Traffic - Last Exit (1969)
01. Just for You (2:18)
02. Shanghai Noodle Factory (5:06)
03. Something's Got a Hold of My Toe (2:14)
04. Withering Tree (3:04)
05. Medicated Goo (3:36)
06. Feelin' Good (10:40)
07. Blind Man (7:06)
Obsazení:
Chris Wood - flute (1-2, 4, 6), saxophone (5-7)
Dave Mason - guitar (1, 3), vocals (1)
Steve Winwood - organ (1-3, 6-7), piano (4-5), vocals (2, 4-7), bass (1-5), guitar (2, 4-5)
Jim Capaldi - drums, percussions, backing vocals
Na jaře 1969 se zdálo, že kapelu Traffic potkal osud mnoha dalších rockových "jednohubek", které tehdy vznikaly jako houby po dešti a zanikaly často ještě rychleji. Steve Winwood odešel "za lepším" k (paradoxně ještě více krátkodeché kapele) Blind Faith, zbylé trio Mason/Wood/Capaldi se zase pokusilo spojit síly s klávesistou Mickem Weaverem. Aby label Island na svých bývalých ovečkách ještě něco trhnul, vypustil do světa v květnu 1969 kompilaci Last Exit. Kromě jedné nevydané nahrávky šlo o kolekci několika singlů, doplněnou dvěma koncertními čísly, které Traffic (v triu bez Masona) hráli rok nazpět v sanfranciském Fillmore Auditoriu.
Kytarista Dave Mason se na desce objevuje pouze ve dvou autorských skladbách. Jednak v instrumentálce Something's Got a Hold of My Toe, výraznější je ale spíše úvodní, psychedelickou hravostí ovanutá skladba Just For You. Z tohoto singlového kousku, vydaného krátce po debutu mladé kapely, lze i ve smyčcových aranžích a v akustickém podkladu dobře sledovat Masonovo tíhnutí k psychedelickému popu. Tím se od zbytku kapely, směřujícího spíše ke komplexním aranžím a koketeriím s tvrdším klávesovým rockem či jazzem zásadně odlišoval. Z období po vydání eponymní druhé desky pocházejí skladby Shanghai Noodle Factory a Medicated Goo. První z nich mám z celé desky asi vůbec nejraději - ať už pro Winwoodův osudový hlas, propracované nástrojové linky nebo pro nápadité střídání jednotlivých motivů. Druhá strana singlu zní sevřeněji a nezakrývá určité hitové ambice, velmi dobře v ní vyznívá souhra piana, kytary a basy, kteréžto všechny nahrál dominující Winwood. Na baladickou strunu, v mnohém připomínající třeba takové Free, zahraje (opět piánovka) Withering Tree. V téhle fázi svých kariér si Winwood a Rodgers svým projevem nebyli úplně nepodobní. Dvě živé skladby Feelin' Good a Blind Man ukazují, že i v triu dokázala kapela působit naprosto suverénně a poradit si osobitým způsobem nejen s vlastním materiálem, ale i s převzatými standardy. Zvláště první zmíněná mi (hlavně Winwoodovým varhanním "buldozerem") hodně imponuje.
Last Exit je cenným příspěvkem do diskografie Traffic a doplňuje obrázek kapely, která se ve svém prvním období od psychedelických tendencí propracovala k osobité hudební formě spojující rock, blues a jazz do sice ne nikde jinde neslyšené, ale stále velmi nápadité směsky. Dvě předcházející studiovky jsou sice obě zásadnější, ale ani s Last Exit neudělá fanoušek kypící rockové scény přelomu šedesátých a sedmdesátých let chybu. Dal bych tři a půl, zaokrouhlení dolů dává smysl hlavně kvůli odlišení od předchozích dvou desek.
reagovat
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x