Recenze

Beatles, The - Sessions cover

Beatles, The / Sessions (1985)

Petr Gratias | 4 stars | 16.06.2011 | #

Bylo to nějaký ten rok před revolucí… Můj dobrý kamarád ze severní Moravy, ortodoxní beatlesolog mě pozval na návštěvu a měl pro mě překvapení. Věděl o mé filigránské vášni k Beatles a tak se pásl přímo královsky na mém ohromení. V ruce držel zcela neznámé elpíčko signované The Beatles!
Album Sessions (064 240 2701 EMI 1985) bylo legálně vydaným anglickým vinylovým výliskem (schválně uvádím pro zpřesnění jeho registrační číslo) a přinášelo neznámé skladby, anebo coververze známých skladeb. V každém případě se nic z této kolekce dosud nikde neobjevilo na oficiálním nosiči EMI-Parlophone nebo Apple. Desku měl dlouhodobě zapůjčeno od hudebního redaktora Arno Guzka z varšavského rozhlasu, který ji získal nějakým záhadným způsobem z Londýna. Album pochopitelně nebylo na žádnou cenu na prodej a mělo mimořádnou cenu. Dozvěděl jsem se tolik, že údajně bylo už v nějakém menším nákladu připraveno na trh, ale potom právní zásah znemožnil jeho další lisování. Výroba byla zastavena a už nebyla obnovena. Kolik set kusů se podařilo z expedice „vynést“ není známo, ale onen polský redaktor patřil mezi ty šťastlivce, kteří album získali. Za jakou cenu a za jakých okolností můžeme jenom hádat. Tento beatlesovský unikát jsem si tedy alespoň nahrál a snil jsem o tom, že snad jednou spatří oficiálně světlo světa. Trvalo to vlastně deset let. Když se objevily Anthology 1, 2 a 3 – rozptýleně se ještě s dalším neznámým materiálem objevily v digitalizované podobě. V jiném pořadí, ne pohromadě jako na tomto vinylu, ale od té doby jsou „známé“ pro širší veřejnost – tedy pro ty, kdo si Anthology zakoupili do své sbírky. Já se ale vrátím zpátky do doby, kdy jsem album naposledy držel v ruce a kdy jsem se vnořil koncentrovaným poslechem do jeho hudby…

COME AND GET IT - úvodní skladba na albu byla sice napsána ještě v době existence Beatles, ovšem ani Lennon, ani Harrison a už vůbec ne Starr s ní nemají vůbec nic společného. Jedině právní důvody přivedly píseň na tohle album. Napsal ji Paul sám a také ji celou sám nahrál. Tedy nejen baskytaru, ale i klavír, kytaru a bicí nástroje a samozřejmě ji rovněž sám nazpíval. Skladba ale nebyla nikdy vydána pod hlavičkou Beatles nebo McCartney, ale naopak patří do repertoáru anglické rockové skupiny Badfinger, která byla chráněncem Beatles a začínala na jejich firmě Apple. Klasický písňový rock ve stylu Beatles – místy rockově pregnantnější, ale stejně stavící na jasných a přehledných melodiích. Badfinger z písně udělali hit a tato skladba zaznívá rovněž i ve filmu The Magic Christian, v hlavní roli s Peterem Sellersem, Ringo Starrem a Raquel Welchovou. Slušná komedie, která běžela v televizi počátkem devadesátých let….. Tady ovšem Paul předvádí svůj hlavní autorský a interpretační potenciál napsat jasnou melodickou skladbu s úderným spodkem, která nese jeho výrazný rukopis. Že byl schopen nahrát a nazpívat skladbu docela sám, svědčilo o jeho instrumentálních schopnostech už v období „bílého dvojalba“… (nahrávána byla v srpnu 1969, kdy vrcholily práce na legendárním albu Abbey Road)

LEAVE MY KITTEN ALONE – tahle skladba třebaže má ryzí beatlesovský sound, není jejich vlastní autorskou záležitostí, ale přesto do ní dokázali vložit svého ducha a dnes by už nikomu nepřišlo na mysl, že to není jejich skladba. Hlavní pěvecký podíl na ní má John, který jí dává žádanou neučesanost a dobovou drsnost, zatímco George uprostřed vystřihl pěkné, ale krátké kytarové sólo a dunivá rytmika žene skladbu v rychlém tempu vpřed. Nevešla se ani na album Beatles For Sale, (během session k tomuto albu skladba byla natáčena), kde ještě existoval prostor pro coververze. Nevyšla ale ani na singlu a byla v archivu EMI odložena jako outtake. Je dobře, že totálně nezapadla a my si teď i po letech můžeme lámat hlavu, proč vlastně tak dobře udělaný bigbít málem nezmizel ze světa. Dnes už to nevědí ani žijící Beatles a zřejmě ani technický personál, který při natáčení asistoval… (natočena byla 5. srpna 1964 v době rozvinuté beatlemánie).

NOT GUILTY – zajímavá skladba. Jejím autorem je George. Když se připravoval setlist skladeb pro „bílé dvojalbum“ a původní záměr konceptu s názvem Doll´s House byl opuštěn, tak tahle skladba prostě vypadla. Zlí jazykové mohou tvrdit, že Paul a John si „nepřáli“, aby se podíl Georgeových skladeb na beatlesovských albech dále zvyšoval. Je to jen nepodložená spekulace. Skladba by se ale na „bílém dvojalbu“ vyjímala opravdu dobře a určitě by nebyla nějakým hudebním „propadákem“. Má podmanivou psychedelickou atmosféru, výrazný kytarový riff a dobře se poslouchá spojení jeho ostrého elektrického tónu s kovově znějícím cembalem. Dunivá baskytara a „hřmotné“ bicí dotvářejí celkový pohled na tuhle skladbu. Georgův hlas zní jako ze záhrobí. Nemá ale větší výraznost a je poněkud v nahrávce utopený, což je škoda. Zajímavě zní Georgeovo kytarové sólo, které se tříští v prostoru, ale je příliš krátké, stejně jako stopáž skladby, v níž se mohlo popřát více instrumentálnímu prostoru a zvýraznění nálad…. George ji nakonec vytáhl z archivu a nahrál ji ve zjemnělé podobě s aplikací elektrického piana a klouzavého kytarového riffu na své sólové album George Harrison v r. 1979 o jedenáct let později. Tam už zní skladba melancholičtěji, zatímco v beatlesovské verzi má zmiňovaný psychedelický opar a vybroušenou ostrost, třebaže celkový zvuk není zrovna honosný. Drásávé zvuky kytary a tajemný šepot a přeznívání tónů ji provázejí až do konce. Přesto je skvělá! (nahrána byla 7. srpna 1968).

I´M LOOKING THROUGH YOU – tahle skladba není pro pozorného posluchače a znalce Beatles neznámá. Je to jeden z dalších takes, písně, která se dostala na album Rubber Soul. Tahle verze je ovšem odlišná a přináší nové zpracování tématu. Píseň nese základní znaky mccartneyovského hudebního rukopisu, třebaže jsou pod ní podepsáni s Lennonem. Začínají ovšem percussion a melodicky znějící baskytara doprovázená akustickou kytarou, kterou ovšem doprovodí údernější téma v refrénu, kde zaznějí varhany, dusavá baskytara a roztříštěná elektrická kytara, zatímco druhá vyhrává melodické tóny. Rumba koule a další percussion skladbu přivádějí k pseudolatinskoamerické atmosféře. Skladba má delší stopáž a Paul v ní předvádí svou pěveckou schopnost přitlačit na tón…. (nahrána byla 10. listopadu 1965)

WHAT´S THE NEW, MARY JANE? – podobně jako skladba Not Guilty byla i tato natáčena pro „bílé dvojalbum“ nakonec se tam ovšem nevešla. Autorem byl jednoznačně John. Reaguje na psychedelické experimenty, které v té době absolvoval. Začíná klavírním tématem, ale posléze do skladby vstoupí akustická kytara a další percussion. Studiovou elektroniku do skladby přitočil jeho přítel Alex „Magic“ Mardas, který „oslňoval“ svými elektronickými experimenty ve firmě Apple. Experimentální spolupodíl na skladbě má i Yoko Ono. „Mary Jane“ ovšem není jméno pro půvabnou dívku, ale pro marihuanu. Jestliže jste se sžili se skladbou Revolution No. 9 – pak vám ani tato skladba nebude připadat jako bláznivý úlet. Jestliže ovšem přináší zhmotnění psychotropních vizí znázorněných psychedelickým soundem, můžete dostat strach i za bílého dne. Johnův hlas se v prostoru ztrácí a zase vrací v ďábelských ozvěnách, cinkání a syčení…. (tento více než šestiminutový psychedelický výlet byl natočen 14. srpna 1968)

HOW DO YOU DO IT – tato skladba byla natočeno jako alternativa ke skladbě Love Me Do, která jak známo, je první oficiálně nahranou autorskou písní Beatles na singlu. Tato skladba byla ovšem coververzí a producent George Martin ji navrhl vypustit. Nebyla ale vymazána a zůstala v archivu, aby po dlouhých letech spatřila světlo světa a dokumentovala beatlesovské začátky na EMI. Sólový zpěv patří Johnovi. Skladba má přímočarou přehlednou melodii a odpovídá vzdušným a bezproblémovým písním počátku šedesátých let, ve kterých se nehledaly žádné komplikace, ale měly sloužit k tanci. Přesto si uvnitř skladby George zahraje melodické sólo… Skladbu ovšem oficiálně natočili další představitelé Mersey soundu – Gerry And The Pacemakers, kteří s ní získali ve své době velký úspěch. (tato skladba byla natočena 4. září 1962)

BESAME MUCHO – další coververze skladby, která má datum svého vzniku v hlubokých třicátých letech. Zpívá ji Paul s patřičným zanícením. Beatles ji nahrávali ještě s bubeníkem Pete Bestem a na doporučení byla jako náhradní mezi dalšími songy, ale jako jediná nebyla oficiálně vydána. Ke skladbě se Beatles vrátili ještě v lednu 1969, kdy ji zahráli ve studiu při nažhavovacích kolech. Paul ovšem skladbu tehdy výrazně parodoval v italském operním bel-cantu, což ve studiu přes vlažnou atmosféru pozvedlo náladu až k veselí. Jedna z mála skladeb, která v raných beatlesovských časech nevycházela z rockandrollového principu a byla zrytmizována a zharmonizována pro kytarovou skupinu. (natočena byla už 6. června 1962)

ONE AFTER 909 – ryzí rock and roll z dílny Lennon/McCartney. John a Paul se v ní poctivě dělí o pěvecké party. Skladba má přímočarou údernost a přehlednou melodickou linku a dusá od začátku až do konce v tanečním rytmu s akcenty při daných frázích. George uprostřed skladby vypálí kytarové sólo s jasnou melodickou stavbou, ale s technicky menší erudicí. Ke skladbě se Beatles vrátili opět na konci šedesátých let a nakonec se ocitla na poslední albu Let It Be, nahraná v jiném tempu a rytmu s jiným aranžmá doplněném klavírem. Tatoi dřevní poloha ovšem svědčí o původní verzi, natočeno souběžně s From Me To You a Thank You Girl, které se ovšem v té době na singly dostaly. Milovníci klasických starých Beatles určitě zaplesají nad dobovým soundem… (natočena byla 5. března 1963)

IF YOU´VE GOT TROUBLES – také tato skladba pochází z dílny Lennon/McCartney a byla natočena pro album Help!. Pěvecké role se zde ujal kupodivu Ringo s jeho neznělým hlasem. Protože byla Ringovi přislíbena pěvecká účast, tak nakonec byla nahrazena písní Bucka Owense Act Naturally v mírně countryovém duchu, což Ringovi maximálně vyhovovalo. Skladba vás trochu zaskočí jistou hřmotností Ringových bicích a prokreslenými unisony kytar a baskytary. Uvnitř zazní rockandrollové minitéma, než se skladba vrátí do původního riffu. George si zahraje kytarové sólo s protahovanými tóny a skladba se dále valí vpřed. (píseň byla natočena 10. listopadu 1965)

THAT MEANS A LOT – další skladba z dílny Lennon/McCartney. Sólový zpěv natočil Paul. Skladba přesně odpovídá jeho autorskému pojetí harmonického cítění. Natáčena byla během session pro album Help!. Skladba má zajímavou harmonii, a vykazuje sound předobrazu britských skupin jako byli např. Hollies s čistými sborovými hlasy. Nakonec se skladba Beatles nelíbila v její roztřesené zvukové a zpívané poloze a byla nabídnuta zpěvákovi P. J. Probymu, který s ní získal dobový úspěch. Dlouhá léta se na skladbu zapomnělo a při důslednější práci v archivech se na ni narazilo a tak se mohla znovu vrátit do beatlesovských souvislostí dané doby. (natočena byla v dubnu 1965)

WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS – zatímco jedna z nejkrásnějších Georgeových skladeb byla zachycena na „bílém dvojalbu“, tato její alternativní verze zůstala po léta utajena v archivu firmy Apple. Skladbu si nahrál George docela sám na akustickou kytaru a na mírně upozadněné varhany Hammond. Líbila se všem Beatles a dlouho se uvažovalo nad tím, zda právě tuto verzi nezařadit na oficiální nosič. Nakonec George prosadil stávající proaranžovanější verzi s hostujícím kytaristou Erikem Claptonem. Tato verze zní mnohem subtilněji, něžněji a dokonce má i určité změny ve zpívaném textu oproti známé podobě na „bílém dvojalbu“. Velmi zdařilá alternativní verze a je dobře, že se zachovala i v této ryzí podobě…. (byla natočena 25. července 1968)

MAILMAN, BRING ME NO MORE BLUES – tato skladba rovněž není autorským materiálem skupiny, ale coververzí. Beatles se na ní „rozehřívali“ během chladné atmosféry při natáčení nového hudebního materiálu začátkem roku 1969 ve Twickenham Studios, aby se trochu dostali do nálady. Klasické rhythmandbluesové téma, která Beatles nahráli ve volném tempu. George hraje svůj kytarový part ve stylu Elmora Jamese a pro kytaru použije jako přídavný efekt Leslie box, zatímco sólového zpěvu se ujímá John a Paul a Ringo šlapou v přesném rytmu až do závěru, protože záznam je stažen, aniž by bylo možno je zachytit v celé obsažné podobě, během níž docházelo k zajímavým improvizacím na kytary a klávesy… (skladba byla natočena 29. ledna 1969)

CHRISTMAS TIME (IS HERE AGAIN) – závěrečná skladba na albu přináší píseň, která byla věnována na tzv. vánoční album pro skalní fanoušky Beatles. Na začátku slyšíme klavírní akordy, akustickou kytaru a Johnův profesorsky znějící hlas a pak už se celá skladba rozběhne s beatlesovskou melodikou, kde vyčnívá Paul a mluveného slova se ujímá Ringo. Řekněme, že se jedná o "vánoční koledu" v mírně beatovém kabátku, jako vyjádření vděčnosti a podpory svým skalním příznivcům na celém světě. Mezi prosincem 1963 a prosincem 1969 bylo nahráno sedm „vánočních alb“ pro členy fan clubu, které jsou dnes považovány za sběratelské unikáty. (tato skladba byla nahrána 28. listopadu 1968)

Navzdory nedostatkům, které lze na albu nalézt bych přesto vzhledem k mimořádnosti celého počinu albu udělil přece jenom čtyři hvězdičky, i když jsem původně zamýšlel dát o jednu méně. Album Sessions je roztříštěné a slepené jako produkt beatlesovské pozůstalosti z různých období jejich kariéry, proto na ně nelze použít běžná měřítka. Jsem moc rád, že vzniklo a stalo se předobrazem tří dvoudiskových Antologií.




» ostatní recenze alba Beatles, The - Sessions
» popis a diskografie skupiny Beatles, The

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0404 s.