Recenze

Ghost B.C. - Prequelle cover

Ghost B.C. / Prequelle (2018)

jirka 7200 | 3 stars | 04.06.2018 | #

Novinka Ghost je na světě a několik dnů po vydání je hodnocena v milionech recenzí po celém světě.
Než jsem některé přečetl, strávil jsem o víkendu na cestách na vzdálenou Moravu s touto deskou několik hodin, abych se seznámil s novou tvorbou těchto hudebníků.

Na úvod jedna vtipná historka. Jelikož jsem nijak zvlášť nesledoval dění kolem této kapely, nevědomky jsem s ní hrál hru týkající se výměny zpěváků. Až při poslechu novinky jsem si říkal: "Sakra, ten chlap zní po několikátě výměně pořád stejně," až jsem se konečně dočetl, že se za novou přezdívkou Cardinal Copia skrývá jeden a tentýž pěvec Tobias Forge, který tento post zastává od samých počátků kapely.

Po několika posleších tu načtrtnu můj pohled na album Prequelle. Hudebně navazuje na předešlou Melioru a ještě více rozvíjí melodické až popové prvky v tvorbě Ghost. Ač osobně mi tato cesta nijak blízká není, musím uznat, že Tobias dokáže napsat chytlavé melodie, které v této kvalitě jen tak slyšet v pop rocku nejsou.

Nejvíce se mi líbí hard & heavy songy s klávesami v pozadí - Rats a Faith. Netypické jsou dvě rockové instrumentálky - atmosférická a odsýpající Miasma, v závěru okořeněná překvapivým saxofonem Gavina Fitzjohna. Druhá Helvetesfonster, která je nejdelším zásekem na albu, překvapí svou propracovaností. Za tuto skladbu by se nemusely stydět mnohé prog rockové soubory. Úvod s flétnou a klavírem navnadí, poté se vkusně připojí rytmika. V půlce se skladba láme a ke klavíru se připojuje rockovým způsobem syntenzátor. Největší (příjemný) šok na albu.

Zbytek songů je v duchu osmdesátkového popu s čistým pěveckým projevem Tobiase a s občas ošmirglovanou drsnější kytarou - kouzelné melodie, které si své posluchače určitě najdou. Zvuk působí luxusně - nahrávalo a mástrovalo se v nejlepších studiích v Evropě i v USA. Zvukovou režii měl na starost Cliff Norrell (R.E.M. nebo B. Springsteen), za mixážním pultem seděl Andy Wallace (Slayer, Nirvana).

Texty na tomto albu jasně odkazují na morovou nákazu ve středověku a v přeneseném slovy smyslu i reflektují dnešní dobu, která nás dle Tobiase žene do záhuby. Každý text má tolik významů, kolik si jich do nich posluchač sám veprojektuje. Klíčem k pochopení je uvodní říkanka v tajemném intru Ashes, která se jmenuje Ring Around the Rosie. Dnes oblíbená dětská říkanka pro nejmenší, dle tradovaných zvěstí však píseň při spalovaní mrtvých těl zasažených morem.

Ať je pravda jakákoliv, na texty Ghost tato metafora sedí jako vyšitá. I píseň, která se jeví při prvním poslechu jako love song, při nenápadně utroušeném komentu Tobiase dostává jasně blasfemické rysy. Tak to prostě v tvorbě Ghost chodí - posluchači je mohou z tohoto důvodu pomlouvat, nenávidět či na ně útočit, ale to je tak jediné, co se s tím dá dělat. Ostatně Tobias s tím počítá a v textu See The Light na tuto situaci reaguje po svém: "Každým dnem, co mě krmíte svou nenávistí - se stávám silnějším"

Kapela s touto deskou zamířila do nejvyšších pater rockového cirkusu a o desce toho bude jistě mnohé napsáno.


» ostatní recenze alba Ghost B.C. - Prequelle
» popis a diskografie skupiny Ghost B.C.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0328 s.