Recenze
Kaipa / Angling Feelings (2007)
"Ocitám se ve stálém proudu změn,
otáčím stránku v mém cestopisu.
Je čas přestat utíkat,
protože jsem zjistila, že mám křídla -
a ty mám proto, abych je použila..."
[z textu "Prchavý okamžik času"]
Čtvrtá deska po obnovení činnosti Kaipy v novém miléniu se také nachází v proudu změn a je pro mě nejvýznamnějším, nejzábavnějším a zároveň nejkvalitnějším počinem a rovněž i určitým kulminačním bodem jejich tvorby celkově.
Malá odbočka :
Od "Notes..." držel Hans Lundin v rukou pevně skladatelské opratě (krom spoluautorství 3 písní na albu "Keyholder", které přiznal Stoltovi). Považoval tuto znovuzrozenou Kaipu především za své dítko a kytarista Stolt si své tvůrčí ambice v této skupině musel uspokojovat pouze psaním textů a dohledem při nahrávání a masteringu skladeb, což pro něj nemohlo být vůbec jednoduché. Lundin si však dobře pamatoval, jak to dopadlo v sedmdesátkách (kdy Stolt téměř Kaipu skladatelsky ovládl) a nechtěl se stát dalším klonem The Flower Kings. Toto negativní jiskření mezi hlavními protagonisty se dle mého odrazilo na jinak výborné "Mindrevolutions", kde ač Stolt hraje výborná sólíčka a solidně podkresluje svou kytarou náladu jednotlivých skladeb, drží se celkově dost vzadu.
Tyto domněnky mi proběhnou hlavou vždy, když si přehraju desky "Mindrevolution" a recenzovanou "Angling Feelings" v jednom sledu za sebou. První, co posluchače praští přes uši, je kytarový projev nového šestistrunného vládce - Pera Nilssona: >> odkaz To je týpek, co spolupracuje s US firmou Strandberg na vývoji kytar (má i svůj model Singularity) a je rovněž členem death metalových Scar Symetry. Ne, nebojte - v Kaipě se tímto směrem ovlivnit nenechali :-) Jinak ale Per Nilssen dle nahrávky a dostupných údajů ovlivnil v kapele mnohé. Přinesl radost z hraní, zlepšení komunikace mezi všemi členy, do jejich hudby zakomponoval rockovou živočišnost a došlo i na živé session ve studiu (dříve každý hudebník nahrával odděleně své party v jiném studiu). A to jsem se ještě nezmínil o jeho stylu hry, to je pastva pro uši, má neuvěřitelný cit pro melodii, svou hrou tuto nahrávku úplně rozsvítil a plně dává zapomenout na Roine Stolta. Kdo je to vlastně Stolt? :-)
Ihned mě při poslechu dvou již zmiňovaných CD napadnul příměr. Stojíte u zaprášeného okna na zámku. Víte, že okno je směrováno do zahrady, ale zatím jej neotvíráte, protože ač slunce svítí, vítr ještě nepříjemně fouká. Tu krásu za oknem sledujete jen průzorem po rozbité tabulce. To je "Mindrevolution". Potom slyšíte, jak vítr utichá a ptactvo v zahradě začíná prozpěvovat. Je to tak omamné, že otvíráte a užíváte si výhled do barevné čarokrásné zahrady, slunce vás hřeje ve tváři, obraz se zaostřil, veškerá zeleň vás uchvacuje a vy slyšíte a vidíte konečně vše jasně a čistě a dokonce i cítíte tu vůni! Tak zní "Angling Feelings". Na výsledném vyznění se jistě podílí i to, že větší prostor dostala i zpěvačka Aleena, která atmosféru desky pěkně doplňuje a i to, že vůbec poprvé byl mastering desky svěřen nezávislé osobě - Martinovi Igelströmovi.
Na desce není jediné slabé místo (což o předešlých třech deskách tvrdit nemohu), abstraktní filozofující texty muziku skvěle doplňují. Pokud bych musel pod pohrůžkou násilí vypíchnout jednu věc, asi bych vybral členitou a nejdelší "The Fleeting Existence Of Time". V úvodu minutu a půl bojují klávesy s kytarou, potom nahrávku zklidní Aleena svým kouzelným hlasem. Její zpěv přechází do dramaticky klenutého atmosférického refrénu, načež následuje Nilssonovo ústřední sólo, které poté několikrát mezi jednotlivými slokami rozvíjí a variuje, či vrství, aniž by do konce skladby nudil...
Zatím žádná další deska již tento počin nepřekonala.
» ostatní recenze alba Kaipa - Angling Feelings
» popis a diskografie skupiny Kaipa