Recenze

Marsyas - Kousek přízně cover

Marsyas / Kousek přízně (1981)

Petr Gratias | 5 stars | 19.05.2011 | #

Začátky skupiny Marsyas nutně náležejí do oblasti českého folku... Jestliže ovšem v první polovině sedmdesátých let vystupovali Marsyas v klubech jako trio v akustické podobě, ve druhé polovině sedmdesátých let jejich doprovodnou složku tvořil rytmický základ tehdejšího Pražského výběru a skupina dospěla k názoru, že další elektrifikace rozšíří pestřejším způsobem nejen žánrově, ale i hudebně spektrum jejich hudby…
Díky příznivým okolnostem se podařilo po úspěšnému ohlasu prvního alba po několika letech prosadit nahrávání dalšího projektu ve studiu Supraphonu, v karlínském rozhlasovém Studiu A. Přesto i skupinu Marsyas pronásledovaly nejrůznější komplikace a obstrukce ze strany tehdejšího komunistického režimu. Bývalý člen skupiny, Oskar Petr, který mezitím odešel do jazzrockové skupiny Jazz Q a z jejich řad emigroval na Západ, byl záminkou, aby se skupina dostala na seznam nežádoucích. Marsyas se tedy stali personou non gratta pro rozhlas a televizi. Nakonec v červnu r. 1981 bylo ve studiu Mozarteum dokončeno nahrávání nových skladeb. Trvalo ovšem skoro celý další rok, než se album po dalších obstrukcích kvůli textům a výtvarnému pojetí obalu nakonec smělo objevit na československém gramofonovém trhu. V té době už ovšem skupina prodělala další personální změny a tak období vydání výrazně pokulhávalo za aktuálností a repertoárovým playlistem….
Album dostalo název Kousek přízně. Vůdčí osobností skupiny se stala zpěvačka, skladatelka textařka Zuzana Michnová, která autorsky zaštítila téměř celé album. Výsledný produkt stál ovšem zato. Navzdory různým nepřízním si od prvopočátku získalo výraznou přízeň a to jak ze strany odborných kritiků, tak široké posluchačské obce.
Jedenáct skladeb přineslo na československou scénu závan amerických dálek slunné Kalifornie, fialové trávy a tetelícího se vzduchu. Z písní byl cítit hippieovský odkaz dětí květin a inspirace významnými písničkářskými osobnostmi, jako byli Crosby, Stills And Nash, Buffalo Springfield, Neil Young, Joni Mitchellová nebo raných Jefferson Airplane…

Úvodní skladba KOUSEK PŘÍZNĚ zazvoní akustickými kytarami s razantním rytmickým spodkem a posluchače pohladí sametový vokál Zuzany Michnové. Srozumitelné v pěvecké výpovědi a přesvědčivé ve vyzpívaných pocitech vložených do originálních textových obrazů. Pavel Skála se blýskne úsporným, ale účinným kytarovým sólem, barevném spektru akustických kytarových přediv.

BLUES NAVEČER - druhá skladba je pěveckou příležitostí pro Jiřího Vondráčka. Skálovo kytarové intro ctí bluesovou formu, stejně jako celá píseň se zářivým vokálem Michnové. Sborový vokál připomene slavné Crosby, Stills And Nash. Skálova kytara a Kalandrova harmonika patří k nádhernému spojení bluesového tématu i v českém prostředí.

ZLATO A STŘÍBRO patří do autorského spojení Michnová/Skála. Podařilo se zde propojit krásné barevné kytarové party s působivou pěveckou výpovědí. Zvonivé kytary z pozadí doprovázejí přitlumené varhany. Rytmické proměny ve spojení s vokální složkou velmi ústrojným způsobem zasahují do nitra velmi silné skladby, jedné z nejsilnějších na albu vůbec.

STUDENÁ KOUPEL (From The Beginning) je coververzí nádherné balady Grega Laka z repertoáru slavné skupiny Emerson, Lake And Palmer. Spojení precizní Skálovy dvanáctistrunné kytary, za podpory Vondráčka a Kalandry a šamanských percussion, vznikl zajímavý produkt v Kalandrově sólové interpretaci za vokálního gejzíru Michnové, která vynikajícím pojetím vystihuje atmosféru skladby.

OD PONDĚLÍ – výrazně rytmická skladba, v níž dostávají výrazný prostor bicí nástroje a baskytara potlačuje akustické zvonění a perlení vícehlasů. Potvrzují ovšem, že Michnová svým zpěvem překračuje hranice etablovaného žánru a že je schopna interpretace i jiných hudebních stylů…

TAJEMSTVÍ – a jsme zpět u stylotvorného repertoáru skupiny s vícehlasými sbory, ale i s prostorem pro Michnovou a Vondráčka za doprovodu klavíru a perlivých kytar.

ZNAMENÍ BÝKA – Michnová opět září svým vokálem za podpory ionizujících akustických kytar, svižných percussion a sborů, vytvářejících zajímavá muzikantská přediva tónů s metaforickým textem a opět se Skálovými minisólovými kytarovými vstupy, dokazujícími že kytarista nemá daleko ke složitému španělskému flamencu…

PODÍVÁM SE ZBLÍZKA znamená příklon skupiny směr k modernímu country (zejména v refrénu písně), což podmiňuje hrou na steel-kytaru hostující Petr Pokorný. Výrazné vybočení k nefolkrockovému pojetí ovšem neznamená žádné koketování s hudbou ve stylu Michala Tučného nebo jiných interpretů. Krásný vokál Zuzany Michnové podporuje bezprostřední pěvecký projev Petra Kalandry, stejně jako přesně tikající rytmika a Skálovy ohýbané kytarové tóny…

VÝLETNÍ HNÍZDO - Veselého baskytarové intro za podpory kytary a šlapajících bicích nástrojů ve spojení s percussion nám opět připomene Kalifornii konce šedesátých let ve stylu Crosby, Stills And Nash… Pěvecky se zde projevuje Vondráček za podpory Michnové a ostatních členů. Střední tempo je vzápětí účinně zrychleno za jasné vokální podpory

ZA MĚSTEM - v této skladbě se Marsyas pokusili o zdařilé boogie. Jsou tu nejen zemité bicí nástroje, foukací harmonika, percussion a tlumená elektrická kytara (trochu ve stylu Mišíkových Etc…). Typická klubová záležitost do komorního prostředí s přímočarým upozadněným sborem…

SLUNCE A DÉŠŤ (Fire And Rain) - závěrečnou písní je známý hit amerického písničkáře Jamese Taylora, kterému dokázal Kalandra vtisknout osobitou tvář a přiblížit se v odlišné instrumentaci americkému originálu nejen v interpretaci, ale i ve zpívaném textu. Nostalgii skladby vedle zvonění akustických kytar podporují tympány, bicí nástroje, klavír, i originální tuba Jana Spáleného. Jedinečný výlet po krásách bezprostřednosti je už konce…

Album lze označit jako umělecky nejzdařilejší počin skupiny a rovněž jako reprezentativní dílko v oblasti domácí folkrockové provenience. Milník daného žánru. Dodnes neztratilo nic na umělecké síle a sdělnosti a přesvědčilo, že i písničkářské album může dosáhnout na vysokou úroveň bez rafinovaných instrumentálních exhibicí. Nalezlo si ho zejména intelektuální publikum – posluchači, toužící po niterné výpovědi, kteří v dobách nesvobody dokázali na koncertech Marsyasu najít ostrůvek nezávislosti a naděje.
Dávám plný počet hvězdiček!


» ostatní recenze alba Marsyas - Kousek přízně
» popis a diskografie skupiny Marsyas

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0399 s.