Finnforest - Finnforest cover

Finnforest / Finnforest (1975)

jirka 7200 | 5 stars | 28.03.2018 | #

Skandinávský prog rock, konkrétně ten finský, tu na Progboardu nemá na růžích ustláno. Proto jsem se rozhodl představit dle mého názoru jednu z nejosobitějších představitelů tohoto stylu. Jedná se o týpky z města Kupoio, kteří se pojmenovali trochu neoriginálním názvem Finský les. Na druhou stranu, jak se pojmenovat jinak, když kolem města široko daleko nic jiného není :-)

Kluci na sebe upoutali pozornost koncertováním a hraním po zábavách. V roce 1973 jim vyšel skočný beatový singl Tyhjyyteen, Syvyyteen. Zpěvák kapely Aaro Mustonen se naštěstí po nějaké fobě odporoučel, kapela jiného nehledala a další vývoj kapely se odehrával na poli ryze instrumentálním.

Čím spontánněji se tvoří, tím častěji vzniknou nejlepší nahrávky. I já nejvýše hodnotím toto eponymní album z roku 1975. Osm vzácně vyrovnaných písní - zadumaných kompozic v pomalém rozvláčném tempu, občas oživených jazz rockovými postupy, přímo vybízí při poslechu zapojit představivost. V hlavě se mi automaticky promítá film – pomalé záběry kamery na zasněženou finskou krajinu, metr sněhu, všude břízy, ostrý vítr a závějemi se prodírá postava směrem k rozsvícenému okénku chaloupky kdesi v dáli. Občas přijde pěkná fujavice, až úplně začínám mít strach o jeho život. Dotyčný však nakonec zmobilizuje veškeré síly a jeho život je zachráněn.

Podobné emoce se mnou mávají při každé z osmi písní na desce. Ta má zvláštní, jakoby vznešený zvuk, na pozadí rozeznávám majestátní varhany, které jsou často doprovázeny zvukem obstarožního syntezátoru. Dravá, ale zpěvná kytara komunikuje ve většině skladbách s rejstříkem kláves a skvěle dotváří atmosféru. Z nahrávky přímo čiší melancholická atmosféra skandinávských kapel typu Kaipy či Anglagard namíchaná s některými skladbami Mahavishnu Orchestra či art rockových Caravan.

Prog rockové nadšení naředěné jazz rockovou živočišností. A právě ta severská zadumanost je tím nejpřitažlivějším prvkem na této desce Finnforest.

» ostatní recenze alba Finnforest - Finnforest
» popis a diskografie skupiny Finnforest