Queen - News of the World cover

Queen / News of the World (1977)

DeaconJohn | 5 stars | 27.07.2008 | #

Královna shodila (až jednu výjimku) hřívu vlasů a stejně tak i lehce změnila a zjednodušila přístup ke komponování. Zkrátka Queen nikdy nestagnovali a vždy se vyvíjeli. Deska News Of The World je do té doby nejradikálnější změnou oproti předchozí. A změny se udály i v tzv. hierarchii kapely, protože co se týká podílu všech autorů na celém albu, tak byli zvýhodněni rytmici John a Roger. Brian si tu navíc troufl sám nazpívat rovnou dvě své skladby. Někomu možná bude chybět někdejší propracovanost, nebo vadit příklon k američtějšímu stylu, ale na druhou stranu si myslím, že je to rozhodně ku prospěchu věci. Pokud úspěšná kapela změní styl, je to vždy risk, ale v tomto případě se s tím Queen poprali velmi dobře a podařilo se jim své přednosti zachovat i v tomto syrovějším stylu. Z alba doslova čiší pohodová atmosféra a nápaditost, což je určitě dáno již zmiňovanými tehdejšími poměry v kapele. V souvislosti s „News…“ je hodně zmiňováno použití syntezátoru. No dobře, Queen možná poprvé nenapsali na obal desky „No Synths“, ale mám dojem, že až na mezihru „Get Down Make Love“ k žádné „chemii“ nedošlo, takže co už? Je to především řízná rocková deska které skvěle šlape a přitom je opět stylově různorodá, jak jsme my queeňáci zvyklí…

We Will Rock You – Možná největší paradox v historii Queen – kapela, která proslula složitými kompozicemi, se proslavila tímto dupákem. Na druhou stranu v jednoduchosti je síla, což začala skupina objevovat právě v tomto období. Ne, není to můj favorit, ale chytlavost a tah na branku tomuto hitu upřít nelze.

We Are The Champions – I když dvě úvodní skladby patří k sobě a skoro se berou jako jeden song, tak z mého pohledu je mezi nimi hodně velký rozdíl. Minimálně v tom, že Champions patří mezi mé oblíbené skladby! Jako závěr koncertu se tato skvělá hymna jeví jako jasná volba, ale na druhou stranu je na skoro každém live záznam slyšet, že zazpívat tuto píseň po celém programu je hlasově skoro nemožné. Proto považuji studiovou verzi za nepřekonanou.

Sheer Heart Attack – Co se dalo čekat od bubeníka, než svižný nářez v tehdy módním punkovém stylu? Je ale pravdou, že jak už název songu napovídá, tak byl tento kousek v šuplíku již od roku 1974. V diskografii Queen ojedinělý jev – píseň bez příkras a kudrlinek a jasná koncertní pecka. I když sám Roger také považoval hraní této věci za fyzicky hodně náročné, zvlášť v přídavkové části, když už sil moc nezbývalo.

All Dead All Dead – Krásná smutná píseň od Briana. Atmosféru dokresluje Mayův tklivý a jemný vokál, který se do této balady skvěle hodí. Nejkrásnějším okamžikem je však táhlé a harmonické kytarové sólo před koncem.

Spread Your´e Wings – Johnnymu se povedl opravdu nádherný kousek, podle mě nejlepší píseň alba a Deaconův vrchol v období 70´s! Překrásné melodie, gradování, dynamika a refrén, který je povznášející přesně tak, jak si to žádají slova písně… Vynikající věc, po právu považována za jeden z nejlepších okamžiků nesmělého basisty ve službách Královny, i když komerčně je stále hodně nedoceněná. Opět se jedná o hlasově hodně náročnou věc, ale své kouzlo si uchovala i na koncertech v lehce pozměněné verzi.

Fight From The Inside – Takhle agresivně štěkajícího Taylora jsme tu ještě neměli. Stejně tak strohý a nekompromisní je i doprovod, kde vyniká přímočará a hutná rytmika. Trošičku monotónní, ale přesto působivá skladba.

Get Down Make Love – Jeden z mnoha Mercuryho výstřelků. Trocha funky, trocha rocku, troška psychodelie – guláš, který ne každému chutná. Já mu ale překvapivě přišel na chuť, hlavně refrén je výtečný. Mezihra mě sice celkem štve, jakési pazvuky a moogové efekty, to zrovna není můj šálek kávy. Ale to je asi přesně to, o co provokatérovi Freddiemu šlo – tam, kde by předtím bylo libozvučné kytarové sólko teď šoupne bizarní zvukovou koláž. I tak je s podivem, jak dlouho se tento kus držel na koncertech, hlavně když si vezmeme, že není obecně mezi fanoušky moc oblíbený.

Sleeping On The Sidewalk – Brian jako toulavý bluesman? Proč ne! Jednoduchá písnička ctící tradice rock´n´rollu a blues. Autor se zde opět skvěle zhostil zpěvu. Tady není co řešit, vezměte, nebo nechte být, it´s only rock and roll!

Who Needs You – Neobvyklá Deaconova skladbička, která zní, jako by ji Queen hráli na pláži někde v Karibiku. Johny zde velmi dobře hraje na španělku a prostřednictvím Freddieho vypráví příběh zhrzeného milovníka. Pěkná věcička, další tvář Queen.

It´s Late – Návrat ke starým časům, chtělo by se napsat. Delší a složitější Brianova kompozice, která se stala velmi oblíbeným kouskem mezi fanoušky. Spousta změn nálad a zvratů. Jedna z nejlepších věcí na „News..“ s krásně jímavým refrénem a hutnou kytarou.

My Melancholy Blues – Konec dobrý, všechno dobré… i když tady je na závěr trocha melancholie. Jedná se o krásnou (spíše jazzovou) věc pro klavír, který podkresluje medová basa a cinkavé bicí. Skvělé, skvělé… Mercury uměl vkládat do zpěvu tolik emocí, že z toho zůstává rozum stát, v tomhle zkrátka neměl konkurenci!

» ostatní recenze alba Queen - News of the World
» popis a diskografie skupiny Queen

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0373 s.