Crosby, Stills & Nash - Daylight Again (1982)

Tracklist:
Turn Your Back On Love (Stills, Nash / Stergis)
Wasted On The Way (Nash)
Southern Cross (Stills, Richard Curtis, Michael Curtis)
Into The Darkness (Nash)
Delta (Crosby)
Since I Met You (Stills / Stergis)
Too Much Love To Hide (Stills / Gerry Tolman)
Song For Susan (Nash)
You Are Alive (Stills / Stergis)
Might As Well Have A Good Time (Craig Doerge / Judy Henske)
Daylight Again (Stills)
a) Daylight Again
b) Find The Cost Of Freedom



Obsazení:

DAVID CROSBY:
STEPHEN STILLS: electric guitar, electric piano Fender-Rhodes, acoustic guitar, banjo, percussion
GRAHAM NASH: electric guitar, harmonica, Hammond organ, piano, percussion

JOE VITALE: drums
GEORGE "CHOCOLATE" PERRY: bass
MICHAEL FINNIGAN: Hammond organ, vocals
CRAIG DOERGE: synthesizer, keyboards, piano
MICHAEL STERGIS: electric guitar, acoustic guitar
TIMOTHY B. SCHMIT: bass, vocals
RUSSELL KUNKEL: drums
BOB GLAUB: bass
JOE LALA: percussion
JOEL BERNSTEIN: acoustic guitar
WAYNE GOODWIN: fiddle
RICHARD T. BEAR: piano, synthesizer
LELAND SKLAR: bass
DEAN PARKS: electric guitar
JEFF PORCARO: drums
JAY FERGUSON: Hammond organ
ROBERLEIGH BARNHART: violoncello
MIGUEL MARTINEZ: violoncello
ERNIE EHRHARDT: violoncello
ART GARFUNKEL: vocal (11)

 
07.03.2012 Petr Gratias | #
4 stars

Právě končila abbománie (pro zajímavost: všechny supraphonské prodejny nápadně rychle stáhly všechny vinyly ABBY… Bylo to proto, že švédský populární kvartet podepsal podporu polské Solidaritě a obdiv Lechu Walesovi… ale oficiálně se tuším rozešli právě v r. 1982 – rockery tohle samozřejmě nezajímalo, ale kus historického exkurzu v daných souvislostech není k zahození…), nastupoval synthipop, Genesis vytvořili popový hudební hybrid a pořádně rozjetý byl metal, stejně tak jako nová vlna…
Vypadalo to tak, že svět ovládnou totálně jiné hodnoty a dobové trendy vytlačí všechno co přinesly dvě minulé dekády. Do tohoto mocného nástupu mi kamarád přinesl album, že to bude „něco pro mě“, on že ujíždí na drsnější hudbě. Když jsem objevil jména Crosby Stills And Nash, tak jsem trochu ožil a řekl si, že to na počátku osmdesátých let nezabalili a že to zkusí dál se svými harmoniemi, nebeskými vokály a čitelnou nezatěžkanou melodií a tak jsem s netajenou zvědavostí vyčkával, co mi trio nabídne….

TURN YOUR BACK ON LOVE – nahuštěná rytmika přímočarého typu dusá základní rytmus, do kterého se krotkou formou přidávají další nástroje. Síla přichází až v rozezpívaném refrénu, kde je vokální složka výrazně posílena. Kytarové sólo si zahraje studiový hráč Michael Stergis… nic výjimečného, co bychom neslyšeli a neznali. Melodická linka je přehledně výrazná, nijak závratná, ale interpretačně zcela čitelná a identifikovatelná. Osobně preferuji ve skladbě vokální party víc než instrumentální doprovod…

WASTED ON THE WAY – tady to ovšem zvoní akustickými kytarami a průrazné vokální linky protagonistů jsou přesně tam, kde je chci mít. Myslím, že tahle skladba přešplhala předešlou a získá si svou mírně countryovou atmosférou milovníka melodické hudby, ostatně o potvrzují i fiddle Waynea Goodwina, na bicí tiká bývalý Dylanův doprovazeč Russ Kunkel. Grahama Nash odvedl poctivou práci….

SOUTHERN CROSS – akustické kytary ve výtečném vzájemném poměru z pozadí doprovázeny synthesizerem, ale i percussion. Zvolna se přitlačuje na pilu a další fáze skladby má už výrazně rockovější náboj, což plně potvrdí rozpoutaná vokální linka s dravějším podáním v refrénu. Stillsův rukopis je dost čitelný, stejně tak jako jeho dominující hlas. Výměny akordů nepřinášejí ve slokách nic převratně revolučního, ale smysl pro jasnou melodii je zde jasný jako křišťálové vokální linky ve refrénu, kde se skladba vypíná k nebi jako mocný sloup skrze mlžný opar. Uhlazený sound elektrických kytar v mezihře kulminuje a navozuje příjemnou náladu…

INTO THE DARKNESS – dusavá rytmika je rockově výrazná a vláčná. Do skladby byl vymyšlen trefný riff, který je páteří skladby a duši rockera rozradostní svou přímočarostí a navíc se zde podařilo vložit do harmonické výměny výtečnou melodii. Geniální Nashův přínos, který špikují hammondky hutná baskytara George Perryho a Stillsovo dravé kytarové sólo s wah wah pedálem. Napsat podobný typ skladby chtělo hodně silnou motivaci a výsledek je velmi přesvědčivý. Výrazná skladba, která (dalo by se říci) zatím prezentované produkci vévodí….

DELTA – baladická skladba. Velmi křehká a procítěná. Napsal ji David Crosby, který se na albu prozatím nijak neprojevoval. Nádherný příklad skladatelské, aranžérské a vokální práce. Velmi silná melodická práce. Baskytaru zde hraje bývalý (zapomenutý) doprovazeč Billyho Cobhama – Lee Sklar. Klavírista Craig Doerge hraje s velkým citem a výrazem na černobílé klávesy, ale obsluhuje i synthesizer, který v mezihře nepřeslechneme. Lyrické, dychtivě romantické, ale nemyslím, že to bylo popově podbízivé, po poslechu cítím jakousi vnitřní pokoru a smíření až do konečného doznívání klavírních tónů…..

SINCE I MET YOU – rychlejší a rockově důraznější je další skladba, která šlape v rychlejším tempu vpřed. Za bicími sedí slavný Jeff Porcaro, zatímco kytarové party se podělil Stills a Gerry Tolman Tahle skladba má principy osmdesátých let a je jakousi snahou protáhnout se z minulosti do přítomnosti ve snaze napsat hit, bez nějaké intelektuální rozervanosti. Jestliže budou chtít hledat kritici na albu nějaký popík, tak možná tady by mohli bodovat, ale já se snažím vidět píseň v jiných dimenzích….

TOO MUCH LOVE TO HIDE – šlapavý rockový podíl dusavých bicích a baskytary nabízí opět Stills. Tohle je přímočarý rock na který můžeme tancovat, ale můžeme poslouchat i kytarové ornamenty a rytmické akcenty, supí jako dobře namazaný stroj. Vokální linka převezme na chvíli iniciativu a na moment pozastrčí instrumentaci do pozadí, ale už je to zase jinak a Stills se Stergisem perlí svoje mírně zkreslené vysoké tóny za doprovodu kláves Michaela Finnigana (dávného hosta na památném Hendrixově projektu Electric Ladyland). Zvonivé a rozjásané, nic nečitelného, strhující rockový song prvního plánu…

SONG FOR SUSAN – milostný song se zvláštně preparovaným tónem klavíru přináší téměř líbeznou až andělsky čistou melodii s výraznou zapamatelnou architekturou, kde nechybějí hladivé vícehlasy, ale také violoncella a sférický tón kvílivé elektrické kytary se zvonivými akustickými kytarami. Další klasický kousek Grahama Nashe, tvůrce silných melodických balad. Na tomto albu se jimi nešetří…. Ostatně love song ani jinak vypadat a znít nemůže…..

YOU ARE ALIVE – tohle je zvláštní typ skladby. Přeznívání elektrických kytar se v jemném tónu spojuje s akustickými kytarami a s perlivým elektrickým pianem Fender-Rhodes. Proměny mollových, durových, septimových akordů s vokální složkou přináší velmi sugestivní model skladby. Formálně asi nejtěžší aranžérský kousek ve vokální sféře. Jestliže může někdy hudba vehnat do očí slzy, tak se přiznám, že jsem k tomu při poslechu neměl moc daleko a přemýšlel jsem, co to způsobilo, jestli instrumentace nebo vokální linky. Moc silná skladba od Stillse pro album!

MIGHT AS WELL HAVE A GOOD TIME – tohle je klasický model americké hudby, který se zdráhám pojmenovat. Nádherná klavírní hra se zvonivými akordy, jedinečné vokální pojetí, které se dotýká možná pocitově jazzu, soulu, ale i gospelu. Napsal ji Craig Doerge a postavil se tak hrdě po bok albových protagonistů jako autor (hraje i na klavír), zatímco Michael Finnigan jemně čeří pozadí na hammondky. Tohle je výzva pro pěvecká tělesa, zpracovat téma po svém. Zuzana Stirská by to určitě dokázala. Zjišťuji, že mi mírně leze mráz po těle… speciálně při poslechu téhle skladby. Má v sobě jedinečnou výpověď a přitom je nazpívána s odzbrojující lehkostí. Fantazie!

DAYLIGHT AGAIN – jedinečné rezonování akustických kytar, s přeznívanými tóny a mírně zastřený Stillsův hlas se propojuje s legendárním Artem Garfunkelem. Úžasně lehké, melancholické a harmonicky sugestivně pojednané téma. Stačí mužské hlasy a hutné vybrnkávané tóny akustické kytary. V další fázi se zcela nečekaně objevuje banjo a ve stylu a capella zpívají mužské hlasy jedinečné krásné téma…

Byl to příjemný melodický únik do světa harmonií a nespecifikované emocionální roviny. Řekl bych, že přesáhnout význam prvního alba se pravděpodobně nepodařilo, i když po zvukové stránce je hudba průraznější a dynamičtější než debut. Na plný počet hvězdiček to sice nebude, ale čtyři mohu dát s čistým svědomím.



reagovat

Hikoki777 @ 07.03.2012 21:02:30
Díky moc za recenzi. Skvělá deska s nestárnoucí muzikou mých oblíbenců. Pro mě je to ale za 5 hvězdiček, protože témeř každá ze skladeb je už dnes klasikou . Vynikající je také DVD záznam koncertu z roku 1983, ikdyž tam byl David Crosby mírně ´indisponován´.

hejkal @ 08.03.2012 09:57:10
Ja teda tú diskografiu doplním...

Petr Gratias @ 08.03.2012 13:05:17
Zdravím, Hejkale....moc Ti děkuji za ochotu a vstřícnost. Vím, že s tím budeš mít dost práce.....Vážím si Tvé laskavosti..
Zdraví Petr

Petr Gratias @ 08.03.2012 13:10:11
POZOR!
Four Way Street sem nepatří.
Stejně tak i Looking Forward a Deja Vu Live a American Dream!
Je tam uveden i Young.
Tohle je vlákno CSN. Díky!

hejkal @ 08.03.2012 13:23:54
Hej, opravené, trošku ma zmiatlo, že je CSN a CSN&Y rozdelené, to je, akoby sa Grand Funk Railroad a Grand Funk delilo do dvoch profilov. Málokedy takéto dačo vídať. :)

Petr Gratias @ 08.03.2012 15:36:06
Zdravím Hejkale,,,
Když se podívám na konkrétní album
Deja Vu jsou pod ním podepsáni
CROSBY, STILLS, NASH AND YOUNG.
Zatímco jejich první eponymní album je podepsáno pouze
CROSBY, STILLS AND NASH.
Takto jsou zaknihováni i v encyklopediích a proto odděluji tato sdružení od sebe jako trio a kvartet.
Nic víc, nic míň.
Nemělo by smysl uvádět ve spojení s CSN ještě Younga, když na albu vůbec nehraje a nemá s ním nic společného.
Díky za pochopení....

Správně by mělo být třeba i SYNKOPY 61
a odděleně OLDŘICH VESELÝ A SYNKOPY.
Není to hra se slovíčky, ale má to ten encyklopedický význam.....

hejkal @ 08.03.2012 17:55:09
Práve, že encyklopédie, čo poznám, ich majú zjednotených pod jedným heslom, a to aj internetové aj knižné (napr. Wich). Jednoducho, to, že sa k skupine pridal Young a na ten čas ho pridali k názvu, nič nemení na tom, že ide o jeden a ten istý band, byť so známou tvárou navyše. Ale nič sa nedeje, tu to máš jedinečne rozdelené. :)

Hikoki777 @ 08.03.2012 18:08:07
No ono je to ještě komlikovanější, protože několik velmi dobrých desek složilo a nahrálo také duo Crosby/Nash-
Graham Nash/David Crosby (1972),asi nejlépe hodnocené Wind On the Water (1975), těžko sehnatelné, ale výborné Whistling Down the Wire (1976), a z poslední doby velmi svěží Crosby/Nash (2004). Zdravím !

hejkal @ 08.03.2012 18:32:33
Hej, stále sa nejako plietli. :)

OHNOTHIMAGEN @ 08.03.2012 18:45:11
Já bych je vrznul pod jedno... to máte jako se sólovým Maccou. První album pod šiškou Paul McCartney, druhé Paul & Linda McCartney, třetí Wings, čtvrté a páté Paul McCartney & Wings, pak až do roku 1979 Wings, od té doby Paul McCartney nebo The Fireman :-)

Petr Gratias @ 08.03.2012 18:52:13
Zdravím Hikokiho777....
možná budeš ten právý člověk pro můj dotaz.
Před více než třiceti lety jsem, zahlédl v jednom katalogu se zahraničními alby obal, který byl laděn do westernového stylu. Pokud se pamatuji, tak tam byli (asi) Graham Nash a David Crosby oblečeni jako zálesáci v kožených šatech s třásněmi na hlavě klobouk a kožešinovou bobří čepici, u nohou dlouhé pušky a sedící psi kolem batohů a za jejich zády byla
dřevěná chata (asi zastávka WESTERN UNION) v divočině
a na ní byl napsán název alba....
Prottože jsem velký milovník westernů (literatura i filmy), tak se mi tohle najednou propojilo s bigbítem.
Otázka pro Tebe Hikoki777: co je to za album? Název a rok vydání!
Díky za odpověď!

Hikoki777 @ 08.03.2012 20:07:44
Přiznám se , Petře, že mě Tvůj popis obalu něco říká, snad jsem ho někdy viděl, ale bohužel si tím nejsem jist. A po důkladné prohlídce relevantních interenetových stránek jsem ho nikde neobjevil. Možná šlo o nějakou speciální edici, kdo ví.

Borek @ 09.03.2012 05:51:27
Petr G:
Netvrdím, že jsem tím pravým, ani že dávám stoprocentně správnou odpověď. Už jenom proto, že nevím, zda před více než třiceti lety byly k mání katalogy s neoficiálními nahrávkami. Ale jako takymilovník westernů nemůžu nezkusit svůj tip na dvojalbum CSN&Y (Stillscros B. Jungnash) "On The Right Track", bootlegový živák z roku 1970.

Petr Gratias @ 10.03.2012 23:48:07
Zdravím, pánové...
a díky za snahu mě pomoci....



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 1x
Hikoki777
4 hvězdičky - hodnoceno 1x
Petr Gratias
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0427 s.