Ekseption - Beggar Julias time trip cover

Ekseption / Beggar Julias time trip (1970)

Snake | 3 stars | 20.12.2014 | #

Holandští classical rockeři Ekseption se do širšího povědomí dostali především svými poměrně věrnými adaptacemi z oblasti vážné hudby. Debutové album z roku 1969 jsem nikdy neslyšel, prvním v mé sbírce byl až "výběr z hroznů" The 5th, hned po něm však následovala dvojka Beggar Julias Time Trip, vydaná v roce 1970.

Koncepční album o muži, cestujícím v čase. Ouverturu obstará fanfárka dechové sekce, připojí se flétna a kovově znějící spinet a když v závěru přidají se chrámově znějící varhany, citím mrazení v zádech. Následují dvě minuty mluveného slova, Prologue. Trochu zbytečné, ale asi nebyla jiná možnost, jak posluchače u víceméně instrumentálního alba uvést do příběhu. Julia je pěkná, byť trochu sladká "sixtýsovka", s další pěknou fanfárou dechů. Po troše dobových elektronických efektů ( Flying Power ) je tu ten správný okamžik na první adaptaci klasiky, Adagio Tomaso Albioniho a je to fajn. Space 1 je jen krátká psychedelická vsuvka, znalci v ní možná objeví motiv vypůjčený od J.S. Bacha. A jedeme - nebo letíme v čase - dál. Italian Concerto, původně opět J.S. Bach, ale v aranžmá Ricka van der Lindena se vzrušující jazzovou mezihrou.

Petr Iljič Čajkovskij a jeho Concerto zahajuje let na b staně původní Lp a dechová sekce dodává břinkajícímu klimpru pořádnou šťávu. Space 2 je dalším elektronickým intermezzem, po kterém Ekseption spustí jednu z mála vokálních skladeb, Pop Giant. A výbornou, s jazzovými malůvkami. Asi není potřeba vysvětlovat, co skrývá se pod názvem Vesmír 3. Štěstí, že tyhle vsuvky trvají sotva pár vteřin. Feelings je další pěknou a ryze autorskou instrumentálkou a je vidět, že jde to i bez přímých citací z oblasti "Serious Music". Naše cesta blíží se ke svému konci, co a jak nám Linda van Dijck vysvětlí v Epilogu. Ale je tu ještě poslední skladba, Finale : Music For Mind / Theme Julia. Zpočátku trochu chaos, nakonec ale všechno pohltí mohutný sound varhan...

Díky monologům a psychedelicko - elektronickým vsuvkám na mě deska působí trochu rozháraně, tím ale nechci říct, že by byla špatná. Je dokonce dobrá, ne však zásadní. Tedy za tři.

» ostatní recenze alba Ekseption - Beggar Julias time trip
» popis a diskografie skupiny Ekseption