Kayak - The Last Encore (1976)
01. Back to the front (4:31)
02. Nothingness (3:57)
03. Love of a victim (2:50)
04. Land on the water (2:27)
05. The last encore (3:59)
06. Do you care (2:49)
07. Still my heart cries for you (4:32)
08. Relics from a distant age (4:54)
09. Love me tonight / Get on board (2:40)
10. Evocation (3:50)
11. Raid your own house (3:35)
12. Well done (0:52)
Total Time: 40:56
Obsazení:
Ton Scherpenzeel - klávesy, zpěv, double bass
Pim Koopman - bicí, perkuse, zpěv, piano
Johan Slager - kytara, zpěv
Max Werner - mellotron, zpěv, perkuse
Bert Veldkamp - basová kytara, zpěv, saxofon, double bass
V roce 1976 vydali Queen nejen desku A Day At The Races, ale také nahrávku The Last Encore. Že jde o nějaký renonc? Ano, jistě, ale při poslechu tohoto alba se vzpomínkám na „královnu“ nedá takřka po celou hrací délku alba ubránit. To v sobě nese tolik stop zbožňovaných Queen, že nebýt na obalu nápisu Kayak a nepoznat snadno identifikovatelný hlas Maxe Wernera, který je od Mercuryho polohy dost vzdálený, podle hudební náplně není tak těžké učinit přehmat.
Kayak na svém čtvrtém studiovém albu výrazně ubrali na obrátkách a nechali se nacucat epikou a rozvláčnou melancholií. Vyjma ráznější třetí skladby, je 90% materiálu až Queen-ovsky nasládlý. Hned klavírní zahajovačka Back to the front míří tímto směrem a a druhá, operně patetická Nothingness, jak by smet. Až na pár čestných výjimek je deska zplácána z téže muzikálně hliněné hmoty. Nese se v klidné poloze, kde vyniká jak Tonovo piano (Land on the water, The last encore), tak nějaký ten kytarový přeliv Johana Slagera (Do you care). K těm nejcennějším kouskům patří kromě jmenovaných i burleskně neklidná klasárna Relics from a distant age (zřejmě aranžérsky nejvymakanější věc), i sentimentální odbočka do dvacátých let minulého století Love me tonight / Get on board.
Změna v Kayak-ovském repertoáru přicházela pozvolna a o pár let předstihla měnící se dobu. To však nic nemění na faktu, že i čtvrtá fošna těchto Holanďanů stojí za pečlivý průzkum. Milovníci Queen se musí oblíznout blahem. 3.5*
reagovat
Na tomto albu předvedli nizozemští Kayak progresívní rock trochu mířící k mainstremu, který má (z kapel co znám) nejblíže k projevu Styx či Camel z druhé půle 70. let. Např. ve skvělé písni Love Of A Victim (a nejen v ní) je kytara jako kdyby jí hrál sám Andy Latimer. Zpěv bych charakterizoval jako trochu zastřeného Phila Collinse a když už jsme u něho, tak v této souvislosti mohou Kayak zde znít jako méně sotisfikovaní Genesis ještě s Hackettem.
Skladby jsou nápadité, melodické, jemné i řízné, zajímavě - ne však kdovíjak složitě vystavěné a příjemně proaranžované. K těm, o kterých by se dalo napsat "je to nářez", patří kromě již zmíněné i výborná titulní The Last Encore, ještě lepší Still My Heart Cries For You a předposlední Raid Your Own House. V tomto řízném duchu se nese většina materiálu z tohoto alba. Vybočení představují na klavíru postavená jemná Relics From A Distant Age a něco jako retro Love Me Tonight/Get On Board.
The Last Encore mě hodně příjemně překvapilo. Vzhledem k tomu, že od Kayaku jsem slyšel už jen Nostradama, těžko mohu posoudit, jaké místo zaujímá v kontextu celé tvorby kapely. Ale čtyři hvězdy, kterými hodnotím, jsou určitě více než zasloužené.
reagovat
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x