Recenze
Gilbert, Paul / I Can Destroy (2016)
Jelikož je mi jasné, že s novou nahrávkou oblíbenců Mr. Big v nejbližší době počítat rozhodně nemohu, do cesty se mi připletla zmínka o přípravách nové desky hnacího motoru kapely, kytaristy Paula Gilberta. Namlsán skvělou sbírkou Vibrato, dlouho jsem neváhal a dal pro jednou opět průchod emocím, zariskoval a nechal si zaslat, dodnes ještě horkou, novou nahrávku I Can Destroy. Že půjde o uvolněné, širokospektrální, s vícero styly koketující a náročnější kytarové album jsem tak nějak počítal. Přesto, po zatím pouze zběhlém ponoru do tohoto díla (poslechy by se dali spočítat na prstech obou ruk), nezakrývám za
a) překvapení - čekal jsem větší mistrovi jazz and fusion choutky, či širší experimentální záběr hnaný do vyšších obrátek.
b) nadšení - nad celkovým podstatně rockovějším vyzněním desky a uspokojení, pramenící z neutuchajícího feelingu, kořeněného silným entusiasmem pro danou věc.
Tuto nastolenou cestu podporuje opravdu solidní škála hudební produkce(z podstatné části autorská), která zde ve svých 13 číslech operuje ne s nijak přehnaným stylovým maximem, přesto mantinely nejsou striktně dány a hlavně, hlavně nahrávka dokáže po krátkém časovém úseku, který ji posluchač nakloněný neokleštěné muzikální fazóně věnuje, dokonale proniknout jeho nitrem. Z písní doslova sálá pozitivní nálada a duch této kolekce se pohupuje na poskakujících notách se šibalsko čertovským úsměvem.
Od prvních chvil Everybody Use Your Goddamn Turn Signal- jsem lapen, její nepevný rytmus a roztodivná fusion roztříštěnost mne silně přitahuje, zvuk je krystalicky čistý, vokál místy až bizardně hračičkovsý a kytarová sóla které Paul přikládá, mají svérázný dozdobovací charakter, jdou rychle do hlavy a baví.
Metalovějším příklonem se netají hned následující, drtivými bicími opatřená I Can Destroy- kde hlavní vokální part Paul přenechává svým spoluhráčům.
Dravost třetí Knocking on a Locked Door, střídá silně pohodová, jazzem načichlá One Woman Too Many- která v sobě ukrývá blahodárně očistné tendence, ukryty v podmanivě muzikálním krunýři.
Do bluesových vod se ponoříme západním tradicionálem opatřenou Blues Just Saving My Life. Do kontrastu k ní, je postavena píseň Make It (If We Try)- bravůrní rokec s živelnou Glbertovou hrou, skvostnou rytmikou a krásným intonačním vyzněním. Kdo že má zásadní vliv na charakteristiku balad Paulovy hlavní kapely, je nám jasné při Love We Had- parádnicky vystavěné, pro španělky zkomponované věcičce. Vůbec, konec alba zásadně zpomalí a jestli to do této doby nebylo vůbec potřeba, zde cítíme blahodárný zklidňující vliv, který ještě více prostupuje následující I Will Be Remembered.
Desku uzavře Nugetův živočišný cover Great White Buffalo.
Pro milovníky kytarových (zpívaných) desek, bude tohle určitě zajímavý tip a zpestření domácí fonotéky.
» ostatní recenze alba Gilbert, Paul - I Can Destroy
» popis a diskografie skupiny Gilbert, Paul