Pretenders, The - Viva el Amor! cover

Pretenders, The / Viva el Amor! (1999)

penoz | 4 stars | 25.03.2008 | #

The Pretenders: Viva el Amor!
Warner Bros. 3984271522, 45:05
S fotografií od Lindy McCartneyové na obale vydávají po dvaceti letech existence Pretenders teprve sedmé studiové album. Vzhledem k častým změnám v sestavě, péči o dvě dcery a „občanské angažovanosti" jejich vedoucí a jediné osoby udržující kontinuitu po celou dobu, to není tak málo. Hlavně si však zpěvačka, kytaristka a hlavní autorka vždy dovedla pohlídat kvalitu. Jak vlastních písní, tak těch vybraných od jiných autorů. Chrissie Hynde umí napsat nápadité skladby a přejaté zase přizpůsobit svému obrazu. Ani v případě Viva el Amor! není na výsledném tuctu skladeb poznat, že vznikaly v různě kombinovaných sestavách (i když mnohem méně než v minulosti), v pěti studiích a pod dohledem dvou různých producentů během několika měsíců. Kouzlo vedoucí je v tom, že svým názorem, snadno rozpoznatelným stylem a charakteristickým hlasem, který si nespletete, dokáže vše sjednotit.
Textově se tentokrát zaměřila zejména na vztahy mezi ženou a mužem, o nichž píše stručným, poučeným a nenudícím stylem ženy, která už si mnohé vyzkoušela na vlastní kůži. "Kdykoliv se chci s tebou sblížit, rozsypáváš hřebíky na cestě," zpívá v refrénu Nails In The Road. V úvodní Popstar zase hodnotí svou soupěřku: "Tak tvá přítelkyně chce být hvězdou popu, a překonat mě v žebříčcích, chce prodat milióny kopií, nejspíš vyzkoušet, zda do dokáže. A po pár hitech si koupí nový pár boxerských rukavic, jsem zvědavá kam směřuje, je předvídatelná jako Armageddon." Textařka však není vždy jen kousavá, dokáže být i velmi něžná.
Vedle, pro Pretenders typických rychlejších skladeb jako je singlová Human, Nails In The Road, Who’s Who a Baby’s Breath, nechybějí ještě ostřejší písně, připomínající momenty z prvních desek skupiny, jako je Popstar nebo sólem Jeffa Becka ozdobené Legalize Me. Ty se střídají se skladbami ve středním a ještě pomalejším tempu, občas v sestavě rozšířené o smyčcový kvartet. Jmenujme něžnou From The Heart Down, vypjatým zpěvem ozdobenou One More Time a závěrečného Motorkáře (Biker), podle níž se mělo album původně jmenovat. Před dvěma lety se Chrissie Hynde vdala za kolumbijského sochaře Lucho Brieva, což vysvětluje název alba a píseň Rabo de nude ve španělštině. Zde se jedná o komorní záležitost - jen s akustickými kytarami a akordeonem. Vedoucí Pretenders na celé desce výborně zpívá, občas hraje na kytary a, tentokrát jen jednou, také na foukací harmoniku. Podprůměrná alba prostě nepřipustí. Dokladem je Viva el Amor! určitě nejzdařilejší z tvorby Pretenders minimálně v 90. letech.
****1/2 Petr Nožička HitBox 6/1999

» ostatní recenze alba Pretenders, The - Viva el Amor!
» popis a diskografie skupiny Pretenders, The