde svobodně vyjádřit svoji vůli a svůj pohled na jednu českou kapelu.
Sajgon3 @ 18.05.2015 17:42:49
Myslím si, že je to bežný jav - aj ja pri niektorých dielach, ktoré sú ospevované do neba, dosť otváram ústa nudou a nič mi nehovoria - každý má iný vkus -) Ale PROGRES-ákov mám rád, majú svoj osobitý rukopis a to sa cení .
Petr87 @ 18.05.2015 18:58:04
Tato deska mne nikdy nepřestane bavit...
Pro mne klenot československého bigbítu.
jirka 7200 @ 26.09.2017 22:40:58
S kamarádem jsme to měli přesně rozděleno - já lobboval za Synkopy, on za Progres 2. Na koncerty jsme chodili spolu na oba spolky, ale naoko jsme se pošťuchovali, která že kapela je lepší. Dialog mám ve staré, původní verzi i živák. To je česká art rocková klasika.
„Dialog s vesmírem“ brněnských Progres 2 považuji za jedno z nejzásadnějších hudebních děl tuzemské (nejen) normalizační produkce. Brněnští na tomto albu dokázali obhájit své místo na pomyslném vrcholu zdejší scény a zároveň posunuli art rock do úplně jiných rovin; do rovin, které nebyly do té doby plně prozkoumány. Hudba na této desce neztratila ani po více než třiceti letech nic ze svého kouzla a koncept se zdá být aktuálnější než kdy dříve...
Téma odcizení a následné odproštění se od civilizace, jak ji známe my, zafungovalo perfektně a „Dialog s vesmírem“ tak dostal naprosto ojedinělou sugestivní tvář. Album má tendence posluchače pohltit a vtáhnout do příběhu, což byl jistě původní záměr – a zde se tedy dá považovat za úspěšně naplněný. Už jen kvůli délce materiálu, který byl zúžen na jednu regulérní LP desku, se do finální podoby nedostalo žádné hluché či bezúčelné místo. Možná i proto je lepší nakonec rozhodnutí vydavatelství Panton nevydat dvojalbum považovat za správné, ač na konci let sedmdesátých musel být tento kompromis pro kapelu minimálně nepříjemný.
Na studiové verzi desky figuruje pětice muzikantů, která odvedla vynikající práci na úrovni skladatelské, aranžérské i interpretační. Všechny skladby jsou patřičně vyšperkovány a dovedeny takřka k dokonalosti, která byla u nás opět v postatě ojedinělou záležitostí. Málokterá kapela pracovala s takovým pracovním nasazením, jehož výsledkem byla precizní a ve všech směrech promyšlená nahrávka. Na „Dialogu“ nebylo místo pro chyby a na výsledku je to skutečně znát.
Už úvodní „V zajetí počítačů“ hodnotím jako jeden z nejsilnějších momentů na desce, a to zejména díky neobvyklé aranžérské propracovanosti, kdy do sebe vše perfektně zapadá – zkuste se pozorně zaposlouchat a zaměřit se na souhru melodických a rytmických nástrojů, zejména pak na baskytaru a kytaru, které si vzájemně „odpovídají“. Na skladbu volně navazuje „Země 2555“ s jednou z vůbec nejsilnějších melodických linek, jaké kdy Brněnští vytvořili. Do nahrávky se jim také podařilo vkusně napasovat Micromoog a v neposlední řadě i vynikající text Oskara Mana.
Za absolutní vrchol desky však nelze považovat nic jiného než podmanivou „Píseň o jablku“, již dominuje typický, sladce zabarvený hlas Pavla Váněho. Skladbu předěluje nádherné sólo na zobcovou flétnu, které nahrál sám mistr Klukla. Právě na této skladbě je vůbec nejvíce znát kapelní zanícenost a touha vše dotáhnout k naprosté dokonalosti. Práce kytar i časté syntetizérové vsuvky, které skladbu výrazně obohacují, dokáží i po letech znovu a zase uhranout.
Syntezátorů naplno využívá i následující „Odlet“, o kterém bych se nezdráhala vyjádřit jako o patetickém slepenci, který ač má mnoho skvělých momentů, jako celek na mě nepůsobí příliš dobře. Je to však spíše ona výjimka potvrzující pravidlo.
Co na druhou stranu hodnotím velmi kladně, je fakt, že na desce není žádný element, který by byl po celou dobu vyloženě dominantní. Kytary, baskytara, syntezátory i bicí nástroje jsou v naprosté rovnováze, v dokonalé symbióze, čehož se kapele podařilo dosáhnout i na dalším albu „Třetí kniha džunglí“. Zde je však tento fakt ještě podporován čirým nadšením, který je ze skupiny cítit při každém jednom tónu.
Ať už jde o kontroverzi spojenou se skladbou „Planeta Hieronyma Bosche II“ či o další legendární záseky na desce, není sporu o tom, že se jedná o materiál natolik hudebně i textově silný, že si zaslouží být stavěn na čestné místo i mezi tak výtečné věci jako „Kuře v hodinkách“ nebo „Svět hledačů“. Progres 2, ač nikdy nebyl přímo artrockovou kapelou, výrazně posunul hranice československého bigbítu, čímž je význam jeho odkazu nezpochybnitelný.
Právem tato deska dosud nebyla zapomenuta a stále se těší zasloužené pozornosti minimálně těch lidí, kteří stále rádi objevují klenoty, jež přineslo minulé století. Ostatně jak napsal Oskar Man, hlavní hrdina žije v každém z nás od osmasedmdesátého roku až dodnes. Copak vy nemáte občas chuť jednoduše zmizet z každodenní pozemské rutiny?
reagovat
Cossack @ 08.06.2014 18:32:27
„Už jen kvůli délce materiálu, který byl zúžen na jednu regulérní LP desku, se do finální podoby nedostalo žádné hluché či bezúčelné místo. Možná i proto je lepší nakonec rozhodnutí vydavatelství Panton nevydat dvojalbum považovat za správné…”
Tak s tímhle názorem, Kristýno, nemohu absolutně souhlasit.
Poněvadž se na původní verzi „Dialogu” žádné slabé místo nevyskytuje (a tedy ani nevyskytovalo), byl tímto okleštěním nahrávky posluchač ochuzen o řadu vynikajících skladeb. (Pro jistotu doplním – podle mě.) Snad tedy Pantonu dík jen za to, že alespoň něco z „Dialogu” vydal…
Jinak, samozřejmě, díky za recenzi! ;-)
Snake @ 08.06.2014 18:34:46
Na hudbě Progres 2 jsem nevyrůstal a jejich tvorbu hodnotím s odstupem a nadhledem, určitě ne všechno se mi od nich líbí, ale Dialog s vesmírem já rád. Na dobu svého vzniku a tuzemské poměry je to nadprůměrná deska, dnes již s puncem legendy. A sakra dlouho jsem si ji nepustil, musím to napravit. Dík za připomenutí a recenzi.
Jarda P @ 09.06.2014 06:03:41
Měl jsem to štěstí, že jsem zažil Dialog někdy kolem roku 1980 naživo. V té době to byla bomba, bigbít s filmovou projekcí tady byla věc neznámá. S odstupem času už tak nadšený nejsem, přece jen pár slabším míst tam slyším a přeskakuju. Ale naživo si na Progres vždy rád zajdu, naposledy 2x loni (z toho před Deep Purple díky bouřce zkráceně) a byli vynikající.
b.wolf @ 09.06.2014 10:06:43
Na Progresáky chodím pravidelně, nedávno hráli tady na zámku s Futurem (další klasika) a Dialog je skvělá deska i po těch dlouhých letech. Bohužel, jak říkal kdysi P. Váně, nějaký aktivní soudruh nechal už nahrané pásky smazat, neboť "materiál je drahý a pro tohle se nekupoval"... Škoda, velká škoda, protože původní LP tak bylo ochuzeno o skvělé skladby jako třeba Jízdní dráhy. Díky za pěknou recenzi, hodnocení je jasné 5/5
V době, kdy u nás vládla tuhá normalizace a československou populární hudební scénu okupovali např.Kája Gottů a nebo dnes už pochodující fosílie Helenka Vondráčková („Helčo, jestli někdy zase na chvíli opustíš to mauzoleum a třeba náhodou narazíš na tenhle můj příspěvek, tak prosím doufám, že na mě nepošleš toho svýho hafánka s obličejovou obrnou Michálka Martinů, nebo jak se ten, hrozně rád se soudící genetický omyl jmenuje“..) no zkrátka a dobře, v té době spatřilo světlo světa jedno z pro mě nejkultovnějších alb československého art/rocku, progresácký opus magnum s názvem Dialog s vesmírem…
S tímhle albem jsem de facto vyrůstal. („Mami, moc Ti děkuji, že sis jej tehdy v tom osmdesátým prvním v Praze, ve Zlaté uličce zakoupila a tímto si mi umožnila až o spoustu let později tohle, nestydím se říct, geniální dílo objevit“)
Ano, pro tohle album mám neskutečnou slabost a jednoduše se na něj nedovedu v žádném případě dívat nějak kriticky..nostalgie je zkrátka prevít..
Tak si jen představte, jak mi zaplesalo srdíčko, když jsem se dozvěděl, že budou jedním z předskokanů na koncertě legendárních Deep Purple, který se uskutečnil minulý rok v létě ve Slavkově u Brna...
Upřímně nevím, na kterou kapelu jsem se těšil víc, jestli na Progres, či Deep Purple..:)k Párplům chovám neskutečný respekt, ale k Progres snad až posvátnou úctu..
No a jak už to tak kolikrát bývá, když se člověk na něco hrozně moc těší, tak se většinou všechno
pos..(cenzura)..
Když teda tehdy Progres “konečně“ k mojí neskutečné radosti (ještě chvíli, a měl bych díky příšerné nervozitě asi okousané všechny nehty na rukou..pak nevím, asi bych se potom vrhnul i na nohy..)
takže tedy, když konečně vtrhli za velkého potlesku na podium, tak nevím, být příslušník dívčího pohlaví, nebo jeden z teplých bratří, tak hned by na podiu přistála podprsenka, a možná potom i kalhotky s Fifinkou ze Čtyřlístku..:)
Takhle mi tedy nezbývalo, než jenom zavýt hlasité a táhlé „joo, chlapi, jedéém,“ a nechat se unášet tou neskutečnou hudbou...dokud nás nesmetla ta posraná (oj, tady zřejmě cenzor zaspal) bouře...(zasvěcení vědí)...a bylo po koncertu, jak Progres, tak Deep Purple. Nebudu tady vypisovat, co se mi tehdy honilo hlavou, (myšlenky na krásné, rozkvetlé louky to teda vážně nebyly)
No, každopádně druhý den jsem do Slavkova zavítal znovu...s Progres jsem už moc nepočítal, tak naivní opravdu nejsem, no a musím říct, že Párplové mě donutili, alespoň na chvíli, na Progres zapomenout...byl to špičkový koncert, ale lehká hořkost ve mně zůstala i nadále... Tak, tolik na úvod, no a nyní už bych mohl začít konečně s recenzí..tady bych chtěl ještě podotknout, že recenze se netýká LP verze, ale CD...
Helenka je možná "Národní poklad" ale Progres a především tohle album, to je hotové kulturní dědictví UNESCO..
Tady se mi zkrátka nedostává slov...to koncertní provedení v 70.tých letech muselo být neskutečně úžasné...
Album je koncepční a pojednává o člověku, který už je znechucený svoji domovskou planetou (krásná narážka na tehdejší politickou situaci) takže utíká do vesmíru najít nějaké lepší místo pro život...tolik zkráceně.
Každá skladba od V zajetí počítačů až po neskutečně nádhernou Výkřik v Proxima Centauri je naprosto výborná a ty dokonalé texty...pokaždé radost poslouchat...
Tady bych zejména vyzdvihnul ještě skladby, jako je Píseň o jablku...ten neskutečně procítěný zpěv, ta flétna..."Pavle a Zdeňku, jste borci a vy ostaní co zde hrajete pochopitelně taky"..:)
Dále mi zde totálně bere dech suita s názvem Planeta Hieronima Bosche...to syntíkové "mumlání" v druhé části kompozice se mi líbí ještě více, než původní text...opravdu, nemůžu si pomoci...no a to neskutečné Pavlovo kytarové sólo na konci..hotová ušní nirvána...
Dále bych vyzdvihl výbornou skladbu Tisíce mých očí...tohle je další z nejlepších kousků na desce...Tady se Progres opravdu donutili k neskutečnému výkonu...
Rozhovor s centrálním mozkem je další výborná věc na albu...Zdeněk Kluka je až neskutečně technicky zdatný bubeník..Taky hraji už dva roky na bicí, ale silně pochybuji, že bych někdy v budoucnu dosáhl jeho "levelu"...
No a další, možná snad úplně nejkrásnější věc na albu s názvem Výkřik z Proxima Centauri jsem už zmiňoval...Pavel Váně zpívá, až to hladí po uších, no a ten závěr mě pokaždé dostane do kolen...
Sečteno a podtrženo...věřím, že tohle album v době svého vzniku muselo působit jak z jiného světa, protože tohle je naprosto dokonalé i dnes...a zraje jak víno...to je můj skromný názor.
Řekněte, čekali jste ode mě snad něco jiného, než jasných pět hvězd..?
reagovat
Hikoki777 @ 19.01.2014 10:39:38
Díky za recenzi. Je to klasika a koncerty byly naprosto skvělý !
PaloM @ 19.01.2014 11:48:32
Recenzia je fajn, ako účastník koncertu som vždy potešený, keď si niekto spomenie na Progres.
Urážky na adresu Vondráčkovej a ďalšie mená nie sú v poriadku, to tu nepatrí. Nabudúce si to povedz medzi priateľmi a nepchaj invektívy do recenzie na progresívnu hudbu.
Petr87 @ 19.01.2014 12:48:36
Ano Palo, máš pravdu, nechal jsem se trochu unést a omlouvám se za to...
Příště se už budu snažit dávat si na tohle pozor.
Zdravím a díky...
PaloM @ 19.01.2014 17:52:38
Petr87 - OK.
tykeww @ 19.01.2014 19:46:37
Ve dvanácti jsem na Beatu slyšel Planetu Hieronyma Bosche II (verzi 93) a fakt mě to dostalo. Překvapení bylo, že album bylo úplně jiné, ale strašně jsem si ho zamiloval. Nejvíce mě dostala akustická verze Písně o jablku. I se svým textem. Mimochodem, neví tu někdo, jak koncem sedmdesátých let zemřel Oskar Man, textař a producent?
Cossack @ 19.01.2014 20:23:48
Oskar Man byl zavražděn. Vrahem byl jeho „přítel” (spíš ale prostitut), s nímž nějakou dobu žil. (Man byl bisexuál.) Pokud si pamatuji, šlo o peníze, které Man odmítl zaplatit (proč nebo zač nevím, ale dá se to tušit), dokonce snad chtěl vztah ukončit. Šlo o promyšlený a naplánovaný čin, ten kluk si opatřil i nějaké speciální škrtidlo a v Manově bytě ho zabil… Že to byl blb je vidět mimo jiné z toho, že poté, co mrtvolu zahrabal někam do sklepa pod uhlí (či kam), se projížděl Manovým autem po Praze. Chytili ho celkem brzy, víc už si nepamatuji (jméno, kolik dostal atd.).
Jedno je jisté – spousta lidí kvůli dotyčnému vrahovi přišla o řadu dalších vynikajících textů, které by nebohý nebožtík jistě ještě napsal…
tykeww @ 19.01.2014 20:34:03
Aha, to jsou moc zajímavé informace! Díky!
Dialog s vesmírem,pro mně fantastické album,pořád je to pecka i potěch letech,akorát mně mrzí,že jsem je tehdy nezažíl když k tomu albu jeli turne.Když takle deska vyšla chodil sem teprv do 1.třídy :).Dále to rozepisovat nebudu,vše o desce bylo napsáno předemnou.Pro mně jasných pět hvězdiček.
reagovat
Michálek @ 26.05.2013 18:13:15
No, já byl v prváku na střední a někdy v říjnu 78 to byl vůbec můj první koncert, který jsem viděl. Dodnes na to vzpomínám, hlavně na "nám vládne mor..." :o) Když pak vyšla deska, byla to jenom orchestrálka, což mne mrzelo.
Dialog s vesmírem….
Velmi diskutované téma, které vnímají příznivci česko-moravsko-slovenské rockové scény velmi citlivě – ať už v rozbouřených emocích, nebo v racionálních postojích.
Z mého subjektivního pohledu patří tento projekt mezi nejzajímavější československé rockové opusy naší historie obecně a myslím, že ho nelze jednoduše opominout, jako nějaký překonaný hudební tvar s ohledem na kostrbatý vývoj rockové hudby v naší zemi v dobách totalitního režimu.
V diskografii skupiny myslím, že album Barnodaj (1972) a Dialog s vesmírem (1980) patří z mého pohledu mezi jejich nejzdařilejší albové počiny, které jim zaručují osobitost a onu progresivní linii….
V ZAJETÍ POČÍTAČŮ ̶ tajemné kvákání wah wah pedálu a následné kytarové intro, které si pohrává s detaily a expresivním způsobem podmiňuje další rozpoutání hudebního tématu, do kterého vstoupil i synthesizer a přesné rytmické rytmické vrstvení basů a strojové rytmiky. Rocková údernost se zde snoubí s harmonickými vrstvami v pečlivých aranžérských postupech a návaznostech. Výtečná úvodní skladba, která vás závěrečnou katarzí vtáhne do tématu….
ZEMĚ 2555 – moravsky čistý a srozumitelný hlas Pavla Váněho zpívá výraznou melodickou linku, které ovšem stojí na hutných rytmických základech. Bicí Zdeňka Kluky udělaly velký pokrok od posledního albového projektu. Více údernosti, živelnosti a technicky důraznějších breaků. Harmonická prolínání témat nového sólového kytaristy Miloše Morávka a kytarových partů Pavla Váněho nachází melodickou nosnost a živelnost. Velký klávesový talent Karel Horký přináší do hudebního schématu více intelektualismu a technické suverenity
PÍSEŇ O JABLKU – nádherná balada. Výtečná melodická linka a harmonická struktura, která se krásně vejde do úst Pavla Váněho a kapela tak stvořila jeden z mála hitů, které za své kariéry nahráli, aniž by se o to cíleně zasazovala. Kytarové akordické rozklady a bublání elektrického piana doprovázejí zvukové efekty a velmi působivě zaznívá i sólo Zdeňka Kluky na zobcovou flétnu, který vystavěl výtečnou melodickou linku do hudebního základu. Hučení basů a šumění synthesizeru (připomínajícího mellotron) je jedinečným backgroundem, jenž dotvářejí i sázené tóny elektrické kytary v nostalgické meditační atmosféře. Další část skladby v instrumentálním duchu se nese v pojetí fusion music. Klukovy bicí nástroje výtečné basové modulace, které podporuje clavinet a Morávkovo vystavěné kytarové sólo se vyjadřuje na širší ploše a dává vyniknout jeho koncepční hře a jemně vypilovaným tónům, které se ovšem drží hutné páteřní rytmiky, která zde šlape v přesných obrazcích jako švýcarské hodinky. Jsme ovšem na Moravě a tak přetransformovaný jazzrock má přesto výrazné zpěvně melodické rysy bez nějakého samoúčelného exhibování. Téma ovšem přechází do další skladby…
ODLET – mocný, téměř wagnerovský sound zatěžkaný hutnou vrstvenou harmonií a opakujícím se schématem. Harmonické a rytmické proměny se zde dějí v rychlém sledu, než téma ovládne šlapavý rytmus a zastřený hlas Zdeňka Kluky vede sólo, kterému sekundují dobře seřízené doprovodné hlasy a na okamžil převezme roli zpěváka Pavel Váně svým měkkým hlasem a už Karel Horký moduluje synthesizerový sound v rychlým proměnách s gradující atmosférou. Divokou rytmickou jízdu doplňují roztodivné efekty, které ovládnou téma s atmosférou sci-fi až do astrálního přeznívání prostorem a do tématu se vrací zpět opět ono mocné úvodní téma. Patos je nepřeslechnutelný a před očima se nám odvíjí nepopsatelný obraz fantaskního snu zvukových impresí…
PLANETA HIERONYMA BOSCHE I – bloudivé tóny elektrických kytar vytvářejí zvláštní předobraz neklidu a strachu v podivných a nezřetelných konturách, šustění činelů a dusavé basy s bicími nástupy vnášejí tajemně znějící harmonie a neustáole čekáme na nějakou erupcí nebo explozi. Přichází ovšem šlapavý rytmický obraz s vypointovanými detaily rockových kreativit, s pěveckým podílem Pavla Váněho. Klukovy bubenické breaky s bytelnými Pelcovými basy mají jasnou rytmickou architekturu a ústrojné kytarové attacky za asistence clavinetu a bzučení synthesizerů v mezihře s dlouhými tóny mění zvukové barvy jako kaleidoidoskop…
PLANETA HIERONYMA BOSCHE II – synthesizerové kouzlení v téměř minimalistickém duchu a důrazný basový filtr a už zde máme agresivní rockové riffy, které se vám zavrtají do mozku. Neuvěřitelně stupidní zásah cenzury nedovolil aplikovat zpívanou část, kterou Progres na koncertech běžně zařazovali, zde jako poměrně nešťastná kompromisní varianta představuje zpívání nesmyslných samohlásek – ano, je to ten diskutovaný „Heroin“! Jeden z nejsilnějších zážitků na albu obecně. Kytarové sólo do skladby vystavěl Pavel Váně. Mistrovským způsobem – i když mu dýchá na záda tak trochu David Gilmour – vynikající ukázka syrového rocku ve spojení s artrockovými principy. Klukovy bicí nástroje jedou v úsporném, ale velmi přesném chodu s dravými Pelcovými basy a skladba nabírá stále větší gradaci za asistence upozaděných kláves. Váněovy kytarové tóny se tříští v prostoru a vrhají blyštivé světlo, které vás oslní…..
MUZEUM PLANETY ZEMĚ – opět klasická moravská melodika. Úvodní téma je velmi přehledné a melodicky čitelné. Rytmické proměny uprostřed skladby přinášejí více vzrušení a to nejen drsným Klukovým hlasem, ale hlubokým hlasovým fondem baskytaristy Pelce. Melodická kytarová linka se vina skladbou jako nekonečná nit a pod nim bublají tóny synthesizeru a clavinetu. Kresba kláves působí jako černé mračno prosvětlované sluncem, které proniká do zaprášených depozitářů…..
TISÍCE MÝCH OČÍ – artrockové klávesové vlny se proměňují v razantních nástupech během nichž vnímáme dynamické odstíny skladby a za mikrofonem je opět Pavel Pelc. Má hlas vypravěče a elektronické vibráto kytary a a tónové kouzlení společně s šustěním činelů a výrazných basových tónů doprovází zrychlované harmonické stupňování klávesových vrstev (Horký byl určitě fascinován Mahavishnu Orchestra). Melodická linka se ovšem najednou rozpadá, aby zde bylo opět ono podmanivé harmonizování a drásavé sólo elektrické kytary
HYMNA ROBOTŮ – závěrečná skladba popřeje prostor bubenickému experimentování Zdeňka Kluky, jehož zvuk bicích nástrojů je preparován elektronickými dozvuky. Důrazné basové modulace šlapou v sebejistých konturách, které tvoří páteř celé skladby. Elektronicky je preparován i lidský hlas v podivně tajemném šepotu ze kterého jde až strach. Zpívaný part patří Zdeňkovi Klukovi. Vyloženě rytmizovaná skladba. Synthesizery podivně mňoukají a vytvářejí dojem podzemního bublání v kanalizační stoce mezi kolonií potkanů…. Ve skutečnosti jseme ale v přísně sci-fi konceptu, kde strojový rytmus a hlas simuluje deklarovanou robotiku. Experimentální skladba mnoha odstínu zvukových a rytmických obrazců….
EP deska:
ROZHOVOR S CENTRÁLNÍM MOZKEM – kytarové nástupy, které se propojují se synthesizery a zběsilá rytmická jízda přesných bicích nástrojů se zemitými basy. Výrazné rytmické proměny vyžaduje zesílenou koncentraci na vnímání. Pokus o zhmotnění a zhudebnění science-fiction v mnoha úhlech pohledu. Přesto se do téhle kompozice dostane výraznější melodická linka. Vytváří ji zpívající Pavel Váně – je sám sobě nosným pěveckým základem: ani klávesy, ani kytary mu nezajišťují hudební základ. Jedou po vlastní ose stejně jako rytmický základ a přesto drží homogenním způsobem pohromadě
HONIČKA – syntéza artrocku a jazzrocku ve vzájemném ovlivňování, ale navzájem se nevytěsňují. Možná jedna z nejsložitějších nebo nejkomplikovanějších skladeb na albu. Instrumentální potenciál kapely drží vysokou úroveň a přesto zde emoce dostávají výrazný prostor k rozpoutání divokých hudebních obrazců. Opravdu velmi přesvědčivý hudební útvar!
VÝKŘIK V PROXIMA CENTAURI – majestátní téma varhan a synthesizerových vlnění asi přivolají ducha Pink Floyd (Wish You Were Here), ale nevnímám tento podíl v nějakém odsouzeníhodném pojetí. Kontemplativní zvukové obrazy doplní hlas Pavla Váněho, který se vznáší prostorem. V hlase je vroucnost a upřímnost (možná by bylo zapotřebí přidat více expresivního tlaku do sdělení), ale možná Pavel chtěl více vyjádřit pocit osamocenosti a nekonečnosti s lidskou bezradností, což lze vnímat jako zdařilý vklad.
Patetické nástupy klávesových vrstev ve stoupajících harmonických tvarech má charakter téměř symfonických obrazců. Výraz lidské nepatrnosti v astrálním nekonečnu byl naplněn…
PÍSEŇ O JABLKU (editovaná verze) – vynikající skladba byla natočena ještě v alternativní verzi, v níž byla zkrácena stopáž písně určené pro EP desku. Vznikla tak další podoba písně, která mohla mít formát určený pro vysílání v rádiu. Netvrdím, že v rádiích nebyla nikdy hrána, ale v tehdejší popové produkci pravděpodobně byla válcována diskotékovými hity své doby….
Část singlu:
ROENTGEN 19.30 – tak tuhle skladbu si pamatují všichni jako instrumentální skladbu, která posloužila v televizním pořadu TKM. Nikdo nevěděl kdo skladbu hraje ale její šlapavá jazzrockově vibrující poloha se nedala přeslechnout a tak posloucháme nejen svižné kytarové party, ale i synthesizerové linky doplněné clavinetem a úderně znějící rytmickou složkou
PLANETA HIERONYMA BOSCHE II byla na CD verzi doplněna až po změně politických poměrů v zemi a tak jsme si mohli vychutnat syrový hlas Zdeňka Kluky, který je stejně řeřavý jako cirkulační pila a jeho záhrobní výkřik ještě dnes nahání při poslechu hrůzu…. Došlo zde k opravdovému absurdu první kategorie. Zatímco Progres 2 skladbu koncipovali jako hrůzný odsudek drogového nebezpečí, komunistická cenzura si tento záměr upravila po svém a nabyla dojmu, že se jedná o propagaci drog (!!??)
Lidská omezenost a stupidita neměly jak vidno žádné meze a mantinely….
Myslím, že projekt měl být vydán jako dvojalbum, umělecky to Dialog s vesmírem poškozovalo, ale zase na druhé straně tak vzrůstal kolem tohoto projektu zvláštní kult, který mu už nikdo nevezme.
Občas mě napadá, že mohl být pro ještě výraznější posílení vokální stránky být ke spolupráci přizván smíšený pěvecký sbor, který by ještě více zvýraznil harmonický podíl, anebo pražský Ca K Vocal (náklady na výrobu alba by to ale ještě více zatěžkalo)…
V komplexním slova smyslu si myslím, že na albu nelze nalézt nějaké dramatické trhliny a podkopané pilíře, na kterém celý koncept naší první rockové opery stojí. Vystudovaný muzikolog hudební vědy by samozřejmě našel důvod k výhradám, já ale vnímám Dialog s vesmírem jako první odvážný hudební projekt, který vznikal za nelehkých podmínek s vírou v prosazení, ale s řadou nejistot, zda oficiální schvalovací instance dají albu zelenou. Musel to být dost stresující proces nejen pro členy kapely, ale i celý realizační tým zvukařů a výtvarníků v pozadí, bez nichž by tento projekt nespatřil světlo světa ve výsledném tvaru. Zároveň mohu prohlásit, že jsem byl hrdý nato, že i u nás jsme byli u nás schopni vytvořit moravský derivát artrockového pojetí, který nám také mj. suploval zahraniční skupiny, o kterých jsme byli přesvědčeni, že nikdy naživo neuvidíme…
Asi jsem si během těch dlouhých let vypěstoval smysl poslouchat odděleně zahraniční i domácí hudbu (soukromě v ní hledat paralely a odlišnosti), ale nijak mě to nebránilo v tom hudbu vnímat a akceptovat. Navíc u některých alb jsem dokázal čistě subjektivně vypozorovat vnitřní vibrace, ale u některých se ty vibrace nedostavily.
Tento progresovský počin patří v každém případě do prvního ze jmenovaných případů.
Proto můj respekt k albu je i po více než třiceti letech stále velký a je pro mě legitimním důvodem, abych albu udělil plný počet hvězdiček – tedy pět.
reagovat
oldflip @ 10.08.2011 15:21:32
Poměrně nedávno jsem se kdesi dočetl, že ty nesmyslné samohlásky v "Heroinu" tak úplně nesmyslné nejsou. Je to původní text, jen vynechali souhlásky ;-) Zkuste si to zanotovat... :-)))
Petr Gratias @ 10.08.2011 16:18:12
Zdravím Oldflipa....
Zajímavé tvrzení. Nezřetelná zpívaná melodická linka uvnitř skladba je kultovním okamžikem na albu.
Hodně lidí tento moment proklíná, ale někteří se na to možná i těší a hledají dalaší skryté významy a šifry.
Příležitostně (rýsuje se nějaké setkání)se chlapů z Progres na to zeptám a budu jejich postoje tlumočit.
Zdravím a díky!
Cossack @ 10.08.2011 20:33:06
Petře a oldflipe, to snad není potřeba ani někde číst, ani se dotazovat, stačí si skladbu „Planeta Hieronyma Bosche II” poslechnout...
Pokud to uděláte, zjistíte, že první a třetí sloka je odzpívána neartikulovaně (jen „Ááá áá ááá...”), zatímco druhá a čtvrtá jsou opravdu samohlásky původního textu a je jim dost dobře rozumět. Připouštím, že znalost textu jistě usnadňuje porozumění, ale přinejmenším „...há héo heoih...” je nepřeslechnutelné. ;-)
Cossack @ 10.08.2011 20:59:02
Ještě bych doplnil poznámku k dobové cenzuře...
Soudruhům vadil i Manův text „Moře suchou nohou přešel jsem”, který začíná „Moře suchou nohou přešel jsem/ Jedl oheň, krájel vzduch/ Davy jedním chlebem nasytil/ Ač mým otcem nebyl Bůh/ ...” I když je spíše ateisticky zaměřen, nejspíš pro výskyt „závadných” a „nesocialistických” slov, jako např. Bůh, Ježíš, šátek Veroniky, Pilát, kříž apod. nemohl být na desce zveřejněn; proto jej Z. Kluka nahradil dodatečně dodělaným textem Vladimíra Čorta „Tisíce mých očí” (dvě „hláskované” skladby by už byly moc).
I když Čort Manových kvalit nedosahuje, tady se mu podařilo velice přiblížit jeho úrovni, a možná dokonce i vymyslet zajímavější metafory (oproti původnímu textu), byť k tomu byl vlastně donucen tím, že nemohl být tak otevřený. Ta obraznost a symboličnost Pelcově písni sluší...
Petr Gratias @ 11.08.2011 06:19:19
Ahoj Cossacku....
hezký příspěvek se zajímavými podrobnostmi.
Ano, slyšel jsem o tom, že byly problémy i s dalším
textem a že cenzura opět "zdařile" zapracovala.
V tom množství informací, podrobností a detailů se tahle doplňující informace vytratila.
Díky za upozornění!!
Ještě si také pamatuji, že při jedné z repríz, kterou jsou viděl, byl rozdáván takový tištěný letáček v černé barvě, kde byl připojen doprovodný text a obrázky a tak mě zaujala i věta:
".....Stalin zuřivě razítkující rozsudky smrti...".
Tak tady jsem si tehdy řekl, že všudypřítomná cenzura zaspala. Byl rok 1979 a gorbačovovská perestrojka byla ještě hodně hodně hodně daleko a SSSR byl se svou historií nedotknutelný - a tady se najednou objevilo "něco divného".
My, co jsme od rodičů a prarodičů věděli, jak Stalin po odstavení Trockého, Kameněva, Zinověva a Bucharina totální ovládl politbyro a začala jeho hrůzovláda - tak jsme tak překvapeni nebyli. Překvapeni jsme byli z toho, že to uniklo cenzuře!!!
Ten večer po koncertě si nejsem jist (byla to pro mě už tuším třetí repríza), jestli jsem víc meditoval nad Dialogem s vesmírem nebo nad Stalinem!!
hejkal @ 11.08.2011 07:32:18
Cossack - no hej, čím neslobodnejšia krajina, tým viac sa darí inotajom, skrytým významom metafor a pod. Napriek tomu to má aj nevýhody. Význam mizne s posledným pamätníkom... Plus nezdieľam názor (to teraz dodávam len tak, nie je to nič týkajúce sa tohto diela alebo tvojej reakcie), že kvalita je daná hĺbkou týchto rovín, a teda v diktatúrach žijú samí géniovia slova.
Cossack @ 12.08.2011 17:02:04
hejkal: V tom s Tebou souhlasím; a i když jsi to ve své poznámce uvedl, zdůrazňuji (pro ty, kteří by si toho třeba nevšimli), že jsem nic takového (že by „v diktatúrach žili samí géniovia slova”) ani nenaznačoval (natožpak tvrdil). :-)
Pokud jde o zmiňovaný Čortův text, prostě se mi líbí (a líbil se mi, ještě než jsem znal celou historii jeho vzniku), dokonce nejvíc ze všech, které od něj znám. To, jestli se zalíbí někomu dalšímu, nebo ne, vůbec nemá co dělat s „pamětnictvím”. (A dotyčný může být člověk starší než interpreti, stejně jako někdo, kdo se teprve narodí.)
martin69 @ 30.12.2011 07:41:24
Výborné album.Jedno z nejlepších alb,naší rockové scény.
luk63 @ 30.12.2011 11:13:32
Taky mám tohle album hodně rád, zvláště když si dám volume dost doprava. To si potom maximálně užívám jeho jedinečný zvuk.
adam @ 01.01.2012 12:06:43
UAU. mal som doma LP ale mal som len 10 rokov....
Vtedy som pocuval len Beatles. Dnes mam trosku viac a v prvy den noveho roku som si pustil CD, ktore som si zaobstaral v piatok... UAU. Pripadam si jak "silena princezna" ktoru prave prebudilo "schyzofrenni knize"... Toto mi tak dlho unikalo? Skutocne obdivuhodne dielo. Nepoznam velmi tvorbu tejto kapely ale tak toto je ozaj spica.
Je jasné,že na album se dá dívat dětskýma očima nebo dospělýma.Budu asi jeden z mála,který neželí toho,že Dialog s vesmírem nevyšel celý,myslím si,že kvalitativně na dobrou dvojdesku není,že průřez bohatě stačí.Přínos do rockové historie byl rozhodně zvuk,tehdy v roce 1979 v Československu to byla absolutní jednička.Se sci-fi impulsem taky pokud vím nikdo jiný u nás nepřišel,takže o atraktivní balení bylo postaráno a to že Progres 2 jako profesionální muzikanti znějí opravdu sehraně,není zas až takové překvapení.Album obsahuje dvě absolutní bomby,jež z Dialogu vesmírem činí nadprůměrnou a vyjímečnou záležitost:Pelcova Píseň o jablku a Planeta Hieronyma Boshe,obě části- je to to nejlepší,čím Váně přispěl do rockové historie autorsky,patrně s nejlepším kytarovým sólem u nás dodnes ( promiň Pavlíčku,ale jsi břídil).A chci vyjímečně poděkovat komunistické cenzuře za to,že vyhodila průměrný angažovaný text o heroinu a Váně z partu 2 udělal vocální instrumentálku s hypnotickým mumláním- je to tak mnohem lepší.Dále Klukova Země 2555 a Odlet,připomínající v závěru Collegium musicum,vytvářejí opravdu hostinu pro rockové labužníky.Škoda jen zařazení průměrných skladeb Tisíce mých očí a Hymna robotů.Závěrečný Výkřik v Proxima Centauri,s klávesama připomínající rozhlehlost vesmíru a osamocenost člověka,je též trefou do černého.Naštěstí píseň vyšla na přidaném EP k Dialogu s vesmírem a na vydaném reedičním CD z roku 1999 je společně s ostatními studiovými snímky.Dialog s vesmírem je nejen klíčová nahrávka československého artrocku,ale české rockové historie vůbec.Přesto ve výsledku není úplně dotaženou záležitostí,tak za čtyři hvězdy.PS.Rozhodně live verze na studiovku nemá.
reagovat
Apache @ 10.10.2010 12:45:39
Bobíku, tys ještě nepochopil, že za čárkou ve větě se dělá mezera, stejně jako za tečkou na konci věty? Textové zhluky, kde se tato základní pravidla nedodržují, se nedají číst.
chameleos @ 17.10.2010 16:54:31
Trošku počuvám dialog aj třetí knihu a musim uznať že je to v sučasnosti sračka.Ale ta nostalgia hraje svoje!Aspoň čo sa tyka piesni o jablku,heroinu a muža z odvratenej strane mesiaca-to sa da počuvať aj /včuleki/.Niektoré pesenky sú celkom dobre ,ale niektoré aj hudobne ,aj textovo horšie ako Katapult!Škoda reči.A prirovnania k Pink Floyd , to snaď niektorí nemyslia vážne !!!
luk63 @ 17.10.2010 16:58:11
chameleos: a co podle tebe sračka není, když Dialog a Třetí kniha jsou?! Ti tebou zmiňovaní Katapulti?
martin69 @ 17.10.2010 16:59:52
Posloucháš jak komustický cenzoři! O heroinu tam není ani zmínka! Je to planeta Hieronima Bosche!!!
chemeleos @ 17.10.2010 17:52:43
V porovnani s vtedajšou svetovou scenou .To je ta chyba ,že sme tu nemali vtedy konkurenciu,takže čo vyšlo /čo komunista pustil/hneď to bola vačšinou bomba.Napr. aj Citron.
PaloM @ 17.10.2010 18:03:22
S väčšinou recenzie by som súhlasil, so "sračkovou" reakciou chameleóna nie.
chameleos @ 17.10.2010 18:16:13
Chlapi,vy to ozaj chcete porovnávať s Pinkym,Jethrom,Yes/om/,Crimsonom alebo ako pisal kolega so"vzducholoďou" ???
Jarda P @ 17.10.2010 18:31:54
V době kdy Progres 2 hráli Dialog jsem je viděl živě v pražském Futuru v době studií a byl jsem nadšen. Později na vojně se mi líbila i 3. kniha, i když míň. Dnes s odstupem doby pohlížím na Dialog i na 3. knihu stutečně jen na průměrná alba s několika vyjímečnými věcmi, ale zbytkem sotva průměrným. Musím se přiznat, že s odstupem času hodnotím výš jejich první Barnodaj a Mauglího. Dodnes jsem se nepřinutil, abych si pořídil na CD Dialog a 3. knihu a spokojím se s občasným poslechem z disku.
PaloM @ 17.10.2010 18:36:48
chameleos, teraz vážne, to sa nedá hodnotiť čierno-biele. Ak si mladší a vtedy si nežil alebo ešte nevnímal muziku, tak je to pochopiteľné. Bol som na tom koncerte v Bratislave a malo to veľkú mágiu. Recenzia situáciu s Dialogom v podstate dobre vystihuje. Ak pripočítam vizuálnu stránku (premietanie filmov na pozadí), fantastický spevácky výkon Z.Kluku, zohratosť kapely, dobré kompozície - to všetko svedčí o kvalite.
Dokonca nerozumiem ani prirovaniu k menovaným skupinám - ani tie sa medzi sebou nedajú porovnávať, lebo každá je úplne iná - tak ako je Progres 2 iný.
Ak to ale vidíš cez kritérium, čo bolševik dovolil a čo nie (teda dovolil strašne málo) - a keď Dialog dovolil, tak je to apriori sračka, tak tu končia moje argumenty.
chameleos @ 17.10.2010 19:31:10
Palo M.-žil som vtedy,dokonca som bol na koncerte , keď hrali Mozek a celkom sa mi to páčilo.Ale práve o to mi ide,keby som vtedy mohol vidieť aj iné podobné skupiny zo sveta ,asi by to hodnotenie bolo trošku inakšie.Preto zvykneme naše skupiny trošku nadhodnocovať. P.S. Netvrdil som,že čo pustil komouš , je kakanica.
Caine @ 17.10.2010 20:28:15
Tak tahle diskuze mě docela namíchla.... Nechápu, jak někdo může říct, že naše muzika není tak dobrá kvůli tomu, že neměla konkurenci jako skupiny v zahraničí. U nás se nahrálo tolik krásných věcí, že je spíš obdivuhodné, že vznikly přestože jinde ve světě konkurovat nemohly...
chameleos @ 18.10.2010 09:02:20
Počúvaj poriadne,mne sa zdá,že len M.Varga mal na to uspieť celosvetovo a možno v 80"rokoch Pražsky Vyběr ale inač nič.Je to smutné , ale priznajme si to !!!
Honzík @ 03.12.2010 22:54:21
Já sem nejdřív slyšel kapely jako Yes, King Crimson, Pink Floyd ... a teprve až dlouho potom sem objevil Progres. A Třetí knihu džunglí považuju přesto za zdařilou věc. Celá ta deska, ale především její začátek má opravdu pěknou atmosféru, podle mého názoru především kvůli Romanovi Dragounovi, kterého jsem dál "sledoval" přes Futurum až po jeho krásné sólové projekty, kapelu T4, His Angels ...
Na druhou stranu je zcela evidentní že to srovnání s výše zmíněnými zahraničními kapelami po hudebn9 stránce dost pokulhává. Myslím, že nejlépe to celé vyjádřil sám Roman Dragoun poté co opustil Progres a založil Futurum, cituji:
"... Myslím si že by se muzika u nás mohla zvednout především textově. Nemá smysl aby se jakákoliv kapela snažila za každou cenu konkurovat zahraničním, když si stejně každý může po hudební stránce poslechnout něco lepšího". A přitom české texty jsou často o ničem anebo zavádějí ke smutku."
Zdeny @ 22.12.2010 07:31:53
Chemeleos:
tak s výrokem o sračkách jsi mě dostal. Buď jsi tak blbej doopravdy a nebo to na nás jen hraješ.
Progres ve všech jeho formacích byl, je a navěky BUDE (proti tvé vůli) jední ze základních pilířů české rockové scény všech dob. A věř, že kdyby kapely tohoto typu měly zázemí jkaop PF či Yes a jiné, byly by v té samé pozici.
Jis hňup a sorry, že ti to musím před vánocemi naspat.
A pozdravuk Tanečníce z Lúčnice. Ty jsou lepší...
Petr Gratias @ 08.05.2011 16:05:48
Přiznám se, že mě reakce progboardisty, který srovnává artrockovou skupinu Progres 2 s rockandrollovým Katapultem (který se rád schovává za lživé klišé, že se jedná o hard rock) uráží.
Máme to tu zas. Jistě, že má právo každý na svůj názor. Otázka zní? je tohle ale legitimní a fundovaný názor,, nebo jenom pácnutí do vody. Omlouvám se, ale myslím, že to bude ta druhý varianta.
Progres 2 vytvořili první česko rockovou operu a jejich skladatelské, muzikantské a aranžérské ambice není možno jen ta sestřelit. To je velmi slaboduchý názor...
Skoro se mně chce říci, že postavit Progres 2 vedle Katapultu znamená asi tolik, jako kdyby do salonu 19. století ve stylu biedermeier postavil odřený selský žebřiňák.
Katapult (samozřejmě z mého subjektivního pohledu) je ostuda českého bigbítu, která je vhodná tak leda pro českou tancovačkovou scénu. Pivo, rumy, buřty, tlačenka a uhrovitá učňovská mládež hrozící pěstmi při neuvěřitelně duševně vyprahlých prvoplánových Vostárkových textech...
Ulrych, Kopta, Man, Čort (textaři progresovského skladbového materiálu) - to jsou různé textařské polohy, rozmanité poetické obrazy. Jistěže se nemusejí každému líbit, ale srovnání s Vostárkem uhrají všichni čtyři levou zadní.
Prosím Vás nevěřte Říhovi to jeho legendární rockerství - je to Gérard Depardieu říznutý Jozefem Mečiarem (jeden je herec a druhý politik, ale oba jsou profesionálové - to se ovšem o Říhovi říci NEDÁ) Je politováníhodné, jak tomu jeho "katapultování" uvěřila velká část dělnické mládeže, kterou hudebně mystifikovat bylo docela snadné. Já vím, že v té době nic jiného tady nebylo (Olympic zcela vědomě vynechávám) a Říha se zmohl jenom na to, že řekl, že na Supraphonu budou mít zájem jenom proto, že nehrají jazzrock... Snažím se představit, jak by se právě Říha s těmi jeho prvoplánovými riffy mohl vejít mezi Johna McLaughlina, Al DiMeolu, Pata Methenyho, anebo u nás mezi Luboše Andršta, Zdeňka Fišera, nebo Františka Francla a Fero Grigláka...
Omlouvám se všem katapultistům (předpokládám ale, že jich mezi progboardisty zase tolik nebude), ale komparovat Progres 2 a Katapult mi přijde nehorazné! Díky za pochopení.
PaloM @ 08.05.2011 18:38:23
Petr: Progres 2 versus Katapult - po čase pochopíš, že márniť čas nad hlúposťou iných je zbytočné. Vychádzaš z mylného predpokladu, že všetci to tu myslia alebo mysleli úprimne, alebo dokonca že danej problematike rozumejú.
Filozof @ 08.05.2011 19:16:22
Petr
"...Otázka zní? je tohle ale legitimní a fundovaný názor,, nebo jenom pácnutí do vody..."
Fundovaný asi nikoliv, legitimní jistě ano.
bobík @ 08.05.2011 20:01:34
Vážená pane Gratias,Vaše rozohněná poznámka mě zaujala a protože je to zajímavý problém,řeknu pár slov:
1)Katapult je jedna z nejvýznamějších českých rockových kapel,kdyby se řeklo 20 nejvýznamějších,byl by tam
2)ano má spoustu špatných písní...ostatně Progres taky
3)Progres a Katapult lze srovnávat,Katapult má hudbu jednodušší,ale lze srovnávat z hlediska kvality a významu, jednodušší hudba neznamená méně kvalitní,jak si tady někteří myslí!
4)s tím horlením o kvalitě textů jste malinko mimo.......když vemu 10 nejlepších Vostárkových, tak se textům Progres vyrovnají,leckdy je převýší-jsou poetičtější i životnější - dám příklady jeho povedených,můžete si je najít : Vojín XY, Blues, Svobodárna, Máš na to být víc,Čtyři díly noci,Šel zvolna, Dvě růže krepový...........Katapult zhudebnil i básníka Gellnera-Miluji severní nebe i psal pro Katapult Pavel Vrba-viz zdařilá píseň Rovnováha a na toho nemá ani Ulrych,ani Man,ani Kopta ,ani Čort.
S pozdravem Jan Fuchs.
adam @ 08.05.2011 20:51:49
Neda mi k tejto plodnej diskusii tiez prispiet svojou troskou do ohna. Kto bol lepsi? Lennon, alebo McCartney? dakujem.
Petr Gratias @ 08.05.2011 21:12:04
For Bobík....
Nopřiznám se, že jsem z podobné reakce zklamán. NE ROZHOŘČEN. ZKLAMÁN.
To je první názor v mém okolí od poloviny sedmdesátých let, kdy jsem se dozvěděl, že katapult je vlastně výborná skupina, dokonce postavená naroveń Progres. Já jsem si myslel, že přece jenom má Bobík, který má jinak zajímavé názory a postoje přece jenom smysl pro proporce a umí naslouchat hudbě v širších souvislostech.
Když to hodně zjednoduším, tak v triu uměli hrát CREAM a JIMI HENDRIX EXPERIENCE, ale to byli všechno muzikanti par excellence, ale Říha, Šindelář? (Stárek a Kohout byli dobří bubeníci a pravděpodobně jedině peníze je přihnaly do této společnosti..)
Asi toho necháme. Uvěřit tomu po více než třiceti letech, že Katapult je vlastně skvělá skupina (dokonce na roveň Progres 2.... třeba jsou lepší než Collegium Musicum, Blues Band, Flamengo, Energit, Mahagon, Jazz Q, Blue Effect a Fermáta), to by pro mě znamenalo něco jako otočit tok řeky opačným směrem a najednou si myslet, že jsem nic nepochopil a že Katapult jsou věrozvěstové domácího bigbítu....
No raději toho nechám. Právo na názor máme každý, ale výklad toho názoru máme diametrálně odlišný. Beru to na vědomí...
bobík @ 08.05.2011 21:49:42
Pro Petra Gratiase: jenom poznámečka:nepsal jsem,že Katapult je na roveň Progresu.To jen pro přesnost.PS.Jinak kdybych Vám napsal svůj názor na Oldřicha Veselého ( přímo utrpení je ho poslouchat,když mluví,viz pořad Na jedno s...) či na Sluneční hodiny,to byste teprve si rval vlasy.Zklamám byste byl mnohem více.***
Petr Gratias @ 09.05.2011 07:11:07
For Bobík:
Jaký je Olda Veselý, to mohu lépe posoudit sám.
Nějaký ten pátek se známe osobně.
Já jsem to na Progboardu už zmiňoval. Oba jsme spoluautory knihy Černý racek, která pojednává o Oldově osobním a uměleckém životě od narození do r. 2008. S Oldou jsme tedy nejen kolegové, ale také kamarádi a domnívám se, že je to patrné i ze samotné knihy. Je málomluvnější introvert, ale má osobitý smysl pro humor, je to profesionál a navíác v téhle té zparchantělé době, ve které žijeme, dokáže být i slušný a laskavý člověk. Jeho způsob prezentace a vyjadřování nemá tu suverénní sebejistotu českých hvězd, přesto si ho řada lidí váží nejen na Moravě, ale i v Čechách a na Slovensku...
Nemusíme sdílet stejné názory na jednoho člověka...
Přesto se ale vnímán v tomhle státě jako výrazna umělecká persona, který dokázal nabídnout v sedmdesátých a osmdesátých letech naší scéně svou variantu art rocku a za daných možností a okolností ji prosadit. Když už nic, tak tohle je pro mě argument a připadá mi urážlivé vyslovit na jeho adresu takové mínění a hodnocení.
Další slova jsou zbytečná!
Cossack @ 09.05.2011 23:40:57
bobík:
No, myslím, že srovnávat může člověk leccos...
Otázkou ale zůstává výsledek, a hlavně význam, takového srovnání.
Osobně mám Katapult docela rád, přesněji věci z jeho prvních dvou alb; ty si také, čas od času, s chutí poslechnu. To ale neznamená, že bych je srovnával s (rovněž oblíbenými) skladbami od Progres (ať už 2, Organization, či Barnodaj, leda tak s Pokrok, a tady by Katapult jednoznačně zvítězil). Když totiž dostanu chuť na párek, a dám mu přednost před biftekem, neznamená to ještě, že párek považuji za lepší, než biftek (byť v dané chvíli zvítězil díky momentální chuti)...
Takže k bodu tři „3)Progres a Katapult lze srovnávat,Katapult má hudbu jednodušší,ale lze srovnávat z hlediska kvality a významu, jednodušší hudba neznamená méně kvalitní,jak si tady někteří myslí!” – srovnávat lze, ale k čemu to je dobré?
Pokud jde o Vostárka a jeho „poezii”, tak tady už se „nesetkáme” asi v ničem...
Jestli Tě nadchne např. text „... teď už víš, že svět se točí, syn má po těch hvězdách oči/krásný oči duhový, a kdo je táta, kdo to ví/ kdo ví, kdo ví, kdo ví, kdo ví/snad jenom ty růže krepový...”, nebo Ti připadá nějak zvlášť umělecky hodnotný, pak se asi nemáme o čem bavit.
Srovnávat to s Koptou, či dokonce Manem, to je vážně skoro urážlivé, hlavně však k smíchu!
I Čort, který je přeci jen víc textař „řemeslník”, než textař „básník”, je o třídu (až tři) výš, nežli „mistr” Vostárek (jemuž spíše „slušely” rádoby humorné věci, typu „Diskomóda dala si/tupý sestřih na vlasy/na diskodres na míru/všechny hvězdy vesmíru” s refrénem „Děděečku a babičko/dětem diskoelpíčko”, což Olda Říha nahrál „sólově”).
Fakt, že pro Katapult něco otextoval i Vrba, nijak nemůže zachránit (chabou) úroveň textů, kde tomu tak nebylo... Mimochodem, tento básník psal texty i pro popové umělce (např. Hanu Zagorovou) a jistě z toho nevyplývá, že by jejich ostatní texty byly nějakou literární perlou (naopak, ten kontrast je sráží ještě víc do hlubin „opovrženíhodnosti”).
A pokud jde o Gellnera – nemyslím, že by se „vešel do TOP 20 českých básníků”... Pravda, soudruhy byl trochu více glorifikován, pro svoji anarchii, jinak ale poetičnost ani metafory v jeho (často záměrně) banálních rýmech nenajdeš...
Proto i bod čtyři je poněkud „mimo mísu”...
„4)s tím horlením o kvalitě textů jste malinko mimo.......když vemu 10 nejlepších Vostárkových, tak se textům Progres vyrovnají,leckdy je převýší-jsou poetičtější i životnější - dám příklady jeho povedených,můžete si je najít : Vojín XY, Blues, Svobodárna, Máš na to být víc,Čtyři díly noci,Šel zvolna, Dvě růže krepový...........Katapult zhudebnil i básníka Gellnera-Miluji severní nebe i psal pro Katapult Pavel Vrba-viz zdařilá píseň Rovnováha a na toho nemá ani Ulrych,ani Man,ani Kopta ,ani Čort.”
Na závěr bych to tedy ještě jednou shrnul:
Mám Katapult rád a mám rád i Progres; kdybych ale musel volit, tak jednoznačně raději „život bez párku, než bez bifteku”... :-)
Cossack @ 09.05.2011 23:49:24
A ještě drobnost:
Správný název je „Planeta Hieronyma Bosche I”
a „Planeta Hieronyma Bosche II”, nikoliv v tracklistu uvedené „„Planeta Hieronima Bosche I”
a „Planeta Hieronima Bosche II”.
Totéž tipuji i u „Dialog s vesmírem /live/”...
Po opravě prosím smazat i tuto poznámku... ;-)
Progres 2 v české rockové hudbě je pro mne na stejné úrovní jako Led Zeppelin v rockové hudbě všeobecně. I dnes je to něco, co stále můžu poslouchat a co doposud v čechách nikdo nenahradil nečím lepším. Ale již neznám spousty kapel, které se zdály dobré a na které si již nevzpomenu, Proges2 zůstal v paměti navždy.Kdysi prostě uměli, dnes už není nic lepšího.
reagovat
Už jen název Dialog s vesmírem dává tušit,že deska je mystická s nadpozemskými prvky a opravdu tomu tak je.Tématem je tajemnost vesmíru a útěk ze země,který je v pozadí podtržen naprosto perfektní muzikou.Deska na mě působí uceleným a vyváženým dojmem,i když třeba Země 2555,Píseň o jablku nebo Planeta Hieronyma Bosche vyčnívají nad ostatní.V Země 2555 hlavně text a basový riff, v Písni o jablku nádherná pasáž s flétnou a Planeta Hieronyma Bosche II kytarový riff a ke konci nádherné sólo na el. kytaru.
Při poslouchání této desky si člověk opravdu dokáže vychutnat neopakovatelnou atmosféru a přenést se do tajemných dálek vesmíru.
reagovat
Tak jsem asi po 20-ti letech sáhnul do šuplíku, oprášil gramofon, a pustil desku. Přiznám se, že mě k tomu "přinutila" ta výměna názorů týkající se Live verze z roku 1978. Pocity mám smíšené. Bohužel se na té desce projevuje velice silně zub času. Zvláště to používání elektroniky (syntetizérů a moogu) zní archaicky, takže člověk vděčně vzpomíná na klasické hammondovy varhany, které kapely houfně počátkem 70. let opouštěly právě "díky" jim. Každopádně je ale na 1. straně perla "Píseň o jablku", ale hned následující skladba "Odlet" neví, kdy by měla skončit. Na 2. straně je další kvalitní skladba "Planeta Hieronyma Bosche" s pěkným sólem Pavla Váněho. Deska končí opravdu tragickou skladbou "Hymna robotů", za jejíž text by se nemuseli hanbit ani sovětští soudruzi, když v 50. letech tvrdili, že je "kybernetika buržoazní pavěda". A hudebně je to parodie nebo co?
Takže jako singl, kde by byly "Píseň o jablku a Planeta ..." by to bylo za 4 a půl hvězdičky, takhle z nostalgie maximálně za 3. A že to ještě vydali celé jako live? Vzpomínám si, že jsem koncem 70. let na koncertu pomalu z té délky rozmělněných skladeb usínal, jak to bylo dlouhé. A to měli ještě zajímavé scénické provedení!
To si tu live desku raději pořizovat nebudu. Na to je mám moc rád, zvláště za tu jejich vynikající 1. desku "The Progess Organization". To je opravdu 5-ti hvězdičková deska. A další desky bohužel vykazují klesající tendenci.
reagovat
Wendy @ 23.03.2007 00:00:00
Vždycky mi udělá obrovskou radost,když někdo dokáže sednout a opravdu vážně,seriozně se zamyslet a zhodnotit v podstatě cokoliv.Tady mluvíme o muzice a mě se tahle "recenze" moc zamlouvá.Mirek přesně definoval silná i slabá místa předmětného alba.Myslím,že nadšeně rozdávat hvězdičky,jako večerníček nebo se nostalgicky rozplývat nad vlastní recitací něčích textů kdysi dávno v minulosti je přinejmenším na úsměv.Nakonec každý z nás jistě v první třídě dostal razítko se zviřátkem za stokrát omleté "Ema má mámu...".Já vycházím z toho,že tyhle stránky pročítá i mladší generace,která pátrá po kvalitní ČS muzice a proto by měla dostat informaci nedeformovanou.A kupovat by se měla jen muzika,která za to stojí.Co si obecně o "Dialogu.." myslím,jsem popsal už jinde.Mirku díky,napsal si to vážně dobře.
b.wolf @ 30.03.2007 00:00:00
aha, takže kvalitní čs. muzika je zřejmě něco, kde Progres2 nepatří? Hm, to asi začnu hledat stránky s Kájou, Helčou nebo momentálními "špičkama" evou&vaškem,ne...
Mirek Kostlivý @ 30.03.2007 00:00:00
Ale samozřejmě, že Progres jsou kvalitní muzika. Ale existují alba, na kterých je po mnoha letech vidět silně zub času, jsou silně poznamenána dobou svého vzniku (např. Dialog s vesmírem). Na druhou stranu vah dávám alba, jež zrají jak víno (např. Kuře v hodinkách, mám-li zůstat doma). Patří sem ale i taková první deska Prúdou (Zvonky, zvoňte, ještě s Vargou), která se mi v době vzniku moc nelíbila, ale nyní se mi líbí čím dál víc a více ...
A pět hvězdiček si zasluhují alba spíše ta druhá.
Já pokud alba posuzuji, tak je porovnávám v celkové rockové historii, rock'n'rollem počínaje a grunge muzikou konče, a to je doba více jak 50 let dlouhá.
Wendy @ 08.04.2007 00:00:00
4b.wolf Samozřejmě co si budete kupovat je čistě Vaše osobní věc.Já čím víc se doslova patlám ve tvorbě PROGRESu,tím více zjišťuji,jak naivní bylo mé tehdejší nadšení pro jejich počiny.Z pohledu dneška je chápu jako kapelu nevalného významu s místy lehce nadprůměrnými výkony.Dnes bych si nepořídil ani průřezové BEST OF.Až tak se mi to nelíbí.A za řádově tři pro mne poslouchatelné songy vylepit př. 250,- Kč mi připadá holý nesmysl.
reakce k Wendy z 23.3 @ 26.04.2007 00:00:00
Tak Wendys ,teď jsi to trefil mimo.S kámošem jsme jen tak kecali a vzpomínali na mladý léta a občas jsme broukli nějakou nostalgii.Jak bylo fajn ,když jsme zjistili,že máme v hlavách jisté nezapomenutelné texty,které jsme třeba už léta neslyšeli.....no došlo až na Progress 2 a doplňování úryvků např:matko má...stárneš nám...tvůj syn vzlét...ke hvězdám.../..no jak píšeš ůplně jsme se rozplívali na \"cizími\" texty.Pak jsme koukli na net a začli jsme se řezat Tvé poznámce o tom,jak je tato činnost úsměvná a snad že se takto už nikdo nemůže konejšit.A protože vím jak nám bylo krásně,tak Ti doporučím se taky občas nechat unést nádherným textem s trochou té nostalgie a pořádně si zařvat.Měj se. Bruno Drokl.
bobík @ 09.06.2007 00:00:00
Wendymu-tvrdit o Progresu 2,že je to bezvýznamná kapela může jenom popleta.Progres 2 samozřejmě patří k nejvýznamějším českým rockovým kapelám.
b.wolf @ 11.06.2007 00:00:00
Wendy, z dnešního pohledu jsem zase já trochu mimo... definovat Progres2 jako bezvýznamnou kapelu, to je teda hustota. Kdyby nebylo Progresáků, tak jsem se nikdy nedostal ke světovým klasikům jako jsou PF apod. Zajímá mě, která čs. skupina je pro Vás významná-snad Kroky Franty Janečka či Maximum Petra Hanniga,ne? Rozhodně žádná, ne, naprosto jistě žádná skupina nezanechala v čs. rockové hudbě takovou stopu jako Progres2. Jasně, pro mě je to nostalgie, ovšem vzhledem k tomu, co nám je teď servírováno jako "hudba", tak Progres2 jsou z mého dnešního pohledu pořád superskupina, na jejíž úroveň se ani dnes hned tak nějaká dnešní rychlokvaška nedostane, natož aby se jí přiblížila.
"...Vzdálených světů hlas/ z radarů volá nás/ volá nás/ sluncí stín/ Ikarův já jsem syn..." slova Země 2055, která se ozvou po instrumentálce V zajetí počítačů.
Vydání tohoto projektu provázela hromada potíží, z původně naplánovaného dvojalba vzniklo nakonec 1x LP (s poznámkou: "Průřez rockovou operou"), 1x SP a 1x EP, bez jakéhokoliv zmínky, kam která skladba patří, nad to na SP je duplicitně Píseň o jablku (v mírně pozměněné verzi, ale hlavní důvod těch kosmetických úprav je jen to, aby se tam skladba vešla). Proč tam nedali tehdy v Pantonu něco jiného, netuším. Ne, že bych měla něco proti této písničce, ale podle mě zbytečně zabrala místo, které mohla zaujmout jiná nevydaná skladba z projektu. Opět ta naše česká cesta.
Přesto v této kategorii album u nás nemá srovnatelnou konkurenci, i toto torzo původního Dialogu bylo podle mě lepší a propracovanější, textově i hudebně, než např. konkurenční olympické Prázdniny na Zemi. Nad to Dialog měl úspěch i bez všeho toho (pseudo)ekologického humbuku, který provázel Prázdniny.
V polovině 90. let se mi podařilo v jednom výprodeji objevit kazetu s live verzí Dialogu, a tak lze srovnávat a zároveň litovat, že Dialog nevyšel jako 2LP, protože přece jen kvalita té vlastně amatérské nahrávky není bůhvíjaká. Jde hlavně o to, že je to záznam z premiéry, a myslím, že zajímavější by byl záznam z doby, kdy už se vše "usadilo". Tady přece jen je na některých místech znát, že členové skupiny měli určité problémy s předvedením toho, co předvést chtěli. Nemluvě o tom, že studiová nahrávka je vždycky o něčem jiném než koncert, dá se tam pohrát s detaily, které na koncertě nevyniknou.
Na osudu Dialogu lze ilustrovat, jak obtížné bylo vytvořit koncipované album v českých podmínkách. Lidí, kteří do vzniku alba zasahovali, byla celá řada. Nejprve tedy zkrácení, výběr těch "zásadnějších" skladeb, a pak samozřejmě následovaly tahanice o texty, nejzásadněji se dotkly dvou skladeb. Ve skladbě Planeta Hieronyma Bosche II cenzuru textu Progres 2 obešli vynecháním souhlásek v tom původním, tak se dozvíme jen "...áe á á/ á éo eoi..." (= "...vládne nám král/ má jméno Heroin..."), a tak podobně. Podle mě je to svým způsobem geniální a vzniklý song mi připadá ohromně zajímavý. Pravda je, že ještě zajímavější by byl jako bonus k té verzi s původním textem. Moře suchou nohou přešel jsem je nahrané jako Tisíce mých očí (s textem Vl. Čorta, jinak všechny texty Dialogu napsal Oskar Man). Řekněme, že i text TMO se povedl a do kontextu alba celkem zapadne. Ovšem to, že skladba Muzeum planety Země, která patří mezi Planeta Hieronyma Bosche II a Tisíce mých očí, je na singlu, to se teda moc nepovedlo. Asi proto se to na obalu (obalech) nepíše, že by vydavatelství mělo obavy, aby jim to rozlícení fanoušci neomlátili o hlavu...
A vůbec by mě zajímalo, když už se nepodařilo vydat Dialog jako celek, čím vlastně vadily skladby Velká noc, Hlasy stínů, Sen o modré planetě, Vesmírný kolotoč či Jízdní dráhy? Vždyť o jejich textech lze říci slovy klasika že "to není nic proti ničemu", hudebně nejde o žádné výstřelky, je to "jen" součást celku, tak proč nebyly třeba někdy později taky vydány na nějaké EP či SP?!
Panton & spol by za tohle album měli dostat mínus 20 bodů, ale vydavatele tady nehodnotíme (Myšlenkové pochody lidí, kteří z propracovaného konceptu vytvořili takovýto trhanec, by ale stály za psychologickou studii).
5 bodů znamená vlastně "koupit", nad čímž jsem poněkud v rozpacích. Studiová verze na CD, i když poněkud utajeně, v limitované sérii v r. 1993 vyšla (snad i s bonusem Planeta Hieronyma Bosche II s původním textem), ale zkuste si album koupit dnes. Schválně si v nějakém českém internetovém hudebním obchodě zadejte heslo Progres 2, a vypadne vám tak leda Mozek...
reagovat
dd @ 23.06.2006 00:00:00
Na CD z 99 je i skladba "Roentgen 19:30", ta je odkud??
mct @ 23.06.2006 00:00:00
CD neznám, ale předpokládám, že jde o znělku k televiznímu občasníku "Písničky pod rentgenem" (nebo tak nějak se to jmenovalo) a myslím, že se vysílával kdysi v 19:30.
Zakladatel @ 08.07.2010 12:43:24
>> odkaz
(Zatra) datel @ 08.07.2010 16:10:10
Zakladatel: ?! Co to má být za reakci?
- hodnoceno 13x
- hodnoceno 6x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x