Bodkin - Bodkin (1972)

Tracklist:
1. Three Days After Death Pt. 1 (9:28)
2. Three Days After Death Pt. 2 (7:11)
3. Aunty Mary's Trashcan (10:41)
4. Aftur Your Lumber (5:14)
5. Plastic Man (6:00)



Obsazení:

Doug Rome: keyboards
Mick Riddel: guitar
Bill Anderson: bass
Dick Sneddon: drums
Zeik Hume: vocals

 
06.07.2016 Luboš | #
4 stars

Skotskou skupinu se slovanským (přímo ruským) názvem jsem objevil nedávno, ale okamžitě jsem si ji zamiloval. Tahle skupina vydala pouze jednu desku, která zřejmě v té na rockovou hudbu plodné době zapadla.

Na desce je pět delších skladeb hraných s ohromným nasazením. Všechny skladby podkreslují rozskřípané Hammondy. Výborný zpěvák Zeik Hume a kytarista Mick Riddel. Úvodní dvoudílná skladba Three Days After Death je uchvatná, parádní rocková jízda se vším co k tomu patří. Skladba Aunty Mary's Trashcan s výborným riffem, tahle deska se mi líbí od začátku do konce. Nejde mi na rozum, že něco takového jsme mohli v té době opominout. V té době jsem měl oči a uši v této kategorii pro Led Zeppelin a ostatní kapely šly bokem.

Vynikající deska, které se vyrovnají v kategorii hard rocku snad jen jmenovaní Led Zeppelin a Atomic Rooster. Není to za maximum, ale čtyři hvězdy jsou dostatečné.

reagovat

POsibr @ 06.07.2016 11:26:09
nuž, ja som si na Hammondky nikdy nejako zvlášť nepotrpel, ak však do skladby dobre zapadnú, prečo nie. tento album je však na mňa trošku prisilné kafe. gitaristovi to ale sype riadne, možno je škoda, že nedostal viac priestoru na úkor organu.

ktovie, v konkurencii Deep Purple a Uriah Heep, s výraznými klávesovými a organovými vstupmi zrejme bolo ťažké uspieť. nemyslím si však, že sa skupine vyrovnajú iba LZ a AR, veď v tej dobe nahrávalo kvantum výborných hardrockových kapiel a Bodkin nepredstavujú, myslím si, zase až taký skvost.

každopádne, vďaka za čítanie a vítam ďalšieho recenzenta-debutanta!

Luboš @ 06.07.2016 14:57:00
POsibr: zdravím a díky za přivítání. :-).

Mirek Kostlivý @ 07.07.2016 15:33:17
Copak opomenutí, ale do ruky se nám podobné skvosty nedostali. Mezi lidmi se potulovaly pouze desky, co se oficiálně daly sehnat nebo zaslat z oficiálních západních vydavatelství. Nechci Bodkin křivdit, ale určitě ani tato deska ve velkém počtu kusů napoprvé nevyšla. A kdo si ji pořídil, určitě ji opatroval jako oko v hlavě.

Luboš @ 07.07.2016 16:05:56
Mirek Kostlivý: zdravím a souhlasím. Takových klenotů by se našlo více a nemusíme chodit daleko, i alba některých českých kapel z té doby jsou nyní klenoty. K Bodkin mě hodně přitahuje ta bezprostřednost a zapálení pro věc, tohle některým zavedeným kapelám chybí.

bullb @ 08.07.2016 09:40:48
Výborný tip na dobrú muziku. Stále ma fascinuje "poctivá" hudba. Prečo ?
1. dĺžka celej LP - technicky limitovaná na max 45 min, na rozdiel od dnešnej produkcie - unavuje ma
2. zanietenie hráčov, ktoré vo vtedajšej dobe bolo pravidlom. Dnes vidím skôr "kalkul"
3. technika sa nedala oklamať. Dnes je mnoho vymožeností, ako upraviť kvalitu.
Po pár vypočutiach ešte je skoro hodnotiť, ale veľmi zaujímavá muzička.
V jednej časti (bez hammondiek) mi pripomína tvorbu Blue Effect.

Martin H @ 08.07.2016 09:51:20
Právě poslouchám Bodkin a nezbývá mi, než poděkovat Lubošovi za skvělý tip. Jenom to srovnání s těmi Led Zeppelin jaksi neodpovídá skutečnosti.

Luboš @ 08.07.2016 13:04:30
Pánové, děkuji za reakce.

alienshore @ 08.07.2016 14:04:59
Bullb: hodnotenie vtedy a teraz sa dá aj inak :-), občas keď počúvam vynálezy z obdobia prvej polovice 70-tých rokov, tak počujem často poloamaterizmus, zlý zvuk, plagiátorstvo a absenciu výrazných nápadov, aj dnešná produkcia má svoje muchy samozrejme, len si treba uvedomiť jednu podstatnú vec, hudba vo svojej holej podstate nie je limitovaná, limity si zadávajú ľudia ...

b.wolf @ 08.07.2016 19:01:41
Dík za parádní tip. Takových neodhalených skvostů zřejmě je... dnes jsem zkoušel Big Big Train, který sr tady také objevil, super. Jinak tady spíše slyším hammondové šílenství Uriah Heep než LedZep. Hodně dobrá deska. 4/5

merhaut @ 08.07.2016 20:37:41
Tak jsem v PC vyštrachal svůj 15 let starej profil BODKIN pro Classic Rock:-)

BODKIN

Sestavy:
BILL ANDERSON - bs (A)
ZEIK HUME – vc (A)
MICK RIDDEL - gt (A)
DOUG ROME - kb (A)
DICK SNEDDON - dr (A)

Albová diskografie:
1.(A) BODKIN (West CSA 104) 1972

Poznámka k albové diskografii:(CD reedice vyšla u firmy Witch&Warlock /SPM v roce 1991, a posléze i firmy Akarma v provedení CD i LP v roce 2000)

Jádro skotské skupiny Bodkin vzniklo v druhé polovině 60.let, kdy se dalo dohromady pár mládenců z několika sousedních vesnic. Přestože hoši vyrůstali vesměs na blues, brzy se přeorientovali na částečně těžkotonážní, melodický progresivní rock - postavený především na typickém soundu hammondek s Leslie boxem a zvučné, přemýšlivé kytaře. Po seznámení s producentem Jimem Westem dostali Bodkin možnost zkoušet a pilovat svůj náročný styl v jeho studiu. Kapela v té době hodně koncertovala v klubech a byla velmi populární v tamější studentské komunitě. Mládenci se dokonce účastnili finále talentové soutěže "The Best New Rock Band In The U.K.", když předtím s přehledem vyhráli všechna předkola. Bohužel ve finálovém klání nemohli použít svoji vyladěnou aparaturu, což poznamenalo jejich výkon. Krátce před nahráváním svého debutu vystoupili Bodkin coby předkapela Wishbone Ash (Aberdeen Art College, 1971).

Stejnojmenný debut nahráli Bodkin v roce 1972 (Central Scotland Studios / Falkirk) pod patronací Jima Westa a jeho West-Records. Bohužel se album nepodařilo umístit na běžný trh a bylo vylisováno pouhých 100 kousků, prodávaných fanouškům na koncertech. Jeden z nich obdržel od Bodkin i slavný vyhledávač talentů a rozhlasový dj - John Peel.

Krátce poté však Bodkin končí a slehá se po nich zem.

Skotsko, rok 1989. Producent jediného alba Bodkin - Jim West domlouvá pro realizátory CD reedice – Eriku Gnotzig a Manfreda Uhra - setkání s některými
členy kapely. Dostavili se: kytarista Mick Riddel , bubeník Dick Sneddon a baskytarista Bill Anderson (ten jediný je dodnes profesionálním hudebníkem). Chyběl zpěvák Zeik Hume (občanským jménem David Hume), o něm neměl nikdo z bývalých parťáků sebemenší zprávy a klávesák Doug Rome, jenž údajně pracuje jako
horník v Jižní Africe. Nápad, vydat doposud naprosto nedostupné album Bodkin z roku 1972 na CD, byl přijat všemi s nadšením.

Co tedy dnes již na CD i LP sehnatelné, dříve tak tajemné album obsahuje? Jednou větou - hutný, nápaditý progresivní 70‘ rock s dominujícími hammondkami. Ani na starou ostrovní rockovou scénu specializovaná encyklopedie Tapestry toho moc neuvádí: pět dlouhých skladeb je naplněno těžkým, klávesově kytarovým, soundem ... originál měl bílý přebal.

Three Days Death After(Part 1) – sytý úvodní motiv se po chvíli promění v hladivé preludování hammondů. Zeikova smutná slova jsou inspirována příhodou,
kdy se při jednom z návratů z koncertu stali Bodkin svědky tragické dopravní nehody. Následuje velkolepé instrumentální finále (s opakujícím se úvodním riffem), kdy se o přízeň doslova přetahují Dougovy hammondy a Mickův stratocaster. Part 2 téže kompozice začíná poklidnými akordy kláves, v opakujícím se chytlavém motivu se přidává kytara, následný souzvuk varhan a táhlých kytarových tónů evokuje Wishbone Ash i Camel. Přichází jímavě zpívaná prostřední část a gradované instrumentální finále.

Sílící, takřka strašidelný zkreslený tón hammondů protne „exploze“ všech nástrojů – tak začíná tajemný příběh Aunt Mary‘s Trashcan. Mistrovské dílo
starodávného progresivního rocku. Závěrečná instrumentální pasáž s vynikajícími, střídavými sólovými party kláves a kytary – to je veteránská lahůdka srovnatelná s ranými Uriah Heep, či Still Life.

Aftur Yur Lumber, nejkratší píseň alba je jedinou kompozicí s ustáleným tempem, zdobí ji však jedinečný zpěv, rychlý bas, těžké bubny a obvyklá porce kytary a
hammodů

Plastic Man uzavírá album. Pomalý song s hypnoticky houpavým, sytým riffem a svižným doprovodným partem. Děsivá slova o politicích připomínají tvorbu Velvett
Fogg. Výtečný závěr.

Zcela zapomenutou - spíše však nikdy nepoznanou - kapelu Bodkin lze opravdu zodpovědně doporučit k sehnání všem vyznavačům původního "seventies" progresivního rocku a těm pamětníkům, kterým při kmitavém zvuku originálních hammondek přechází příjemné šimrání po zádech.


---- ttd. ----

Album - podrobnější údaje z přebalu:

Bodkin - Bodkin (1972)
(CD reedice: W&W001 r.1991 WORLD WIDE REC./SPM INT., LP&CD firma Akarma r.2000)
1. Three Days After Death (Part 1) 9:28 / 2. Three Days After Death (Part 2) 7:09/ 3. Aunt Mary's Trashcan 10:48/ 4. Aftur Yur Lumber 5:12/ 5. Plastic Man
5:59//
Bill Anderson - Fender Bass/ Marshall Stack // Zeik Hume – Vocals // Mick Riddel - Fender Stratocastor/ Marshall Stack // Doug Rome - Hammond C3 &
A2 plus Leslie Cabinet // Dick Sneddon - Ludwig Drums //
All tracks written by Bodkin // Recorded at: Central Scotland Studios / Falkirk (1972) // Producer / Engineer: Jim West // Producers (1989): Erika "Witch" Gnotzik & Manfred "Warlock" Uhr // Cover Photo (Stowmill): Witch & Warlock // Group Photos by courtesy of Bill Anderson // Pre-mastering by OK-Studio / Düsseldorf ///

Pozn.: revidovanou verzi profilu jsem umístil v rámci propagace zapomněnek i do Rock & popu a Rock+, BODKIN si to zaslouží, parádní vykopávka.

Jardo @ 11.07.2016 21:18:40
Prvú polovicu sedemdesiatych rokov mám veľmi rád, ale s tým poloamaterizmom (u niektorých nahrávok) musím súhlasiť. Súčasne však dodávam, že v konečnom zúčtovaní to (u mňa) nehrá žiadnu rolu, pretože podstatné je to, či ma daná nahrávka osloví, zaujme.

Ak niekoho odradzujú poloamatérske nahrávky tohto obdobia, tak nech radšej ani neskúša tie bluesové z medzivojnového obdobia (20. a 30. roky). Tam to v mnohých prípadoch doslova smrdí amaterizmom (koľkí bluesmani vedeli niečo o hudobnej teórii, notách...), no súčasne dodávam, že "takú autentickosť, uveriteľnosť, presvedčivosť a hudobné cítenie, fíling" jednoducho nemá z (vysoko)profesionálnych hudobníkov (tvoriacich zložitú hudbu /prog-rock,metal, prog-avant/ pre tzv. náročných poslucháčov azda nik.

Trochu som odbehol od témy... no chcel som len zdôrazniť, že ani amaterizmus/profesionalita neznamenajú automaticky odpad/veľdielo. Kým technika sa (síce s veľkou námahou a drinou, ale predsa len) naučiť dá, tak hudobné cítenie ani zďaleka.

02.03.2011 hejkal | #
4 stars

Keď sa povie klávesovo dominantný hard rock, hneď si predstavím Uriah Heep. Nikdy žiadne klávesy nezneli lepšie, ako začiatkom 70. rokov Hammondky. Skupiny ako Uriah Heep, Deep Purple, Warhorse, Still Life, Wind a pod. mi dávajú za pravdu. Do tejto kategórie sa radí aj skupina Bodkin.

Rovnomenný album ponúka päť dlhších skladieb, v ktorých to priam kypí surovými hard rockovými orgiami a klávesy znejú nielen božsky, ale dokonca panteónovo (grécky alebo rímsky, vyberte si, obidva majú bohov nadostač). Ale to nie je všetko. Gitarista si svoj zvuk evidentne upravil podľa reťazovej píly, rytmika si do toho hlučí po svojom a spev... Spevák sa často k slovu nedostane, na to sa skupina až príliš rada púšťa do dlhočizných inštrumentálnych plôch, keď mu však dajú pokyn, počúva sa výborne, hard rockový štandard tej doby inak nedovolí.

Na Bodkin som narazil vďaka progboardu, zaujímavý profil, dnes dostupný na >> odkaz , ma donútil zohnať si CD od Akarmy. Medzi nami, dobre som urobil. A nie je to len pre rozkladací obal s horiacim krížom a kozľacou hlavou, z ktorého by inkvizítori chytili nutkanie dokazovať protagonistom svoju chirurgickú zručnosť.

reagovat

pito63 @ 23.04.2013 09:49:33
Konečne som to zaradil do zbierky. Mám digipak od Universum Records s alternatívnym obalom, ale musím dodať, že je to veľmi vkusné prevedenie, nečakal som to.
Súhlasím, výborný hard rock a fantastický Hammond organ.
Hejkal, vďaka za Bodkin!

Mohyla @ 09.07.2016 07:45:51
Merhaut, môžem ten článok pridať do profilu skupiny?

merhaut @ 09.07.2016 08:32:44
Já jsem odsud všechny své profily před léty odstranil. Takže ne. Díky za nabídku.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 2x
hejkal, Luboš
3 hvězdičky - hodnoceno 1x
POsibr
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0536 s.