Recenze
Manassas / Manassas (1972)
Každá strana dvojalba nesla svůj název – The Raven, The Wilderness, Consider a Rock And Roll Is Here To Stay a bylo zde celkem 21 skladeb.
Na rozdíl od Buffalo Springfield a Crosby, Stills And Nash zde překvapil zvuk. Byl důraznější a tvrdší, nikoliv syrový a drsný, přesto se rocková platforma dokázala výtečně propojovat s dalšími hudebními ingrediencemi a díky rozšířené sestavě zde mohl být kladen důraz nejen na melodické nástroje se všemi odstíny a barevnostmi kytar a klávesových nástrojů, ale i rytmiky a percussion, takže vznikl solidní hudební útvar.
Na albu se ale objevila i řada různých hostů – za ostatní bych jmenoval např. Billa Wymana (baskytaristu Rolling Stones), který měl dokonce i autorský podíl na skladbě THE LOVE GANGSTER. Její výraznější rockový charakter umocňoval i wah wah pedal a dravější rytmika.
Programování Moog synthesizeru ve zvonivé akustické baladě Move Around se ujal Malcolm Cecil (pozdější spolupracovník Steve Hillage), který nakonec Stills ovládal při živých prezentacích sám.
Sborové zpěvy zde hrají o něco menší úlohu, než na předešlých projektech, zato instrumentálně a aranžérsky se Manassas výrazně zviditelnili. JET SET (SIGH) je ryzí blues a potvrzuje Stillsovu univerzalitu a kytarové schopnosti barevně odlišovat jednotlivé fáze kytarové hry.
BOTH OF US(BOUND TO LOSE) připomene mírně Crosby Stills Nash And Young zvonivými kytarami a sbory, ale je to opět řeřavá elektrická kytara a místy až karibská atmosféra, která na Floridě do značné míry ovlivňovala atmosféru nahrávacího procesu. Garcia (Grateful Dead), Fallen Eagle je ukotvena v country aplikací mandolíny, houslí a steel-kytary a bezstarostnou atmosférou, v podobném duchu s procítěnějším výrazem lze vnímat i JESUS GAVE LOVE AWAY FOR FREE hostuje zde na pedal steel-kytaru Jerry Garcia (Grateful Dead) a další, jimž je věnována čtvrtina alba.
RIGHT NOW přináší dravější rockovou variantu, která posluchače strhne svou hřmotností a rytmickým cítěním, velmi sugestivním přínosem je THE TREASURE(TAKE ONE), kde se minulost Crosby Stills Nash And Young propojí se zemitější úderností a za ostatní nejmenované bych připomněl i BLUES MAN, ponořenou do osobité bluesové atmosféry, jež vrcholí ve Stillsově akustické kytarové prezentaci.
Už v červnu 1972 album stálo na čtvrté příčce amerického Billboardu mezi velkou konkurencí a ještě poté si udrželo dlouho svoji pozici na předních místech. Poznávacím znakem byla jasná melodika všech písní, kterou nepřebíjely žádné avantgardní experimenty a tak Stills a jeho společníci předvedli, že svými vyjadřovacími prostředky dosáhnou u publika stejného účinku jako hardrockoví Grand Funk Railroad, anebo reprezentanti jižanského rocku Allman Brothers Band. V jistém ohledu zde mohlo být tu a tam mírné připodobnění k Derek And The Dominos, ovšem s výraznějším rytmickým a etnickým podílem. Stephen Stills jako lídr kapely si tímto vpravdě grandiózním projektem upevnil svoje postavení na americké scéně a expandoval i do Evropy.
Stills celý projekt věnoval památce zesnulých kytaristů Jimi Hendrixovi, Alu Wilsonovi (CANNED HEAT) a Duane Allmanovi (ALLMAN BROTHERS BAND).
Po čtyřiceti letech lze vnímat tohle album jako kolekci podmanivých, melodických a šťavnatých songů, které se žánrově prolínají a podávají svědectví o nezakomplexované hudbě, která se dá bez větších připomínek poslouchat i dnes…
Čtyři hvězdičky dám zcela určitě!
» ostatní recenze alba Manassas - Manassas
» popis a diskografie skupiny Manassas