Recenze
Beck, Jeff / Wired (1976)
O tom, že Jeff Beck je vynikající hudebník není sporu. Dokázal to a stále dokazuje na živých koncertech, ale i na albech, která jsou jeho jménem signována. Album Wired (1976) mě velmi oslovilo od prvního poslechu. To co naznačil v jasných konturách na předešlém albu Blow By Blow (1975), dotáhl k preciznosti a dokonalosti.
Sestava přináší renomovaná jména, která jsou známkou kvality. "Český Honza" Jan Hammer (ex-Mahavishnu Orchestra)na synthesizer a bicí nástroje, Narada Michael Walden (ex-Mahavishnu Orchestra Mark II), několikaletý Beckův klávesový doprovazeč Max Middleton a další dva bubeníci se ústrojně zapojili do hudebního schématu alba.
LED BOOTS - liché rytmy a agresivní nástup bicích, baskytary, clavinetu a Beckových kytarových kreací. Výbušné, divoké, nespoutané funkové rytmy a téměř mahavishnovské uchopení kytarového tématu ovšem s rockovým timbrem v nádherných duetech se synthesizerem. Lepší prolog na album si člověk ani nedokáže představit. Jiskry létají na všechny strany!
COME DANCING - je učebnicový příklad živelné funky hudby naroubované do jazzrockového aranžmá, kde Beck předvádí skvělé zvukové experimenty a mění barvy svých blyštivých tónů jako impresionistický malíř. Elektrické piano hodně připomíná fenomenálního Herbieho Hancocka a rytmika šlape jako správně seřízený stroj....
GOODBYE PORK PIE HAT - skladba převzatá od známého kontrabasisty Charlie Minguse. Vynikající elektrické blues po všech stránkách. Povšimněte si, jak Beck od začátku rozechvívá nenapodobitelným způsobem tóny, za asistence echovaného elektrického piana a akcentovaných bicích nástrojů. Tónové barvy nádherně rozprostírá jako barvy na plátno. Cítíme ovšem onu expresivitu podání a vyjádření v každém slova smyslu a výbušnost kytarového sóla posluchač přimrazí a přinutí s otevřenými ústy naslouchat až do konce. Jeden z nejsilnějších okamžiků na albu!!
Možná to řada posluchačů nepostřehla, ale je zvláštní, že (ostatně jako už na jiných projetech) Beck zde vystupuje jako výtečný instrumentalista a aranžér, ale ne jako autor! Autorská zázemí náleží členům doprovodné skupiny, anebo jiným autorům. Že by méně spoléhal na svou skladatelskou invenci
HEAD FOR BACKSTAGE PASS - energeticky výrazný potenciál. Výtečná baskytara Wilbura Bascomba představuje technicky skvělé uchopené téma. V němž se střídají sólové party elektrické kytary a kláves za kreativních eskapád bicích nástrojů. Jazzrock par excellence po všech stránkách!
BLUE WIND - jedna z nejdůležitějších skladeb na albu, v níž slyšíme a cítíme podíl Jana Hammera. Nahrál sem skvělé party na synthesizer, ale i bicí nástroje. Jeff Beck mu ponechává dostatečný prostor pro sebevyjádření a potom i on sám vstupuje na kolbiště, aby rozehrál svoje kytarové eskapády. Skladba má jedinečný energetický potenciál, který je udržován během celé interpretace na vysokém stupni. Strhující a emocionální prezentace!
SOPHIE - náladotvorná skladba v pomalém tempu s elektrickým pianem a kytarovými ornamenty, opakující schéma. Po důrazném bubenickém nástupu se ovšem skladba rozběhne vpřed jako zběsilý kůň a a vrstvení harmonických struktur pokračuje za asistence synthesizeru a Beckovy kytary. Vzájemné prolínání vytváří barevné spektrum kaleidoskopické proměnlivosti a v další fázi se kompozice vrací k úvodnímu tématu, ze kterého vychází a celý proces se řetězovitě opakuje za maximalního nasazení všech hudebníků...
PLAY WITH ME - úvodní téma rozběhne Middletonův clavinet a pak už se skladba odvíjí podle funkového rytmického modelu, kde významnější roli zpočátku přejímá synthesizer a kreativní rytmické proměny baskytary a bicích nástrojů. Beck se zde v jistém slova smyslu stahuje do pozadí, aby více vynikly struktury skladby a "spokojí" se s dokreslováním atmosféry a dělá to skvěle!
LOVE IS GREEN - epilog náleží baladě. Její počáteční část trochu nečekaně přináší melancholické téma na akustickou kytaru, v níž Becka tak často nepoznáváme, asistuje mu k tomu klavír Michaela Waldena na pokraji klasicizujícího tématu, ale poté se opět přihlásí elektrická kytara, která uprostřed skladby dodá emocionální energetický potenciál, aby se opět v závěru skladba vrátila do své baladické polohy. Krásné. Po rytmických a elektrických výbojích přichází konejšivé zklidnění, jako pohádka na dobrou noc...
Plný počet hvězd bez zaváhání!
» ostatní recenze alba Beck, Jeff - Wired
» popis a diskografie skupiny Beck, Jeff