Dunaj - Pustit musíš (1995)
1. Overtura (02:08)
2. Pavouk (03:24)
3. Zrcadlový sál (02:56)
4. Pustit musíš (03:46)
5. V bílém (05:29)
6. Bumerang (03:02)
7. Kaše (02:25)
8. Nedělej, nedělej (02:26)
9. Muriel (04:16)
10. Cassiniho dělení (03:51)
11. Dunaj (03:26)
12. Nekňuba (03:34)
13. Divoká svině (02:30)
14. Rukama (03:31)
15. V černém (03:47)
16. Mrtvý Joe (04:04)
Obsazení:
Iva Bittová - zpěv
Pavel Fajt - bicí
Vladimír "Venca" Václavek - baskytara, akustická kytara
Josef Ostřanský - kytary
Jiří Kolšovský - zpěv, kytara
Pavel Koudelka - bicí
jako host :
Volkmar Miedtke - mellotron, klávesy
Dunaj & Iva Bittová – Pustit Musíš (Rachot/Behémót, 1996)
Tento album vznikol podľa oficiálnych správ preto, lebo členovia kapely neboli spokojní s jeho prvou verziou z roku 1988. Vráťme sa však na chvíľu na začiatok. Na sklonku 80-tých rokoch bolo doslova zázrakom, že niečo také ako debut kapely Dunaj a Ivy Bittovej vôbec vyšiel v dobe komunistickej éry. Panton bol však o čosi odvážnejším vydavateľstvom v tých časoch a na dvere klopala už aj nežná revolúcia. Dnes patrí medzi dôležité diela alternatívnej aj prog-rockovej scény a dočkalo sa aj reedície u Pavian Records. Opätovné nahratie toho či oného albumu nemusí vždy dopadnúť dobre, ale Pustit Musíš z roku 1996 je viac než len svetlou výnimkou. Iva Bittová sa v skupine Dunaj podieľala spevácky len v týchto dvoch prípadoch, čo je samozrejme škoda. Jej hlas má obdivuhodný rozsah a prechádza z výkrikov a klasických polôh až do operných výšok. Práve ona dala obidvom albumom veľký kus osobitosti a na česko-slovenskej scéne je Iva Bittová zjav, ktorý snáď ani nemá obdobu. Dáva veľký dôraz na význam slov a zbytočne nimi neplytvá. Dokonca si viete aj predstaviť ako sa v tej chvíli musela zatváriť.
Dunaj nie je akademická kapela, ich poňatie hudby má v sebe prvok živočíšnosti a zdravej drzosti. Prvotriedne hráčske schopnosti taktiež zdobia ich tvorbu a predovšetkým rytmická sekcia musí udrieť okamžite do uší. Pavel Fajt je v Česku významný avantgardný umelec a špičkový bubeník. Značnú časť priestoru vypĺňa aj basák Vladimír Václavek a predvádza komplikované melodické figúry, ktoré podáva virtuóznym spôsobom. Skladby majú vždy nápaditý groove rytmus, ktorý je podložený zaujímavými vyhrávkami, tvorivými nápadmi a divokou melodikou Ivy Bittovej. Pustit Musíš neobsahuje len niektoré veci z prvého albumu, ale aj ďalšie nové skladby ktoré perfektne zapadli do celkového charakteru starších piesní. Dunaj čerpá jednak z alternatívy a aj progresívneho rocku. Sú tu prítomné určité elementy či postupy legendárnych King Crimson, ale Dunaj má na hudbu svoj vlastný čarovný prútik.
Pustit Musíš je kolekciou kratších úderných skladieb s jasnou koncepciou a myšlienkou. Vkrádajú sa sem aj avantgardné prvky a sú významnou súčasťou ich tvorby. Otázkou je, či sa podarilo prekonať ich debutový album. Za seba môžem povedať, že áno. Svoj význam však majú obidve diela, no na debut sa prihliada aj kvôli roku vydania. Pustit Musíš znie vo viacerých veciach lepšie. Predovšetkým je to zvuk, ktorý sa podaril zachytiť v oveľa lepšej kvalite. Aranžmány sú taktiež prepracovanejšie oproti minulosti a celkove majú skladby väčšiu razanciu aj pointu. Iva Bittová však kraľuje a jej vokálne kreácie majú presnosť a silu laserového lúča. Stačí si napr. pozorne vypočuť asi ich najznámejší song "Zrcadlový sál", ktorý má aj výborne napísaný mysteriózny text. Texty sú všeobecne veľmi zrozumiteľné a väčšinou boli stvorené Karlem Davidem. Bittová v skladbách "Kaše", "Rukama" a "Nedělej, nedělej" skvele interpretuje komplikované partnerské vzťahy a samozrejme pridáva do toho typický ženský hnev, hystériu, zmyselnosť aj jemnosť. Široká paleta pocitov je v prípade Bittovej podaná neobyčajne originálne a tak trochu aj bizarne.
Ďalšie rockové kusy ako "Pustit musíš", "Dunaj" alebo "Nekňuba" majú aj po rokoch stále čo povedať svojou kvalitou. Veľmi dobrým oživením sú pomalšie ladené skladby "V bílem", "Cassiniho dělení" či "V černém", ktoré prinášajú množstvo pekných momentov. Práve táto vyváženosť je ďalšou silnou stránkou albumu. Nie všetko spieva Iva Bittová a občas to preberie dnes už nebohý Jiří Kolšovský, ktorý jej zdatne sekunduje v niektorých speváckych partoch.
Osobne radím tento výtvor na rovnakú úroveň ako Kuře v Hodinkách, Svět Hledačů alebo Sluneční Hodiny, pretože v ničom nezaostáva za týmito klasikami českej rockovej hudby. Album vyšiel v menšom vydavateľstve Rachot Production a bohužiaľ tento fyzický nosič je už takmer nedostupný. Snáď sa možno dočkáme v budúcnosti nejakej tej reedície. Chválim aj pekne spracovaný a objemný booklet, ktorý ponúka všetky texty a fotky členov kapely. Pustit Musíš má momentálne skôr undergroundový význam, ale jeho obsah ho posúva medzi to najlepšie čo vzniklo na česko-slovenskej progrockovej scéne v 90-tých rokoch. Rovnako tomu bolo aj v prípade ich prvého albumu, ktorý bol ozajstným hudobným zjavením a kapela Dunaj sa stala zaslúžene kultovou záležitosťou medzi vyznávačmi nekomerčnej a menšinovej hudby.
reagovat
Sajgon3 @ 06.12.2014 21:51:23
Významné dielo jednej z mojich najoblúbenejších českých skupín, v istej odnoži hudby dokonca najoblúbenejšej - radím ho hneď za nedostihnutelnou peckou "ROSOL", kde DUNAJ dosiahli svôjho absolútneho vrcholu - a to nielen u nás . Kolšáka chudáka je velká škoda, vždy si spomeniem na jeho nenapodobnitelnú mimiku na koncertoch -( DUNAJ je viac ako voda, čo nás drží nad vodou -))
- hodnoceno 4x
- hodnoceno 0x