Soft Machine - Hidden Details (2018)
1. Hidden Details (Travis) (7:36)
2. The Man Who Waved At Trains (Ratledge) (5:00)
3. Ground Lift (Travis/Babbington) (5:21)
4. Heart Off Guard (Etheridge) (2:29)
5. Broken Hill (Etheridge) (3:49)
6. Flight Of The Jet (Etheridge/Travis/Babbington/Marshall) (2:12)
7. One Glove (Etheridge) (4:30)
8. Out Bloody Intro (Ratledge/Travis) (2:41)
9. Out Bloody Rageous, Part 1 (Ratledge) (4:56)
10. Drifting White (Etheridge) (1:47)
11. Life On Bridges (Travis) (8:05)
12. Fourteen Hour Dream (Travis) (6:24)
13. Breathe (Travis/Marshall) (5:31)
14. Night Sky (Bonus Track) (Travis/Etheridge) (3:19)
Total Time – 62:57
Obsazení:
John Etheridge – Electric & Acoustic guitar
Theo Travis – Sax, Flute, Fender Rhodes Piano
Roy Babbington – Bass Guitar
John Marshall – Drums
Special Guest:
Nick Utteridge – Wind Chimes (track 13)
V těchto dnech si v záplavě novinek na své přijdou nejen milovníci melancholie (Riverside, Pineapple Thief), muskulaturního hard-rocku (Uriah Heep), nebo bluesmanů a písničkářů (Bonamassa či McCartney), ale rovněž obdivovatelé jazzu, respektive jazz-rocku. Jedna z kapel, která na konci šedesátých a začátku sedmdesátých let patřila k pilířům a čelním představitelům tohoto stylu, vydává po dlouhatánských sedmatřiceti letech své nové album. Tou kapelou jsou velikáni Soft Machine. A já se hned na začátku upřímně ptám: Může si fanoušek tohoto odvětví přát víc?
Bývalí členové kapely sice až donedávna účinkovali pod záštitou Soft Machine Legacy, se kterými rovněž vydávali studiová alba, ale jelikož už mezi živými nejsou zakladatelé původních SM Kevin Ayers ani David Allen a v dnešním souboru hrají dva, respektive tři pamětnící ještě pořád slavného období poloviny sedmdesátých let, učiněný krok je více než logický. Dnešní čtveřici Soft Machine tedy tvoří bubeník John Marshall, basák Roy Babbington, chvíli po nich, na poslední desky příchozí kytarista John Etheridge a vše uzavírá protřelý světoběžník Theo Travis na saxofon, flétnu a klávesy. A právě na klávesy zde dokázal vylodit spoustu příjemných a hodně nevšedních zvuků.
Nová deska pojmenovaná Hidden Details má zajímavý obal a krystalicky čisťounký zvuk. Na to, že kapelu tvoří jeden sedmdesátník a dva takřka osmdesátníci, jim to šlape jako zamlada, až máte pocit, že čas a věk u Soft Machine vůbec nerozhodují. Nahrávka zní místy hodně, hodně free a některé pasáže mají blízko k čisté improvizaci. Individuální výkony jsou precizní. Jeden z hráčů načne nějaké téma, swinguje a jazzuje, pomalu se přidává druhý, třetí, čtvrtý, ale nástroje se neslévají v žádný obludný celek, ale naopak, každý si vesele brouzdá v tom svém průzračném řečišti.
Hrací plocha roztažena přes jednu hodinu působí v určitých místech jako hodně těžký zažívací likér. Hlavně Theo řádí a poletuje se svým saxofonem všude okolo vás. Do toho bublá najazzlá bezchybná rytmika, kterou podporuje hravá Etheridgeho kytara. Já osobně mám na desce rád spíš malebnější a klidnější místa, například ve skladbách The Man Who Waved At Trains, Broken Hill, Out Bloody Intro, nebo Breathe, ve kterých se dá nádherně rozjímat a vychutnávat precizní souhru pánů "dědoušků". Avšak rytmičtější a živější kusy jako jsou úvodní Hidden Details, Out Bloody Rageous, Part 1, nebo Fourteen Hour Dream stojí rovněž za pozornost.
S čistým svědomím musím podotknout, že nepatřím k nějak velkým obdivovatelům této kapely. Z podobné oblasti pocucávám celkem často, ale jde o nektar z jiných květů, než těch, které vyrůstají na louce "hebkých strojů". V poslední době mě ale zvědavost pohání k průzkumu právě podobných, služebně "přestárlých" instrumentálních ikon té které hudební oblasti.
Soft Machine, podobně jako vysloužilí Uriah Heep či božský Paul McCartney svými novými nahrávkami znovu dokázali, jak dobří jsou skladatelé i hráči. Všichni patřili ve svých počátcích ke světové špičce a tento vysoký statut si dokázali udržet dodnes. Bravo. Se známkováním je tu trochu problém. Pravověrný džezmen (věřím že takový adam nebo bullb) bude z alba nadšen a klidně vytáhne známku nejvyšší. Pro mne je to dnes velice povedená čtyřka.
reagovat
Mayak @ 18.10.2018 14:56:07
... Marku, díky za recenziu na "veľmi mladý album veľmi starej kapely" (v tomto prípade aj s prídavkom štýlotvornej). Spolu s hejkalovým reportom na ich nedávny koncert v Blave (aj keď sprostredkovane cez iný server) ste ma celkom potešili. Takéto recenzie sú mojim uhlom vnímania obzvlášť zmysluplné ... navyše sa s touto Tvojou vo všetkom zásadnom v podstate ztotožňujem ...
horyna @ 18.10.2018 15:48:02
Miro díky za zpětnou vazbu. Hejkalův report jsem četl rovněž a vlastně díky němu, jsem se na desku natěšil a naladil. Před pár hodinami jsem ji poslouchal znovu, tentokrát ve sluchátkách i když pouze z mp3, dojem byl ale obrovský.
"Klukům" to hraje opravdu skvěle až mne mrzí, že jsem jejich koncert nenavštívil také.
Novinka je neuvěřitelně barevná a jak se zařízne do těla, je radost ji poslouchat. Každá skladba je něčím svá, něčím zajímavá.
Doporučují 4 z 5 džezoušů.
PaloM @ 22.10.2018 06:29:09
Toto som raz počul z flac a objednal CD.
Už to ďalej nepočúvam, príde mi to neskôr spolu s novým CD Dead Can Dance.
Starí borci prekvapili, to by ma ani vo sne nenapadlo, že ešte ožijú. Rovnako ako Gryphon a Dead Can Dance (CD im vyjdú 2.11.).
Vďaka horyna, teším sa ako zberateľ a fanúšik.
horyna @ 22.10.2018 08:38:42
Nemáte někdo odkaz, kde by se dali noví Gryphon otestovat? Na YT jsem je ještě nenašel.
PaloM @ 22.10.2018 10:11:36
Na bandcampe, no neviem, či sú skladby komplet >> odkaz
PaloM @ 22.10.2018 10:27:22
Prepáč zblbol som to, dal som odkaz na Soft Machine.
horyna @ 22.10.2018 10:56:27
neva :-)
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x