Forcefield - The Talisman (1988)
1. The Talisman
2. Year of the Dragon
3. Tired of Waiting for You
4. Heartache
5. Good Is Good
6. Carrie
7. Without Your Love
8. I Lose Again
9. The Mercenary
Obsazení:
Cozy Powell
drums
Laurence Cottle
bass
Chris Cozens
keyboards
Tony Martin
vocals, backing vocals
Jan Akkerman
guitar, electric guitar, acoustic guitar, lead guitar
Ray Fenwick
guitar, rhythm guitar, lead guitar
Barry St. John
backing vocals
Téměř v totožné době kdy jsem se potkal s projektem Phenomena, proběhlo i mé další setkání s podobným all-stars bandem osmdesátých let, kapelou Forcefield. Náhoda, nebo...
To seznámení je vskutku haluzoidní. Spolupracovník z hokny mi dovalil na přečtení několik cca půl roku starých čísel časopisu Spark, který samozřejmě znám a v raném mládí (kdy nějaký internet byl absolutně cizím pojmem) jsem jej se zájmem sledoval i kupoval. Ta doba pochopitelně dávno minula a to co je uvnitř mne z 90% už neoslovuje, ale jelikož i on se k časopisu dostal za prapodivuhodných událostí zcela náhodně (byla mu na jakési akci nabídnuta zdarma) a též nejevil velký zájem na jejich vlastnictví, spíš ze zvědavosti jsem je v rychlosti prolistoval. V rubrice klenoty albových archívů (nebo nějak podobně) jsem narazil právě na pojem Forcefield. Recenzována byla v pořadí třetí nahrávka s Grahamem Bonnetem, od jejíhož vzniku letos uplynulo rovných třicet let. Mne však podstatněji než tato zaujala po poslechovém nástřelu deska předešlá – The Talisman. Právě na ní účinkuje osobní miláček recenzenta, zpěvák Tony Martin, který tou dobou právě našel zaměstnání u Black Sabbath kde startoval s deskou Eternal Idol. Poté se asi nejvíce proslavil nahrávkou Headless Cross, ke které byl pozván kámoš z Forcefield, bubeník Cozy Powell a na album Tyr i basák Neil Muray. Nejzajímavější postavou tohoto projektu je jistě jméno člověka s vysokým kreditem - Jan Akkerman, kytarista holandských prog/fusion rockerů Focus. Zajímavé spojení.
Forcefield nabízí klasický model osmdesátkového hard-rocku a když mám srovnávat právě s projektem Phenomena, tak na rozdíl od něj je dvojka forců hřmotnější, kytarovější, údernější a daleko prosta sytezátorového oparu, který má mnohdy u Hughesova bandu vůdčí roli. Z devítky/jedenáctky(dva bonuusy) skladeb jsou čtyři covery: stejně jako na debutu tu jsou zastoupeni Kinks (povedená, malebně znějící Tired of Waiting For You ) a Deep Purple (k sobě naroubované Black Night spolu se Strange Kind of Woman), dále Cliff Richard (píseň Carrie, jejíž zvuk a nádech je podobný písním Rush z období Hold Your Fire) a kanadští Streetheart se známou hitovkou Without Your Love (tady Martin hlasově doslova exploduje). Další písně jsou autorské. Začátek i konec obstarávají instrumentálky (první je romanticky malebná titulka Talisman, plná čarovného kytarového sólování a nádherně předoucí basy Neila Murraye, poslední The Mercenary rocková divočárna), čímž se nám vygeneruje čtveřice klasických zpívaných čísel. Poslední I Lose Again spadá do kategorie dojemných baladic (sóla jako od Latimerových Camel) a Year of the Dragon spolu s dvojicí Heartache a Good Is Good patří k pilířům desky. Ve hravé Year... dominují Cozyho bicí dovednosti, opět silně vystrčený Murray a krásně klenutý Martin. Heartache je dojemnější, pomalejší a atmosféricky vystupňovaná pecka se silnější podporou v klávesách a zapamatovatelným refrénem. Good Is Good pak klasické rockové číslo hrané od podlahy v pěkně svižném tempu.
Dvojka The Talisman a komerčnější/přístupnější třetí Bonnetova deska To Oz and Back patří k tomu nejlepšímu, co nám mohl konec let osmdesátých v hard-rockové branži nabídnout. Sběratelé a milovníci tohoto stylu proto neváhejte a prostřednictvím Discogs si desky opatřete. Garantuji vám, že nebudete litovat.
reagovat
dan @ 25.09.2019 08:36:49
Ve svých pamětech se Cozy Powell o seskupení Forcefield často zmiňuje. S Akkermanem a Fenwickem si dobře sedli a společná chemie ho hlavně ze začátku prý bavila. Cozy pro nikoho dlouho hrát nevydržel. Štvalo ho, že ho ostatní mají za výpomocnou sílu. Forcefield bral jako své vyšlechtěné dítko.
horyna @ 26.09.2019 06:10:11
Dane tobě také díky. Pravda, Cozy byl takový ten nájemný dělník, ale myslím, že zrovna z Rainbow sám neodešel. Ritchie ho vystrnadil tak jako všechny, co mu nebyli po vůli. Každopádně bicmen to byl par excellence. Nejlépe se dle mého zapsal právě u Rainbow, Jeffa Becka a na Facing the Animal od Y. Malmsteena. Ale i tu, u MSG a dalších předváděl úctyhodné výkony. Navíc to byl ohromný sympaťák a pohodář. Čest jeho památce.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x