Nick Cave & The Bad Seeds - Ghosteen (2019)
Part One
1. The Spinning Song 4:43
2. Bright Horses 4:52
3. Waiting For You 3:54
4. Night Raid 5:07
5. Sun Forest 6:46
6. Galleon Ship 4:14
7. Ghosteen Speaks 4:02
8. Leviathan 4:48
Part Two
1. Ghosteen 12:10
2. Fireflies 3:23
3. Hollywood 14:12
Obsazení:
Nick Cave - zpěv, klavír, syntezátor, doprovodné vokály
Warren Ellis - syntezátor,smyčky,flétna,housle, klavír, doprovodné vokály
Thomas Wydler - bicí
Martyn Casey - basa
Jim Sclavunos - vibrafon , perkuse
George Vjestica - kytara
Po tragické události v životě Nicka, kterou byla smrt jeho syna v roce 2015, se všichni domnívali, že následně vydané album Skeleton Tree je reakcí na tuto nepředstavitelnou ztrátu. Mnoho písní na tomto albu bylo chmurných a v lyrickém podobenství se dalo najít mnoho odkazů na tuto událost. Nicméně podobně se Nick jako temný havran smrti vyjadřoval i na předchozích albech a ve světle nových informací je dnes známo, že většina repertoáru na tuto desku byla hotova již před touto událostí.
Takže skutečnou odpovědí na toto neštěstí je až letošní dvojalbum Ghosteen, které vyšlo cca před 14 dny zatím jen v elektronické podobě. Jestliže byly pro vás před tímto albem Caveovy písně příliš smutné a Skeleton Tree až moc temný, tak mám pro vás nedobrou zprávu. The Ghosteen je jedna z emočně nejponurejších nahrávek, co jsem kdy v životě slyšel.
Poslech těchto jedenácti na kost obnažených lyricko hudebních koláží procítěného (občas dojatého, roztřeseného, jindy zastřeného či ochraptělého, jindy jen prostě vyprávějícího) Nickova zpěvu, sboru, klavíru a elektroniky mi občas působil až fyzickou bolest, neboť se jedná v některých okamžicích až o voyeurský vhled do nitra zlomeného muže v nepředstavitelném žalu, některé texty jsou plné podobenství, kterým někdy ani nerozumím. Přesto je mi obsah podvědomě jasný a tato deska je názorným příkladem, jak vyjádřit emoce svým projevem a muzikou samotnou, slov netřeba.
Krom několika pasáží album rezignuje na rytmus, což mě jako velkému příznivci tvorby Laurie Anderson, která se vyjadřuje podobným hudebním jazykem, vůbec nevadí. Ty skladby působí, jako nádherné duchovně abstraktní obrazy v mlžně elektronickém oparu citlivě vytvořené hudebním mágem a skladatelem filmové muziky Warrenem Ellisem.
Jako emotivní člověk mám někdy veliký problém doposlouchat celé dvojalbum až do konce. Setkal jsem se i s pocitem, jako bych si obnažené srdce drásal ocelovým kartáčem. Přesto jsem se tímto truchlivým procesem nechal Nickem asi desetkráte provést a jistě ne naposled. Pro mě osobně jedno z nejlepších alb od tohoto umělce.
Jako ukázku nabízím velmi volný překlad jedné z nejsilněji působících písní, závěrečné Hollywood, která je takovou moderní malou zádušní mší s postupně narůstajícím napětím a zároveň očistnou katarzí nad Nickovou bolestnou ztátou:
Dítě Kisy umíralo
tak šla za lidmi z vesnice
a říkala jim „Mé dítě umírá“
A vesničané ji odpověděli :
„Nejlépe uděláš, když své dítě pohřbíš rychle v lese"
Je to velmi dlouhá cesta najít pokoj ve své mysli
Je to velmi dlouhá cesta najít pokoj ve své mysli
Kisa vystoupila na horu a oslovila Buddhu
„Mé dítě umírá"
Budha říká : „Neplač,obejdi ve vesnici každý dům a vyžádej si hořtičné semínko,
ale jen z domu, kde nikdo nezemřel"
Kisa obešla každý dům ve vesnici
„Mé dítě je na tom stále hůře“ – žalostně naříkala Kisa
Ale Kisa žádné semínka nesehnala
Protože v každém domě někdo zemřel
Kisa se posadila na prastaré vesnické náměstíčko,
objímala své dítě a mohla si oči vyplakat
Ale uvědomila si, že každý někoho ztratil
Potom odešla do lesa a pohřbila své dítě
Každý někoho ztratil
Každý někoho ztratil
Je to velmi dlouhá cesta najít pokoj ve své mysli
Je to velmi dlouhá cesta najít pokoj ve své mysli
Tak čekám až ten čas přijde
Čekám, až se dostaví ten klid v mé mysli
Ten klid
reagovat
Petr59 @ 19.10.2019 16:00:56
Bude to asi první album z Nickovi diskografie, které si nepořídím. Už mi došla trpělivost s tím, jak je zvuk zmršený. Poloviční dynamika oproti např. CD "The Good Son". Pak se má někdo divit, že klesá prodej CD, to už fakt nedám. Na co pak člověk investuje takové prachy do aparátu? Všichni ti "masteringoví inženýři"by měli jít dělat vrátné do cukrárny.
Jinak . . . album poslouchám po druhé a zatím tak 3,5 ač 4.
jirka 7200 @ 19.10.2019 17:39:19
Za mě po zvukové stránce v dnešní době nadstandardní nahrávka. Dynamika je nižší z důvodu absence rytmiky, takže za mě v pohodě. Zklamal mě však zvuk Hi-Res verze, který je totožný z CD verzí. Až vyjde vinyl, tak uvidíme.
Petr59 @ 19.10.2019 18:20:37
Hi-Res je hodně často jen lapák na vejry. Nechci tady zavádět debatu o (ne)kvalitě nahrávky, ale tato opravdu není nadstandartní. Někdy mám pocit, že se ti zvukoví inženýři těm interpretům mstí (např. poslední CD Davida Bowieho je po zvukové stránce příšernost)
jirka 7200 @ 19.10.2019 20:00:42
V Hi-Res vyniknou více nahrávky s dynamickou složkou, tam je to zřetelně poznat. U zpěvu Nicka, kde je na pozadí jen elektronický podkres není třeba velkého dynamického rozsahu.
Já si myslím. že ten mastering není mstou, ale cíleným zadáním marketingovych expertů, kteří vědí, na čem se dnes převážně hudba poslouchá. Člověk s kvalitní aparaturu má potom problém.
Petr59 @ 20.10.2019 12:20:13
Proč se tedy kurví taková muzika, kterou si žádný puberťák na svém mobilu nepustí a v autě ji uslyšíte tak akorát u mě? Marketingoví "experti" jsou hovada a měli by jít dělat vrátného do cukrárny.
Už je to ale až dost off topic, nejednou se to tu probíralo (viz. třeba diskuze u kapely Knight Area) a příznivci kvalitního zvuku jsou tu považováni div ne za blázny. Sakra přeci za moje poctivě vydělané prachy můžu chtít poctivou nahrávku, ne?! Takže k tomuto tématu HOWGH.
PaloM @ 20.10.2019 13:31:30
Technická poznámka: už ani neplatí, čo ešte na začiatku loudness war bolo, že vinyl rip má lepšiu dynamiku ako CD. Česť výnimkám. Tak isto aj s Hi-Res audio. Veľmi často má rovnaké DR ako CD. Spravodlivý hnev tu je namieste, ale nič s tým neurobíme.
jirka 7200 @ 20.10.2019 16:28:14
to Petr59: zrovna jako ty jsem příznivcem kvalitního zvuku a ve všem ti dávám za pravdu. Mě osobně však tato nahrávka na dobré aparatuře hraje i přes nižší DR vcelku prijatelně.
to PaloM : stejná kvalita zvuku u CD a Hi-Res je pro mě také nepochopitelná. U vinylu je to jak kdy...
Petr59 @ 20.10.2019 21:17:12
Hi-Res má význam, jestliže jsou "soubory" nasnímány z originál master tape. Jestliže se to neděje (což je více, než často) a třeba už ani ta možnost není, pak ti vychází "stejná kvalita zvuku u CD a Hi-Res". Někdy je i původní CD lepší současných SACD (bývají nesnesitelně agresivní). Kvalitní nahrávku je dnes těžké koupit, ale pořád se tomu budu divit. Pořád doufám a čekám (čest výjimkám). A to už fakt stačí . . .
Petr59 @ 25.10.2019 08:45:44
Tož si to užijme pěkně na živo, ne . . . 30.5.2020 v O2 aréně.
jirka 7200 @ 25.10.2019 09:32:18
nevím jestli pojedu, chtělo by to nějaký decentnější hudební stánek...
Óin @ 25.10.2019 13:04:39
Byl jsem na Nicka 2x, jednou v Kongresovém centru, jednou v Holešovicích. V Pakulu to bylo rozhodně lepší.
makrelaman @ 27.02.2020 18:05:35
Tak sa mi zdá, že sa tu viac začína hodnotiť kvalita zvuku pre jemné ušičká hi-fi machrov ako hudba samotná. Zmršená dynamika , skreslené basy, výšky na hovno.... Bla-bla-bla.
Nič proti tomu, niekto striehne či v tej zvukovej stene jasne zaznie ten tichučký triangel ako spiežovec. Ale to sa viac hodí na stránky o audiotechnike. Je ich požehnane. Ja ako pamätník pamätám záznamy zo Sonetu Duo alebo B4, takže terajší zvuk aj keď veru je veľakrát zmršený, sa dá vďaka ekvalizérom a iným vymoženostiam veľmi dobre počúvať. Dúfam, že Progboard bude naďalej o muzike.
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x