Vitouš, Miroslav - Magical Shepherd (1976)
01. Basic Laws [11:44]
02. New York City [9:36]
03. Synthesizers Dance [5:10]
04. Magical Shepherd [(6:08]
05. From Far Away [2:28]
06. Aim Your Eye [6:57]
Obsazení:
Cheryl Grainger - vocals (1-2, 4-6)
Herbie Hancock - keyboards (1-4, 6)
Miroslav Vitouš - bass (1-4, 6), keyboards (2-3, 5), guitar (2-5), guitar synthesizer (1, 6)
James Gadson - drums (1-2, 6)
Jack DeJohnette - drums (3-4)
Airto Moreira - percussions (1-5)
Vlastnit album podepsané jménem Miroslav Vitous znamenalo v případě kontroly StB v polovině sedmdesátých let totéž, jako alba Karla Kryla nebo Jana Hammera.... proto se s vlastnictvím alba tehdy nikdo nějak zvlášť nechlubil a když tak jen mezi nejbližšími a nejspolehlivějšími přáteli, jinak jste měli upletený problém docela slušného formátu... Přesto nás do značné míry tato okolnost vnitřně vzrušovala - mít doma něco - co sice nebylo oficiální vyhláškou zakázáno, ale také to bylo krajně nežádoucí....
Když jsem se člověka, který mi album s velkou obezřetností prodal zeptal, jakou hudbu vlastně Vitouš hraje, bylo mi řečeno, že pokud jsi akceptoval Hancockovo album Head Hunters.... tak budeš doma. Tak tomu jsem porozuměl a album mě o to víc přitahovalo....
BASIC LAWS - činelová kresba, perlení elektrického piana, vypjatý ženský vokál a v pozadí kosmické zvuky. Připojuje se druhý ženský vokál a výrazný basový break... Elektronicky preparované klávesy, drobivá rytmika s výraznou baskytarou nám servírují důrazný funk. Přítomnost geniálního klávesového hráče Herbieho Hancocka do značné míry ovlivňuje celý sound skladby. Elektronikou se zde nešetří, ale přesto nemáte pocit, že by chtěli muzikanti jenom oslňovat nově modulovaným umělými zvuky. Rytmické metrum a vrstvení nástrojů vytvářejí konstruktivní hudební útvar, který evokuje i etnickou výlučnost afrických přírodních národů...
NEW YORK CITY - klasický šlapavý rytmický doprovod ve fusion music. Baskytara jede přesně jako naprogramovaný stroj a nad ní se vznáší elektronické klávesy. Oslava americké metropole v sobě skrývá hektičnost, nervozitu a tep velkoměsta, což cítíte v každém tónu. Vokalistky doplňují hlasové emocionální erupce. Elektronické modulace tónových barev připomínají chemický proces v laboratoři, kde se slučují různé prvky a tvoří téměř výbušnou směs. Rytmické prvky jsou mistrovsky seřízeny s výtečnými a citlivě nasazovanými basy...
Vitouš při nahrávání použil model dvoukrkého násttroje (což ostatně ukazuje i obal alba) a natočil i kytarové party - záměrně nijak nerafinované - ale svožně průrazné.
Skladba může sloužit jako dravý podklad pod mejdanový tanec, ale i pro soustředěný poslech a vnímání její proměnlivosti...
SYNTHESIZERS DANCE - rozehrávání tématu nás omráčí elektronickými efekty na Mini Moog a polyrytmickými breaky dvou bubeníků. Rytmus zůstává ve funkové poloze, třebaže se zpomalí oproti předešlé skladbě. Bzučení synthesizerů vytváří barevný kaleidoskop a Vitoušovy basy stále zásadně promlouvají do tématu s velkou přesností a tvoří tak protipól Hancockovým klávesám. Moreira dodává tajemné perkusivní zvuky do rytmických struktur. Další krásný příklad, kdy synthesizer může suplovat kytarové sólování a vytvoří patřičnou iluzi...
MAGICAL SHEPHERD - vzdálené hučení vystřídá skutečně lahůdkově vypreparované použití basové linky a obě vokalistky svoje hlasy propojují s dlouhými tóny synthesizerů. Bubeníci stále drží základy a Moreira připojuje percussion. Není to skladba k nějakému ukolébání, neustále cítíte napětí a dynamický tah kupředu. Skutečná hudební svobody pro mistry daného žánru. Navzájem si nepřekážejí, naopak dovytvářejí finální podobu skladby. Chce to kus představivosti, ale docela si dokážu představit scénu, která s úžasným muzikantským potenciálem všech zúčastněných vytváří jakousi pekelnou kuchyni, kde se vaří různé lektvary...
FROM FAR AWAY - v další skladbě jsou ženské hlasy jaksi čitelnější a nástrojový doprovod jim poskytne větší prostor pro sebevyjádření. Řekl bych, že poprvé nejsou součástí hudebního útvaru, ale sólistkami, kterým byl pronajat prostor. Příjemné a uvolněné...
AIM YOUR EYE - závěrečná skladba se otvírá bubenickým entrée ve spojení s percussion a důrazná funková baskytara za elektronických závanů synthesizerů a ženských vokálů důsledně ovládne rytmické pojetí šlapavé skladby. Fantastický shoda vrstvcených rytmických obrazců, čitelných na poslech při živé hře však přesně počítaných dob a taktů. Vitoušova baskytara supluje přítomnost kytary a Hancockovy klávesy vytvářejí proměnlivou náladotvornost. Kdo rád poslouchá etnickou hudbu Afriky zapojenou do fusion music, pravděpodobně našel to, co hledal. Podmanivé, emocionální a strhující!
Výtečný hudební projekt. Znalec fusion music ovšem může tu a tam namítnout, že jsou zde použity principy hudebních postupů Return To Forever, nebo už zmíněného Herbieho Hancocka, který ostatně na albu aktivně vystupuje. Necítím se být touto okolností natolik svázán, že bych musel ubírat v hodnocení a tak dávám plný počet hvězdiček!
reagovat
PaloM @ 01.06.2011 11:02:46
Zakladajúci člen Weather Report, to je teda poriadne do minulosti. Vitoušove sólovky nepoznám, iba niekoľko albumov zo spolupráce s inými jazzmanmi (aj s vlastným bratom, vyšlo im tu LP r. 1989 >> odkaz - to bol môj prvý kontakt s nimi, a kto si dnes na LP spomenie ?)
To je veľmi zaujímavé, pred chvíľou som čítal rovnaký názor v recenzii na progarchives, "...že pokud jsi akceptoval Hancockovo album Head Hunters.... tak budeš doma." A tu "Nearest shot is Headhunters, and Hacock's keys sound very similar there..." >> odkaz Tak Head Hunters som kedysi počul, už si nepamätám, o čom to je, tuším jazz funk. Ako som len nenávidel všetky tie odnože fusion ! Teraz je to kvalitné spestrenie počúvaných žánrov.
Vďaka za kvalitné recenzie.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x