Guru Guru - Dance Of The Flames cover

Guru Guru / Dance Of The Flames (1974)

Petr Gratias | 5 stars | 14.05.2012 | #

Už polovině sedmdesátých let jsem zaregistroval řadu západoněmeckých skupin (ty východoněmecké kapely jako Die Puhdys, Karat… se mi jevily spíš jako hrůzné), které se poměrně výrazně prodraly na evropskou scénu a mnohé z nich byly i zdatnou konkurencí baště britského progresivního rocku….
Ať už jmenují Tangerine Dream, Ash Ra Tempel, Amon Duul 2, Nektar, Atlantis, Eloy, Klaus Doldinger´s Passport, Cluster, Kraan, Can a díky příznivým okolnostem jsem tak narazil i na Guru Guru. Ten název mě tehdy zněl jaksi africky – etnicky, ale byl jsem upozorněn, že tohle je pořadně drsné rockové trio…
Mani Neumeier – zakladatel a bubeník kapely, také tvůrce různých manifestačních textů byl hlavní frontman a kapela během let měnila sestavu, takže album Dance Of The Flames zastihuje Guru Guru v jiném obsazení, než na počátku své dráhy. A album samotné? Dostalo se do mé sbírky darem jako vzorek jejich tvorby a už v ní zůstalo…

DAGOBERT DUCK´S 100th BIRTHDAY – prapodivně „kokrhání“ v úvodu otevírá prostor syrovému rockovému nástupu. Kvákající elektrická kytara, melodická baskytara a kreativní bubenické postupy se nesou v dravém, ale nikoliv ohlušujícím soundu a do toho vstupuje napůl deklamovaný a napůl zpívaný hlas, který zase naopak nezní příliš drsně, ale v mezí normality, což je ve výrazném protipólu k hudbě. Jinak musím konstatovat, že první co mě napadá, je přítomnost Jimi Hendrix Experience. Bicí Maniho Neumeiera nemají zase až tak příliš daleko k Mitchi Mitchellovi, i když baskytara spíš ve svém vedení funkového modelu je bližší spíš Billy Coxovi a ne Noelu Reddingovi. Instrumentální mezihra je relativně dlouhá a poskytne příležitost ke kytarovému vyjádření Houschangu Nejadepourovi (hodně divné jméno, není-liž pravda!). Rytmika je dobře vybroušená a musím konstatovat, že drží velmi pevně pohromadě. Divoké breaky, kulometné přechody a důrazné údery s kreativními basovými nástupy v rychlém sledu a klesání harmonické struktury do konečného závěru. Úvod zcela podle mého gusta….

THE GIRL FROM HIRSCHHORN – druhá skladba má meditativní charakter v úvodu. Cinkají zde akustické kytary, zpívají ptáčci… ale postupně skladba nabírá na dynamické prokreslenosti. Bicí mají šlapavý rytmus a perkusivní dozvuky, baskytara zde nehraje nějak zvlášť komplikovanou linku a jednoduše tvrdí muziku – může to být ale i elektrický kontrabas (?). A pak už máme co do činění s důrazným rockovým nástupem, kde Nejadepourova kytara společně s wah wah pedálem kouzlí v rychlých tónových výměnách. Guru Guru si potrpí na výraznou instrumentální pozici a protože jejich souhra a muzikantský potenciál to dovolují, neustále stupňují napětí a dokáží držet dlouhou dobu pozornost posluchače (Když na konci r. 1972 začínal pražský Energit, zněl v některých okamžicích hodně podobně, jak dokumentují dobové nahrávky skupiny – Andršt+Padrůněk+Šedivý+Khunt). Rytmická figura zůstává svou hypnotickou přesností neměnná, zato Nejadepour vymění elektrickou kytaru za akustický nástroj a servíruje nám zde vybrnkávané téma, které zní zajímavě a už jsou zde i zpěvy a vrací se elektrická kytara, která se prolíná s akustickýmii tóny a závěr má důrazně patetický tón ve zdůrazňování dynamiky….

THE DAY OF TIMESTOP – pořádně zrychlený rockový riff. Tady se Guru Guru už přibližují jinému hudebnímu pojetí, které bych nazval fusion music po německu. Tady je jazzrocková minulost Neumeiera zcela evidentní a Nejadepour se snaží hrát ve stylu Johna McLaughlina. Technicky dobře vypilované velmi rychlé téma s rychlými kytarovými hady a opakovanými motivy, zdůrazňujícími napětí a stupňování harmonie je také dost mahavishnovské, třebaže cobhamovské rytmy znějí více jazzově a ne rockově. Klobouk dolů před Nejadepourem. Dostal zde příležitost zcela sám rozběhnout kytarová přediva a po krátkém breaku je ve hře elektrický bass Hanse Hartmanna. Ovšem střídání barev a plného kulatého tónů má rockovou dravost a po dalším breaku si zařádí i Neumeier na svou bicí baterii. Technicky vyzrálý hráč, který dociluje nejen kulometnými přechody, ale u perkusivními zvuky téměř dokonalosti. Závěr už ovšem patří cvrlikajícím ptáčkům. Ano, nezdráhám se nazvat tuhle kompozici nářezem!

DANCE OF THE FLAMES – ve fusion asi zůstaneme. Hartmann vymyslel velmi sugestivní basové téma a Neumeier čeří sound strašidelnými zvuky podporovanými elektronikou. „Tanec plamenů“ jako název skladby se mi zdá velmi přiléhavý. Když poslouchám Nejadepourovu kytarovou hru, mám pocit, že přilévá hořlaviny do ohně a jeho kytarové tóny plápolají, žhnou, pálí a ničí…. Šustivé bubenické dozvuky sem vkládají další neklid, ale jinak je skladba v režie baskytary a kytary. Psychdelické zvuky ve zkreslovaných ozvěnách, tajemný šepot a přeznívání neidentifikovatelných zvuků je spojnicí mezi instrumentací až do závěru. Opravdu strhující….

SAMBA DAS ROSAS – Guru Guru ale dokáží překvapit a najednou jsme někde v Latinské Americe. Neumeierovy percussion dusají v rytmu samby a Nejadepour nahrál úderné a svižné party na akustické kytary a elektrický kontrabas doplňuje tohle náladotvorné živočišné muzikantství. Vyzývá k tanci a k uvolnění. Ale není to žádný santanovský model, spíš k brazilskému pojetí elektrického jazzu vynikající zpěvačky Flory Purim. A pak že chladní a studení Němci nejsou schopni vytvářet tak plnokrevně nadupanou a nahuštěnou hudbu plnou emocí a hlasového scatu. Slyším zde i marimbu a wood blocky a všechno je podřízeno těkajícím a zrychleným rytmickým strukturám. Alespoň podle mého cítění – paráda!

RALLULLI – experimentování se rozbíhá. Tady se deklarovaný německý kraut-rock proměňuje spíš v něco, co lze zaslechnout ve world-music, jakoby zde řádil Trilók Gurtu, John McLaughlin a Stanley Clarke. Ale jsme vedle. Tohle jsou hoši z bavorského Mnichova a vstřebali meditační hudbu, kde slyšíme arabské, indické a africké odkazy. Percussion jdou opravdu výtečné a ovládnou zcela pole působnosti. Nikoliv jako Armando Peraza, ale spíš jako Nana Vasconcelos – ale takhle řádí Mani Neumeier. Teď mám zcela jasný pocit, že slyším flétnu, která ovšem není v nástrojovém obsazení zaznamenána, ale bytostně do skladby patří. Kreativní, barevné, pulsující a strhující od začátku do konce….

AT THE JUNCTURE OF LIGHT AND DARK - alternativní prvky hudby sem přinášejí pro změnu zase flamenco. Výtečný zvuk akustických kytar v playbacku. Zajímavé harmonické proměny a plné a jasné tóny v robustním a strhujícím provedení. Mohu prohlásit, že tady se prolíná všechno kvalitní co na akustickou kytaru kdy zaznělo: Page, McLaughlin, DiMeola, De Lucia… Nejadepour je opravdu příkladem eklektického kytarového hráče, který lehce přechází ze stylu do stylu a pořád to má svou tvář. Nezbyvá mi než chválit a obdivovat….

GOD´S ENDLESS LOVE FOR MEN – tady je vliv Mahavishnu Orchestra hodně cítit (kdo by to také z progresivních hudebníků mezi rockem a jazzem takto necítil?!) Neobvyklé stupnice, šíleně divoká jízda na bicí baterii se zapojením všech technických spoností, korunovaná zvukem gongu. Nejadepour zkouší mclaughlinovské postupy a daří se mu, rozlamované akordické proměny v doprovodech a rychlé běhy sice nejsou zcela na roveň McLaughlinovi, ale okamžitě ten vliv poznáte a procítíte. Pro kytaristu je to ovšem těžká noční můra. Rytmika je vypilovaná a stále důrazná a jako nosná zeď bez vibrací drží celou tu kytarovou architekturu vystavěnou hodně vysoko…. Kompoziční strukturu se v závěru zklidňuje, ale nijak neslevuje ze svých nároků…. Par excellence!

Album Dance Of The Flames od Guru Guru mohu jenom doporučit milovníkům fusion music, progrocku a vůbec těm, kteří hledají v hudbě kvalitu, sdělení a instrumentální mistrovství a samozřejmě i hudebníkům, kteří mají vyšší ambice posunout se do horních podlaží toho virtuálního mrakodrapu, kterému se říká hudba…..
Pět hvězdiček!

» ostatní recenze alba Guru Guru - Dance Of The Flames
» popis a diskografie skupiny Guru Guru