Therion - Theli (1997)
1. Preludium (1:43)
2. To Mega Therion (6:33)
3. Cults of the Shadow (5:13)
4. In the Desert of Set (5:27)
5. Interludium (1:47)
6. Nightside of Eden (7:29)
7. Opus Eclipse (3:40)
8. Invocation of Naamah (5:30)
9. The Siren of the Woods (9:53)
10. Grand Finale / Postludium (4:04)
Total Time: 51:36
Obsazení:
- Christofer Johnsson / guitars, vocals, keyboards
- Piotr Wawrzeniuk / drums, vocals
- Lars Rosenberg / bass
- Jonas Mellberg / guitar, acoustic guitar, keyboards
With additional support from:
- Dan Swano / vocals
- Anja Krenz / solo soprano
- Axel Patz / solo bass baritone
- Jan Peter Genkel / grand piano, keyboards & programming
- Gottfried Koch / keyboards & programming
North German Radio Choir is:
- Raphaela Mayhaus / soprano
- Bettina Stumm / soprano
- Ursula Ritters / alto
- Ergin Onat / tenor
- Joachim Gebhardt / bass
- Klaus Bulow / bass
Siren Choir is:
- Anja Krenz / soprano
- Constanze Arens / soprano
- Riekje Weber / alto
- Stephan Gade / tenor
- Axel Patz / bass baritone
The orchestration on this album was made by The Barmbek Symphony Orchestra, samples and keyboards.
Bez veľkých vedomostí o symfonickom metale, bez znalostí akejsi "severskej" metal scény, dostalo sa mi asi pred 8 rokmi od kamaráta do rúk CD Theli a Deggial. Pre mňa úplne neznáma kapela. Ja už teraz neviem, prečo ma to chytilo. Snáď popri hardrocku záľuba v klasike. No tu som počul niečo nové: metalové gitarové riffy, striedané s klávesovými medzihrami a operné ženské vokály. A nebol to guláš, malo to úžasný ťah, energiu a melodiku. Štruktúra skladieb nezapiera pašiovú dramatickosť klasiky, zakomponované typické metalové rytmy, vo vrcholiacich pasážach prichádza zmena s klavírnym prelúdiom, nástupy ženských zborov, podfarbených kombináciou drsných gitár a jednoduchých klávesových melódií. V skladbách sa opakujú pasáže so zmeneným rytmom, akoby komponované improvizácie.
No, keď to čítate, asi sa zdám riadne uletený.
Theli ma vie riadne excitovať. Skladba za skladbou:
Preludium a To Mega Therion patria nerozlučne spolu,
Cult of The Shadows - spolu s prvou sú absolútne megahity, po prvých tónoch na koncerte diváci šalejú (a ja doma pred TV, DVD a zosilňovač "na plné gule"). In the Desert of Set zaujme kontrastom mužských a ženských spievaných partií, v závere
fantastický dialóg á la husle-čembalo.
Krátke Interlúdium a ďalší opus Nightside of Eden,
vzorový kúsok sympho-metalu, končiace v speed a absolútne povznášajúcom gitarovom sóle.
Opus Eclipse, šalejúci metal-orchester (náladou mi miestami pripomína Šostakovičovú hrdinskú Lenigradskú symfóniu), striedajúce harmónie sólujúcej gitary a ženského zboru.
Invocation of Naamah, konečne čosi pre tvrďasov - trash jak hrom, a to by nebol Therion - zmena do speed metalu, klavírne prelúdium a uzavrie to improvizované gitarové sólo.
The Siren Of The Woods, slaďákový inštrumentálny nástup tak krásnej melódie, až ma chytá dojatie,
príde jemný náznak nosnej melódie Fantóma opery,
citlivý spievaný duet, podfarbený klávesami s wakemanovskou vznešenosťou. Druhá časť takmer 10-minútovej skladby je vyplnená inštrumentálkou s dojemne sólujúcou gitarou.
Záverečné Grand finale /Postludium je akoby pripomienkou charakteristických znakov tejto platne:
dramatické klávesové časti á la sláčiky sú striedané
riadne ostrými gitarovými vyhrávkami, melódie so zmenami rytmu a koniec. Musím dodať, že texty nepoznám, neviem o čo ide po "ideovej stránke"
a zatiaľ som to neskúmal, čo ma netrápi.
Theli je pre mňa referenčná nahrávka symfonického severného metalu. Aj keď si s odstupom rokov myslím, že tento žáner už ukončil vývoj a asi nič nové neprinesie, to najlepšie, čo doteraz vzniklo,
bude pre mňa naďalej zdrojom pozitívnej energie
a niekedy až pocitov dojatia.
reagovat
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x