Recenze
Renaissance / Scheherazade And Other Stories (1975)
Skupinu Renaissance jsem znal podle jejich prvního eponymního alba z roku 1969. Nápor zahraniční rockové hudby, který se na mě „řítil“ v první polovině sedmdesátých let zapříčinil, že jsem tak trochu ztratil Renaissance z dohledu pod náporem hard rocku a dalších hudebních derivátů a trvalo nějaký čas, než jsem se k téhle skupině obloukem vrátil a „Šeherezáda“ (jak jsme ji začali posléze familiérně nazývat) byla druhým albem z jejich produkce, se kterým jsem se měl možnost seznámit a teprve potom jsem doobjevoval i další albové počiny. Kapela, jak jsem na albu záhy tehdy seznal prošla výměnou ve členské základně a já vlastně poslouchal novou skupinu se starým názvem. Zůstala ale zachována vysoká kvalita interpretačního podílu a vévodící křišťálový vokál nové zpěvačky…..
Téma orientální pohádky se promítalo už do samotného obalu s výtvarným designem Colina Elgieho z Hipgnosis a byla zde samozřejmě inspirace zpracování od ruského klasika Rimského-Korsakova…..
S odstupem času se mi zdá, že právě tohle album jej vrcholem uměleckého snažení Renaissance a jejich skutečným reprezentačním zbožím toho nejlepšího balení…..
TRIP TO THE FAIR – klasické klavírní vstupní téma na koncertní nástroj zní výrazově velmi přesvědčivě. John Tout má rovněž klasické vzdělání a na uchopení hudebního tématu je to znát. John Camp vystavěl basovou linku ve výrazném melodickém pojetí a bicí nástroje Terence Sullivana dokáží vstoupit do tematického plánu velmi výstižně a nenabourávají celkovou koncepci. Až přízračně působí nečekaný chechtající se výkřik. Perlení klávesových tónů najednou „naruší“ skutečně průzračně čistý až křišťálový hlas zpěvačky – Annie Haslam. Její hlas má neuvěřitelně čisté podání, ale zároveň i velmi vytříbený smysl pro obsah zpívaného textu. Její vokální linku prokreslují varhanní party a synthesizer. Vše se ovšem děje ve velmi subtilních polohách… Pojednou ovšem bubeník Sullivan rychlým breakem vstoupí do tématu a skladba získá větší dynamickou průraznost. Střídání marimby a klavírní mezihry vytváří skvělou symbiózu instrumentální pospolitosti a je doprovázeno výtečně seřízenými vokály všech členů kapely. Cembalo v opakujícím se schématu opisuje svoji melodickou linku za doprovodu bicích nástrojů
THE VULTURES FLY HIGH – výrazné rytmické téma, posouvající kapelu více k rockové platformě. Staccato klavírních akordů a vynikající basové party se spojují s vokálem Annie Haslam a výraznou rytmikou a vnímáme dynamicky velmi precizně pojednanou skladbu. Melodická linka je velmi čitelná a můžeme se opájet i harmonicky silnou strukturou kompozice. Přítomno je rovněž cembalo a občasné percussion a také synthesizery, které dokreslují background skladby. Velmi expresivně pojatá skladba po rytmické, ale i melodické stránce….
OCEAN GYPSY – bloudivé akordy akustické kytary Michaela Dunforda a klavírní téma zpomalí a přináší spíše pomalejší procítěnější skladbu za podílu zaranžovaného orchestrálního lesa smyčců. Skladba má místy až snový opar harmonického kouzlení, jakoby z hlubin virtuálního oceánu vystupovala nějaká mýtická bytost ženského pohlaví, jejíž přítomnost dokresluje opět nádherně vystavěný vokál Annie Haslam. Výtečné jsou ale i modulované basové tóny Johna Campa, který používá i basový pedál a Toutův koncertní klavír nabídne opět široké rozevláté téma za nímž se vinou smyčce, ale i jemné varhanní rejstříky jako pavoučí předivo. Velebně se rozlévá prostorem sborový vokál všech členů kapely, který posléze ustupuje Annie Haslamové. Krásné pojetí skladby….
SONG OF SCHEHEREZADE – patetický úvod dechové sekce otevírá píseň Šeherezády. Propojení symfonického orchestru s lesem smyčců a žesti je opravdu famózní. Dramatický náboj přidávají bicí nástroje, marimba a percussion společně s tympány. Dynamické odstíny jednotlivých části skladby, které je suitou – tvořenou kratšími skladbovými útvary dotváří uzavřený tematický celek, který vyžaduje od posluchače větší koncentraci. Přesto je zde i prostor pro baskytarovou linku a nádherně klenuté vokály až církevního pojetí a mužské sborové hlasy se propojují s výtečným vokálním vkladem Annie Haslam a tak máme možnost vychutnat si jednotlivé hudební postupy. Harmonická velebnost je výrazně zpěvná a pozitivistická. Posluchač najednou cítí lidskou nepatrnost proti takovému mocnému útvaru, jaký představuje Šeherezáda. Připravený posluchač, který alespoň občas poslouchal vážnou hudbu nebo alespoň dvakrát do roky zajde na operu má samozřejmě před klasickým ortodoxním rockerem jakýsi „náskok“… to ovšem neznamená, že se tento typ hudebního pojetí nemůže i klasický rocker otevřít a vnímat jednotlivé odstíny a vibrace z téhle hudby… Téměř pětadvacetiminutová kompozice má svoje subtilnější a meditativnější místa, ale také dynamicky vypjaté okamžiky, ať už jsou pod nimi podepsány smyčce, koncertní klavír, flétna nebo trombony…. Vnitřní téma je velmi křehké a něžné a přichází jako snové poselství z neznámého světa, což je podmiňováno výtečnými nástupy v aranžmá, které se jako prudká vlna vracejí do hudebního schématu. Tony Cox výtečně zaranžoval celé hudební téma a jeho moderní hudební myšlení dokázalo akceptovat i nesymfonické prvky, které přinášejí Renaissance jako ryzí kapela.
Žádná nuda – velmi pestré proměny symfonie, rocku, ženského a sborového zpěvu v pestrých aranžérských postupech navazujících v řetězovitém pojetí na sebe. Opravdu famózní záležitost!
a) Fanfare
b) The Betrayal
c) The Sultan
d) Love Theme
e) The Young Prince And Princess
As Told By Scheherezade
f) Festival Preparations
g) Fugue For The Sultan
h) The Festival
i) Finale
Nádherný umělecký prožitek. Esence rocku v propojení s vážnou hudbou se děje na famózní úrovni s citem pro téma. Pro milovníky zajímavostí mohu doplnit, že John Tout se jako celkem méně známý hudebník objevuje jako akustický kytarista na albu Johna Lennona Imagine (1971). Ovšem že se vypracuje na tak suverénního hudebníka, jsem samozřejmě tehdy nemohl mít ani tušení….
Cítím velkou pokoru a úctu před tímto hudebním opusem a skláním se před výtečnými instrumentálními výkony, aranžmá a pěveckým podílem kapely a především Annie Haslam.
Renaissance byla jednou z těch mála skupin, která vyřadila ze svého instrumentálního inventáře kvílící elektrickou kytaru a přesto nemáte pocit, že by zde absentovala….
Mimořádný hudební projekt, který vyčníval nad albovou produkci poloviny sedmdesátých let – nadšen celkovým pojetím dávám albu plný počet hvězdiček!
» ostatní recenze alba Renaissance - Scheherazade And Other Stories
» popis a diskografie skupiny Renaissance