Recenze
Stills, Stephen / Stephen Stills (1970)
Povzbuzen velkým úspěchem alba Déjà vu, se vedle ostatních i Stephen Stills rozhodl vstoupit na sólovou dráhu vlastním projektem. V kapele C.S.N.Y. platil za nejuniverzálnějšího hráče, který dokázal zahrát prakticky na cokoliv, třebaže zase nebyl mezi nimi tím nejvýraznějším zpěvákem a tak se očekávalo, že jeho první projekt bude možná v něčem navazovat na předešlý úspěch, ale že zase nebude svázán nějakými pravidly celku a popustí uzdu vlastním ambicím, což se taky na tomhle albu projevilo v tom nejlepším světle…
LOVE THE ONE YOU´RE WITH – přesně podle woodstockovského receptu elektroakustického pojetí hudby s výrazným sborovým zpěvem přichází první skladba, která otevírá celé album, kterému vedle již zmíněného sboru vévodí akustické kytary, percussion a pružné basy. Stills se ve studiu sám posadil i za hammondky a dodal sevřenou harmonickou formu celé písni…
DO FOR THE OTHERS – zvonivé akustické kytary přesně v jeho osobitém duchu přeznívaných tónů a tradičně zastřený, ale přesto velmi podmanivý vokál. Všechny použité instrumenty ve skladbě si nahrál výlučně sám. Není to country, ani folk, ani blues, ani rock, ale esence těchto stylů jsou v písni čitelné, ať už vnímáme nástrojovou instrumentaci, nebo natočené hlasy. Skladba nemá nijak rafinovanou harmonii přesto má svou osobitou atmosféru…
CHURCH (Part Of Someone) – chrámovou atmosféru ve skladbě cítíte nejen ve výtečných sborech, které vás ovanou svou spiritualitou, ale i klavírními party a tlumenými basy a bicími. Přiaranžované smyčce vkládají do tématu vážnost, ale jsou to hlavně jedinečné sbory. Kompozici vnímám jako gospel song a rád bych ji slyšel naživo v nějakém chrámu. Myslím, že by tam musel znít dokonale. Stillsův hlas, jako sólový projev se mi ale nezdá tak úplně nejvhodnější. Možná mohl hlavní hlas svěřit Mama Cass Elliottové, nebo Rita Coolidgeové, ale ani jedna z nich při nahrávací frekvenci nebyla… Ale i tak je skladba výtečným příspěvkem.
OLD TIMES GOOD TIMES – další skladba je v jistém slova smyslu velmi jedinečná. Jako host se zde objevuje kytarový fenomén Jimi Hendrix. Je to jeho jedno z mála hostování na jiném projektu, než na vlastních. Hodně lidí si toto albu pořizovalo právě kvůli Hendrixovi, i když právě on zde nehraje výlučně zásadnější úlohu. Hendrix oplácel v této skladbě Stillsovi jeho účast na jeho slavném dvojalbu Electric Ladyland… Úderný rock vycházející ze základního tématu, které prokreslují Hendrixovy kytarové běhy, ale významně do skladby vstupují také Stillsovy hammondky. Hraje na ně výtečně! Žádné dlouhé tóny, ale technicky zajímavé téma, které graduje společně s rytmikou. Ovane vás odér postpsychedelického oparu šedesátých let…
GO BACK HOME – přitlumené tóny elektrické kytary preparované wah wah pedálem rozbíhají za důrazné baskytary další skladbu. Také zde se objevuje zajímavý elitní host: je jím kytarista Eric Clapton (zapomněl jsem na něho v setlistu, omlouvám se!). Skladba má základní téma, nijak nekomplikované, vycházející spíše z nálad, ale za bicími sedí tentokrát dva bubeníci! Stillsův doprovazeč Taylor, ale i John Barbatta z Jefferson Airplane/Starship.
Claptona poznáváme podle osobitého svižného tónu (ve stylu After Midnight) a přináší do skladby novou barvu a vzrušení. Skladba ovšem nabírá nový emocionální rozměr a neustále graduje. Velmi pozitivní injekce na albu!
SIT YOURSELF DOWN – zastřený Stillsův hlas podporuje i „zastřená“ instrumentace, kterou pojednou rozsvítí sborové zpěvy, kde slyšíme nejen Crosbyho a Nashe, ale také již vzpomínanou Coolidgeovou a Cass Elliottovou. Dobře vystavěné aranžmá nástrojových linek, ale především sborů. Skoro bych hovořil o specifické „americké škole“, která je ve vokálech tolik typická pro woodstockovskou generaci…..
TO A FLAME – melancholická balada na albu nemůže chybět. Patří to ostatně k dobrému bontonu na všech Stillsových albech, nebo v jeho skladbách a ani zde nebude výjimkou. Zvonivé kytary, klavír, marimba a zastřené vokály. Stills za asistence producenta Arifa Mardina přearanžoval vlny smyčců. Nemají ale nějaký sentimentální charakter, spíš přinášejí jakousi kontemplaci. Na bicí nástroje se objevuje další známé jméno – v té době téměř čerstvý ex-Beatle Ringo Starr!
BLACK QUEEN – osmá skladba přináší výtečnou akustickou kytaru a bručivý Stillsův vokál ve společné melodické lince. Akustická kytara voní po živočišném blues, který dokáže Stills skvěle interpretovat. Jeho ohýbání tónů má téměř šamanskou atmosféru a hlubokou naturální živočišnost. Rozeznívání jeho tónů se děje v jedinečných intencích emocionality a expresivity. Jedna z nejsilnějších skladeb na albu – ne-li vůbec jedna z nejlepších.
CHEROKEE – do úplně jiného žánru vklouzne další skladba. Má indiánskou tematiku, jak prozrazuje samotný název. Za hammondky tentokrát usedne slavný Booker T. Jones a objevuje se zde i flétna Sidneye George. Stills do kytarového inventáře zařazuje i sitárovou kytaru a Sidney George vedle flétny vystřihne i jazzové sólo na altsaxofon. Víceméně poklidná atmosféra je ovšem pojednou nečekaně násobena novým energetickým potenciálem a výrazně přidá na dynamice a zcela nečekaně se téměř bez přerušení propojuje s další skladbou…
WE ARE NOT HELPLESS – ano, poslední skladba má zkraje konejšivý harmonický charakter. Zvonění kytar, bzučení hammondek, důrazné basy za bicími opět sedí Ringo Starr. Smyčcové téma se propojuje s řadou elitních sboristů, k nimž se přidávají i dechy. Nic unylého, ale řádná muzikantská živočišnost, podporovaná odvázanými sbory. Zatímco na albu Déjà vu (na kterém se rovněž Stills významně podílel) zpíval Neil Young ve skladbě Helpless o bezmocnosti, Stills název přetransformoval a nastavil opačný význam ve skladbě téměř hymnického charakteru s mocným závěrem hammondek….
Album věnoval Stills kamarádovi Hendrixovi, které nedlouho před jeho vydáním tragicky zemřel. Na albu odvedl velký kus práce jako po stránce instrumentální, aranžérské, tak i skladatelské. Dokázal skvěle propojit akustické prvky hudby s úderností rocku, třebaže album neneslo žádné další progresivistické výboje do sedmdesátých let, které stály přede dveřmi. Domnívám se, že se jedná o velmi důstojnou tečku za léty šedesátými.
Do plného počtu bodů mu chybí jenom krůček, proto dávám čtyři hvězdičky, navzdory tomu, že album stále rád poslouchám jako odraz dávných časů…
» ostatní recenze alba Stills, Stephen - Stephen Stills
» popis a diskografie skupiny Stills, Stephen