Art Zoyd - Nosferatu (1989)
1. L'oeuf du serpent (3:40)
2. L'agent Renfield (3:17)
3. Le voyage de Harker (4:03)
4.Le matin (1:40)
5. Le château (4:14)
6. Nosferatu (2:42)
7. L'oeuf du serpent II (3:00)
8. Rumeurs (2:35)
9. Rumeurs II (2:56)
10. Anaphase (4:08)
11. Le maitre arrive (2:24)
12. Rumeurs III (2:39)
13. Les docteurs (2:28)
14. La peste (3:14)
15. Livre des vampires (1:47)
16. Anaphase II (4:38)
17. Le maitre est mort (3:23)
Obsazení:
- Patricia Dallio / piana, klávesy
- Gérard Hourbette / viola, housle, piana, klávesy, perkuse
- André Mergenthaler / cello, alt saxofon, basa zpěv
- Thierry Zaboitzeff / cello, basová kytara, zpěv, tapes, klávesy, perkuse
Když jsem si v roce 1990 opatřil tento soundtrack, byl jsem nadšen. Art Zoyd tu poprvé zrealizovali nápad doplnit svou hudbou němý film německého autora Friedricha Wilhelma Murnaua. Jako první si vybrali ke zpracování jeho film Nosferatu, který byl natočen podle známé předlohy Brama Stokera – Drakula. Tento černobílý snímek, ač pomalu sto let starý, má dodnes co nabídnout – kupodivu ani po tolika letech neztratil svou děsivě temnou atmosféru, což mohu říci jen o opravdu velmi mizivém počtu filmů. Ta postava upíra s jeho dlouhými, vychrtlými údy děsí dodnes. Film byl za ta léta doplněn několika hudebními doprovody – z nichž osobně zcela jednoznačně preferuji ten od již zmíněných Art Zoyd. Je to ponurá symfonie zla a pro mne se stala rovnocennou složkou díla o nenasytné kreatuře bažící po lidské krvi.
Deska je rozdělena (podobně jako Faust) do dvaceti částí a přesně navazuje na dění na filmovém plátně. Repetitivní vážná hudba se prolíná se syntezátory, okolo kterých se proplétají divoké větry vichřice. Je slyšet dusot koní a zlověstné skřeky Drakuly. Na své si přijdou i příznivci post industriálních směrů. Během prvních tři skladeb zůstanete přikováni do křesla, vydechnete pouze u čtvrté, ambientní Le Matin. Važte si toho, takovýchto zvolnění si dále mnoho neužijete. Občas jsem si připomněl v náznaku výbornou hudbu k českému neméně temnému dílu Panna a netvor. Zlověstná atmosféra je v nahrávce až hmatatelná, konkurovat mohou jen nahrávky Diamandy Galas či spřízněných Univers Zero. Jestli jste po poslechu alba Faust od této skupiny vynechali večerní venčení domácího mazlíčka, tak tentokrát budete mít problém sami vstoupit do vedlejší neosvětlené místnosti.
Na desce Nosferatu předložili Art Zoyd velmi silný materiál, kde jsou vzácně vybalancovány dvě tváře kapely – ta symfonická, která čerpá z vážné hudby a ta rocková, která dodává dílu pomoci samplů, syntezátorů a různých hlukových smyček patřičnou dravost. Za mě je to jednoznačně dílo, které tvoří jeden z vrcholů v rozsáhlé diskografii této francouzské kapely.
reagovat
Jackjelly @ 28.12.2018 09:25:54
Díky za recenzi, donutila mne si tohle album po několka letech vytáhnout z regálu a poslechnout. Už jsem skoro zapomněl,jak je skvělé.
Snake @ 28.12.2018 12:59:03
Album neznám, ale film je bezva. Kdysi jsem ho dostal v krásné sběratelské edici, ovšem s původní hudbou z roku 1921.
horyna @ 28.12.2018 19:02:41
Moc pěkně napsané a nejen proto mě zajímá o čem ta muzika je. Snad si to i někdy vyštrachám na netu a pustím :-)
Petr_70 @ 29.12.2018 12:06:58
Další zajímavý tip hudebního ztvárnění slavného Drákuly Brama Stokera.
Shodou okolností už druhý v poměrně krátké době - Gary Lucas, někdejší kytarista Captaina Beefhearta, vytvořil hudební doprovod k alternativní, rozšířené verzi Draculy z roku 1931, vznikající ve stejných kulisách jako slavný Dracula Toda Browninga s Belou Lugosim v hlavní roli.
Film se dočkal uznání více než 80 let po svém vzniku.
To jen na okraj, pokud by to někoho zajímalo...
horyna @ 30.12.2018 18:56:50
Pln očekávání jsem si pustil tuhle desku a ne že se mi nelíbila, přišla mi dokonale příšerná. V mládí jsem podobně hororovou hudbu vyhledával, ale dnes se mi z ní dělá zle a vlastně nechápu, jak to někdo může vydržet víc jak 5 minut:-)
Nástrojove zajímavé, atmosféricky působivé-dokonce až za hranici, tak na pos... strachem:-) Ale když se v tom začalo blít/zvracet/"zpívat" murmurem, okamžitě jsem to už musel vypnout:-)
Tudy už horynova cesta díky bohu nevede:-)
Klobouk dolů před těmi, kdo to snesou, nebo se v tom rochní.
northman @ 31.12.2018 06:25:21
jirka 7200: desky Art Zoyd po Berlin nemám, ani jsem je neslyšel. Poslechl jsem si tohle album na YT a je dokonalé. Myslím, že ten zpěv (výkřiky, chrapot) zapadají do děje filmu a tím ten původně němý snímek doplňují. Díky za dokonalý a čtivý popis.
Mayak @ 01.01.2019 09:32:23
Marku, mám Ťa rád a Ty si človek, ktorý má značnú šancu, vniknúť do sveta RIO avant/progu a aspoň relatívne si ho obľúbiť a užívať.
OK, rešpekt, že toto (Art Zoyd - Nosferatu) Ťa neoslovilo navrhujem Ti, aby si tento subžáner začal napríklad od albumu (zatiaľ ich posledného) Univers Zero - "Phosphorescent Dreams", ktorý bol pre mňa absolútne najlepšie hudobné dielo pre rok 2014. Lepšie, než všetci Tvoji i moji rockoví a metaloví miláčikovia "en block".
Mne snáď veríš ...a držím palce ...
yngwie3 @ 01.01.2019 10:50:50
to Mayak:
Miro, si skutočne presvedčený, že v roku 2014 sa nenarodilo nič lepšie ako Univers Zero - Phosphorescent Dreams ??????
Ja som si to vypočul, ale moja odviazanosť z diela sa rovnala hodnote nula, nula, nič ...
Toto, sú diela ročníku 2014, ktoré so mnou zamávali.
IQ - The Road of Bones
FLYING COLOURS – Second Nature
KNIFEWORLD - The Unravelling
A.C.T. - Circus Pandemonium
STEVE ROTHERY - The Ghosts Of Pripyat
TRANSATLANTIC – Kaleidoscope
Enchant - The Great Divide
Vanden Plas - Chronicles of the Immortals
etc., etc., etc.,
Takže nesúhlasím, ale rešpektujem ...
Osobne totiž považujem snahu o prienik do RIO avant/prog, za cestu do pekla ... ale každý sme za smer svojej cesty, zodpovedný sám ...
Mayak @ 01.01.2019 11:31:40
:-)
Keď som písal predošlý príspevok, nemyslel som iba na Horynu, ale práve aj na Teba, Vlado, takže nie som vôbec prekvapený, ale naopak - úprimne potešený. Poznám Tvoj postoj tak ku RIO/avant scéne, ako aj napr. ďalších kolegov (Braňo, PaloM.) trebárs ku metalovým kapelám typu Ghost ...
Považujem Progboard, okrem iného aj za skvelú lekciu toho, ako sa máme VŠETCI učiť tolerancii a rešpektu ku názorom, situáciám, ale aj ku hudbe, ktoré nám nejdú "po srsti" a ako to prakticky všetci s problémami zvládame / nezvládame.
Aj toto je jeden zo zmyslov života, prečo sme vlastne tu ...
Northman tu už dávnejšie napísal recenziou na Univers Zero - "Phosphorescent Dream" a pod ňou je moje vyjadrenie. Svoj názor som vôbec nezmenil.
Cítim sa v Hudbe, ako hľadač a dlhodobo idem naprieč všetkými subžánrami a nechám sa viesť svojou intuíciou a pocitmi z Hudby. Konečný efekt môže byť navonok, akože prekvapujúci, ale všetko sa deje iba tak, ako sa diať má ...
PaloM @ 01.01.2019 14:01:38
Horormi a hudbou sa dobrovoľne nestraším :-))
Preto som nekomentoval. Pravda však je, že mám niekoľko mesiacov stiahnutú v mp3 skoro komplet diskografiu Univers Zero a pár týždňov diskografiu Art Zoyd. Zatiaľ som sa do toho nepustil, lebo teraz počúvam iný druh hudby. Zámerne som si od vás nepýtal tipy na najlepšie albumy. Tieto skupiny vypočujem celé a sám si urobím úsudok. Nemám dopredu žiadne očakávani a sám som zvedavý, či zaberiem alebo si vystačím s modernistami vážnej hudby (Stravinskij, Schönberg, Britten, ale aj Moyzes, Ilja Zeljenka, atď).
Otázka na Jirka: nie je to jasné z tvojej recenzie, či album je reálny soundtrack k starému nemému filmu alebo je len inšpirovaný filmom.
Všeobecne, na mňa audio soundtracky samotné málokedy pôsobia, bez filmu to nie je ono.
A psa nemáme, takže nemám dôvod za tmy vychádzať von. Ale napísal si to vtipne.
No a ešte, aby nevznikol teraz dojem, že sa prepínam na ťažkého avandgardistu. Harmónie a melódie vedú nad disonanciami :-) Proste rád poznávam.
A nakoniec, síce trochu mimo. Práve vyšiel album Mariana Vargu a Jula Fujaka. Milovníci šokov, tu sú ukážky a vrelo odporúčam is to kúpiť. Vydala Hevhetia >> odkaz
jirka 7200 @ 01.01.2019 14:57:30
Také všem přeji klidný rok 2019 v soukromém životě i zde při čtení recenzí na Progboardu. Co tu napsal Mayak, to mohu podepsat. Zrovna, jako ostatní, i já tu občas musím bojovat s recenzemi na kapely, které jsou zde vychvalovány a mě připadají např. jako totálně nezáživný pop bez špetky invence.
Ale jak tu již bylo zmíněno, mělo by to zde být o toleranci. Já osobně se spíše snažím reagovat na nahrávky, které mě nějak zaujaly, než se rozepisovat sáhodlouze o tom,jak moc se mi něco nelíbí.
jirka 7200 @ 01.01.2019 15:16:01
to PaloM : ahoj, od tebe jsem to kdysi schytal za Vetřelce :-) Také nejsem příznivcem nějakého Gore stylu, ale sc fi horory mám rád.
Co se týče Art Zoyd, tak nevím přesně, jak před Nosferatu, ale tato trojka s Faust a Haxan jsou reálné soundtracky k filmu, i tak vyšly na DVD. Haxan již není celý.
I další nahrávky jsou většinou hudebním doprovodem k divadelním hrám, či různým multimediálním performancim.
Mayak @ 01.01.2019 15:48:29
"Osobne totiž považujem snahu o prienik do RIO avant/prog, za cestu do pekla ... ale každý sme za smer svojej cesty, zodpovedný sám ... "
Chcel by som len pripomenúť, že väčšina hudobníkov, ktorá hrala, či hrá v žánro-tvorných a už aj nepochybne kultových kapelách Univers Zero, Present a Art Zoyd sú etablovaní a hudobne vysokoškolsky vzdelaní ľudia, ktorí paralelne hrávajú, či hrali aj vo sfére náročnejších foriem klasickej hudby.
Vladov veľký obľúbenec, samouk Ritchie Blackmore je celý svoj hudobný život vyznavač klasickej hudby (aj keď majoritne barokovej). Nuž, hranice sú niekedy veľmi, veľmi tenké ...
PaloM @ 01.01.2019 16:03:46
Jirka, už si nepamätám na reč o Votrelcovi. Asi myslíš tú nechutnú filmovú trilógiu :-) Dodatočne sa Ti ospravedlňujem, ak to bolo drsné.
No, človek sa vyvýja a je v tom kus pravdy, že Progboard nás (takmer) všetkých učí, ako komunikovať bez úrazu na skoro-anonymnom fóre.
Takže Art Zoyd majú albumy len so "sprievodnou" hudbou k iným umeleckým formám? Som iba zvedavý.
yngwie3 @ 01.01.2019 18:12:52
Taktiež som samouk a baroko je u mňa na čelnom mieste rebríčka vážnej hudby / nie že by som sa prirovnával k svojmu Veľkému učiteľovi, to by som si nikdy nedovolil /. Vážnu hudbu by som rád počúval čo najviac, ale v práci to nejde lebo kolegyne ňou opovrhujú, v aute to považujem za svätokrádež / veľa cestujem / a doma sa snažím čo najviac o vlastnú tvorbu ...
Svoj príspevok nepovažujem za útočný alebo znevažujúci, len inej farby ... som preto hudobný rasista ? no čo už, myslím že je nás tu takých viac ... a možno by sme sa čudovali o akú ide majoritu ...
Kvalita a výška hudobného vzdelania v hudbe, ktorá je hlavnou náplňou týchto stránok, nemá až také opodstatnenie ako vo vážnej hudbe ... takže, ak členovia horeuvedených kultových kapiel sú v teórii silno podkutý, nemá to vplyv na počúvateľnosť ich tvorby ...
A ako napísal Palino, "Harmónie a melódie vedú nad disonanciami" ...
P.S. Slovami Mistra Jana Husa: "Neodvolám - protože jste mě nepřesvědčili!".
northman @ 02.01.2019 04:03:39
Označení Rock In Opposition (RIO) vzniklo v souvislosti s tvorbou skupin, kterým vydával, nebo distribuoval desky bubeník skupiny Henry Cow Chris Cutler, v rámci svého labelu Recommended Records, který pro tyto účely založil. Zpočátku se soustředil na Evropu a postupně zařazoval zajímavé kapely z celého světa. Art Zoyd, stejně jako Univers Zero spojuje obdiv členů k Franku Zappovi, Captain Beefheartovi a francouzské skupině Christiana Vandera Magma.
Art Zoyd vznikli již koncem šedesátých let a hráli určitou vlastní tvorbu odvazového rocku, který byl typický pro Mothers Of Invention, postupně do skupin přišli basista Thierry Zaboitzeff a houslista Gérard Hourbette, s jejich příchodem se skupina začala orientovat na moderní vážnou hudbu s prvky jazzu a rocku hranou hlavně na akustické nástroje. Tento druh hudby je hlavní náplní prvních čtyř alb a vrcholí na 2LP Phase IV. Hudba na těchto deskách může připomínat filmovou hudbu, ale není určena k nějakému konkrétnímu filmu. Jinak je tomu u děl s názvy Nosferatu, Faust, tady se jedná o hudbu ke starým němým filmům.
Univers Zero dělají podobnou hudbu, jako Art Zoyd, ale nebrání se elektrifikaci, jejich bubeník Daniel Denis hraje hned na druhém albu Art Zoyd Musique Pour L’Odyssée. Když poslouchám jejich desky, tak si říkám, že takhle by mohla hrát skupina Yes.
jirka 7200 @ 02.01.2019 08:05:42
to PaloM : Myslím, že jsem to již v nějaké recenzi psal, že dobrá hudba (zde sice soundtrack) se pozná tak, že je schopna koexistovat i bez dalšího rozměru - v tomto případě video části. A to ta filmová trojka alb Art Zoyd je.
Mám doma několik OST, třeba k filmu Prokletý ostrov, kde je použita hudba Symphony No.3: Passacaglia od Krzysztofa Pendereckiho.
>> odkaz
Při poslechu hudby si většinou po letech tu video složku nepamatuji, ale hudba se mi líbí stále. Tak je to třeba u Art Zoyd.
to yngwie3 : styl RIO je velmi široký pojem, zrovna jako ostatní druhy hudby. Tak jako v RIO, tak třeba v art rocku či prog rocku se najdou neprosto neposlouchatelné desky bez melodie, tak je tomu i zde. Deska Nosferatu mezi takové však v žádném případě nepatří - použiju výrok Pala - "Harmónie a melódie tu vedú nad disonanciami". :-)
Dle mého se jedná o repetitivní vážnou hudbu s prvky minimalismu. Rozhodně přijímám fakt, že ne každému se tento druh muziky musí líbit. Ale označit expresivní zpěv Thierryho ve skladbě Rumeurs III jinak instrumentálního alba jako blití, tak jak to popsal horyna, mi přijde trochu nedůstojné.
Shlédněte dobře sestříhaný klip k tomuto dílu :
>> odkaz
PaloM @ 02.01.2019 09:57:19
Jirka, ďakujem za informácie. No práve podstatné symfonické diela Pendereckeho mám tiež pripravené na vypočutie. Inšpiroval ma k dokumentárny film o ňom, keď bol v Bratislave a nacvičoval so symfonickým orchestrom jeho skladbu Credo. Pamätám si, že vo veku okolo 25 rokov som si Pendereckeho zaradil ako nepočúvateľného autora a odvtedy som ho systematicky obchádzal. Človek sa rokmi prepočúva k zložitejším kúskom, proste chce to postupne mnoho počúvať a potom to ide.
PaloM @ 02.01.2019 10:04:02
Pustil som si tú ukážku z youtube, Symfónia č.3 - Passacaglia. Film som určito dávnejšie videl, hudba je vynikajúca, poriadny masaker :-) Bolo by úžasné počuť to naživo na koncerte.
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x