Cruel - Entelecheia (2017)
1. Pod obratníkem kozoroha 2:23
2. Vlci bez hladu 7:07
3. Všechno plyne (Panta Rhei) 5:33
4. Tanečník na spáleništích 5:18
5. Propletenec slov 9:06
6. Temný pasažér 6:03
7. Noir 7:04
8. Zlá hudba 7:52
Obsazení:
Zbyněk ZBK Pošmura - zpěv, sbor
Pavel Bauer - el. a ak. kytary, mandolína, sbor
Marek Neckář - piáno, synths, harmonika, sbor
Jan Švec - baskytary
Robert Ebel - bicí, perkuse
Hosté:
Šáren Makovcová - zpěv (4)
Miroslava Časarová - zpěv (8)
Lída Štětinová - housle (8)
Gabriela Bauer - zpěv (3), hlas (7)
Viktor Dyk - zpěv (5)
Petr Chvojka - viola (8)
Jaroslav Bauer - hlas (7)
Petr Bauer - hlas (7)
Hudba: Pavel Bauer (1-8), Marek Neckář (3,4)
Texty: Marek Neckář (2-8), Jan Švec (7)
Pěvecké linky: Zbyněk ZBK Pošmura (2-8), Pavel Bauer (2,5,7,8), Marek Neckář (3,4)
Produkce a aranže: Cruel
Mix a mastering: Petr Lux
Když tvorba překročí rozměr hraní pro vlastní potěšení a pár přátel, prudce se mění měřítka. To, co bylo nejprve vzdálenou metou a později obdivuhodným úspěchem, jako vydat vlastní cédéčko (nebo dvě tři), je najednou jen nezbytným základem, aby se hudba vydala do světa a jala se oslovovat nové posluchače, našla si svoje místo na velké mapě. Co se pod takovým úhlem pohledu ukáže u Cruel? Jaká jejich hudba je a co umí nabídnout? Podotýkám, že nemám kdovíjaký přehled, pokud jde o metal, jen mi chybí předsudky vůči "tvrdosti" - beru tvrdou hudbu prostě jako hudbu a tahle se mi zamlouvá s každým poslechem víc a víc.
V recenzi na debut Ekvilibrium jsem si přečetla názor, že volbou českého jazyka si Cruel dobrovolně zavřeli vrátka k širšímu publiku a úspěchu. Nemyslím. Svět se hodně změnil a aura minority může být naopak pro řadu lidí lákavá. Navíc to, že někdo zpívá vaším jazykem, ještě neznamená, že mu budete rozumět, a stejně to platí naopak; pořád se přece bavíme o hudbě, a ta nezná hranice.
Vnímám tady češtinu jako další výzvu, kterou si na sebe autoři dobrovolně nakládají společně s prozkoumáváním nezvyklých poloh a někdy i mezních možností rytmu, tempa, aranží. Jistá míra krkolomnosti a přerývanosti, jakou zpěv nejednoduchých textů ve svou povahou nepříliš zpěvném jazyce nutně přináší, u Cruel skvěle zapadá do celkového vyznění skladeb; vnímám texty jako pokračování hudby jinými prostředky, líbí se mi různost pěveckých stylů a také hlasů, jako by v obsazení bylo o několik nástrojů víc.
Nevím, do jaké míry je to stylotvorný záměr a nakolik přece jen jistý prostor pro zlepšení, pokud jde o mastering a produkci - celá nahrávka mi připadá docela výrazně "zarovnaná do bloku". Jednotlivé vrstvy jsou zřetelně odlišené a nástroje dobře čitelné, nemají ale mezi sebou příliš prostoru. Nejvýraznějším a možná bezděčným rysem alba je pro mě tedy střídání tempa, přesněji různé podoby a úrovně spěchu, což dává vzniknout různým dramatickým momentům. Vlastně celou dobu mám dojem, že se snažím zachytit a doběhnout něco, co přede mnou kličkuje a neustále mi ukazuje záda, ale je to svým způsobem podnětná situace, lákající k objevování. Jak se přede mnou jednotlivá zákoutí rozkrývají, objevuju spoustu zajímavých momentů, průhledů. nápadů.
Občas se kouzlo trochu rozmaže a vystoupí dojem kulisy, něčeho přece jen příliš uměle stylizovaného, neprožitého - nedobrou službu albu v mých uších dělají etnické názvuky, které mě vytrhují z nálady a příliš budí analytickou pozornost. Toho dobrého a zajímavého je ale přece jen víc: v každé skladbě je moment, kdy se musím prostě zastavit a nechat na sebe jen působit řezavost kytar, preciznost bicích, vynalézavost melodie. Kua, to je dobrý, říkám si v takových chvílích a je mi jedno, že je to celé jaksi příliš pečlivě zapnuté až ke krku - na mě to zabírá. Čtyři hvězdičky dávám jako výraz optimismu do budoucnosti, kterou má tahle kapela před sebou.
reagovat
Dlouhodobě se nemůžu zbavit dojmu, že české a moravské hudební scéně se nevěnuje zdaleka tolik prostoru, kolik by si zasloužila. A přitom se ten náš malý rybníček utěšeně rozrůstá o zajímavá jména. Jedním z oněch jmen, která určitě stojí za to zmínit, je středočeská skupina Cruel. Skupina, které si vážím nejen za to jakou hudbu produkuje, ale i za to, že k hudební složce dodává i skvělé texty v mateřském jazyce.
Album Entelechia je první částí plánovaného dvoudílného konceptu založeného na znameních zvěrokruhu. Textově skladby pojednávají o charakterových vlastnostech jednotlivých znamení. V hudbě, která umně doplňuje textovou složku, je možné zachytit vlivy Pain of Salvation, Dream Theater a možná i Haken. Nicméně nejedná se o žádnou kopírku, ale pouze o jeden ze zdrojů inspirace, který je dále doplněn o španělské a blízkovýchodní vlivy. Ve zpěvu se objevuje jak civilní projev, tak growling a místy i operní polohy.
Album je jako celek velmi barevné, avšak vůbec ne jednoduché na poslech. Je to hostina o mnoha chodech a člověk bude potřebovat nějaký ten čas aby to všechno strávil. Ale pokud se nebude snažit stláskat vše najednou, časem zjistí, že stále nemá dost.
reagovat
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x