Niemen Czeslaw - Enigmatic cover

Niemen Czeslaw / Enigmatic (1969)

Petr Gerneš | 5 stars | 28.05.2013 | #

K Czeslawu Niemenovi jsem se dostal poměrně nedávno přes různé hudební recenze (především přes ty z tohoto hudebního portálu) a různá doporučení mých známých. Jako album, které mne mělo do tvorby tohoto polského velikána zasvětit, jsem si vybral právě proto, nebot´ jsem z různých zdrojů znal části většiny skladeb na této desce. Zkusil jsem jej a byl jsem okouzlen. Z reproduktorů se na mne vyvalila neobyčejně originální hudba kdesi na pomezí art-rocku, blues-rocku a soulu, okořeněná skvělými sbory Alibabek a Jaskiewiczovou kytarou, tu znenadání se objevující v tomto přenádherném hudebním světě, a následně taktéž náhle mizející, zanechávajíc po sobě bluesové zanaříkání. Hudba, která mne zaryla hluboko do křesla a potom celého pozřela. Hudba Czeslawa Niemena.
Album začíná rockovým opusem BEMA PAMIECI ZALOBNY RAPSOD, prvním dílem tohoto druhu ve Východní Evropě. Zajímavé předlouhé varhanní intro, do kterého vždy fatálně vpadnou sbory, zpívající motto této velké polské romantické básně, otevírá pomalou, klenutou a extrémně procítěnou skladbu, jejíž hudební složka nádherně koresponduje s textem. Musím říci, že tak silný pocit z bigbeatu jsem dlouho nikdy neměl. Niemenův hlas, jdoucí až do extrémních výšek, cítím celou duší, jakož i jeho geniální, chrámové Hammondky, které vytvářejí spolu s perfektně sehranou rytmikou překrásnou hudební krajinu, v níž je radost se procházet. Do toho se občas vřítí vz. Jaskiewicz, ale tyto jeho výpady nepůsobí rušivě, naopak z toho všeho vzbuzují ještě silnější dojem. Poslech téhle skladby, to je jeden z okamžiků, jak je čas relativní pojem.
Problém je v tom, že běží neúprosně dál, a ani tahle výjimečná skladba není nekonečná.K mému velkému zármutku za zvuků nebeského chóru končí a začíná JEDNEGO SERCA, kdysi dávno velký polský hit.
Tohle je ovšem úplně, ale úplně jiný svět, avšak stejně krásný. Niemenovy Hammondky ztratí chrámovost a přejdou do čiré bluesovosti, jakož i jeho hlas, a předlouhé, romantické verše vystřídá jednoduchý text o potřebě lásky, který je ovšem ve své podstatě a spolu s tou hudbou stejně apelativní jako ona slavná báseň. Nádherná, nádherná píseň, která dokazuje, že i love-song se dá napsat na úrovni.
Následují KWIATY OJCZYSTE. Další krásná skladba z pera tohoto polského mistra. Kdo by věřil, že lze složit blues-rockovou skladbu, z níž bude cítit vůně jarních květin? Ale pro Niemena není problém udělat z nemožného možné. Výsledný dojem ještě zesílí nádherným partem pro Alibabki.
Závěrečná skladba je MOW DO MNIE JESZCZE. Tentokrát maestro dokazuje, že zvládne napsat i tklivou baladu na úrovni, což tohle skladba určitě je. Je opravdu krásné slyšet, jak dokáže všechny ty soulové prvky poskládat tak, aby působily kompaktně a zároveň aby nebyly kýčovité. Tohoto člověka považuji za opravdu největší jméno polské populární hudby.
A tomu musím dát pět bodů!

» ostatní recenze alba Niemen Czeslaw - Enigmatic
» popis a diskografie skupiny Niemen Czeslaw