Oldřich Veselý & E-band - Restart (2011)
Bylo nebylo (Veselý/Huvar)
Dej mi napít (Veselý/Vrba)
Pomsta (Veselý/Vrba)
Ježíšek (Veselý/Huvar)
Na sever! (Veselý/Huvar) věnováno Steve Fossetovi
Líp než psát pár vět (Veselý/Hrbek)
Hezká píseň (Veselý/Hrbek)
První jarní den (Veselý/Hrbek)
Pavoučí síť (Veselý/Hrbek)
Blues pro můj den (Veselý/Vrba) alternativní verze
Kdo je tu king??? (Veselý/Huvar)
Sunrise (Veselý/Hrbek)
bonus:
Malý princ (Veselý/M. Kolář)
Obsazení:
OLDŘICH VESELÝ: sólový zpěv, klávesové nástroje, programování
PETR "RAVEN" KRKAVEC: kytary
DALIBOR DUNOVSKÝ: pětistrunná baskytara
PAVEL BŘÍZA: bicí nástroje, percussion
Hosté:
Dan Piršč: zpěv-duety (1,3)
Vlastimil Třešňák: foukací harmonika (10)
AVOCADO - sbory:
Martina Růžičková
Zuzana Fialová-Donešová
Jan Fiala (2,4,6,7,8,9,11,12)
Brněnský zpěvák, skladatel a hráč na klávesové nástroje Oldřich Veselý přichází v těchto dnech s novým albem Restart, vydaným labelem DISK Systems.
Pro posluchače, který nesledoval Veselého umělecké osudy po roce 1990, bude album svým hudebním pojetím, ale i soundem určitě překvapením.
Úvodní skladba Bylo nebylo začíná důrazným bubenickým nástupem a rockovým riffem s řeřavou elektrickou kytarou. Veselý překvapí jako raper (!) v tajemném šepotu a hned potom vnímáme jeho rozevřený mírně odřený tenor, který má pořád stále dostatek pružnosti a výrazové přesvědčivosti. Dej mi napít z pera Pavla Vrby má svou osobitou pijáckou poetiku. V mezihře se blýskne Petr Krkavec kratším kytarovým sólem, kterým nijak neexhibuje, ale dodává skladbě patřičný výraz, společně s přesvědčivými vokály Avokada. Třetí skladba Pomsta je osobitým derivátem funku s výraznou podporou šlapající rytmiky bubeníka Pavla Břízy a baskytaristy Dalibora Dunovského. Elektronické kouzlení kláves v mezihře se zajímavě propojuje s kytarovými party. Vrba zde deklaruje méně košatou poetiku, která však neztrácí nic ze své vibrační schopnosti.
Ježíšek je skladba, která příznivce moravského artrockového věrozvěsta překvapí – vsadilo se zde na přímočarost a sdělnost bez zbytečných příkras a ironický nádech nad současným vnímáním vánočního kultu očima dnešního konzumenta.
Skladba Na sever! nám nabízí velké téma, která nám Veselého představí v konturách, které od něho pamětníci očekávají. Bohatě proaranžované pojetí se nese prostorem do nekonečna včetně plastických tónů kytar a sonického šumění. Velmi silná záležitost, věnovaná legendárnímu dobrodruhovi Stevu Fossetovi vás prorezonuje nejen díky interpretaci, ale i Huvarovu textu.
Z úplně jiné kategorie je píseň Líp než psát pár vět, která velmi nekompromisním způsobem komentuje stav a situaci na domácí politické scéně. Rocková přímočarost s raperským odérem se vám zařízne do uší drsným, poezie zbaveným textem Aleše Hrbka, výmluvně končící splachováním WC. Hezká píseň přináší zklidnění, nekomplikovaností danou čitelnou jednoduchou melodií s melancholickým nábojem a s epickým příběhem o mezilidském vztahu.. První jarní den je ovšem vypreparovaný funk se zajímavým aranžmá aplikované instrumentace se sborovým přínosem Avokada. Výtečná rytmika, kde Břízovy šlapající bicí a Dunovského pregnantní basy dodávají skladbě správnou transfúzi energetického potenciálu.
Melancholicky znějící téma nám přivolá artrock starých časů za aplikace synthesizerů a Pavoučí síť vás pevně obejme jako nekonečné harmonické předivo, které získá uprostřed mezihry výraznější rockové kontury. Nápadně emocionální hudební téma dovedené na pokraj dokonalosti s razantním rytmickým závěrem. Blues pro můj den se na albu objevuje v nové současněji znějící verzi (navzdory té z r. 1985). Expresivní Veselého vokál se opírá o výtečný Vrbův text, ale také o Třešňákovu stylovou harmoniku. Kdo je tu king???? překvapí drsnou zemitostí a písňovou formou ve šlapavém pojetí a rovněž Huvarova poetika je tu obnažena na dřeň.
Skladba Sunrise začíná kontemplativním úvodem na klávesy a důraznými rytmickými akcenty. Melodická linka je relativně přímočará, ale aranžmá do ní vkládá zajímavé harmonické výrazivo a zvukové imprese evokující ranní rozbřesk s rytmickými postupy jako u world-music, s mírně gabrielovským nátiskem.
Jako bonus byla připojena skladba Malý princ, která byla zkomponována pro divadelní představení. Nádherná nosná melancholická mollová kompozice. Skutečný majstrštyk, který patří ve Veselého kariéře k tomu nejlepšímu, co kdy napsal.
Jak autor přiznává, každá píseň je jakýmsi příběhem se kterým se jako tvůrce intimně ztotožňuje. Prvotním záměrem bylo vytvořit projekt zbavený rozsáhlých instrumentálních ploch a patosu a nabídnout vlastním životem poučené nicnepředstírající reflexe s výstižnými textovými obrazy. Pochvalu zaslouží i grafický design bookletu Jaroslavy Cábové. Album lze přivítat jako osobitý kreativní počin zralého tvůrce.
Uděluji čtyři hvězdičky.
reagovat
PaloM @ 25.08.2011 05:47:18
Zaujal ma štýl tvojej recenzie, kde sa sústreďuješ na pocity z práve počutého. To mi je blízke. Trochu mám rozpaky z pestrosti skladieb a prvkami funky a rap, ktoré Oldřich použil. To som schopný absorbovať a dokonca vyhľadávam v rôznych fusion a world music. No, som veľmi zvedavý na tento album, skúsim niekde zohnať a vypočuť vzorky na otestovanie.
Petr Gratias @ 25.08.2011 08:14:22
Zdravím PalaM....
díky za reakci. Je podnětná.
Do svých recenzních postřehů se snažím (pokud je to jen trochu možné a nejsem limitován formátem) svoje niterné postřehy a pocity, které různě prokresluji...
Jak píšu v úvodu recenze, kdo zná Oldu Veselého v Synkopách 61, M Efektu (Blue Effectu) a Synkopách naposledy - bude hodně překvapen.
Samozřejmě je tam pár skladeb, které mají jeho autorský a interpretační rukopis, ale zároveň i něco, kde ho milovníci artrocku jeho typu určitě nepoznají...
Olda je zralý umělec a nemá dnes už zapotřebí zdůrazňovat svoje ego v nějakých dalších derivátech ještě rafinovanějších aranží artrocku a navíc reaguje svým způsobem na to co dnes vnímá a co se kolem něho děje.... trochu jsme si o tom povídali a tak jsem jeho postoje a názoru nějak vstřebal.
Možná to bude pro milovníka artrocku trochu oříšek, ale taková je realita...
Dalibor Dunovský na baskytaru je dnes v Brně asi nejzajímavější hráč na svůj nástroj, Pavel Bříza je mladý kreativní talentovaný bubeník, který má před sebou další kariéru. Petr Krkavec není ani Radim Hladík, ani Miloš Makovský, ale svým uměním zkratky dostává do skladeb svůj podíl a výsledek je podnětný...
Pokud máš Palo zájem, distribuuje album Restart brněnské vydavatelství FT Records, Kapucínské nám.
Jsou na internetu.
Ještě bych mohl uvést pro Tebe, ale i ostatní milovníky brněnské rockové scény, že toto vydavatelství udělalo reedice všech alb Progres, Synkop 61, artrockové Synkopy, Bronz, ale mají i Futurum a Taxi Miloše Makovského.
Člověk, který má na starost obchodní záležitosti se jmenuje Tomáš Frait a je to velmi ochotný a vstřícný člověk, který případným zájemcům vyhoví...
PaloM @ 25.08.2011 09:22:54
Ahoj Petr,
vďaka za doplňujúce informácie. O tom vydavateľstve FT Records viem, dal si nám tip pri recenzii albumu Toma Jegra. CD Jegra mi prinesie z Brna jeden dobrý človek, ktorý prispieva na Progboard. Už to má zakúpené a príde do nášho mesta. Tak sa teším.
Nemám problém s O.Veselým, ani s inými umelcami, keď zmenia štýl. Dôležitý je výsledok, aby bol kvalitný.
yngwie3 @ 25.08.2011 14:31:13
to PaloM: Ak všetko dobre dopadne, idem aj s manželkou v pondelok do Brna. Takže by som mohol, ak budeš chcieť, Oldřicha Veselého a E-band doniesť.
yngwie3 @ 29.08.2011 19:12:36
Dnes som Tomáša Fraita navštívil v jeho predajni na Kapucínskom námestí v Brne. Čiastočne som si vypočul nové album Oldřicha Veselého, ktoré dávam do pozornosti tu prítomných, tak ako Petr Gratias. Na zadnú stranu vyzitky vydavaťeľstva FT records mi Tomáš Frait napísal net stránku FT records : >> odkaz takže taktiež odporúčam navštíviť. Okrem rozhovoru s Tomášom Fraitom som nahliadol aj do knihy Oldřicha Veselého a Petra Gratiasa - Černý racek. Veľmi pekná publikácia, ktorá by nemala chýbať v knižnici každého fanúšika tejto legendy česko-moravsko-slovenského rocku.
yngwie3 @ 29.08.2011 19:22:35
Ospravedlňujem sa, ale asi som chybne napísal stránku FT records. Skúsim ešte raz >> odkaz Snáď už to bude v poriadku.
Petr Gratias @ 04.09.2011 16:18:42
Zdravím Yngwieho3....
jsem rád, že jsi se zkontaktoval s FT Records.
Tvoje reakce možná objeví pro ty progboardisty, kteří se zajímají o Progres, Synkopy 61, Synkopy Oldřicha Veselého, Bronz, Miloše Makovského, Oldřicha Veselého, Taxi brněnskou rockovou scénu, které zřejmě není dostupná pro všechny sběratele tohoto rockového odvětví ve všech světových stranách.
Díky za FT Records, ale i za sebe a taky si vážím Tvé zmínky o Černém rackovi...
Tvůj zájem rád vyřídím i Oldovi... Zdravím!
yngwie3 @ 04.09.2011 17:30:54
to Petr Gratias
Ďakujem Peter a pevne verím, že brnenská rocková scéna sa takýmto sposobom dostane viac do povedomia širšieho publika, pretože si zvýšený záujem zaslúži.
Mimochodom, vedieť že sa na Špilbergu koná Tebou spomenutá akcia, naplánoval by som si cestu do Brna skor a mohol som sa jej zúčastniť. To som sa ja čudoval prečo, keď som vyšiel spolu s manželkou hore na Špilas, je na hlavnom nádvorí toľko stoličiek a pódium. Už viem prečo :o) Ak by sa znova konalo niečo podobné, daj prosím prostredníctvom týchto stránok vedieť. Ja osobne pojdem rád, pretože s manželkou Brno milujeme.
Vopred ďakujem.
Hikoki777 @ 28.08.2013 09:26:27
Výborně se to poslouchá, pro mě velké překvapení. Je to svěží, moderně znějící a proaranžované album. Nad nápaditými melodickými motivy se klenou stálé úžasné Oldovy vokály. Je tak dál, Oldo.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x