Jethro Tull - This Was cover

Jethro Tull / This Was (1968)

Akana | 3 stars | 28.05.2014 | #

Soudě podle prvního alba nebyl Ian Anderson v začátcích Jethro Tull zdaleka tak dominantním principálem jako ve všech pozdějších obdobích. This Was působí spíš jako zápolení dvou kohoutů o zásadní vliv na příští směřování kapely. Tím druhým je kytarista Mick Abrahams a jeho zásluhou jede album na výrazně bluesové vlně vycházející z creamovské stylově rozvolněné a přitvrzené mutace žánru. Nejvýraznější kompozice My Sunday Feeling, Beggar's Farm nebo It's Breaking Me Up mají zřetelný bluesový půdorys, v případě Some Day the Sun Won't Shine for You jde rovnou o čistou dvanáctku bez rockových příměsí.

Anderson, přestože je většinovým autorem, zatím pro svou budoucí progresivní rozpínavost nenachází dost prostoru. Jeho signifikantní neposedná flétna se do věci vkládá zatím jen sporadicky, ale právě na takových místech (opět My Sunday Feeling a Beggar's Farm, dále Serenade to a Cuckoo a Round) cítíme první závany originality. Mick Arahams si po tomto albu založil vlastní bluesrockovou kapelu Blodwyn Pig a to se ukázalo jako správný krok. Na This Was totiž názorové tření obou vůdčích osobností nepřináší kýžený součin jejich vkladů, naopak působí jako brzda pro další vývoj kapely.

I co do repertoáru budí album dojem neujasněné, tápající skrumáže bez jednotící vize. Z deseti skladeb jsou hned čtyři instrumentální, z nich Serenade to a Cuckoo je cover jazzového standardu. Move on Alone zpívá Abrahams, takže Andersonův vokál najdeme pouze v polovině písní a to ještě zdaleka ne v tak sebejisté poloze jako na dalších nahrávkách. On sám jako zpěvák se zatím hledá a stejně tak Jethro Tull coby nová bluesrocková naděje z Ostrovů, která však záhy tenhle stylový kabátek odhodí a vydá se zkoumat podstatně dekorativnější šatníky. Album This Was je v tomto směru i přes svou roztříštěnost zásadní křižovatkou.

Recenze již zveřejněna na xplaylist.cz

» ostatní recenze alba Jethro Tull - This Was
» popis a diskografie skupiny Jethro Tull