Earth & Fire - Earth & Fire  cover

Earth & Fire / Earth & Fire (1970)

Snake | 4 stars | 23.09.2015 | #

CD Rotation /2002/ 064 399-2

Za devatero horami a devatero řekami, v jednom docela placatém království zvaném Nederland, žili dva bratři. Jeden se jmenoval Gerard, druhý Chris, jeden byl za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet, zkrátka, byla to dvojčata a bratři jak se patří. Jen co odrostli chlapeckým dřevákům, už začali mudrovat nad tím, čím se budou jednou živit. Mohli dělat rychlobruslení, nebo běhat za mičudou, mohli pěstovat tulipány, vyřezávat dřeváky, nebo šoulat Goudu, ale oni se rozhodli realizovat v bigbítu a po krátké epizodě v duu The Singing Twins poklepali na základní kámen souboru Earth & Fire.

Na přelomu šesté a sedmé dekády Earth & Fire natočili hned několik singlů. "Seasons", "Ruby Is The One" a "Wild And Exciting". Byl to ještě takový ten šedesátkami ovlivněný beat, ale v tamním království sklidily nebývale velký úspěch a všechny se umístily v Top 5. Debutové album z roku 1970, nahrané v GTB Studio´s v Haagu a lapidárně pojmenované "Earth & Fire", je takovou jejich kolekcí, doplněnou několika dalšími skladbami. Kapele se sice zdála spíchnutá horkou jehlou a s výsledkem nebyla tak úplně spokojena, ale album se dobře prodávalo nejen doma, ale i v dalekém Japonsku a pomohlo nastartovat slušně se rozvíjející kariéru.

Všechny výše uvedené skladby jsou šlágry jak se patří, hitovku "Seasons" pro kapelu napsal George Kooymans, zpěvák, kytarista a zakladatel Golden Earring. Jen pro zajímavost, singlu se doma v Holandsku prodalo víc jak 60 000 kousků a to byl na začínající kapelu úctyhodný výkon. Ovšem podobně hitové ambice si mohly dělat i skladby "Twilight Dreamer", "You Know The Way", nebo "Vivid Shady Land". Vskutku zajímavá je nejdelší skladba na desce, sedm a půl minuty dlouhá "Love Quier". Earth & Fire do ní propašovali rozmáchlou, do prog rocku přesahující instrumentální pasáž a naznačili, kudy se bude ubírat jejich další cesta....

Reedice od Rotation nabízí hned sedm bonusových skladeb. Dvě b strany úspěšných singlů z přelomu šesté a sedmé dekády ("Hazy Paradise" a "Mechanical Lover") a dalších pět písniček z let 1971 - 72. Dvě z nich se, byť v pozměněném aranžmá, nacházejí na následující Lp Song Of The Marching Children. Takovou třešničkou na dortu je zařazení skutečného megahitu "Memories" z roku 1972, který vyšel pouze na singlu a na žádném řadovém albu ji nenajdete.

Plusy :

Silné melodie a s tím související zřetelný skladatelský potenciál dvojice Gerard a Chris Koerts, suveréní projev zpěvačky Jerney Kaagman a instrumentální mistrovství všech zůčastněných.

Mínusy :

Trochu zastřený zvuk, alternativní a opravdu ošklivá obálka a chudičký booklet. Tyto výtky se ale týkají jen a pouze skromně vybaveného cd od Rotation, reedice od - např. - Repertoire na tom bude s výbavičkou nepochybně daleko lépe.

Deska se mi opravdu líbí a byť není zásadní, příčí se mi odbýt ji hodnocením "dobrá". Je skvělým odrazovým můstkem pro seznámení s kapelou a doporučit mohl bych ji všem, co mají rádi hudbu "early seventies".

3,5 stars

» ostatní recenze alba Earth & Fire - Earth & Fire
» popis a diskografie skupiny Earth & Fire