Anderson, Laurie - Home of the Brave (soundtrack) (1986)
All compositions written by Laurie Anderson.
"Smoke Rings" – 7:00 co-produced by Nile Rodgers
"White Lily" – 1:16
"Late Show" – 4:30
"Talk Normal" – 5:27
"Language Is a Virus" – 4:10 Produced by Nile Rodgers
"Radar" – 2:01
"Sharkey's Night" – 6:16
"Credit Racket" – 3:28
Obsazení:
Laurie Anderson – vocals, keyboards, violin synclavier, vocoder
Joy Askew – keyboards on 1 7 8, Moog synthesizer on 4, Prophet on 4, DX-7 on 4
Adrian Belew – guitar on 3 4 7 8
David Van Tieghem – drums on 7, percussion on 4 8
plus 16 ďalších hudobníkov
Před hodnocením samotným bychom si měli udělat trochu pořádek ve faktech. Laurie Anderson vydala v roce 1986 Laser Disc (na DVD nikdy nevyšlo) s názvem Home of the Brave. Jednalo se záznam letního koncertu z amerického turné k desce Mister Heartbreak, konkrétně z vystoupení v New Jersey v roce 1985. Během 91 minut zaznělo 19 písní.
V témže roku byl vydán pod shodným názvem i audio záznam na vinylu, který však obsahuje jen 8 songů a z toho jsou 4 písně v nových studio verzích.
Jelikož je vizuální stránka v případě Laurie stějně důležitá, jako ta hudební, je lépe posoudit toto album společně s obrazem. Tady se nemohu vyjadřovat jinak, než v superlativech. Když jsme s přáteli poprvé viděli záznam stažený z Laser Discu na DVD někdy v roce 1988, naše nadšení neznalo mezí.
Laurie byla vždy progresívní, koneckonců vývoj technologií bedlivě sleduje dodnes a na hudebním poli inovátorkou i vizionářkou.
Co je dnes běžné a samozřejmé, tehdy působilo jako z jiného světa. Různé vokodery, které zkreslovaly lidský hlas, housle, které měly na kobylce magnetofonovou hlavu a staly se hudebním nástrojem použitím smyčce s magnetickým páskem, který obsahoval část záznamu, nebo snímače zvuku umístěné pod oblečením, které se při tanci spínaly údery.
Důmyslně výtvarně navržené pódium, kde se hodně pracovalo s efektním nasvícením a různými video projekcemi za hudebníky, tomu všemu dávalo artový nádech. Živé ztvárnění pomohlo také pochopení textové složky, která je tu neméně důležitá.
Hlavní však zůstává hudba. V té době jedna z nejoriginálnějších produkcí na poli avantgardně progresivního rocku. Laurie dokázala nasát art rockové postupy, smíchala je s moderním popem, současnou elektronikou, jazzem i world music. Většina songů je naprosto výjimečná, mě se nejvíce líbí pomalá Smoke Rings a vesmírně industriální Radar.
Audio verze alba je takovým best of výběrem z koncertu, nicméně závěrečné Sharkey's Night a Credit Racket jsou bez vizuálu trochu nudnější. Po technické stránce naprostá hostina pro audiofily.
Na závěr nezbývá nic jiného, než podotknout fakt, že zatímco většina kapel hrála určitý hudební styl, Laurie je vytvářela.
Kdo má chuť toto živé vystoupení shlédnout, nabízím přímý link na YTB, kde je video dostupné v poměrně dobré kvalitě.
>> odkaz
P.S. : Zde na Progboardu je Laurie poněkud opomenutá. Krom Paľa a ametysta se zde o ní nikdo nezmiňuje, takže, kdybych tu zveřejnil anketu (podobně jako Horyna) o tom, zda tuto umělkyni někdo poslouchá, bude asi zbytečné.
reagovat
Antony @ 08.02.2018 09:19:20
L.ANDERSON - vůbec nelíbí, neposlouchám.
horyna @ 08.02.2018 09:56:13
Ahoj Jirko: pro mě je Laurie naprosto neznámá umělkyně, která mě absolutně míjí a ničím nepřitahuje, abych cítil nějaké nutkání ji objevovat. To není nic proti nikomu, jen v té záplavě je potřeba občas i škrtat.
Ovšem to nic nemění na faktu, že i recenze o autorovi který třeba dnes málokoho zaujme, tu nenajde za rok, či dva úrodnou půdu.
Pokračuj v tom co tě baví, já osobně tvá díla čtu s velkou potěchou.
northman @ 08.02.2018 10:15:43
Big Science, Mister Heartbreak a Home Of The Brave,to byly desky, které mi v půlce osmdesátých let nahrál kamarád na kazetu. Zvláště Big Science mě tehdy hodně chytlo, na Mister Heartbreak zase hrají Adrian Belew a Bill Laswell a je tam slyšet hlas Petera Gabriela. První dvě desky jsem si koupil i na CD, ale po těchto dvou deskách už jsem její tvorbu nesledoval. Když zemřel Lou Reed tak jsem se dozvěděl, že byla jeho ženou. Laurie je rozhodně umělkyně, která si zaslouží pozornost, tehdy byl o ní článek v Gramorevue a ona tehdy dělala takové performance kdy stála na bruslích zamrzlých v ledu a hrála na housle tak dlouho dokud led neroztál.
Petr_70 @ 08.02.2018 11:23:42
V poslední době se mi zdá, že recenze zde na PGB jsou poněkud jednostranně orientované - jen samý neoprog a metal. Recenze od jirky 7200 se tomuto trendu vymykají a proto je čtu velmi rád. Jako v tomto případě alba Laurie Anderson...
Před mnoha lety jsem měl od kamaráda půjčený vinyl "Strange Angels", který si on cenil ve své sbírce velmi vysoko. Přiznám se, že mne ta deska tehdy moc nezaujala a já mu ji brzy s díky vrátil.
Teď jsem si po přečtení recenzí poslechl pár věcí a třeba Life on a String z roku 2001 se mi líbí moc. Takže se k této dámě budu muset poslechem zase vrátit.. :))
Takže díky Jirko za tvůj čas a čtivé recenze. :))
jirka 7200 @ 09.02.2018 09:55:54
Předně všem zůčastěným děkuji za reakce. Nyní můžeme tyto informace statisticky vyhodnotit, ač byly provedeny z velmi malého vzorku :-). K těmto výsledkům jsem připočítal i názory z mého okolí. Nicméně si myslím, že závěr tak nějak odpovídá.
Většině posluchačů, kteří nebyli žánrově vyhrazeni a přišli do styku s hudbou Laurie Anderson v osmdesátých letech se její tvorba líbila a desek do období vydání Strange Angels si velmi cenili. Po této desce zájem o její tvorbu výrazně opadnul a málokdo zaregistroval vydání nových alb, které vycházely v intervalu v průměru po sedmi letech.
Což je myslím velká škoda, protože poslední dvě studiová alba jsou naprosto skvělá.
Nicméně tyto závěry lze aplikovat jen na oblast Česka a Slovenska. V USA je velmi známou a váženou umělkyní. Její záběr je velmi široký od hudby přes film, divadelní vystoupení, mluvené slovo až po tvorbu různých multimediálních představení.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x