Cohen, Leonard - Thanks for the Dance (2019)
1. Happens to the Heart
2. Moving On
3. The Night of Santiago
4. Thanks for the Dance
5. It's Torn
6. The Goal
7. Puppets
8. The Hills
9. Listen to the Hummingbird
Obsazení:
Leonard Cohen – hlas
Adam Cohen – kytara, syntezátor, tleskání, zpěv
Daniel Lanois – klavír, zpěv, kytara
Javier Mas – akustická kytara, laúd
Richard Reed Parry – baskytara
Beck – harmonika, akustická kytara
David Campbell – dirigent
Matt Chamberlain – bicí, perkuse
Leslie Feist – zpěv
Jennifer Warnes – zpěv
Sharon Robinson – zpěv, perkuse
Patrick Leonard – klavír
Patrick Watson – varhany, syntezátor, aranžmá
Dave Stone – kontrabas
Michael Chaves – basa, kytara, tleskání, bicí, perkuse
Jacob Braun – violoncello
Mishka Stein – basa
Jamie Thompson – bicí
Zac Rae – klavír, elektrické piano, vibrafon, klávesy, toy piano, perkuse, syntezátor, varhany, citera, smyčce, zvony
Aaron Sterling – činely
Jason Sharp – saxofon
Pietro Amato – horny
Stewart Cole – trubka, křídlovka, klarinet, syntezátor
George Doering – barytonové ukulele
Dustin O'Halloran – klavír
Cantus Domus – sbor
Shaar Hashomayim Men's Choir – sbor
Avi Avital – mandolína
S T A R G A Z E
André de Ridder – dirigent
Alistair Sung – violoncello
Georg Paltz – klarinet
Caimin Gilmore – kontrabas
Maaike van der Linde – flétna
Marlies van Gangelen – hoboj
Kobi Arditi – pozoun
Romain Bly – trubka
Larry Goldings – klavír, flétna
Rob Humphreys – perkuse
Andrew Duckles – viola
Charlie Bisharat – housle
Josefina Vergara – housle
Carlos de Jacoba – kytara
Silvia Perez Cruz – zpěv
Mariza Rizou – zpěv
Erika Angell – zpěv
Lilah Larson – zpěv
Molly Sweeney – zpěv
Damien Rice – zpěv
Jessica Staveley-Taylor – zpěv
Mariam Wallentin – zpěv
Steve Hassett – zpěv
Zoë Randell – zpěv

Posmrtně vydané studiové album je podle zpěvákova syna a producenta Adama Cohena třeba vnímat jako doplněk předešlé řádné desky You Want It Darker (2016), na jejíž podobu mohl Leonard dohlížet až do konce. Thanks For The Dance nabízí "vyřazené kousky a B strany". K hlasovým stopám pořízeným během nahrávání o tři roky dříve byl dodatečně vytvořen bohatý, leč nepřehlušující doprovod díky účasti mnoha hostů.
Je dojemné sledovat, jak citlivě drží tyto hebké podušky těžkou hlavu, která chce ještě cosi vyslovit. Podpírají, hladí, nechávají vyznít, reagují na každý pohyb hlasu... Z hudebního hlediska je takový přístup snad až příliš pietní, ale sotva mohl být jiný. Melancholickou a tklivou náladu jemného podkresu tak čeří jen Mistrův rytmizovaný recitativ. V každé písni je právě tolik napětí a energie, kolik vložil on, nakonec to ale vůbec není málo. A nechybí ani momenty vzletu, jasu, odlehčení.
Deska pro zvláštní náladu, která v rámci diskografie určitě nedělá ostudu. V hodnocení pietní nebudu, mám dojem, že by to degradovalo podstatně silnější alba, stejně jako tvůrci však nechám vyznít Leonardova vlastní slova. Poslední skladba má sotva dvě minuty a posluchače nabádá:
Naslouchej kolibříkovi
Jehož křídla nevidíš
Naslouchej kolibříkovi
Neposlouchej mě
Poslouchej motýla
Jehož dny jsou než tři
Naslouchej motýlovi
Ne mně
Naslouchej boží mysli
Které netřeba být
Naslouchej mysli Boha
Neposlouchej mě
Naslouchej kolibříkovi
Jehož křídla nejsou vidět
Naslouchej kolibříkovi
Mě neposlouchej
reagovat
jiří schwarz @ 02.09.2025 01:59:37 | #
Judith, miluju Tě. Že někdo tady zavadí o člověka, který je jedním z těch, kteří mě snad asi nejvíc myšlenkově, citově ovlivnili, toho bych se nenadál. Navíc zavadí o jeho derniéru, která mě ale baví ještě o chlup víc, než You Want It Darker.
Leonard začínal jako básník, své věci předčítal publiku, tu a tam vzal k tomu kytaru.
A závěr jeho kariéry je vlastně takový návrat. Moc nezpívá, jen recitativy, jak píšeš (no, i tak jsou tady 2-3 "hitovky"l. Recituje své básně, nezpívá (ale přesto intonačně přesný v tom omezeném rozsahu). A jeho nádherný jazyk je ještě krásnější, než v r. 1967. Je střídmější, je úžasné sledovat "zahuštěnost" myšlenek, sbalených do jednoduchosti nádherných rýmů. Každá věc je úžasná, kdybych učil, dal bych kteroukoli k rozboru či jako námět seminární práce. Judith zde uvádí překlad závěrečného kolibříka (bože, jak byl Cohen skromný, neinvazivní). Já si tohle album vybavil nadávno - při setkání prezidentů na Aljašce - Cohen recituje Puppet presidents command.
Formát 9 písní za 29 minut mi 100% vyhovuje. Dýl se stejně plně nesoustředím (jo, Beatles hráli na začátku kariéry půldinové koncerty a taková byla i stopáž jejich alb).
Krása, krása, krása. To, že Leonard udělal spoustu krás předtím, ho nezbavuje nároku na 5 posmrtných hvězdiček.
Judith @ 02.09.2025 09:35:52 | #
Jiří Schwarz: Tohle album je óda na lidský hlas. A je to mystérium, co všechno se v takovém hlasu zračí, v pár jednoduchých slovech. Cohenův hlas tu působí jako plamen svíčky v černé tmě - moc daleko nedosáhne, ani se nesnaží tmu popřít, přesto mění všechno. Nástrojový doprovod mu především nepřekáží, což je dobře, hudebně ale deska příliš hladí po srsti a je to na škodu i textům, kterým chybí rovnocenný partner do tance významů, nálad a odstínů. A vůbec nejde o to, jestli je košatý nebo chudý, stejně jako sama o sobě nic neříká délka hudební produkce. Na You Want It Darker zní místo hladké symfonické kaše často jen prostá melodická linka, přesto udělá mnohem víc.
zdenek2512 @ 02.09.2025 17:52:30 | #
Nedávno běžel na Artu šestidílný seriál o Leonardu Cohenoví, manželku ten seriál naprosto uchvátil, shodou okolností jsem před lety koupil kompletní Cohenovo dílo na CD, manželka od té doby neposlouchá nic jiného. I já jsem našel v jeho deskách zalíbení. Debutové album patří k základům veškerého folku, jeho písně interpretoval Vašek Neckář a další. O existenci téhle desky jsem nevěděl. Opravdu zajímavý umělec a člověk.
jiří schwarz @ 03.09.2025 01:11:53 | #
Ten seriál se mi moc líbil. Knihu So Long, Marianne (vlastně životopis Marianny), co mu byla předlohou, jsem předtím čet a myslím, že seriál byl uchopen skvěle, včetně výběru herců. Navíc, Řecko miluju a Hydra (tam jsem žel nebyl) musela být bez aut, jen s oslíky a kumštýřskou atmosférou, úchvatná.
A jen reminiscence podobného, alternativní společnosti na ostrově (Ibize) trochu pod vlivem ledasčeho, další láska: Pink Floyd, film La Vallée a album z tohoto, More.





