Oboroh - Žalmy (1991)
1. Žalm 60 (Zanevřels na nás Bože ...)
2. Žalm 39 (Řekl jsem si ...)
3. Žalm 14 (Bloud si v srdci říká ...)
4. Žalm 126 (Když Hospodin úděl ...)
5. Žalm 12 (Hospodine pomoz ...)
6. Žalm 107 (Chválu vzdejte Hospodinu ...)
7. Žalm 107 (Řeky mění v poušť ...)
8. Žalm 131 (Nemám, Hospodine, domýšlivé srdce ...)
9. Žalm 8 (Hospodine, pane náš ...)
10. Žalm 133 (Jaké dobro, jaké blaho ...)
Texty dle ekumenického překladu bible. Hudba Stanislav Klecandr.
Obsazení:
Stanislav Klecandr - zpěv, kytary
Václav Klecandr - klarinet, zobcové flétny, saxofony, sbor (9)
Jan Šebesta - hoboj, ang. roh, zpěv (1,2), sbor (3,5,9)
Roman Dostál - bicí, klávesy, zpěv (1,3,4), sbor (5,9)
František Šimeček - basová kytara, sbor (9)
hosté:
- Blanka Táborská: zpěv (6), sbor (3)
- Karel Markytán: sbor (3)
- dětský sbor Jana Karkoše a přátelé (9)
Folkrockové seskupení Oboroh se pro svůj debut rozhodlo zhudebnit žalmy v moderním překladu a ačkoliv by to mohlo (zvláště ve své době) budit rozpaky ortoxních rockerů, výsledek je jednozančně povedený. A to i přes to, že pracovat s předloženým českým biblickým textem muselo být hodně obtížné (rytmicky i melodicky). Oboroh se s tím však popasoval velice nápaditě a na jedničku.
Výsledkem je, na československé rockové i duchovní poměry, originální album, které kromě jasných folkových prvků vykazuje i dávku progresivity a vyznačuje se propracovanými aranžemi se zajímavým nástrojovým obsazením.
Nadto je zde zcela konkrétní duchovní poselství, které je Oborohem předkládáno nenásilnou a hodně zajímavou formou. I proto, že nevěřící posluchači je mohou vnímat (jen) jako staroizraelskou literární záležitost.
Desku otevírá v pochodovém rytmu bicích přednesený Žalm 60. V jeho úvodu zní flétna, k níž se přidá s vlastní linkou hluboký zdvojený tón saxofonu. Pak přijde na řadu zpěv. Hodně osobní téma Žalmu 39 je zdůrazněno pomalejším tempem, jemnější melodií i podáním, dřevěné dechy nás hladí po duši. Žalm 14 nejdříve popisuje, čeho jsou lidé schopni, pak nastupuje krásné sólo na saxofon před závěrečným veršem, zaslibujícím záchranu, načež volně přechází v Žalm 126. Ten uzavírá další dlouhé príma sólo na saxofon. Říznější první část alba, vyjadřující spíše obavy a volání k Bohu o pomoc, uzavírá Žalm 12.
Druhou půlku tvoří písně více zaměřené na chválení Hospodina. Rétorice je přizpůsobena i hudba - jemnější a meditativnější. Žalm 107 je zde rozdělen do dvou písní. Ta první zní na ploše sedmi minut až poněkud unaveně a obyčejně, ve druhé však máme opět k slyšení nádherný hluboký tón saxofonu, až mi naskakuje husí kůže. Následují Žalmy 131 a pak 8, v němž celý sbor (včetně dětského, který bych já osobně vypustil) zpívá refrén. Na jeho pozadí přednese Slávek Klecandr text písně, aby se pak přidal k ostatním. Závěr CD obstará krátké vyzpívané konstatování, že je dobře tam, kde spolu umí lidé svorně žít. Těm Hospodin žehná navěky!
Deska je hudebně a zvláště duchovně laděná stejně, jako já. I to je jeden z důvodů, proč má místo mezi excelentními kousky v mé sbírce.
reagovat
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x